Active tourer

Aloittaja Juihi, 05.10.14 - klo:18:08

« edellinen - seuraava »

Juihi

Mitkä kokemukset ja fiilikset? Tuskin kellään vielä omaa alla kun juuri lanseerattu..
Uusi aluevaltaus bmw:ltä, monikäyttösyyden ehdoilla..Itse konfigoin netissä mielenkiintoisen paketin, 225 mausteilla ehkä superbin korvaajaksi? Laiva voisi vaihtua kompaktimpaan..
Superb 1.8 T DSG elegance vm.2011, BMW Active Tourer 225i A vm. 2015, Tiguan 2.0 TSI 4Motion DSG Highline vm.2016, Skoda Kodiaq 2.0 TSI Sportline DSG 2019

Taky

Lainaus käyttäjältä: Juihi - 05.10.14 - klo:18:08
Mitkä kokemukset ja fiilikset? Tuskin kellään vielä omaa alla kun juuri lanseerattu..

Eipä ole vielä vissiin monikaan käynyt tutkailemassa, liikenteessä näin jonkun _tummanharmaan/hopean_ värisen ja näytti tyylikkäämmältä kuin kuvissa ja isommalta.

MB B sarjalaisen seuraajaksi itse kiinnostaa, katsotaan mitä marraskuu tuo tullessaan kun netti sivujen mukaan pitäisi tulla lisää moottori/voimansiirto vaihtoehtoja hinnastoon.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ahdin

Näin liikenteessä hopeisen active tourerin. Mielytty silmää odotettua enemmän. Moottori lehden mukaan neliveto tulee 2015 saataville.
VW Passat Variant Highline 1,6Tdi DSG, 2013
Hyundai Genesis Coupe 3,8. 2011

Waltsu83

Tuohon 225i kun vähän laittaa varusteita (eikä tarvitse oikeasti laittaa paljoa) niin hinta pompsahtaa jo päälle 50 000 â,¬...
Ollaankin jo Audi A6:n avantin business hinnoissa. Olisi mukavaa jos joskus saisi vähän autoonkin varusteita kaupanpäälle, kun laittaa isompaa pataa koneeseen.

Mutta laadukkaan oloinen laitos ja kai tuota täytyy jossain vaiheessa käydä kokeilemassa. Kaikkein mielenkiintoisin yhdistelmä olisi tuo tuleva Xdrive 225i automaattilaatikolla. Hinta taitaakin sitten karata jonnekkin S3:n yläpuolelle.
Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

Juihi

Skoda superb oli tarkoitus vaihtaa hieman pienempään ja pirteämpään Rs:ään. Toimitusajat jo laittoi katselemaan muita merkkejä.. Tuloksena hieman ennakkoluulottomasti tuli tilattua 225 active tourer! Kompakti, yllättävän monikäyttöinen, tilavakin ( ei tosin superbin tiloja)ja pirteäkin..tuolla myllyllä ei koeajettavana, joten piti ihan sokkona tilata. Tosin tehot lupaa ihan riittävää kulkua...231hv ja 0-100; 6,6s !
Varusteiksi tuli: sport varustetaso ( sportpenkit ehdottomat mielestäni), vetokoukku, ristiselän säädöt, hifit, business plus paketti, käytännöllisyyspaketti, cromeline ulkonäköpaketti, lohkot+sisäpist.
Hintaa n. 48tâ,¬, talvirenkaat 17" aluin tuli kaupan päälle ( kampanja), leasing eli siis listahinta
Superb 1.8 T DSG elegance vm.2011, BMW Active Tourer 225i A vm. 2015, Tiguan 2.0 TSI 4Motion DSG Highline vm.2016, Skoda Kodiaq 2.0 TSI Sportline DSG 2019

Taky

Lainaus käyttäjältä: Juihi - 08.11.14 - klo:14:44
...tuli tilattua 225 active tourer!

Perehduitkö BMW huolto-ohjelmaa?

Siitähän sanotaan muistaakseni 2v/ilmaisimen mukaan, joka ainakin 5-sarjalaisella tarkoitti _aivan hallitsematon_ huoltorumbaa, mitenkään ei ennakoitavissa mitä ja millä syklillä huoltotarpeita esiintyy/tulee esiintymään.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

3.6 V6

Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.11.14 - klo:08:58
Perehduitkö BMW huolto-ohjelmaa?

Siitähän sanotaan muistaakseni 2v/ilmaisimen mukaan, joka ainakin 5-sarjalaisella tarkoitti _aivan hallitsematon_ huoltorumbaa, mitenkään ei ennakoitavissa mitä ja millä syklillä huoltotarpeita esiintyy/tulee esiintymään.
Mitä väliä? Ajotyyli vaikuttaa tuohon paljon, niin kuin kaikissa muissakin merkeissä. Keskimäärin tuo näyttäisi olevan 28-30 tuhannen haarukassa. Jos "pelottaa", niin huolenpitosopimusta vaan kehiin.  ;)

Taky

Lainaus käyttäjältä: 3.6 V6 - 10.11.14 - klo:17:27
Mitä väliä? Keskimäärin tuo näyttäisi olevan 28-30 tuhannen haarukassa.
Jos "pelottaa", niin huolenpitosopimusta vaan kehiin.  ;)

Kun ajaa omaan piikkiin 65tkm/v niin myös huoltokustannuksilla on merkitystä.

Ja huoltosopparit on näillä km:llä sika törkeen hintaisia että ei mitään rajaa, useimmilla merkeillä 2* jopa 3* kalliimpia kuin huolto-ohjelman mukaiset huollot.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Juihi


Huoltoleasingillä tuli hankittua bmw työsuhdeautoksi, joten ei nuo huollot olleet heti ekana mielessä. Kunhan ei joka kuukausi tarvitse huollossa juossa, minulle ihan sama mitä maksaa, tuossahan se on leasingvuokrassa..

Onhan tuota tottunut melkein kuukausittain ostamaan sen öljypurkin, skoda kun on niin nälkäinen...;)
Rasittava piirre muuten..




Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.11.14 - klo:08:58
Perehduitkö BMW huolto-ohjelmaa?

Siitähän sanotaan muistaakseni 2v/ilmaisimen mukaan, joka ainakin 5-sarjalaisella tarkoitti _aivan hallitsematon_ huoltorumbaa, mitenkään ei ennakoitavissa mitä ja millä syklillä huoltotarpeita esiintyy/tulee esiintymään.
Superb 1.8 T DSG elegance vm.2011, BMW Active Tourer 225i A vm. 2015, Tiguan 2.0 TSI 4Motion DSG Highline vm.2016, Skoda Kodiaq 2.0 TSI Sportline DSG 2019

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Juihi - 08.11.14 - klo:14:44
Tuloksena hieman ennakkoluulottomasti tuli tilattua 225 active tourer! Kompakti, yllättävän monikäyttöinen, tilavakin ( ei tosin superbin tiloja)ja pirteäkin..tuolla myllyllä ei koeajettavana, joten piti ihan sokkona tilata. Tosin tehot lupaa ihan riittävää kulkua...231hv ja 0-100; 6,6s !
Varusteiksi tuli: sport varustetaso ( sportpenkit ehdottomat mielestäni), vetokoukku, ristiselän säädöt, hifit, business plus paketti, käytännöllisyyspaketti, cromeline ulkonäköpaketti, lohkot+sisäpist.
Hintaa n. 48tâ,¬, talvirenkaat 17" aluin tuli kaupan päälle ( kampanja), leasing eli siis listahinta

Onnittelut! Eipä ole ennen koppiautoissa taidettu nähdä tällaista suorituskykyä. Mahtaa yllättää useita kanssa-autoilijoita :) Kuinkahan näin kokematon valmistaja on suunnittelussaan hanskannut suurehkon tehon siirtämisen tiehen... no, onhan Bemulla kokemusta minun kautta...

Taky

Hinnastoon näköjään ilmaantunut lisää vaihtoehtoja, ainakin pienempi diesel, 216d TwinPower Turbo, bensoista ei tietoa kun ne ei ole ollut seurannassa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

MMV

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 11.11.14 - klo:20:33
Onnittelut! Eipä ole ennen koppiautoissa taidettu nähdä tällaista suorituskykyä.

Onhan Ford S-Max 2.5T ollut tarjolla jo kauan. Hieman taitaa jäädä BMW:n suorituskyvystä, mutta onhan tuo S-Max melkoisen paljon isompi autokin.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: MMV - 12.11.14 - klo:07:50
Onhan Ford S-Max 2.5T ollut tarjolla jo kauan. Hieman taitaa jäädä BMW:n suorituskyvystä, mutta onhan tuo S-Max melkoisen paljon isompi autokin.

Sanoisin, ettei olla suorituskyvyn osalta samassa luokassa, vaikka autoluokka huomioiden tuo isokoneinen S-Max ripeä onkin. Tuo 2.5T on tainnut poistua markkinoilta jo aikaa sitten.

enkero

Pumpataanpa vanhaa ketjua pintaan...

Sotkan vammailut on alkaneet hiljan kääntää katsetta muihin merkkeihin ja jo vajaa vuosi sitten tuli eka kertaa kokaistua 225xe eli PHEV. Tänään hain koeajoon moisen jälleen, ja onpahan mielenkiintoinen laite.

Ajettavuudeltaan jo neekerimalli 214d on varsin muikea. Hinnat alkaen -mallin moottori on kuin lehmän henkäys, mutta tämä hybridi on ihan toista maata. Kun akuissa on sähköä, niin meno on varsin reipasta. Ajolleen pelkkä polttomoottorilaite (muistaakseni) on jopa parempi, keveydellä voisi kuvitella olevan vaikutusta. Tuo hybridi menee tien heitoissa ehkä hieman "vaappuen", mutta oikein kelvokkaasti.

Hitaammissa vauhdeissa menee hämmentävän usein sähköllä, pakkasta tosin ei ollut paria astetta enempää. Hiljainen peli ja bemarille poikkeuksellisesti koeajoauto oli varustettu ihan kelpo stereoilla, joten mieltymys kasvoi entisestään. Ratinlämmitin lämmitti muutakin kuin mieltä ja auto vaikutti lämpenevän kohtalaisen nopeasti. Toki eihän ulkonakaan ollut vielä kylmä...

Sisusta oli nahoilla - tosin vakiopenkeillä - ja valopaketilla. Yhdessä ne tekivät kivan vaikutelman, vaikka reisituki oli kertakaikkiaan onneton; huomenna näkee miltä se vaikuttaa matka-ajossa. Ihan vakiosisustainen olisi aika korealaisvaikutteinen ja viimeistely ei ole ihan hintalapun tasolla, mutta noilla parannuksella fiilis on jo ihan eri luokkaa. Nopeusmittari taisi olla melko tarkka, kun vakkarissa 76kmh riitti väläyttämään tolppakameran 70 rajoituksella? Tai toivottavasti mittarivirhe ei ollut väärään suuntaan :-\

Nelivetoisuus ei ihan älyttömästi vakuuttanut, kun heitin kolmipistekäännöksen yhden jäisen kadun päässä ja paluu oli ylämäkeen, niin eto laite lähti ensin sutimaan etutassuillaan. Bemarin toteutus tuntuu silti fiksummalta kuin esim. Outlanderin "vastaava". Kuusilovinen vaihteisto toimi kieltämättä hyvin, sitä ei osaa moittia. Jarrutukset sitten ovatkin oma lukunsa, sillä auto pyrkii lataamaan akkuja jarrutuksissa ja toisinaan jarrutukset taajamanopeuksissa tulevat töksähteleviksi.

Ledivalot vaikuttivat kelvollisille, tosin ajovaloavustin uupui ja taisipa joku vastaantulija nauttia valoista koko rahalla. Näkyvyydessä loivat ja jykevät A-pilarit ovat risteyksissä kerrassaan hirvittävät, mutta kaipa niiden ohi oppisi kurottelemaan.

Takatilat olivat oikein kelvot lyhyenlännän kuskin takana, taitaa olla selvästi nyky-kolmosta tilavampi. Takakontti ei sinänsä koollaan loista mutta kai sinne jotenkin saisi lyhyen reissun rojut sullottua. Suurin yksittäinen puute lienee se, että vetokoukkua ei saa, mutta ehkä koukullisen auton saa tarvittaessa lainaksi.

Kerrassaan kiintoisa kapine. Jos ei löydy reseptiä autokuumeeseen työterveydestä niin ehkä se löytyy pankista. Tai autokaupasta  ::)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Patomursu

Suosittelen bemarin (zf:n) kasilovista automaattia. Kakkoseen sitä ei kai saa kun on etuvetoinen. 1 ja 3 sarjalaisista sen jo löytää.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.01.17 - klo:23:31
Suosittelen bemarin (zf:n) kasilovista automaattia. Kakkoseen sitä ei kai saa kun on etuvetoinen. 1 ja 3 sarjalaisista sen jo löytää.

Kolmonen voisi olla vaihtoehto, mutta voimalinjat on joko vajaavetoisia tai polttomoottorisia. Molemmat nyky-ykköset ei oikein vastaa tarpeisiin ja samat (tai isommat) henkiset/fyysiset rajoitteet.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

track08

Lainaus käyttäjältä: enkero - 11.01.17 - klo:22:55
Sisusta oli nahoilla - tosin vakiopenkeillä - ja valopaketilla. Yhdessä ne tekivät kivan vaikutelman, vaikka reisituki oli kertakaikkiaan onneton; huomenna näkee miltä se vaikuttaa matka-ajossa.

Sporttipenkit noin 500 euron lisävarusteena on kyllä ihan ehdoton, jos autoa on uutena ostamassa.

Lainaus käyttäjältä: enkero - 11.01.17 - klo:22:55
Nelivetoisuus ei ihan älyttömästi vakuuttanut, kun heitin kolmipistekäännöksen yhden jäisen kadun päässä ja paluu oli ylämäkeen, niin eto laite lähti ensin sutimaan etutassuillaan. Bemarin toteutus tuntuu silti fiksummalta kuin esim. Outlanderin "vastaava". Kuusilovinen vaihteisto toimi kieltämättä hyvin, sitä ei osaa moittia. Jarrutukset sitten ovatkin oma lukunsa, sillä auto pyrkii lataamaan akkuja jarrutuksissa ja toisinaan jarrutukset taajamanopeuksissa tulevat töksähteleviksi.

225XE on sähköisesti neliveto silloin kun ajomoodi on Comfort- tai Sport-asennossa. Ecomoodissa auto kulkee pelkällä sähköllä (takavetoisena) tai pelkällä polttomoottorina (etuvetoisena), jolloin varsinkin talvella ero on nopeasti huomattavissa.

Ecomoodissa akkujen lataaminen jarrutuksissa tai vain moottorijarrutuksissa on kevyempää, kun Sportilla hidastuvuus on reilumpaa. Comfortilla jotain siltä väliltä.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

FU2

Kävin kokeilemassa uutta 230xe-versiota. Tässä omia tunnelmia verrattuna omaan kuplaan, ei siis mitään hernettä nenään jos on eri mieltä:

Plussaa

  • Tilavampi sisältä + tavaratila. Auto on toki joitakin senttäjä kookkaampi joka suuntaan ja korimalli tötterötyyppinen
  • Infotainment mukavan sulava
  • Sähköajo mukavan sulavaa ja riittävä suorituskyky pelkällä sähköllä
  • Suorituskyky hybridimoodissa. Ei jää jalkoihin missään tilanteessa eikä Suomessa laillisessa nopeudessa
  • Sähköajolle luvattu 90+ km toimintamatka. Ei päässyt kokeilemaan lyhyellä koeajolla
  • Nelivetoisuus hybriridimoodissa
  • Harman Kardon -hifit soi hyvin. (Lisävaruste)


  • Auton navigointi toimi hyvin näytöllä näytettävien opasteiden osalta (AR-kuvaa)

Miinusta

  • Ohjaus liian kevyt ja hiukan tunnoton varsinkin uraisella ja tuulisella motarilla. Vaikuttaako auton hiukan erilainen korimalli niin paljon sivutuuliherkkyyteen? Jos ohjaus olisi ollut oman mk7.5 Golfin sport-moodin tasolla, olisin varmaan taapertanut kotiin kauppakirja taskussa. Auto oli M-paketilla kuorrutettu, mutta en löytänyt mitään säätöä ohjauksen vasteelle. Kaistavahti oli pois päältä (se oli aivan liian holhoava tuulisella kelillä). Autossa oli renkaina ContiPremiumContact 6 225/60/18-koossa (myyjän mukaan ei runflat).
  • Viive täyden tehon käyttöön saamisessa, jos auto ei ollut valmiiksi hybridimoodissa. Lienee kaikkien plugareiden ominaisuus
  • Navigoinnin ääniohjaus ohjasi pariin kertaa eri lailla kuin kartta  ::)  Ehkä tietyöt sekoitti...
  • Ilmastoinnin säädöt ei ole kaikki samalla ruudulla yhtä aikaa, vaikka tilan puolesta voisivat ollakin. Ehkä infotainmenttia voi personoida, en kokeillut
  • Kääntyvien takaselkänojien käyttö. En löytänyt mitään vipuja tms koeajolla. Koeajan jälkeen automyyjä opasti, että se on se huomaamaton remmin pätkä isofix-kiinnikkeen vieressä. Tavatatilan puolelta ei siis voi kaataa penkkejä. Käytettävyyspointti siis pelkästään, ei mikään show stopperi

Rengasmelu ei ollut kovempaa tai vähäisempää (Golfissa Bridgestone Turanza 205/50/17). Kävin ajamassa saman reitin omalla varmistaakseni, että Golf tosiaan meni vakaammin ja tunnokkaammin samalla motarin pätkällä.
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

FU2

Täällä uuden 230e:n omistaja ilmoittautuu. Pari viikkoa nyt ehtinyt ajella uudella autolla. Hiukan on vielä tottumista BMW:n oikkuihin kun takana on melkein 20 vuotta VW-konsernin kaikilla merkeillä.

Tuli aika vaihtaa hyvin palvellut 2018 Golf pois ja haussa oli plugari. Neliveto kiinnosti ja VW-konsernin softaongelmat ei  :o joten valinta osui lopulta Active Toureriin. Tilauksen tein syyskuussa ja auto tuli noin 5 kk odotuksen jälkeen.

Kävin kokeilemassa sekä 225- että 230-mallit ja 230 vei voiton lähinnä tehokkaamman sähkömoottorin takia.

Ã,,kkiältään ei ole ikävä Golfista muuta kuin parempaa hansikasmaista ajettavuutta, etenkin ohjaus on aika korealainen (sori), mutta tiesin sen koeajojen puolesta ja kompromissi tuli tehtyä sähköisen ajolinjan toimivuuden ansiosta. Se on hyvä ja hyvin mietitty jokapäiväisen perusajamisen kannalta. Yksi toive olisi, että nelivedon saisi käyttöön ilman sport-moodia yhden napin takaa nopeasti.

Myönteistä ollut myös se, että pelkkä sähköllä ajaminen onnistuu -15 asteen pakkasessa ainakin kun lähtee johdon päästä. Talvisilla keleillä on mennyt 20+ kWh/100 km. Pelkkä lämmitys paikallaan ollessa haukkaa jo 6 kW. Pienen saunan kiuas  8)

Ja pakko mainita vielä, että BMW:n appi toimii kuin ajatus. Ja "kessy" myös kelistä riippumatta!
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy