Mistä maskinsuoja/viimasuoja talveksi?

Aloittaja Gigaa, 28.08.14 - klo:10:57

« edellinen - seuraava »

kimppikoo

Lainaus käyttäjältä: Palokan Pölöhö - 06.02.17 - klo:23:28
Kuvankin oisin voinut asennuksesta laittaa, mutta ei taida ilman erillistä "kuvapankkia" onnistua?

Joo, kuvat pitää ladata esim. aijaa.com sivustolle ja linkittää sieltä tänne. Helppo homma eikä maksa mitään.

rob-s

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Petunet

Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Palokan Pölöhö

Jos Kuva näkyy niin kiitokset Kimppikoo Aijaa.com vinkistä.



Ylämaski SuperSkodan tarjouksesta ja alamaskiin tehty itse 2mm levystä soirot.

Alamaskissa vielä koevedokset tässä kuvassa. Tehty kokonaan uusiksi tarkoilla mitoilla paremmin istuvaksi ja jousikiinnikkeillä.
Alamaskille hintaa kiinnikkeineen n. 17â,¬.

Sapluunat löytyy niin on helppo ja nopee leikellä noita levyjä lisääkin jos tarve yllättää.
-- A --
_____________________________________________
Skoda Octavia Combi 1.6TDI Edition - vm16
Seat Leon ST 1.0TSI - vm16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI Greenline - vm10
EX: VW Golf 1.9 TDI PwD Firstline Variant - vm05
EX: Toyota Carina E 2.0TD SW 2+3 paku - vm95

kimppikoo

#34
Onpas asiallisen näköinen! Onko tuo Superskodan maskinsuoja miten kiinni? Meinaan, että jos tulee plussakelit niin onko se helposti / helpommin irroitettavissa kuin alasuoja? Ja riittääkö silloin ylämaskista tuleva ilmavirta jäähdytykseen?
EDIT: Näyttääkin olevan kiinni parilla ruuvilla Superskodan kuvien perusteella.

Kannattaa verrata muuten vaikkapa tuohon hirvitykseen, joita joku myy ihan "tuotteena" :D :D :D


splitxyz

Missä tarvitaan viimasuojausta, ei kai Antarktiksella eletä, vai mihin tarkoitukseen tuota? Oma TSI Occu tarjoaa puolella teholla/lämmöllä riittävästi lämpöä -25 C, toki pohjois-suomessa varmaan on enemmänkin pakkasta. Diesel ei varmaan niin herkästi lämpene... 
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

MikHei

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 08.02.17 - klo:20:38
Missä tarvitaan viimasuojausta, ei kai Antarktiksella eletä, vai mihin tarkoitukseen tuota? Oma TSI Occu tarjoaa puolella teholla/lämmöllä riittävästi lämpöä -25 C, toki pohjois-suomessa varmaan on enemmänkin pakkasta. Diesel ei varmaan niin herkästi lämpene...
Seuraavan tekstin pari ensimmäistä lausetta on omistettu sinulle.  ::) ;D
http://www.ksml.fi/teemat/autot/Noloa-Ei-toki-viimasuoja-on-fiksu-ja-halpa-vekotin/195824
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000837928.html
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Palokan Pölöhö

Lainaus käyttäjältä: kimppikoo - 08.02.17 - klo:20:01
Onko tuo Superskodan maskinsuoja miten kiinni? Meinaan, että jos tulee plussakelit niin onko se helposti / helpommin irroitettavissa kuin alasuoja?

Alkuperäisen maskin rivoituksen ympärille "pyöräytetään" tukevat muovikiinnikkeet vastakappaleiksi ruuveille ja varsinainen viimasuoja on noilla kahdella ruuvilla kiinni. Eipä tuon asennukseen tai irroitukseen minuuttia kauempaa saa ährättyä. Eikä jää mitään kiinnitysjälkiä mihinkään.
Alamaskin suojat irtoaa vielä nopeammin ilman työkaluja. 
-- A --
_____________________________________________
Skoda Octavia Combi 1.6TDI Edition - vm16
Seat Leon ST 1.0TSI - vm16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI Greenline - vm10
EX: VW Golf 1.9 TDI PwD Firstline Variant - vm05
EX: Toyota Carina E 2.0TD SW 2+3 paku - vm95

kimppikoo

Ainakin kiisseleissä keulan umpeen laittaminen auttaa merkittävästi koneen lämpenemisessä. Ja sitä kautta myös ohjaamon lämmittämisessä. Kaikki VAG kiisselit ovat oman kokemukseni perusteella pakkaskeleillä kovin hitaita lämpenemään ja myöskin pitämään lämpöjä. Kun parinkympin pakkasessa pysähdyt liikennevaloihin, niin lämpömittari alkaa silmissä laskemaan. Edellisen sukupolven Ocussa oli helppo heittää pahvi syylärin eteen, kun siinä oli tilaa yläkautta se pujottaa paikoilleen. Kolmosessa ei enää onnistu, joten pitää viritellä ulkopuolelle.

StyleSeppo

1.4 TSI lämpenee hyvin hitaasti Oulun leveyksillä. Saa ajella pitkään että saavuttaa edes 80C-öljylämmöt (maksimi mihin edes nousee talvella), vaikka webastoa on käytetty alkulämmitykseen. Pakkaskeleillä 6km työmatkalla ehtii lämmetä vain n. 60-65C-asteeseen. Nyt on viimasuoja keulilla, kaupan valmis "hirvitys" katsotaan auttaako asiaa.
2017 Octavia Combi Style 1.4 TSI

Killer

Itse tein kirkkaasta 2mm muovista ja alkuperäisillä jousikiinnikkeillä kiinni. Saatan kyllä vielä maalata tuon mustaksi.

Kuvatus aiheesta
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Adokcs

Lainaus käyttäjältä: Killer - 11.02.17 - klo:08:07
Itse tein kirkkaasta 2mm muovista ja alkuperäisillä jousikiinnikkeillä kiinni. Saatan kyllä vielä maalata tuon mustaksi.

Kuvatus aiheesta

Hei, ei olisi tarvinnut tehdä tutkan kohdalle reikää. Eikös reikä mene helposti umpeen lumesta.

Itselläkin ollu kirkkaasta, 1,5 mm kai pvc  muovi levystä tehty täysikokoinen. Vain pahimmilla lumikeleillä tutka ei toimi, se tapahtuu yleensä vasta yli 30 km ajon jälkeen. Ja sileä levy on helppo pyyhkäistä puhtaaksi.
Meidän autoissa on kiinni kahdella mustalla mustekalalla.

Kun on maskisuoja, pesen harjattomalla pesulla.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

Killer

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 02.09.17 - klo:13:30
Hei, ei olisi tarvinnut tehdä tutkan kohdalle reikää. Eikös reikä mene helposti umpeen lumesta.

Itselläkin ollu kirkkaasta, 1,5 mm kai pvc  muovi levystä tehty täysikokoinen. Vain pahimmilla lumikeleillä tutka ei toimi, se tapahtuu yleensä vasta yli 30 km ajon jälkeen. Ja sileä levy on helppo pyyhkäistä puhtaaksi.
Meidän autoissa on kiinni kahdella mustalla mustekalalla.

Kun on maskisuoja, pesen harjattomalla pesulla.

Sama se on tuollaki että pahimmassa pöppyräkelissä lähellä nollaa lopettaa toimimisen.
Ajattelin että saattais häiritä ilman reikää, mut pitää katsoa jaksaako tehdä uutta.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Ile-H

Huono kuva, mutta livenäkin tuollainen hieman jäykästä huovasta leikelty ja pienillä nippusiteillä kiinnitetty alamaskisuoja erottuu huonosti. Ei siis hyppää silmille ja on siinä jo hyvin pysynyt kuukauden päivät. Paperi- ja teippivirityksillä tein sabluunat ja leikkelin huovat. Muutenhan tuohon menisi suorat kaistaleet, mutta tutkan ja lämppäriliittimen kohdalle täytyy tehdä vähän väistöjä. Kustannukset muutama euro jos ei tunnin harrastamiselle laske hintaa.




upload photo
Octavia III Combi Elegance 1.4 TSI DSG -14

Rauta7

Sopivaa materiaalia viimasuojaan saa ostettu mm. Halpa-Hallista ja Kärkkäiseltä:  Carmani'n umpisolumuovinen yleismaskisuoja, koko 44 cm x 110 cm x 0,2 cm. Tästä leikkaamalla ja asiallisesti kiinnitettynä tulee esteettisestikin hyvä lopputulos. Kiinnittimiksi suosittelen Tammerin patentoimia, muovirunkoisia ja jousikiinnitteisiä "nappuloita", joita saa ostaa mm. Motonetistä; kannattaa huomioida kiinnittimelle sopiva pituus, jonka saa mitattua maskirivan syvyydestä.
Golfkärry Mk 7.5

mabe

Nostetaan tätä fl mallin vuoksi.
Iisi kurakaukalo tokmannista, sakset, pora ja nippusiteitä.

Alamaskin ylempi kaistale irti vielä ja jätinkin kun on 80% ummessa jo tehtaalta.

Dieselgolf

Poikani tdi kolopalloon, tein alempiin aukkoihin peittolevyt tästä :

http://www.biltema.fi/fi/Koti/Keittio/Leikkaaminen-pilkkominen-ja-raastaminen/Leikkuulauta-taivutettava-2000024136/

Toki valitsin tuon mustan... oli tosi helppo leikata, kuviotonta, ei pistä silmään.
Eikä käy kukkarolle vaikka kestäisi vain tämän talven.
Tein muutamat reiät reikäpihdeillä, niistä läpi mustat nippusitteet ja kiinni.
Meni alle 5 minuuttia asennukseen leikkamisineen. Toimii ja pysyy hyvin eikä näytä kovinkaan pahalta. Tuo musta muovi sopii aika hyvin sinne maskiiin.
Pakkaskesto toki hiukan huolettaa, mutta jos nyt sitten kovimmilla pakkasilla hajoaa atomeiksi, teen uuden.
Yhdestä tollaisesta sain tehtyä ala-aukkoon peitteen helposti. Kaksi erilliskappaletta tuli, niin istuukin paikalle paremmin kun ei tarvinnut väkisin vääntää eikä taittaa.

DSL

Tonnehan mahtuu tiputtaa konehuoneen puolelle 1.5 TSI moottorin ja syylärin väliin pahvilevyn ex tdi:stä. Toki paloturvallisuus täytyy ottaa huomioon. Eipähän pitäisi ylikuumeta kun syyläri jäähdyttää normaalisti, mutta moottori suojattu viimalta. Nyt - 19 C.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: DSL - 22.01.18 - klo:06:51
Tonnehan mahtuu tiputtaa konehuoneen puolelle 1.5 TSI moottorin ja syylärin väliin pahvilevyn ex tdi:stä. Toki paloturvallisuus täytyy ottaa huomioon. Eipähän pitäisi ylikuumeta kun syyläri jäähdyttää normaalisti, mutta moottori suojattu viimalta. Nyt - 19 C.

Pahvilevy on loistava idea. Varsinkin sen jälkeen, kun unohtaa sinne ja kerää loskaa, joka sulaa pahviin kiinni ja pahvi antaa periksi ja muuttuu liisteriksi, joka tarttuu syylärin kennoon kiinni.  Tein itse ja säästin. Edellä mainitut telttapatjassa ja vastaavassa sentään on järkeä, koska se pitää muotonsa.

Sitten on noita valmiitakin muoveja eikä niistä kyllä konkurssia tee:
http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-RS-winter-grille-cover-in-great-OEM-design-for-the-front-bumper-KI-R
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/401300/113641?ajoneuvo=529
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

DSL

Niin syvälle hankeen ei ole tarkoitus autoa ajaa että konehuoneeseen tursuisi lunta. ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: DSL - 22.01.18 - klo:07:05
Niin syvälle hankeen ei ole tarkoitus autoa ajaa että konehuoneeseen tursuisi lunta. ;D

No kyllä tuolla liikenteessä lentää suolaloskaa ja alijäähtynyttä vettä. Viimeistään keskiviikko-torstaina, mutta jokainen tyylillään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

DSL

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.18 - klo:07:13
No kyllä tuolla liikenteessä lentää suolaloskaa ja alijäähtynyttä vettä. Viimeistään keskiviikko-torstaina, mutta jokainen tyylillään.
Joo tiedän ja varsinkin jos ajelee toisen perässä lähietäisyydellä. Jos sama pahvinkäikäle kesti ex kulkineessa syylärin etupuolella toki kostuen, niin oletan sen kestävän kuivemmalla ja lämpimämmällä puolella paremmin.
Bonuksena vielä ilmaisuus ja ympäristöystävällisyys vrt kaupalliset muovinkappaleet.

mabe

Lainaus käyttäjältä: mabe - 21.01.18 - klo:11:57
Nostetaan tätä fl mallin vuoksi.
Iisi kurakaukalo tokmannista, sakset, pora ja nippusiteitä.

Alamaskin ylempi kaistale irti vielä ja jätinkin kun on 80% ummessa jo tehtaalta.

Työmatka, 35km, keskinopeus alle 60, kehiä jne ruuhkan seassa, max 95km/h. Öljyn lämpö työpaikan pihassa 93, startstop ei sammuttanut autoa valoissa työpaikan päässä, stoppi kaksiin valoihin.

Eli lämpimäksi muuttuu litranen, jo niin ettei auto halua sammutella vaan pitää jäähdytyksen päällä.
Seurataan tilannetta, jos lämpenee liikaa, pitää karsia maskeja. 

DSL

Ihan hyviin lämpöihin pääset. Mul on n.  80-85 C öljyt 250 km matka-ajossa - 5 C kelillä 80-100 km/h.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.18 - klo:06:58
Pahvilevy on loistava idea. Varsinkin sen jälkeen, kun unohtaa sinne ja kerää loskaa, joka sulaa pahviin kiinni ja pahvi antaa periksi ja muuttuu liisteriksi, joka tarttuu syylärin kennoon kiinni.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.18 - klo:07:13
No kyllä tuolla liikenteessä lentää suolaloskaa ja alijäähtynyttä vettä. Viimeistään keskiviikko-torstaina, mutta jokainen tyylillään.

Pahvia on käytetty läpi autoilun historian syylärin edessä, enkä ole koskaan moisesta liisteröitymisestä kuullut. Itsekin käytin pahvia ensimmäisissä autoissani ilman mitään merkkiä tuollaisesta. Kannattaa huomata, että vaikka siellä tiellä olisikin suolavettä ilmassa, niin tuo ilma ei pääse virtaamaan sen pahvilla tukitun syylärin läpi, vaan keula "auraa" ilmaa edestään pois. Sama ilmiö kuin tuulilasittomalla autolla ajaminen.

Onko sinulla jokin havainto pahvin tarttumisesta syyläriin?

TTO

Lainaus käyttäjältä: DSL - 22.01.18 - klo:07:35
Ihan hyviin lämpöihin pääset. Mul on n.  80-85 C öljyt 250 km matka-ajossa - 5 C kelillä 80-100 km/h.
Eilen oli 8-9 astetta pakkasta ja köröttelin Jämsästä Lahtea kohti 85 km/h todellista vakkarilla. Katolla vastaava boxi kuin mabella edellä jarruttamassa menoa. 1.8 TSI:n öljyn lämmöt tasaisesti 100 C. Maskinsuojia ei ole eikä tule.

squier

Lainaus käyttäjältä: TTO - 22.01.18 - klo:10:10
Eilen oli 8-9 astetta pakkasta ja köröttelin Jämsästä Lahtea kohti 85 km/h todellista vakkarilla. Katolla vastaava boxi kuin mabella edellä jarruttamassa menoa. 1.8 TSI:n öljyn lämmöt tasaisesti 100 C. Maskinsuojia ei ole eikä tule.
Mulla samanlaisella koneella oleva Ocu3 teki pari vuotta sitten öljyjäynät pakkasella, huohotus jäätyi ja konetila oli öljyä täynnä. Huollossa sulattelivat ja myivät maskisuojan. Sen jälkeen olen maskisuojaa käyttänyt.

BMF

#57
Kyllä se taitaa olla viimasuojan käyttö ihan kannattavaa varsinkin disukoilla. Itsekin yllätyksekseni sain huomata että kondenssiveden ja öljyn tuottamaa vaahtöjänkkimönjää oli öljyntäyttökorkissa.
Disulla ajettu 15tkm kun tämän löydöksen tein ja ei vielä ole ollut kuin muutama -10 asteen pakkaskeli. Kaikki pakkaskeliajot on webastolla esilämmitelty.

Ostin samontein tuon uskomattoman ruman 50 euron maskisuojan http://www.motormarket.fi/maskisuoja-skoda-octavia-2017-ts694-5.html. Nyt ainakin öljyt lämpenee + 100C-110C motarilla  kun muutama aste pakkasta. Kovemmilla pakkasilla ei vielä kokemuksia.. 

Kyllähän tuommosen suojalätyskän tekisi äkkiä itsekin murto-osalla hinnasta...

Harmi vaan kun se suurin kondenssivesiongelma on silloin jos tulee paljon pätkäajoa (kauppareissuja ja päiväkotihakuja) jolloin öljyt/koneikko ei lämpene juuri ollenkaan. Näissä pätkäajoissa ei juurikaan viimasuojasta ole hyötyä, kun lämmöt ei silti kerkeä nousta sinne minne pitäisi (toki aina se on parempi mitä lämpimämmäksi motin saa, kunhan ei ylikuumenna).

Öljyt kun saisi aina sinne +100C niin alkaisi kondenssivedetkit höyrystymään pois.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

s-mod

Nopein tapa laittaa viimasuojaa on musta ilmastointiteippi. Tarttuu pienellä pakkasellakin ja saa nopeasti pois. Pysyy autopesussakin (harjaton). Ja ulkonäkö haitta pienempi, kun leikkaa nätit reunat. Lähtee pois ainakin muovista ja metallista jälkiä jättämättä (aurinko ei tee hyvää kumissa).
Hinta 4-9 euroa?
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

mti

Squier: Myivät maskisuojan???

Olen ostanut oman Octaviani uutena Suomesta Suomen oloissa ajettavaksi. Ei ole maskisuojaa enkä sitä osta. Jos auto sitä tarvii, pitää se tiskiltä ojentaa ilmaiseksi.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy