Huonommalla teho-painosuhteella oleva ajoneuvo olisi nopeampi?

Aloittaja WKurki, 22.08.14 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

WKurki

Kaverit joutuivat koomiseen väittelyyn otsikonmukaisesta asiasta.

Heille oli annettu "haaste", jossa väitetty että he häviäisivät kiihdytyksessä vakiovalmisteisella moottoripyörällä toiselle vakiovalmisteiselle moottoripyörälle, joka olisi huomattavasti tehottomampi. Kyseessä olisi ollut 1000cc vs. 600cc -luokan ns. sporttipyörät.

Haaste olisi pitänyt ottaa vastaan laittomasti yleisellä tiealueella. Eli suljetulla alueella ei olisi käynyt edes haastajalle. Nopeudet olisivat olleet haastajan mukaan yli 200 km/h

Mitä mieltä foorumilaiset on tuollaisista aivopieruista tai liikenteessä kilpailemisesta yleensäkin?

Itse ainakin autourheilua harrastaneena otan jyrkän nollatoleranssin liikenteessä tapahtuviin kilpailuihin. Kilpailemista varten varten löytyy rata-alueita monenlaiseen käyttöön ja etenkin jos kyseessä on nopeuskilpailu, niin yleinen tie ei ole siihen soveltuva paikka, jos nopeudet on enemmän kuin tieosuudella saa ajaakaan.
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

brainsurgery

Oliko tarkoitus kysyä että pärjääkö 600cc pyörällä 1000cc pyörälle vai oliko tarkoitus ihan vain pitää moraalisaarna?

DSL

Ihan teini-ikäisten touhuja. Mp:llä moottoriradoilla ja lentokenttien nopeusajoissa kahvan nurin kääntäneenä voin todeta "kusiaisen" jäävän jälkeen.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 22.08.14 - klo:12:54
Oliko tarkoitus kysyä että pärjääkö 600cc pyörällä 1000cc pyörälle vai oliko tarkoitus ihan vain pitää moraalisaarna?

Moraalisaarna taitaa olla

Mikey

Kyse taitaa olla tästä "keskustelusta", jossa oli aika ajoin keulimisen merkkejä: http://www.autostadium.fi/index.php?topic=111.220. Alkaa postauksesta #237 ja jatkuu muutaman sivun.

Nimimerkki lienee kaikille tuttu...

WKurki

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.08.14 - klo:13:10
Kyse taitaa olla tästä "keskustelusta", jossa oli aika ajoin keulimisen merkkejä: http://www.autostadium.fi/index.php?topic=111.220. Alkaa postauksesta #237 ja jatkuu muutaman sivun.

Nimimerkki lienee kaikille tuttu...

Ok, eli vastaavanlainen haaste on ollut esillä. Onko tietoa, miten tuossa on käynyt? Eli onko otettu luulot pois ja mitä hävinneelle tapahtui?

Lähtökohta ainakin vaikuttaa hyvin oudolta aivopierulta edes ehdottaa tuollaista, kun mikään fakta ei ole huonomman tehopainosuhteen omaavan pyörän puolella, tietää häviävänsä ja silti innokkaasti haluaisi yleisellä tiellä "kilpailla".
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

Ranssi

Kopioinpa tähän toisesta ketjusta (Seat Leon 5F Cupra) otsikon alle hyvin istuvaa spekulointia:

"Osaisiko joku antaa pätevän selityksen seuraavaan kysymykseen:

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 280 DSG:ssä on siis 280 hevosvoimaa, auton massa on 1421 kg ja sen kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,8 s
BMW 530 d A:ssa on 258 hevosvoimaa, auton massa on 1785 kg ja ja sen kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,8 s

Miten BMW voi huomattavasti raskaampana ja lisäksi vielä yli 20 hevosvoimaa pienempitehoisena kiihtyä 0-100 km yhtä nopeasti?

Molemmat autot ovat kaksivetoja, niissä on modernit automaatit, eikä väännöllä pitäisi olla tällaisessa rykäisyssä merkitystä."

Lyhykäisyydessään, kuinka tehottomampi ja huomattavasti raskaampi auto voi olla yhtä nopea kuin tehokkaampi/hitaampi kärry?

brainsurgery

BMW saa takavetoisena paremmin pitoa. Pitäisi olla 0-200 ajat, niin näkisi tehon ja painon vaikutuksen.

Luonnollisesti ilmanvastuksen vaikutus tulee myös kehiin näillä nopeuksilla.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.08.14 - klo:13:10
Kyse taitaa olla tästä "keskustelusta", jossa oli aika ajoin keulimisen merkkejä: http://www.autostadium.fi/index.php?topic=111.220. Alkaa postauksesta #237 ja jatkuu muutaman sivun.

Nimimerkki lienee kaikille tuttu...

Aivan mahtavaa viihdettä perjantai-iltapäivän ratoksi. Kiitos tästä  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

kaide

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 22.08.14 - klo:13:37


Seat Leon Cupra 2.0 TSI 280 DSG:ssä on siis 280 hevosvoimaa, auton massa on 1421 kg ja sen kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,8 s
BMW 530 d A:ssa on 258 hevosvoimaa, auton massa on 1785 kg ja ja sen kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,8 s

Miten BMW voi huomattavasti raskaampana ja lisäksi vielä yli 20 hevosvoimaa pienempitehoisena kiihtyä 0-100 km yhtä nopeasti?

Molemmat autot ovat kaksivetoja, niissä on modernit automaatit, eikä väännöllä pitäisi olla tällaisessa rykäisyssä merkitystä."

Lyhykäisyydessään, kuinka tehottomampi ja huomattavasti raskaampi auto voi olla yhtä nopea kuin tehokkaampi/hitaampi kärry?

BMW erittäin harvoin kykenee A : Ilmoitettuun suorituskykyyn B: Lähellekään ilmoitettua kulutusta  .  Takaveto kyllä jeesaa paikalta lähdössä pitävällä alustalla , mutta silti mittaustulos on yleensä 20% pidempi aika kuin tehtaan valehtelema.
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: kaide - 22.08.14 - klo:14:39
BMW erittäin harvoin kykenee A : Ilmoitettuun suorituskykyyn B: Lähellekään ilmoitettua kulutusta  .  Takaveto kyllä jeesaa paikalta lähdössä pitävällä alustalla , mutta silti mittaustulos on yleensä 20% pidempi aika kuin tehtaan valehtelema.

Kuinka monta BMW merkkistä autoa olet omistanut? Ainakin itsellä lukemat ovat olleet juuri sitä mitä on luvattu. Tehokkaiden etuvetoisten lukemat ovat sitten olleet mitä tahansa ja erittäin riippuvaisia kuljettajan taidoista esim. Focus RS.

kaide

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 22.08.14 - klo:14:55
Kuinka monta BMW merkkistä autoa olet omistanut? Ainakin itsellä lukemat ovat olleet juuri sitä mitä on luvattu. Tehokkaiden etuvetoisten lukemat ovat sitten olleet mitä tahansa ja erittäin riippuvaisia kuljettajan taidoista esim. Focus RS.

Ei mittaustulosten lukemiseen tarvita omistamista ;-) En väittänyt että muutkaan merkit olisivat oikein  ilmoitettuja , mutta Bemarilla säännönmukaisesti päin persettä .

Kummallisen herkkänahkaista tämä bemarikansa  :o
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: kaide - 22.08.14 - klo:15:23
mutta Bemarilla säännönmukaisesti päin persettä .

No ei se Skoda Octaviankaan kohdalla mennyt aivan putkeen cz sivujen mukaan, kun tehtiin kiihtyvyysmittauksia. Arvot olivat hyviä, kunnes paljastui että ne olivat tehty vuoristossa alamäkeen ajettuina. Tästä taitaa löytyä myös video Youtuben puolelta ja yllättäen cz loppuisena :)

sambolo

Ainaki mun onistamissa seateissa on monissa lähteissä mitattu parempia suoritusarvoja kuin mitä tehdas ilmoittaa js näin se mun mielestä on monella muullakin merkillä ainakin ennen ollu :) Bemarin luvut kyllä paperilla aika hämmentäviä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Japoff

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 22.08.14 - klo:16:11
No ei se Skoda Octaviankaan kohdalla mennyt aivan putkeen cz sivujen mukaan, kun tehtiin kiihtyvyysmittauksia. Arvot olivat hyviä, kunnes paljastui että ne olivat tehty vuoristossa alamäkeen ajettuina. Tästä taitaa löytyä myös video Youtuben puolelta ja yllättäen cz loppuisena :)

BUHAHAA =D
Bimmerit tietty vastavuoroin testataan alpeilla ylämäkeen ???
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 22.08.14 - klo:13:37
Kopioinpa tähän toisesta ketjusta (Seat Leon 5F Cupra) otsikon alle hyvin istuvaa spekulointia:

"Osaisiko joku antaa pätevän selityksen seuraavaan kysymykseen:

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 280 DSG:ssä on siis 280 hevosvoimaa, auton massa on 1421 kg ja sen kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,8 s
BMW 530 d A:ssa on 258 hevosvoimaa, auton massa on 1785 kg ja ja sen kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,8 s

Miten BMW voi huomattavasti raskaampana ja lisäksi vielä yli 20 hevosvoimaa pienempitehoisena kiihtyä 0-100 km yhtä nopeasti?

Molemmat autot ovat kaksivetoja, niissä on modernit automaatit, eikä väännöllä pitäisi olla tällaisessa rykäisyssä merkitystä."

Lyhykäisyydessään, kuinka tehottomampi ja huomattavasti raskaampi auto voi olla yhtä nopea kuin tehokkaampi/hitaampi kärry?

Koska vääntö on se mikä autoa liikuttaa?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

RoccoScientist

Patomursu tiivisti "pähkinän" ratkaisun hyvin. Tehon ja painon suhteen tarkastelu ei riitä, etenkään jos autot voivat käyttää selvästi erilaisia kierrosalueita kiinteillä välityksillä. Pitäisi olla sama käyttövoima ja
CVT-vaihteistot molemmissa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

rob-s

#17
LainaaMiten BMW voi huomattavasti raskaampana ja lisäksi vielä yli 20 hevosvoimaa pienempitehoisena kiihtyä 0-100 km yhtä nopeasti?

Olisiko tässä tapauksessa laatikoiden vaihtokohdat jotka määräävät aika voimakkaasti 0-100km ajan? Se ei tosin kerro kumpi näistä autoista on absoluuttisesti nopeampi.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Lorenz_

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 22.08.14 - klo:13:37
Kopioinpa tähän toisesta ketjusta (Seat Leon 5F Cupra) otsikon alle hyvin istuvaa spekulointia:

"Osaisiko joku antaa pätevän selityksen seuraavaan kysymykseen:

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 280 DSG:ssä on siis 280 hevosvoimaa, auton massa on 1421 kg ja sen kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,8 s
BMW 530 d A:ssa on 258 hevosvoimaa, auton massa on 1785 kg ja ja sen kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,8 s

Miten BMW voi huomattavasti raskaampana ja lisäksi vielä yli 20 hevosvoimaa pienempitehoisena kiihtyä 0-100 km yhtä nopeasti?

Molemmat autot ovat kaksivetoja, niissä on modernit automaatit, eikä väännöllä pitäisi olla tällaisessa rykäisyssä merkitystä."

Lyhykäisyydessään, kuinka tehottomampi ja huomattavasti raskaampi auto voi olla yhtä nopea kuin tehokkaampi/hitaampi kärry?

Näissä aina vaikuttaa monet muutkin asiat kuin pelkkä teho tai paino, esim voimansiirto on erittäin ratkaiseva tekijä kiihtyvyydessä. Pelkät hevosvoimat eivät myöskään ratkaise, väännöilläkin on suuri vaikutus menohaluihin. En ole minkään merkin fanipoika, mutta BMW:ssä voimansiirto ja tekniikka on ollut aina VAG konsernin autoja edellä. Ei turhaan BMW:n moottoreita valita vuosi toisensa perään vuoden moottoriksi. Ottakoot kuka tahansa tästä herneet nenuun, mutta näin se on aina mennyt. Niin ja todennäköisesti tuo Cupra ei kiihdy edes tuossa ilmoitetussa ajassa 0-100km/h nopeuteen.

qsla

Joskus vastaava teho-paino suhde asiaa ihmetelty itsekkin bensa vs diesel väittelyissä. Kyseessä oli oman talouden MB 04 w211 E320Cdi jossa 204hv/500nm ja toisella osapuolella oli Passat variant vm 2009 3.2 v6 DSG 4-mot jossa 250hv/320nm. 

Työmaalta isolle tielle ramppia pitkin kun lähdettiin kiihdytteleen aina töiden jälkeen niin tuntui että mersu jyrää passatin ylitse kiihdytyskaistalla.. Vierekkäin jos päästiin liikennevaloihin, niin mersu kiskoi 80km/h asti autonmitan edellä kunnes pasuuna rupesi valumaan ohitse. Tosin eipä se sieltä "heittämällä" tullut.

Ongelmaa tästä seurasi siinä, että kolleega epäili passatin olevan rikki ja vajaatehoinen vaikkakin moottoritiellä / lentävissä lähdöissä passatti oli nopeampi. Käytti huollossa useaan otteeseen ja vikaa ei löytynyt.  Hölmöä kisailuahan se oli , myönnetään vaikkakin nopeusrajoitusta en itse uskaltanut lähteä ylittelemään niin saatoin yllyttää muita siihen :-[

Johtopäätöksestä on vaikea päästä yksimielisyyteen, mersu oli muistaakseni lähes 100kg painavempi ja itsekkin "kaliiperia kahta" kookkaampi kuljettaja.. Välityksiä ei muistaakseni tarkisteltu. Itse tulin siihen päätelmään, että tuo 3.2l dieseli 500nm väännöllä/voimallaan jaksaa kiskaista auton liikkumaan paremmin. Mutta häviää kuitenkin tehokkaammalle hieman myöhemmin. Ja eipä tuo 3.2l v6 bensa heti lähde vääntämäänkään kunnolla, ennenkuin saavuttaa kunnolla minuuttikierroksia kelloon.     
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Lebis

Lainaus käyttäjältä: Lorenz_ - 22.08.14 - klo:20:14
Niin ja todennäköisesti tuo Cupra ei kiihdy edes tuossa ilmoitetussa ajassa 0-100km/h nopeuteen.

Niin ja itseasiassa tuo Cupra kiihtyy 0-100km/h alle tuon ilmoitetun. Mihin perustat väittämäsi?

Tuossa ylläolevassa BMW:n ja Cupran vertailussa tehojen, vääntöjen ja painojen yms. suhteen ei ole ihan niin yksiselitteistä kuin tavan tallaajat luulevat. Siihen kun vaikuttaa niin monia muitakin asioita.

TTO

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 22.08.14 - klo:19:04
Patomursu tiivisti "pähkinän" ratkaisun hyvin. Tehon ja painon suhteen tarkastelu ei riitä, etenkään jos autot voivat käyttää selvästi erilaisia kierrosalueita kiinteillä välityksillä. Pitäisi olla sama käyttövoima ja
CVT-vaihteistot molemmissa.

Mikä merkitys käyttövoimalla on CVT-vaihteiston kanssa?

Lorenz_

Lainaus käyttäjältä: Lebis - 22.08.14 - klo:21:58
Niin ja itseasiassa tuo Cupra kiihtyy 0-100km/h alle tuon ilmoitetun. Mihin perustat väittämäsi?

Tuossa ylläolevassa BMW:n ja Cupran vertailussa tehojen, vääntöjen ja painojen yms. suhteen ei ole ihan niin yksiselitteistä kuin tavan tallaajat luulevat. Siihen kun vaikuttaa niin monia muitakin asioita.

En ole väittänyt, mutta hyvin skeptinen ainakin olen.

Käytetään vaikka vertailykohtana Ford focus RS 500 -mallia, jossa 375hv/550Nm vääntöä ja siinä on tasauspyörästön lukko! Tämän kiihtyvyys 5s 0-100km/h.

1. Cuprassa ei ole lukkoa, joka vaikuttaa tuossa teholuokassa merkittävästi pitoon.
2. Cupran vaihteiston välitykset on huonommat, mutta melko lähellä alkupään vaihteilla, kuin RS -mallissa, joka myös vaikuttaa negatiivisesti kiihtyvyyteen.

RS: mallin välitykset:
1st- 3.42 : 1
2nd- 1.04 : 1
3rd- 1.49 : 1
4th- 1.11 : 1
5th- 0.85 : 1
Reverse- 3.56 : 1
Final drive- 4.06 : 1

Cupra 280 -mallin välitykset 6 -vaihteisessa manuaalissa:
1st Gear   3.357
2nd Gear   2.087
3rd Gear   1.468
4th Gear   1.088
5th Gear   1.096
6th Gear   0.911

Ps. Kokemusta on etuvetoisesta atosta 300-520hv tehoväleillä ja ilman lukkoa tee yhtään mitään sellaisella... Lukko vaikuttaa nimittäin pitoon todella paljon. Tuo Cupran ja RS mallin välinen väitetty kiihtyvyys ero on todella pieni ja saatavilla olevien faktatietojen perusteella en ainakaan missään nimessä usko, että kiihtyy todellisuudessa alle ilmoitetun.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Lorenz_ - 22.08.14 - klo:23:11
1. Cuprassa ei ole lukkoa, joka vaikuttaa tuossa teholuokassa merkittävästi pitoon.

Cupra 280:ssä on LSD kuten kyseisessä Fordissakin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Lorenz_

Ok. Miten olin lukenut, että tätä ei löytyisi. Noh, siltikään tuo ei vakuuta täysin ja olen sitä mieltä että ei saa kiihtymään alle ilmoitetun. Tuo auto on nimittäin aika saman painoinenkin, kuin RS 500.
Yleensä nämä autojen kiihtyvyydet ovat ilmoitettu optimaalisessa ympäristössä mitattuina ja sliksi renkailla, sekä tehden useita vetoja. Ei vihreitä nenään :D

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: TTO - 22.08.14 - klo:22:18
Mikä merkitys käyttövoimalla on CVT-vaihteiston kanssa?

Se vaikuttaa siihen parhaimman kiihtyvyyden tarjoavaan välitykseen, koska dieselmotti ei pääsääntöisesti kierrä yhtä korkealle kuin bensakone. Jos siis CVT valitsee välityksen, jolla kierrokset pysyvät huipputehon kierrosluvulla, on välitys pakosti pidempi dieselissä kuin bensassa, koska kierrosluku on alempi. Tuolloin käytössä oleva vääntölukema (joka siis on myös kierroslukuerosta johtuen eri diesel- ja bensamotissa) kerrotaan eri luvulla. Käytännössä dieselin vääntölukema on korkeampi, mutta kerroin vastaavasti pienempi. Sitä taas ei pysty suoraan sanomaan tasapainottavatko nämä toisensa siten, että kiihtyvyys on sama kuin bensakoneella (edes olettaen autojen omamassojen olevan samat).

Voin toki olla väärässäkin, mutta näin se minusta menee.

Lainaus käyttäjältä: Lorenz_ - 22.08.14 - klo:23:24
Ok. Miten olin lukenut, että tätä ei löytyisi.

Olet kyllä lukenut varmasti ihan oikein, mutta teksti on varmaan koskenut tuota Cupra 265:sta, josta LSD puuttuu. :)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Lebis

Ei herneitä vedetä nekkuun. En tunne tuota Focus RS 500 niin tarkasti, mutta onko se 5-vaihteinen? Nuo erilaiset vaihteistot kun vaikuttavat niin paljon tuohon kiihtyvyyteen samoin kuin muutkin ominaisuudet. Siis vaikka olisi kaksi erilaista 6-vaihteista vaihteistoa.  Se on totta, että ilman lukkoa etuvetoisessa näillä tehoilla ei tee yhtään mitään.

Ursus

Täältä löydätte joitain testejä. Yleensä tämä sivusto saa hyvät arvot mitattua. Itsekin epäilen vahvasti että tehtaan arvot alittuisi cupralla.

http://www.autopista.es/pruebas/pruebas-de-coches/articulo/comparativa-seat-leon-cupra-280-vs-seat-leon-cupra-265-101383 :)

JakeS

Tosta linkisrä mitään ymmärrä.  no, kauniita kuvia ainakin.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy