2001 Polo 1,9 TDI "kuoli?"

Aloittaja dasRabbit, 30.01.11 - klo:12:55

« edellinen - seuraava »

dasRabbit

 ???
Nyt menee yli hilseen...
Kyseessä siis 2001 Polo "classic" 1,9 normi turbo-diesel. Autolla ajettu vähän päälle 200 tuhatta ja tähän mennessä toiminut normi-hyvin.
Viikko sitten auto sammutettiin normaalisti kaupan pihaan ja siihen se sitten jäi...
- starttimoottori pyörittää normaalisti ja akussa on virtaa
- yritetty myös "kakkosavaimella" (käynnistyksenesto?)
- jakopää tsekattu heti, kaikki kunnossa (hihnanvaihto tehty aina diesel-ammattiliikkeessä)
- uusittu virtalukon pohja (alkuperäinen) uusittu myös joskus aiemmin tarvike-osalla
- uusittu kaksi alkuperäistä relettä jotka merkkiliikkeen mukaan voivat vaikuttaa, ei merkitystä...
- VAG-testerillä, semmosella halpis-jokamies-laitteella yritetty selvittää:
- testeri tuntee SRS-järjestelmän, mutta ei saa yhteyttä auton moottorin ohjausjärjestelmään??? (aiemmin on tunnistanut OBD-pistokkeesta kaikki ja hyvin on toiminut...)
- polttoaine liikkuu polttoaineputkessa
- ei vuotoja polttoainejärjestelmässä
- kaikki sulakkeet mitattu, o.k.

???

Voisiko moottorinohjausjärjestelmän "boxi" olla kyrvähtänyt? Väittävät että on harvinaista?
Mites veikkaatte, pystyykö tämänikäiseen autoon vaihtamaan boxin "päittäin" vastaavaan samalla Bosch-numerolla olevaan? Vai estääkö joku koodaus???

::)

skodamig

Eihän tuossa jää kuin:
Kone ei saa ilmaa (koita ottaa imusarjan letku irti putsarista)
Polttoaine ei mene pumpulta suuttimien läpi sylinteriin asti
Startti ei pyöritä riittävän nopeasti, jotta kone käynnistyisi (pyörimisnopeus tunnistin)

Tässä järjestyksessä ehdotukset.. ???

Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

ePa

#2
Toimiiko ilma-anturi? MAF vai mikä se on?

Toimiiko polttoainepumppu varmasti, vai miten polttoaineen liikkuminen putkessa todettu?

Vaikka ulakkeet on ok, niin ok sulakkeiden kannat ok? Kosketushäiriö?

Firman autoissa kesken ajoa moottorit "kuollu" anturivikaan.

dasRabbit

Suodattimelta jakajapumpulle menevä nylon-putkihan on kirkas, sen mukaan polttoaine virtaa...
Sulakkeet mitattiin Flukella ihan sulakkeen "yli".
Akku ladattiin välillä "täyteen", autohan on nyt siis hinattu lämpimään talliin jossa siis vianhakua yritetään.

Unohdin vielä mainita varsinaisessa ekassa viestipostauksessa että
- hehkujen merkkivalo ei pala ollenkaan, normaalistihan se ainakin vilahtaa ennen käynnistystä heti kun laittaa virrat päälle.
- jakajapumpun ns. "stumpparisolenoidi" toimii, eli naksauttelee, on myös kokeiltu erikseen.
- jonkin aikaa "sahattua" öljynpaineen merkkivalo alkaa vilkkua ja joskus jopa merkkiääni varoittelee, tällaista ei ole koskaan aiemmin ilmennyt. Koneessa on öljyä normaalimäärä.
Mystistä on se että testeri ei kykene tunnistamaan ajoneuvon ohjausjärjestelmää... ::)

Kiitoksia kaikista arvioista, jatketaan selvitystä ja jos mieleenne tulee lisää vikamahdollisuuksia, kertokaahan.


tarzi

Kaks vikapaikkaa:

109 rele (ecun päävirta)
ecu eli ohjainlaite

tai toki johdotusvika myös mahdollinen. hehku ei syty koska ecu ei saa poweria tai on sökönä.

kannattaa kokeilla tota 109 relettä jos ei ole jo kokeiltu.

eli jos releitä on kokeiltu jo niin ei kun ecun metsästykseen.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Reneto

Lainaus käyttäjältä: dasRabbit - 30.01.11 - klo:21:51

- jonkin aikaa "sahattua" öljynpaineen merkkivalo alkaa vilkkua ja joskus jopa merkkiääni varoittelee, tällaista ei ole koskaan aiemmin ilmennyt. Koneessa on öljyä normaalimäärä.


Tuo voi olla ihan "normaalia". Mulla oli pari kk sitten käynnistymisprobleema auki jääneen venttiilin takia, ja silloin kun yritin sahata autoa käyntiin, niin öljyvalo syttyi äänimerkin kera. Öljyä oli normaalimäärä.
Mulla vika oli siis hydraulisen venttiilinnostajan jumitus.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

dasRabbit

Katotaan löytääkö Koskelon Metron heput mitään tuosta...
Iteltä meni "motivaatio", etenkin kun testerin kertoma viittaa vakavampilaatuiseen vikaan moottorinohjausjärjestelmässä...
saas nähdä... ::)

dasRabbit

 ::)
Moottorinohjausboxi kyrvähtänyt...
Eikäkö ettimään ehjää ja...

tsiih

Tuota, pystyykö siihen käytettyä laittamaan? Kun en nyt muista, voiko ajoneston koodausta muuttaa toiseen autoon.
Bokseja myös korjataan, esim. Autotronix.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tarzi

Koodaamalla kyllä saa toki käytetynkin, no problemo.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Taky

Lainaus käyttäjältä: dasRabbit - 06.02.11 - klo:00:11
Moottorinohjausboxi kyrvähtänyt...
Eikäkö ettimään ehjää ja...

eBay.de on noihin saksalaisiin hyvä ja edullinen hakupaikka.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

dasRabbit

Noniin...
Vika selvis, se oli sittenkin se moottorinohjausboxi, ehkä hyvä niin, sillä ehjä ja toimiva käytetty boxi irtos alle kolmella sataa ja Metron heput koodas ja päivitti sen toimintaan, joten nyt pitäis taas Poololla päästä pelaamaan.
Kallein kustannus tuossakin on tieteskin se maahantuojan virallisen edustajan tekemä työ, mutta eipä noita joka pajasta tarvittavia laitteita löydykkään, saati tietotaitoa "miten".
Täytyy siis olla tyytyväinen ja toivoa että laite pelaa vielä monta vuotta, onhan sillä kilsoja takana vasta vähän päälle pari satkua.
:)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy