VW Bora T -03 "Alternator workshop"

Aloittaja BoraT, 09.02.19 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

BoraT

Auto on siis Bora 1.8 T -03, jolla ajettu vaivaiset 346tkm. Auto on ollut minulla uudesta. Autolla on ajettu tämän vuoden puolella aika vähän. Tänä aamuna kun käynnistin auto ja lähdin liikkeelle, niin näyttöön tuli tuo teksti "alternator workshop". Matkaa kotiin oli sellaset 7 km, joten päätin ajaa sinne. Teksti ilmestyi piipitysten kera muutaman kerran ja sitten hävisi. Auto tuntui normaalilta, mutta puolessa välissä matkaa homma uusiutui kun hidastin moottorilla risteykseen. Hämmästys oli suuri kun käänsin risteyksessä, niin ohjaus tuntui todella jäykältä...siis tuntui kuin tehostin olisi lakannut toimimasta. Kun olin selvinnyt risteyksestä, ohjaus palautui normaaliksi, eikä vikailmoitusta enää tullut loppumatkasta. Auto tuntui loppumatkan muutenkin ihan normaalilta. Olisiko mitään vinkkiä tähän?

BoraT

Lainaus käyttäjältä: BoraT - 09.02.19 - klo:10:16
Auto on siis Bora 1.8 T -03, jolla ajettu vaivaiset 346tkm. Auto on ollut minulla uudesta. Autolla on ajettu tämän vuoden puolella aika vähän. Tänä aamuna kun käynnistin auto ja lähdin liikkeelle, niin näyttöön tuli tuo teksti "alternator workshop". Matkaa kotiin oli sellaset 7 km, joten päätin ajaa sinne. Teksti ilmestyi piipitysten kera muutaman kerran ja sitten hävisi. Auto tuntui normaalilta, mutta puolessa välissä matkaa homma uusiutui kun hidastin moottorilla risteykseen. Hämmästys oli suuri kun käänsin risteyksessä, niin ohjaus tuntui todella jäykältä...siis tuntui kuin tehostin olisi lakannut toimimasta. Kun olin selvinnyt risteyksestä, ohjaus palautui normaaliksi, eikä vikailmoitusta enää tullut loppumatkasta. Auto tuntui loppumatkan muutenkin ihan normaalilta. Olisiko mitään vinkkiä tähän?
Tarkennusta vielä tuohon. Kävin tutkimassa asiaa -> laturin hihna kitisee, eli siinäkö vika?

Juzu84

#2

Lainaus käyttäjältä: BoraT - 09.02.19 - klo:10:34
Tarkennusta vielä tuohon. Kävin tutkimassa asiaa -> laturin hihna kitisee, eli siinäkö vika?
Mahdollisuuksia on monia.. Pumppu jumittaa hihnaa ---> laturi ei pyöri eikä tee sähköä ja auto kertoo siitä tuolla vikailmoituksella.. Tai laturi jumittaa ---> jarruttaa hihnaa ja se hihna luistaa ohjaustehostimen pumppu ei pyöri eikä tee painetta ja tästä johtuen ohjaus jäykistyy. Tai sitten hihna on vain yksinkertaisesti liian löysällä joka voi johtua vääränmittaisesta asennetusta hihnasta tai kiristinviasta. Suosittelen että viet auton ammattitaitoiseen korjaamoon. Jos siinä laturissa on vikaa niin noin paljon ajettuun laturiin ei kannata esimerkiksi vapaakytkinpyörää uusia erikseen vaan kannattaa vaihtaa tehdaskorjattu merkkilaturi.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

BoraT

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 09.02.19 - klo:10:35
Mahdollisuuksia on monia.. Pumppu jumittaa hihnaa ---> laturi ei pyöri eikä tee sähköä ja auto kertoo siitä tuolla vikailmoituksella.. Tai laturi jumittaa ---> jarruttaa hihnaa ja se hihna luistaa ohjaustehostimen pumppu ei pyöri eikä tee painetta ja tästä johtuen ohjaus jäykistyy. Tai sitten hihna on vain yksinkertaisesti liian löysällä joka voi johtua vääränmittaisesta asennetusta hihnasta tai kiristinviasta. Suosittelen että viet auton ammattitaitoiseen korjaamoon. Jos siinä laturissa on vikaa niin noin paljon ajettuun laturiin ei kannata esimerkiksi vapaakytkinpyörää uusia erikseen vaan kannattaa vaihtaa tehdaskorjattu merkkilaturi.
Kiitos vinkeistä. Tuossa ne vaihtoehdot varmaankin ovat. Ei auta, pitää viedä auto pajalle. On se kumma kun nämä (nyky)autot eivät kestä 500tkm ilman huoltoa  ;D

Enhancer

Herätejohtovikoja on tämän ikäisissä myös, eli laturille mittariston merkkivalolta tuleva heräte pätkii. Noilla kilsoilla varmaan aika jo laturin vaihdolle, mutta heräte kannattaa ainakin mitata / tarkastaa. Omasta Polosta oli karannut liittimen pinni laturin päästä liian lyhyen johdon takia ja Golf / Bora menee piuha poikki akun telineen alta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

BoraT

Jaahas, tämä asia selvisi. Moniurahihna oli niin venynyt, että kiristäjässä ei enää jousi riittänyt. Uusi hihna paikoillaan ja kaikki kunnossa...ainakin toistaiseksi. Moniurahihnan vaihtoväli on siis about 340tkm :D

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: BoraT - 14.02.19 - klo:09:44
Moniurahihnan vaihtoväli on siis about 340tkm :D
No oli jo korkea aika vaihtaa. Mä oon laitattanu aina uuden jakopään remmin vaihdon yhteydessä, 90 tkm välein.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

BoraT

Eiköhän se hihna ole tässäkin autossa jo pariin kertaan vaihdettu ;)

jaska75

Samaa herjaa myös - 03 1.6 golffi. Tosin olgelma on että auto sammuu ajosta, eli puutuu kokonaan eikä käy ennenkuin virrat on käyttänyt kokonaan pois. Tämän jälkeen lähtee normaalisti käyntiin mutta herjaa sammuessa tuota "Altenator workshop" :a.
Mitään vikakoodia ei jätä joten sen kautta ei pääse ongelman jäljille.

Veikkaus olisi joku sähköliitos, mutta mikä ? Sammuminen ilmenee tasaisessa ajossa sekä myös jos heilahtaa kovemmin esim. ympyrästä ajettaessa. Kone kiertänyt 324 tkm tähän mennessä joten ihan hirveästi ei viitsisi maksaa enää korjaamisesta. Kannattaako tehdä vielä jotain vai paalata suoraan ?

Etukateen vinkeistä kiittäen ja kumartaen.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: jaska75 - 11.04.19 - klo:11:50
Samaa herjaa myös - 03 1.6 golffi. Tosin olgelma on että auto sammuu ajosta, eli puutuu kokonaan eikä käy ennenkuin virrat on käyttänyt kokonaan pois. Tämän jälkeen lähtee normaalisti käyntiin mutta herjaa sammuessa tuota "Altenator workshop" :a.
Mitään vikakoodia ei jätä joten sen kautta ei pääse ongelman jäljille.

Veikkaus olisi joku sähköliitos, mutta mikä ? Sammuminen ilmenee tasaisessa ajossa sekä myös jos heilahtaa kovemmin esim. ympyrästä ajettaessa. Kone kiertänyt 324 tkm tähän mennessä joten ihan hirveästi ei viitsisi maksaa enää korjaamisesta. Kannattaako tehdä vielä jotain vai paalata suoraan ?

Etukateen vinkeistä kiittäen ja kumartaen.

Sytyttääkö akunkuvaa? Veikkaan että laturin hiilet menossa, harjat ei enää pysy kunnolla liukurenkaissa kiinni kierrosten noustessa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

jaska75

Mikään valo ei syty ennen sammumista. Pelkästää veto loppuu eikä ota kierroksia ennenkuin virrat on käyneet pois.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy