Kevyt kuorma-auto perhekäytössä

Aloittaja Paha71, 16.07.10 - klo:21:16

« edellinen - seuraava »

Paha71

Löytyykö palstalaisilta kokemuksia ja / tai tarkempia faktoja kevyistä kuorma-autoista? En ole kyseiseen ajoneuvoluokkaan perehtynyt juurikaan, mutta joitain "musta tuntuu" tai "muistan jostain kuulleeni / lukeneeni" -pohjaisia mielikuvia on pääkoppani kovalevylle tallentunut.  ;D

Lapset kasvaa, ja tavarankuljetuskapasiteettiahan ei ole koskaan liikaa, niin kevyt k-a on alkanut kiinnostamaan mahdollisena tulevana joukkojenkuljetusvälineenä. Erityisesti olen alkanut vilkuilemaan Volkswagen LT:itä sillä silmällä, ja varsinkin 7-9:lle hengelle rekisteröityjä yksilöitä.

Seuraavaksi listaan joitain "faktoja" - foorumin asiantuntijat saavat oikaista mikäli olen väärässä.  :)

- Kuorma-autoksi rekisteröidystä autostahan ei tarvitse maksaa vuotuista perusveroa ( "käyttömaksu" )
- Käyttövoimavero kaksiakselisella, alle 12tn painavalla k-autolla on 1,0snt / pvä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilolta
- Ajamiseen vaaditaan C-luokan ajokortti ( eikö ? )  ;)
- Muistaakseni v. 2001 jälkeen rekisteröidyissä kevyissä k-autoissa tulee olla nopeudenrajoitin, ja ajonopeuspiirturi. Vai onko tällä jokin massaan perustuva rajoitus ?

Lisää tietoa kaivataan, ja myös kokemukset VW LT:stä päivittäisessä käytössä luetaan suurella mielenkiinnolla !!!

Kiitos etukäteen !
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 16.07.10 - klo:21:16
- Kuorma-autoksi rekisteröidystä autostahan ei tarvitse maksaa vuotuista perusveroa ( "käyttömaksu" )

Totta.


Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 16.07.10 - klo:21:16
- Käyttövoimavero kaksiakselisella, alle 12tn painavalla k-autolla on 1,0snt / pvä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilolta

En muista tarkkaa hintaa per 100 kg, mutta pieni se vuotuinen dieselvero on.


Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 16.07.10 - klo:21:16
- Ajamiseen vaaditaan C-luokan ajokortti ( eikö ? )  ;)

Totta, mutta C1:kin riittää.

C-kortti ei ole niin paha ongelma, mutta jos isompaa kärryä haluat vedellä, niin melko monelta puuttuu BECE-kortti. Jonkinlainen ratkaisu on C1E-kortti, jonka voi hommata myös C-kortin jatkeeksi.


Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 16.07.10 - klo:21:16
- Muistaakseni v. 2001 jälkeen rekisteröidyissä kevyissä k-autoissa tulee olla nopeudenrajoitin, ja ajonopeuspiirturi. Vai onko tällä jokin massaan perustuva rajoitus ?

Nopeudenrajoittimessa on vuosimalliin, massaan ja käyttövoimaan perustuva raja. En valitettavasti sitäkään nyt muista, mutta selvinnee trafin sivuilta.

Ajopiirturia ei tarvitse käyttää yksityisajossa.

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 16.07.10 - klo:21:27
C-kortti ei ole niin paha ongelma, mutta jos isompaa kärryä haluat vedellä, niin melko monelta puuttuu BECE-kortti. Jonkinlainen ratkaisu on C1E-kortti, jonka voi hommata myös C-kortin jatkeeksi.

Ei ole tarvetta vetää perävaunua, ei edes matkailuvaunua.  :)

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 16.07.10 - klo:21:27Nopeudenrajoittimessa on vuosimalliin, massaan ja käyttövoimaan perustuva raja. En valitettavasti sitäkään nyt muista, mutta selvinnee trafin sivuilta.

Pikaisella etsinnällä en löytänyt Trafin sivuilta vastausta, mutta kuukkelin löytämänä eräs nopeudenrajoittimia markkinoiva yritys väittää seuraavaa: Nopeudenrajoitin on pakollinen lähes kaikissa kuorma-autoissa, sekä linja-autoissa jotka on rekisteröity 1.10.2001 jälkeen. Nopeudenrajoitin vaaditaan lisäksi kaikissa 1.1.2005 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa diesel-, bensiini- ja kaasukäyttöisissä kuorma- ja linja-autoissa rekisteröinti-, määräaikais- ja muutoskatsastuksissa ( muutoskatsastuksissa kyseisiin luokkiin ) pakokaasuhyväksynnästä riippumatta.

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

preriasusi

Kaverilla on Sprinter kevytkuora-auto perheautona. Tai liekö työsuhdeautona, koska raksafirmaa sillä pyörittää.

Tuo Sprinter on tuotu Saksasta, jossa se palveli bussina. Nyt on takapenkit otettu pois, ja tehty takse tilapaispenkki. Edessä kaksi penkkiä, ja takapenkille mahtunee neljä.

Luulin että noissa on ajoneuvovero pakettiauton kanssa samaa luokkaa, mutta jos se on vain sentti per 100kg per päivä, sehän on paljon halvempi. Kevytkuorma-autojen kokonaispainot lienevät kilon - kymmenen yli 3500 kilon, eli veroa tulisi noin 130â,¬ vuodessa. Toisaalta kyllähän tuollainen kuluttaakin.

Ei tuo kaverin Sprintteri ole kyllä enää mikään pikkunäppärä paku, vaan tuntuu jo kuorma-autolta. Ihan mihin tahansa parkkiruutuunkaan ei enää sovi. Joskus kun auton osto oli edessä, kävi tuollainenkin mielessä. Pakusta olisin tykännyt, mutta kevytkuorma-autot oli kuitenkni hieman liian jytkyjä ykkösauton virkaan. Nuo 3.5 tonniset pakut ovat jo aika isoja.

Saksan tuonti on helppoa, kun noista kuorkeista ei tarvitse maksaa veroja.

Vakuutukset saattaa noissa olla henkilöautoja suuremmat.
Seat Leon

transit

Lainaus käyttäjältä: preriasusi - 16.07.10 - klo:22:44
Kaverilla on Sprinter kevytkuora-auto perheautona. Tai liekö työsuhdeautona, koska raksafirmaa sillä pyörittää.

Tuo Sprinter on tuotu Saksasta, jossa se palveli bussina. Nyt on takapenkit otettu pois, ja tehty takse tilapaispenkki. Edessä kaksi penkkiä, ja takapenkille mahtunee neljä.

Luulin että noissa on ajoneuvovero pakettiauton kanssa samaa luokkaa, mutta jos se on vain sentti per 100kg per päivä, sehän on paljon halvempi. Kevytkuorma-autojen kokonaispainot lienevät kilon - kymmenen yli 3500 kilon, eli veroa tulisi noin 130â,¬ vuodessa. Toisaalta kyllähän tuollainen kuluttaakin.

Ei tuo kaverin Sprintteri ole kyllä enää mikään pikkunäppärä paku, vaan tuntuu jo kuorma-autolta. Ihan mihin tahansa parkkiruutuunkaan ei enää sovi. Joskus kun auton osto oli edessä, kävi tuollainenkin mielessä. Pakusta olisin tykännyt, mutta kevytkuorma-autot oli kuitenkni hieman liian jytkyjä ykkösauton virkaan. Nuo 3.5 tonniset pakut ovat jo aika isoja.

Saksan tuonti on helppoa, kun noista kuorkeista ei tarvitse maksaa veroja.

Vakuutukset saattaa noissa olla henkilöautoja suuremmat.

Kaikkeen tottuu. Näkyvyys joka suuntaan erinomainen, vääntöä riittävästi, ei mene parkkitaloon, mutta kyllä ruutuun. Tilaa on, eikä kulutuskaan ole paha.

Tupo

#5
LainaaVolkswagen LT:itä sillä silmällä, ja varsinkin 7-9:lle hengelle rekisteröityjä
- todellinen tila-auto :D
- hintaan nähden mahtavat tilat & käytettävyys ("value for money")
- harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, kun tietää, mitä haluaa ja hyväksyy tietyt rajoitukset (perävaunun veto pelkällä C-kortilla, ajonopeus, jne.)

Edit: Omaa kokemusta perhekäytössä ei ole (työpaikalla on vastaava, mutta "johtotähti" keulalla), mutta fiksuja vehkeitä ne on.

Edit 2: Suurimmat esteet ovat yleensä asennepuolella. Kysymys on siitä, pitääkö autolla "edustaa", vai kelpaako arkisempi (voi tietysti varustella hyvinkin ylelliseksi), mutta käytännöllinen  "työkalu" perheen kulkuneuvoksi. Meillä on nyt ollut "hyötyajoneuvo" reilun vuoden (30 000+ km) perheen ainoana moottoriajoneuvona. Ainakin tällä jetkellä olisi vaikea palata "tavalliseen  henkilöautoon". (LT olisi mahtava peli, mutta Caddy riittää nyt meille.)

himppu87

itsellä olisi aika hyvin tietoa jos pienoislinja-autoa oisit laittamassa.. Itse laitoin vw t5 saksasta ja rekisteröin suomeen linja-autoksi.. Ja piirturiin ja rajottimeen liittyen linja-autossa homma menee niin että yksityiskäyttöön sitä ei tarvi edes asentaa piirturia ja rajoitinta ei tarvi euro3 päästöillä tai vuosimallia -05 vanhemmissa.. Itsellähän -04 ja euro3.

Mutta finlexistä löytyy jtn. kun jaksaa hieman lukea..
15 §
Ajopiirturi

1. Ajopiirturia, josta säädetään tieliikenteen valvontalaitteesta annetussa neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 3821/85, sellaisena kuin se on muutettuna asetuksilla (ETY) N:o 3314/90, 3572/90 ja 3688/92 sekä asetuksilla (EY) N:o 2479/95, 1056/97, 2135/98, 1360/2002 ja 561/2006, ei vaadita ajoneuvossa, johon ei ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992) 7 §:n mukaan tarvitse soveltaa mainittua neuvoston asetusta. Ajo-opetukseen käytettävässä N2-, N3-, M2- ja M3-luokan ajoneuvossa tulee kuitenkin olla ajopiirturi. (25.3.2008/195)

2. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja noudattamisen pakkokeinoista säädetään tieliikennelaissa (267/1981). Ajopiirturin asennuksesta ja korjauksesta säädetään ajoneuvolaissa ja ajopiirturin tarkastuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä annetussa asetuksessa.
16 § (21.4.2009/256)
Nopeudenrajoitin

1. Ajoneuvolain 25 §:n 1 momentin 12 kohdassa tarkoitetun nopeudenrajoittimen tulee estää M2- ja M3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 100 km/h. Nopeudenrajoittimen tulee estää N2-ja N3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90km/h.

2. M3-luokan ajoneuvoissa, joiden enimmäismassa on yli 10 tonnia ja jotka on rekisteröity ennen 1 päivää tammikuuta 2005, saa käyttää sellaista nopeudenrajoitinta, joka on säädetty rajoittamaan nopeus enintään 100 km/h.

3. Nopeudenrajoitinta ei vaadita:

a) sotilasajoneuvossa;

b) pelastusautossa;

c) poliisiautossa;

d) yksinomaan taajamaliikenteessä käytettävässä M2- ja M3-luokan ajoneuvossa; eikä

e) autossa, jonka nopeus ei sen rakenteen johdosta voi nousta 1 momentissa tarkoitettuja arvoja korkeammaksi.

4. Nopeudenrajoittimen asentamisesta ja korjaamisesta säädetään ajoneuvolaissa ja sen nojalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy