Vikakoodien luku VCDS-vaihtoehtoja

Aloittaja JKarhu, 20.07.14 - klo:23:53

« edellinen - seuraava »

JKarhu

Onko niin, että Ross-Techin tuotteet ja VCDS ovat ainoa vaihtoehto, jos haluaa lukea auton vikakoodit ja diagnostiikan? Onko olemassa mitään huokeampia softia, joilla näkisi vaikkapa pelkästään vikakoodit?
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

europe

Kiinasta saa tilattua 15 eurolla vikakoodinlukijoita, jos jaksaa varttua muutaman viikon toimitusajan. Suomesta saa samoja laitteita heti kaksin-tai kolminkertaiseen hintaan.

ConD

Kiinanvehkeet on piraatteja tuosta Ross-Techin tuotteesta. Tuoteväärennösten kanssa pelaaminen on aina vähän niin ja näin - joko ne toimii tai sitten ei, pahimmillaan vetää sinunkin tietokoneen tai jopa auton jojoon. Jotkut tilaavat ja käyttävät silti...
Itse pidän näin hyvän ja hyödyllisen tuotteen kopioiden hankkimista erittäin typeränä, sillä jos Ross-Tech lyö lapun luukulle kiinapiraattien takia, niin milläs sitten koodit lukee ja autot diagnosoi?

VCDS on kuitenkin tuotteena varsin sivistynyt ja hyvin toimiva. Jos allasi on nyt auto, jonka vaihdat toisenmerkkiseen kohta, niin maksa se kymppi tai kaksi jollekulle joka lukee autostasi koodit tai diagnosoi sitä. Jos taas ostat seuraavankin auton VAG-leiristä, niin osta aito piuha, saat siihen softapäivitykset ja käyttötuen kaveriksi. Itselläni on 2007 ostettu piuha joka toimii edelleenkin autoissa vuosimalleista ~94 lähtien aina uusimpiin autoihin.

Vaihtoehtoja kuitenkin on. Nämä vaihtoehdot tahtovat olla vaan sitten korjaamoluokan laitteita. Eli Bosch-yleistesterit ym. osaa myös samoja tietoja kaivella ulos kuin VCDS, mutta hinta jotain hirveän ja hillittömän välimaastosta. Toisaalta sitten on tällaisia itsenäisiä koodinlukijoita, jotka eivät tietokonetta tarvitse. Niistä osa osaa myös VAG-laitteiden järjestelmät. Ovat vaan niin kovasti rajoittuneita VCDS:n verrattuna. V-checker 302, tai 402 tai 500 kannattaa tarkastaa, niitä myy esim OBD.fi

Jos tahdot lukea vikakoodeja muualta kuin moottorinohjaukselta, niin merkkikohtaista dataa lukevat adapterit/piuhat/softat on pakollisia. Yleismalliset ELM- ym. piuhat ja kännykkäsoftat ovat yhtä tyhjän kanssa, kun ne lukevat vain standardia OBD dataa autosta. Tuolla ei esimerkiksi valohommien kanssa ole mitään tekoa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

JKarhu

Kiitos vastauksista!

Lainaus käyttäjältä: ConD - 21.07.14 - klo:08:22
Kiinanvehkeet on piraatteja tuosta Ross-Techin tuotteesta. Tuoteväärennösten kanssa pelaaminen on aina vähän niin ja näin - joko ne toimii tai sitten ei, pahimmillaan vetää sinunkin tietokoneen tai jopa auton jojoon. Jotkut tilaavat ja käyttävät silti...
Itse pidän näin hyvän ja hyödyllisen tuotteen kopioiden hankkimista erittäin typeränä, sillä jos Ross-Tech lyö lapun luukulle kiinapiraattien takia, niin milläs sitten koodit lukee ja autot diagnosoi?

Ei, tarkoitus ei ole mennä kiinatuotteiden puolelle vaan etsin ihan legitiimejä vaihtoehtoja. Tarkoitus ei ole myöskään suistaa pätevää yritystä konkkaan. :)

Lainaus käyttäjältä: ConD - 21.07.14 - klo:08:22
VCDS on kuitenkin tuotteena varsin sivistynyt ja hyvin toimiva. Jos allasi on nyt auto, jonka vaihdat toisenmerkkiseen kohta, niin maksa se kymppi tai kaksi jollekulle joka lukee autostasi koodit tai diagnosoi sitä. Jos taas ostat seuraavankin auton VAG-leiristä, niin osta aito piuha, saat siihen softapäivitykset ja käyttötuen kaveriksi.

Jep, VCDS on varmasti pätevä, mutta yksityiskäyttöön mielestäni ylihinnoiteltu. Ymmärrän 350â,¬ lisenssin, kun korjaamolla luetaan useita eri merkkejä ja sitten asiakasta laskutetaan korjauksista. Sen sijaan yksityiselle tuo kolme hunttia on mielestäni vähän turhan tyyris käyttömäärään nähden.


Lainaus käyttäjältä: ConD - 21.07.14 - klo:08:22
Jos tahdot lukea vikakoodeja muualta kuin moottorinohjaukselta, niin merkkikohtaista dataa lukevat adapterit/piuhat/softat on pakollisia. Yleismalliset ELM- ym. piuhat ja kännykkäsoftat ovat yhtä tyhjän kanssa, kun ne lukevat vain standardia OBD dataa autosta. Tuolla ei esimerkiksi valohommien kanssa ole mitään tekoa.

Aijaa, eli merkki/mallikohtaisia lukijoitakin on? Pitääpä tsekata. Illalla pitää myös googlata, mitä tuo OBD-data tarkoittaa...
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

dosetti

Vikakoodin lukijoita on kympistä ylöspäin ja hinta jotakuinkin korreloi laitteiden löytämien koodien lukumäärään. Eli hintahaitarin yläpäässä on VCDS, joka on sitten osaavissa käsissä melkoisen pätevä peli. Itselläni tällä hetkellä tuollainen muutaman kympin itsenäinen lukija ja noin kymmenestä vikakoodista se tunnisti pari-kolme. Näin jälkikäteen ajateltuna, olisi pitänyt heti ostaa samalla VCDS kun ostin autonkin..

Antti

Se olis aika kova sana jos vaggilaisen mukana vaikka alennuksen piuhasta tai jopa piuhan kärryn mukana :)

Mutta onhan toi vcds kuitenkin kohtuullisen harrastajaystävällinen, käyttöikäkin kuitenkin pitkä.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

sonic

Niin näitä samoja asioita pohdin  kuutisen vuotta sitten ja tilasin suoraan ross techin virallisen kaapelin ja samalla syvennyin hieman tuohon CAN maailmaan,vianhaku ja muutokset hoituvat ilman liikkeiden komponenttien arpomisvaihtoja eikä kertaakaan ole tarvinnut miettiä saako asiat selville,toki ilman työtä sekään ei onnistu,mutta menee oikein en muista silloista hintaa olisko ollut n220e ja tukeakin on saatu tietokoneen vaihdon yhteydessä,eli viesteihin vastataan,sinällään tuo tienaa itsensä takaisin aika nopeasti tosin kavereiden autojakin alkaa pyörimään pihassa,mutta sämpyläkahveilla asiat voi kuitata.tämä oli minun valintani aikanaan ja en ole katunut,mutta toki kertarahana pätkästä kaapelia aika paljon....

wmpt

CarPort-firmalta löytyy kilpailija VCDS:lle. Etuna se, että voi käyttää geneerisiä kympin tai kahden CAN-väylää tukevia kaapeleita softan kanssa. Kannattaa tutustua.

europe

Lainaus käyttäjältä: europe - 21.07.14 - klo:07:48
Kiinasta saa tilattua 15 eurolla vikakoodinlukijoita, jos jaksaa varttua muutaman viikon toimitusajan. Suomesta saa samoja laitteita heti kaksin-tai kolminkertaiseen hintaan.

Vaikka tämä, 11.10e postiin toimitettuna.
http://www.aliexpress.com/item/2014-Newest-High-Quality-U480-OBD2-CAN-BUS-Engine-Code-Reader-U480-Code-Reader-Scanner-for/1979322028.html?s=p

Eikä ole mikään RossTec/vag com-kopio, koska näitä saa ostaa Suomesta maahantuojilta kaksin/kolminkertaiseen hintaan ihan laillisesti. Hyvin on lukenut kaikki koodit esim.Golf 4-harrasteautosta.

Tällä on hyvä aloittaa ja on kiinnostusta ja harrasteneisuutta, niin sitten myöhemmin ostaa sen Vag-comin. (Löytyy minultakin).


JKarhu

Eli tällainen kaapeli: http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli ja tuo CarPort -softa riittävät vikakoodien lukemiseen?
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

-ruoska-

Jos nyt puhutaan vain vikakoodien lukemisesta, niin vaikka ELM327 BT mokkula, puhelimeen jokin ilmaisista vikakoodienlukusoftista ja homma toimimaan.

M_M

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 07.11.14 - klo:15:03
Jos nyt puhutaan vain vikakoodien lukemisesta, niin vaikka ELM327 BT mokkula, puhelimeen jokin ilmaisista vikakoodienlukusoftista ja homma toimimaan.

Joo ei. Tuolla kombinaatiolla voi ehkä katsella moottorin kierroslukua, jäähdytysnesteen lämpöä, mahdollisesti jopa yksittäisiä moottorin (vain ja ainoastaan moottorin) vikakoodeja jotka vaikuttavat jotenkin päästöihin, mutta muuhun siitä ei ole.

Ei tuota voi oikein edes verrata VCDS:n toimintaan, koska toinen näyttää auton kaikkien ohjainyksiköiden vikakoodit (autosta riippuen määrä jotain viiden ja viidenkymmenen välistä) ja toinen vain muutamia valittuja moottorista.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

perusmies

Tuo CarPort vaikuttaa mielenkiintoiselta. Olisi kiva kuulla jos jollain on kokemuksia.

Näiden kaapeleiden ja softien suhteen tuntuu olevan vähän epäselvyyttä, ei tosin erityisesti tässä ketjussa. Kiinasta ostetut tavalliset OBD-adapterit on sinänsä ihan laillisia. Ja niillä saa laillisesti joillain vanhemmilla VCDS/VAG-COM versioilla luettua kaikki vikakoodit jne. mitä ne ilmaisversiot sattuivat tukemaan. Tietysti ne toimivat myös ilmaisten OBD-softien kanssa siinä määrin mitä niillä pystyy tekemään.

Laittomaksi ne muuttuvat jos on kopioitu Ross-Techin oma kaapeli siten että se myydään hakkeroidun VCDS-softan kanssa. Tuo on oikeasti törkeää, koska Ross-Tech on pikkufirma, joka on tehnyt julmetun työn vuosien mittaan että VCDS:stä on tullut niin monipuolinen kuin se on. Kiinalaiset ovat vain kopioineet kaapelin, häkänneet softan, ja käärivät rahaa toisten työllä. Ja se maksettu raha ei todellakaan mene VCDS:n kehittämiseen. En voi tukea tuota ihan periaatteen vuoksi.

Ross-Techin kaapeli softineen on toki kallis yksityiskäyttöön, mutta pidän sitä investointina, josta saa suurimman osan takaisin jos sen myy. Lisenssi on siis kaapelissa, joten se on vaivaton myydä ja ostajalle turvallinen ostaa. Se myös toimii kuin junan vessa ja voi helposti heittää koneesta toiseen. Saisin omasta kaapelista varmaan 200â,¬ jos myisin sen nyt, eli tappiota uuden hintaan tulisi vain reilu satku. Se ei kovin paljon tunnu kun sen jyvittää käyttövuosille ja suhteuttaa muihin autoilumenoihin (tai auton hintaan).

Kaapelia voitaisiin varmasti myydä halvemmalla jos ostajia olisi enemmän. Softa voisi olla myös vielä nykyistä parempi.

Tämä meni ehkä vähän moralisoinnin puolelle, mutta softa-alan ihmisenä ymmärrän millainen työ Ross-Techillä on tehty ja mitä kiinalaiset saavat aikaan. Mulla itsellä on muutama vanha halpis OBD-kaapeli ja myös Ross-Techin kaapeli. Ostin piruuttani yhden halvan bluetooth-adapterinkin aivan kokeillakseni mitä sillä ja Androidin Torque-softalla saa esiin. No, perus-OBD-jutut se näyttää, mutta esim. Passatista se ei löytänyt yhtään vikakoodia. VCDS taas löysi puolen kymmentä vikakoodia.

Crosstouran

Itse olen hankkinut ja testaillut erilaisia vikalukijoita jotka pääasiassa on pystyneet muuhunkin kuin vain vikojen lukuun ja suosittelen kyllä hankkimaan jonkin muun kuin esim. motonettien ym kapuloita joiden pikku näytöstä tihrustat vain vikaKOODIN tai ylimalkaisen vikaselityksen.

Kannattaa myös huomioida se että harvalla halppismallilla "low" versiolla pääsee lukemaan Airbag sekä ABS vikoja joita varmasti tulee auton käytössä jossain vaiheessa. Nämä ominaisuudet ovat vasta näissä jotka maksavat noin alkaen 200â,¬ MUTTA voit löytää toki Kiinasta halvemmallakin sellaisia jotka lukevat ja Ovat aivan toimivia vermeitä.

Rosstechi on sellainen että oli omasta mielestä aikanaan järkihintainen kun kuitenkin pääsi paljon muokkauksia tekemään (esim. saksan tuonnista kielenvaihdot ym asetukset omaan mieleen, myös Vakkari asennus) Jos nämä olisi teettänyt Laakkosella niin tuskin olisi tuon laitteen hinnalla päässyt.

Autocomilla pääsee myös joitain yleisiä asetuksia muuttamaan mutta ei Koodaamaan ja sekin vain osassa autoja mahdollinen mutta pääsääntöisesti toimii asetusten muutos yli 2000 lukusissa. Audista olisi turvavyömuistutuksia ym saanut aktivoitua ja samoin parista muusta merkistä mistä testattu.

ELMit on hyviä peruslukijoita joilla pärjää hyvin jos haluaa vain vianlukua ja vaikkapa Ã,,lypuhelimellä/tabletilla ajossa tarkkailla mittausarvoja
Volkswagen Cross Touran 1.4 DSG

PP

Nostan vanhan aiheen.

Onko tässä tullut kenellekään kunnolla kokemusta? Olen käyttänyt vianetsintään ja vikakoodien tutkimiseen ja nollaamiseen, mutta mitään ihmeempää en ole tehnyt.

https://carport-diagnose.de/en/features#vag

sauhu9

Moi!
Onko mahdollista saada 2014 caddysta pelkät päivävalot päälle kun on autoasennossa kytkin?
Nyt toimii sillai että ajovalot päällä autoasennossa. ei vaikutus vaikka kuinka pimeetä tai hämärää.¨
Onko myös mahdollista saada hämärätunnistusta säädettyä?

Jultsu

Molemmat kuulostaa ihan toteutuskelpoisilta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Juzu84

VCDS:ää oon itse käyttänyt pelkästään jos VAGien kans tarvii pelata. Kiinan piraattien kanssa pelleilin pari vuotta ku VW:n ostin mutta sen jälkeen meni hermo ja tilasin Turboteciltä aidon kaapelin jonka hankintaa en oo katunu. Päivittyy netistä ja toimii luotettavasti, tietää ainakin että jos ei controlleriin yhteyttä saa niin vika on autossa eikä kaapelissa. Näillä Kiinalaisilla Auto-comeilla ja Delphin kopioillakin pärjää mutta vikakoodien suomennokset voi olla mitä sattuu mutta numerot yleensä koodien yhteydessä on oikein jolla voi sitten googlata enemmän tietoa. Joitakin pikku säätöjä näillä yleiskamppeilla pystyy myös tekemään, riippuu ihan täysin siitä mitä toimintoja valmistaja on mahdollistanut.

Japsit meinaa olla melko suljettuja kamppeita eikä niistä saa juuri muuta ulos ku vikakoodit, edes DPF:n polttoa ei voi pistää kaikissa päälle muulla kuin merkkitesterillä, PSA-yhtymän vehkeet on vähän enemmän avattu eli dataa saa ulos ja jotain testejä pystyy tekemään. Saksalaiset on sitten toisin sanoen kaikkein eniten auki näille yleistestereille.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

sambolo

Obdeleven, muuta ei tarvii, kännykällä voi koodaa, pääsee kaikkii ohjainlaitteisiin ym ja hintaa muutamat kympit(tai mitä lie nykyää).
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

o.b.

Minulla on sekä aito VCDS, että OBDeleven.

Jos vikavalo syttyy kesken ajon, käytän jäljempänä mainittua, mutta jos jotain pitää oikeasti tehdä jotain laitan VCDS-kaapelin kiinni ja teen sillä.

Ross-techin tuki on avian eri luokkaa kuin OBDelevenin. Molemmilla voi toki muokkailla mitä tahansa, mutta VCDS kertoo, mitä pitää tehdä ja mitä ei huomattavasti paremmin.

Eli jos haluat halvan ja hyvän, osta molemmat. Niin minäkin tein  ;D


sambolo

Juu mutta tässä haettii vaihtoehtoja vcds:lle ja siihen tuo on oiva vaihtoehto ja tavis pärjää sillä enemmän kun paremmin. Ainoo miinus mitä ite täl hetkel keksin on livedatan seuraus kun kanavia ei nimetty, mutta kyllä tuo kehittyy kokoajan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

o.b.

Jep, kehittyy kunhan ehtivät kopiomaan tietoja VCDS:stä  ;D

OBDelevenissä on aika usein ongelmia yhdistymisen kanssa. Kestää minuuttitolkulla, ennen kuin puhelin löytää pulikan. Siellä on varmaan halvin mahdollinen kiinalainen bt-moduli >:( En ole viitsinyt vielä purkaa ja katsoa sisuskaluja...

Luurina mulla on nyt Samsung S7 edge. Tosin se taitaa olla valmistajan protomalli ja siinäkin voi olla käpyjä? Pitänee kokeilla S8:lla kunhan ehtii.

sambolo

Ainoot kerrat mulla kun yhdistäny huonosti(ei ollenkaa) kun netti unohtunu pois päältä. Käytän vanhaa galaxy tab prota johon jaan netin puhelimesta. On tuo mun mielestä ihan ylivoimainen vastine rahoille.

Edit: suurin puute on että ei tukea ios:lle.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

PP

Onko Carportista kertynyt kokemuksia? Minulla on ollut perusversio pari vuotta vähällä käytöllä, mutta on se hintansa haukkunut. Kiinnostaa, kannattaisiko maksaa Pro-versiosta, jossa on koodaus ym.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy