Heräte lisävaloille , mistä ?

Aloittaja kaide, 26.08.14 - klo:20:58

« edellinen - seuraava »

kaide

Mistäs näissä nyt oikeen kannattaa ottaa heräte lisäpitkille ? Siis kun on tuplaxenonit ja can väylä sun muut mukavuudet ja mielellään niin että nämä eivät sekoa .  Ja joo, yksi pimeä ilta noilla vakiovaloilla riitti ja kävin lisävalokaupassa . Rumat ne mikkihiiren korvat on , mutta niin on auto ja kuskikin  ;D
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90


kaide

BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

KaiVee

Laittaa releen ja ottaa herätevirran pitkältä xenonilta. Tai siis siellä taitaa olla se läppä systeemi. Vai onko tässä uudessa omat polttimot pitkille ja lyhyille ? Noin tein edellisessä missä oli tupla xenonit ja can väylä

kaide

Lainaus käyttäjältä: KaiVee - 27.08.14 - klo:09:37
Laittaa releen ja ottaa herätevirran pitkältä xenonilta. Tai siis siellä taitaa olla se läppä systeemi. Vai onko tässä uudessa omat polttimot pitkille ja lyhyille ? Noin tein edellisessä missä oli tupla xenonit ja can väylä

Tässäpä se onkin kun nykyisessä on läppäsysteemi ja vain yksi poltin ( en siis keksi mistä sen herätteen saisi rosvottua ) ja sen seurauksena aivan karmaisevan kelvottomat pitkät
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

SNG

Lainaus käyttäjältä: KaiVee - 27.08.14 - klo:09:37
Laittaa releen ja ottaa herätevirran pitkältä xenonilta. Tai siis siellä taitaa olla se läppä systeemi. Vai onko tässä uudessa omat polttimot pitkille ja lyhyille ? Noin tein edellisessä missä oli tupla xenonit ja can väylä

Niin eikö sen saisi tosiaan sen läpän sähköiltä ilman kalliita erikoisosia? Heräte läpän sähköiltä lisäpitkien releen herätteeksi. Ei kait vaikuttaisi polttimoiden tunnistukseen CAN:ssä?

duke7

Sen herätteen saa varmasti näissäkin läppää liikuttavan solenoidin piuhalta. Pitää vain selvittää mikä piuha se on.

Jani

Selvittelin asiaa keväällä merkillä töissä olevalta asentajalta ja neuvoi olemaan todella varovainen. Sanoi että siellä on kolme mustaa piuhaa joista yksi ohjaa pitkien läppää jolta ohjauksen saa. Sanoi että mittaa neulalla johdoista niin ettei jää jälkiä jos jokin boksi kyrvähtää. En nyt muista mikä boksi mutta helpompi saada takuuseen jossei ole räpellyksen jälkiä. Laitan kanssa cometit xenoneilla keulaan tässä kun kerkeän alkaa projektiin. Harmittavan paskat valot ovat laittaneet vakiona ocuun.

Sokota09

Mikä niissä valoissa on sitten oikeasti vikana? Pitkissä ja normaaleissa? Eikö niillä näe eteensä vai mikä? Ja minkälaisissa olosuhteissa teillä on tapana ajaa, onko katuvaloja tarjolla jne.?

maher

Niin, onko Ocussa huonot valot..? Liian vähän pimeillä keleillä kaiketi vielä ajanut, kun en ole huomannut. Tosin, riippuu kai mihin vertaa...
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

kaide

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 27.08.14 - klo:10:59
Mikä niissä valoissa on sitten oikeasti vikana? Pitkissä ja normaaleissa? Eikö niillä näe eteensä vai mikä? Ja minkälaisissa olosuhteissa teillä on tapana ajaa, onko katuvaloja tarjolla jne.?

Lähivalothan tuossa on aivan saakelin loistavat ja vielä kun pidentävät keilaa mukavasti motarinopeuksissa automaattisesti .  Pitkät sitten ovatkin , no, eipä kantamassa huomaa mitään eroa kun lähivaloilta vaihtaa. Leveyttä tulee vähän lisää kyllä. Maantiellä tulee suhattua pitkin Suomea.

Itse laitan halogeenipitkät ( Hella Rallye 3003 compact ref 37,5 , 100w polttimoilla ) .  On tullut aikaisemmin todettua että halogeenilla saa enemmän kantamaa ja nyt noi xenonit kyllä tuo leveyttä ihan tarpeeksi
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: kaide - 27.08.14 - klo:11:26
Lähivalothan tuossa on aivan saakelin loistavat ja vielä kun pidentävät keilaa mukavasti motarinopeuksissa automaattisesti .  Pitkät sitten ovatkin , no, eipä kantamassa huomaa mitään eroa kun lähivaloilta vaihtaa. Leveyttä tulee vähän lisää kyllä. Maantiellä tulee suhattua pitkin Suomea.

Ok, ymmärrän yskän. Omalla kohdalla ei ole ollut tarvetta vielä pitkien käyttöön ja lähivalojakin on tullut käytettyä varsin säästeliäästi. Ei ole tullut vielä ajettua yhtään kilometriä illalla/yöllä niin, että olisi oikeasti pimeää.

Huppe

#12
Joo, tosiaan bi-xenoneiden kanssa ei oikeen onnistu tuo lisävalojen asennus omatoimisesti jos ei omaa todella vahvaa sähköosaamista.

389 euroa tuli tarjous noiden asennuksesta. Siellä on joku 5V järjestelmä joka ohjaa sitä läppää ja sinne pitää tehdä omanlainen kytkentä diodeilla/transistoreilla tms.
Ei ole vielä varmaa onko kyseessä samanlainen "fiasko" kuin esim. touranissa, jossa kytkentä on vielä hankalampi, tällöin asennushinta (marmorilla) nousee 100-150 euroa vielä tuosta.

Eli kannattaa varautua noin 400-500e asennushintaan + valojen hinta, mikäli mielii sopivia lisäpitkiä keulalle.

Tuolla toisaalla on se "parhaat lisävalot keulalle" jossa juttua lisää aiheesta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11653.0

Refe-lukujen puolesta on myös erittäin rajattua (Xenon) valikoimaa tarjolla. NBB Alphat menisi ainakin Ocuun:

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/nbb-alpha-cobra-xenon-lis%C3%A4valo-led-parkilla/3010310300/

En nyt muista Skodan refe-lukemaa mutta nuo 37,5 refet mitä useat on, ovat muistaakseni laittomat.

Mutu-tuntuma on että Skodassa 50 ja maksimi saa olla 100, eli 2x NBB = 40 + Skodan 50 == 90.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

kaide

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 27.08.14 - klo:15:52
Joo, tosiaan bi-xenoneiden kanssa ei oikeen onnistu tuo lisävalojen asennus omatoimisesti jos ei omaa todella vahvaa sähköosaamista.

389 euroa tuli tarjous noiden asennuksesta. Siellä on joku 5V järjestelmä joka ohjaa sitä läppää ja sinne pitää tehdä omanlainen kytkentä diodeilla/transistoreilla tms.
Ei ole vielä varmaa onko kyseessä samanlainen "fiasko" kuin esim. touranissa, jossa kytkentä on vielä hankalampi, tällöin asennushinta (marmorilla) nousee 100-150 euroa vielä tuosta.

Eli kannattaa varautua noin 400-500e asennushintaan + valojen hinta, mikäli mielii sopivia lisäpitkiä keulalle.

Tuolla toisaalla on se "parhaat lisävalot keulalle" jossa juttua lisää aiheesta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11653.0

Refe-lukujen puolesta on myös erittäin rajattua (Xenon) valikoimaa tarjolla. NBB Alphat menisi ainakin Ocuun:

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/nbb-alpha-cobra-xenon-lis%C3%A4valo-led-parkilla/3010310300/

En nyt muista Skodan refe-lukemaa mutta nuo 37,5 refet mitä useat on, ovat muistaakseni laittomat.

Mutu-tuntuma on että Skodassa 50 ja maksimi saa olla 100, eli 2x NBB = 40 + Skodan 50 == 90.

Joo, aika haastavaa tuntuu olevan

Ref luvuilla olen aina pyyhkinyt hanuria ja niin teen myös jatkossa , joten niitä en jaksa edes katsella . Pitkät päällä ei ajeta muita vastaan joten ihan sama vaikka siellä olis ref 500
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Samueli

Miten olette muuten suunnitelleet kiinnittää lisäpitkät keulaan?

Olen itse harkitsemassa Ocu III:n hankintaa, ja lisäpitkien asennus olisi myös harkinnassa. Olen itse ajatellut, että valot pitäisi saada ripustettua mahdollisimman ylös, jolloin niiden aiheuttama keulan ylitys minimoituisi ja samalla riski valojen kolhimiseen epähuomiossa ahtaissa parkkipaikoissa pienenisi (parkkitutkista riippumatta)...

opation

Työ on mielestäni huomattavasti helpompi kuin mitä täällä on kirjoiteltu (sukulaismiehen räsään asensin kesällä).

Herätejohtimen väri on ainakin kuljettajan puolella kelta-valkoinen ja ohjausjännite 12 volttia. Itse laitoin varmuuden maksimoimiseksi sarjaan 1N4007 diodin myötäsuuntaan kytkettynä jotta lisävalon käämistä ei pääse mitään indusoitumaan auton elektroniikan suuntaan. Sekin voi olla turhaa koska solenoidia eli käämiä umpion sisälläkin ohjataan ja suojaus pitäisi olla kunnossa. Mikään musta johto tai 5V ohjaus ei pidä paikkaansa, 5V-ohjauksia ei ainakaan missään pinnissä ollut. Eli hellan omat kilkkeet aika hyvin hommaan riittää, toki jos hyvin haluaa tehdä niin sulakepesä, kutistesukkaa, nippusiteitä ja se diodi niin pitäisi tulla valmista. Työ kestää noin 1,5h puoliamatööriltä. Ja tuo keltavalkoinen ei ilmeisesti ole yleispätevä vageissa koska omassa Alhambrassa heräte tulee muistaakseni sinivalkoisesta johtimesta. Kuvia on jossain tallessa jos joku haluaa nähdä.

Ja samat oli mietteet räsän omistajalla, että ei ne vakioxenonit nyt mitkään huiput ole. Lisähalogeeninkin hyöty on merkittävä jos pitkiä ylipäätään tarvii.

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: opation - 27.08.14 - klo:20:01
Työ on mielestäni huomattavasti helpompi kuin mitä täällä on kirjoiteltu (sukulaismiehen räsään asensin kesällä).

Herätejohtimen väri on ainakin kuljettajan puolella kelta-valkoinen ja ohjausjännite 12 volttia. Itse laitoin varmuuden maksimoimiseksi sarjaan 1N4007 diodin myötäsuuntaan kytkettynä jotta lisävalon käämistä ei pääse mitään indusoitumaan auton elektroniikan suuntaan. Sekin voi olla turhaa koska solenoidia eli käämiä umpion sisälläkin ohjataan ja suojaus pitäisi olla kunnossa. Mikään musta johto tai 5V ohjaus ei pidä paikkaansa, 5V-ohjauksia ei ainakaan missään pinnissä ollut. Eli hellan omat kilkkeet aika hyvin hommaan riittää, toki jos hyvin haluaa tehdä niin sulakepesä, kutistesukkaa, nippusiteitä ja se diodi niin pitäisi tulla valmista. Työ kestää noin 1,5h puoliamatööriltä. Ja tuo keltavalkoinen ei ilmeisesti ole yleispätevä vageissa koska omassa Alhambrassa heräte tulee muistaakseni sinivalkoisesta johtimesta. Kuvia on jossain tallessa jos joku haluaa nähdä.

Ja samat oli mietteet räsän omistajalla, että ei ne vakioxenonit nyt mitkään huiput ole. Lisähalogeeninkin hyöty on merkittävä jos pitkiä ylipäätään tarvii.

Toimiiko lisäkaukovalot kaukovaloavustimen kanssa, eli myös ne syttyvät samalla kuin vakiopitkät? Lisäpitkien palaessa, myös vakio valojen mukautuminen edelleen toiminassa?
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Huppe

Lainaus käyttäjältä: opation - 27.08.14 - klo:20:01
Työ on mielestäni huomattavasti helpompi kuin mitä täällä on kirjoiteltu (sukulaismiehen räsään asensin kesällä).

Herätejohtimen väri on ainakin kuljettajan puolella kelta-valkoinen ja ohjausjännite 12 volttia. Itse laitoin varmuuden maksimoimiseksi sarjaan 1N4007 diodin myötäsuuntaan kytkettynä jotta lisävalon käämistä ei pääse mitään indusoitumaan auton elektroniikan suuntaan. Sekin voi olla turhaa koska solenoidia eli käämiä umpion sisälläkin ohjataan ja suojaus pitäisi olla kunnossa. Mikään musta johto tai 5V ohjaus ei pidä paikkaansa, 5V-ohjauksia ei ainakaan missään pinnissä ollut. Eli hellan omat kilkkeet aika hyvin hommaan riittää, toki jos hyvin haluaa tehdä niin sulakepesä, kutistesukkaa, nippusiteitä ja se diodi niin pitäisi tulla valmista. Työ kestää noin 1,5h puoliamatööriltä. Ja tuo keltavalkoinen ei ilmeisesti ole yleispätevä vageissa koska omassa Alhambrassa heräte tulee muistaakseni sinivalkoisesta johtimesta. Kuvia on jossain tallessa jos joku haluaa nähdä.

Ja samat oli mietteet räsän omistajalla, että ei ne vakioxenonit nyt mitkään huiput ole. Lisähalogeeninkin hyöty on merkittävä jos pitkiä ylipäätään tarvii.

Nyt alkoi kiinnostamaan siinä määrin että tahdon ainakin selvittää mihin se 500e asennushinta perustuu. Kuvat eivät olisi kyllä pahitteeksi. t:sähköinssi.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

zagg

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=38907

tossa sanotaan mm. "För den som undrar vilken som är helljus-kabeln på en Golf 7 med bixenon kan jag tipsa om stift 11 (gul/vit kabel) på vänstra strålkastaren"  joten varmaankin tuo keltavalko kaapeli on hyvä kohde aloittaa mittailut.

Millaisia lisävaloja olette hommanneet? kiinnitys?
.

opation

No se väri täsmää Skodaankin. Pinnin numeroa en muista. Tuossa pari kuvaa:

Kilven alle kiinnike ja valot Hella Comet FF200:


Vihreä on ohjausjohdin releelle ja pitkän mustan kutistesukan sisällä on diodi:


Liitos keltavalkoiseen huonoimmalla mahdollisella tavalla mutta kuivassa paikassa toiminee hyvin:


Ja viimeisenä paikka josta maadoitus on otettu (siniset abikot), + johtimen kytkin 10A sulakkeen kautta suoraan akulle:


Jos näitä itse rakennatte niin kannattaa satsata kunnon abikopihteihin (tai lainata) jolla saa oikean puristusliitoksen. Kolmen euron pihdeillä ei pysyviä liitoksia tehdä. Tosin eipä tuosta rehellinen asennuspaikka voi yli kahta tuntia laskuttaa.

kaide

Lainaus käyttäjältä: opation - 28.08.14 - klo:22:13
No se väri täsmää Skodaankin. Pinnin numeroa en muista. Tuossa pari kuvaa:


KIITOS !!!  Harvinaisen hienosti sain / saimme vastauksen kysymykseen
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

kimppikoo

Jaa, nythän muuten tuo grilli pysyykin Ocu III:ssa paikoillaan. Helpottaa asennuksia kummasti, kun saa nuo tukiraudat grillin läpi. II:ssahan tuo grilli nousee pellin mukana, mikä esti tehokkaasti valojen helpon ja tukevan kiinnityksen  :)

Samueli

Olen pohtinut, että mahtaisiko jostain löytyä tuontyyppistä rekkarin alle asennettavaa kiinnitystelinettä kuin opationin ylläolevassa Hella Comet FF200 -kuvassa, mutta niin että raudat nousisivat vielä ylemmäs ja vaakasuuntainen osa sojottaisikin taaksepäin, jolloin ainakin nuo FF200-lisävalot saisi ilmeisesti asennettua niin, että ne eivät olisi etupuskurin etupuolella, vaan "suojassa" puskurin yläpuolella maskin yläosan edessä.

Mahtaako kukaan olla löytänyt tai kehittänyt tällaista ratkaisua?

Huppe

Nyt on kyllä hieman huijattu olo. Ja minä kun meinasin vielä sen 500e maksaa asennuksesta, sähköjen osalta. Itse olisin hommannut ja ruuvannut valot kiinni. Onneksi en maksanut.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

opation

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 27.08.14 - klo:22:05
Toimiiko lisäkaukovalot kaukovaloavustimen kanssa, eli myös ne syttyvät samalla kuin vakiopitkät? Lisäpitkien palaessa, myös vakio valojen mukautuminen edelleen toiminassa?

Luulisin näin koska tuo solenoidin ohjaus on ihan tyhmää tasasähköä, varma tosin en ole mutta voin muistaessani kysäistä.

Hyvä jos tästä apu löytyy. Harmi että edelleen näillä pikku jutuilla, jotka saadaan kuulostamaan monimutkaiselta, yritetään rahastaa.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: opation - 28.08.14 - klo:22:13
No se väri täsmää Skodaankin. Pinnin numeroa en muista. Tuossa pari kuvaa:

Kilven alle kiinnike ja valot Hella Comet FF200:



Saisiko pyytää kuvaa vielä suoraan edestäpäin? Ihan ulkonäköä hahmotellakseni kyselen.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Huppe

Pitihän tuo mitata itse neulalla ja yleismittarilla. Tosiaan, keltavalkoisesta saa 12V herätteen lisävaloja varten. Asennuskin onnistuu siis ihan "keneltä vain".
Suuret kiitokset opationille.  :)

Onko muuten mitään iloa tuosta Hella FF200 sarjasta? Ilmeisesti kyseessä se edukkain halogeenisetti?

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/hella-comet-ff200-lis%C3%A4kaukovalosarja-/3030210011/

Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

kaide

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 02.09.14 - klo:15:57
Pitihän tuo mitata itse neulalla ja yleismittarilla. Tosiaan, keltavalkoisesta saa 12V herätteen lisävaloja varten. Asennuskin onnistuu siis ihan "keneltä vain".
Suuret kiitokset opationille.  :)

Onko muuten mitään iloa tuosta Hella FF200 sarjasta? Ilmeisesti kyseessä se edukkain halogeenisetti?

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/hella-comet-ff200-lis%C3%A4kaukovalosarja-/3030210011/

Tässä kohtaa pitää tehdä päätös siitä kumartaako vai pyllistääkö lain kirjaimelle ja referensseille .  Omakohtaisten kokemusten mukaan toi FF200 on "ihan ok " , mutta just senverran huono että  asennuksen vaiva alkaa ottamaan kaaliin. Toisekseen noiden runko on sellasta juomapullosta tuttua rimpulamuovia että asennettaessa jo pelottaa että hajoaa käsiin.  Itse laitan tosiaan nämä   :

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/hella-3003-compact-lis%C3%A4valo-/3030210002/

Nämäkään ei ole mitkään tolkuttomat tykit , mutta kantamaa on just sopivasti enemmän ku tossa FF200 .ssa

BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Huppe

3003sia mallasin keulalle, eivät mahdu rekkaritelineeseen. Pitäisi ottaa konepelti/maski pois tai tehdä joku erikoisteline.

Nbb alpha cobra xenonit pitää varmaan laittaa.

Edit: sorry, mallasin siis niitä pykälän isompia ämpäreitä. Näköjään sama malinumero niissäkin.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

kaide

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 02.09.14 - klo:20:24
3003sia mallasin keulalle, eivät mahdu rekkaritelineeseen. Pitäisi ottaa konepelti/maski pois tai tehdä joku erikoisteline.

Nbb alpha cobra xenonit pitää varmaan laittaa.

Mä teen tossa metallipajalla kiinnikkeet jotka tulee maskin läpi  heti kun keksin miten saan ne kiinni konehuoneen  puolelle.  Rekkarikilven alle tulevaan telineeseen eivät mene , tai sitten jäävät törröttämään liian eteen. Tavoite on saada ne kiinni niin , että se kiinnityspultti lähtee suoraan taaksepäin maskin rakoon jossa on teline

BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy