Ilmastointi ei toimi Golf variant IV 2003

Aloittaja Pahkis, 16.07.14 - klo:17:22

« edellinen - seuraava »

Pahkis

Olen etsiskellyt muiden topiceista apuja, mutta ei ole oireet täysin täsmännyt niin aloitin uuden  :D
Eli Ilmastoinnin kompura yrittää lähteä päälle ja käy noin 1-2 sekuntti ja pysähtyy. Tämän jälkeen muutaman sekunnin tauko ja sama homma, eli pieneksi hetkeksi jää päälle.

Onkohan kompura jo mennyt vai selviäisikö kylmäaineiden tsekkauksella/täytöllä?
Vikakoodeja ei ollut, ne jo tarkistin ja ilmastointi toimi vielä muutama päivä sitten ja ihan yht´äkkiä ei enää toiminut..


Pahkis

Itse itselleni vastaten. Eli käytin tänään ilmastoinnin täyttö huollossa ja se rupesikin toimimaan. Eli kylmää tulee ja toivottavasti ei ole mikään hetken huuma kyseessä.

Ei ollut yhtään kaasu vajausta vaan sama 650 grammaa tuli vanhoja pihalle ja uudet tilalle.
Automaatti ilmastoinnilla kun pystyy lukemaan joitain OBD koodeja ja muitakin ilmastoinnin tietoja, niin mitkä olisi sellaisia mitkä kannattaisi tsekata vielä varmuudeksi läpi? Varmaankin kompressorin paine ? Mitä paineen tulisi olla normi tilanteessa?

Pahkis

Vielä palaan tähän, eli ilmastointi ei toimi kuumalla kelillä (kun ulko lämpö yli +20-24'C)
Kun ilmastointi on päällä niin rintapellistä läpi menevistä putkista ohuempi menee kylmäksi mutta paksumpi ei, eli meinaako se sitä että toimii?
Joillakin on ollut ilmeisesti kuivain tukossa ja se on tehnyt samanlaista vikaa, onko kuivain se jossa putket tulee laippaliitoksilla?

Miten kompuran toiminnan voisi tarkistaa että voisi hieman rajata mahdollisia vikoja pois

-Oksid-

Pyöriikös ilmastoinnin flekti kun ilmastointi kytkeytyy päälle? Saattaa vaikuttaa tuohon "kuumalla kelillä ei toimi" asiaan jos lauhdutin kuumenee liikaa ja järjestelmän paineet nousevat sen kautta liian suuriksi.
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

Pahkis

Kyl se pyörii ainakin paikallaan ollessa. Siis repsikan puoleinen flekti niistä kahdesta

papparatsi

Ã,,äni täältäkin ilmastoinnin flektille: Tulen juuri pajalta kun se vaihdettiin ja nyt vaikuttaisi kaikki olevan kunnossa.
Alkuperäinen näytti ensin toimivalta kuten Sinullakin, mutta ryökäle paljasti luontonsa vasta kun kytkettiin suoraan virtaan: Toimi pari minuuttia ja sitten taas ei!

Seuraile sitä vähän pidempään.

Pahkis

Kävin hakemassa uuden flektin motonetistä ja vaihtoehtoina oli 2 flektiä. Otin halvemman ja se oli just se väärä malli..
Miten hitossa ootte saanu ne mutterit auki kun on on siellä syylärin puolella ja en ite saanut koko muovia sieltä pois (sitä mihin ne molemmat puhaltimet on kiinnitetty..)
Ettekai varmaan irroittanu laturia ym tai nesteitä tyhjentäneet mistään?

Pahkis

Oli aika vaikea löytää oikeaa puhallinta tilalle, oli neljäs puhallin mikä vasta kävi. Eli kiinnityspulttien väleissä oli eroja.. mutta ilmastoinnin toimimattomuus vaivaa edelleen, mutta tuskin tänä vuonna tulee enää sellaisia kelejä että sitä tarvitsisi

Mistäköhän seuraavaksi alkais vikaa etsimään? Taidan viedä johonkin ilmastointi korjaajalle näytille

Pahkis

Tosiaan ajattelin olla hieman etuajassa tuon ei toimivan ilmastoinnin kanssa ja alkaa taas etsimään ongelmaa ennenkuin kovat helteet on päällä.
Eli ilmastoinnin flektin vaihdoin viime kesänä ja kylmäaineet on vaihdettu (ei vajausta) mut silti ilmastointi ei toimi kunnolla +25 asteen kuumemmalla puolella.

Soittelin kylmäainehuoltoon ja sieltä epäili josko olis korkeapainesuojassa ongelmaa?
Miten tuon toiminnan voisi testata? Kotonta löytyy myös VCDS jos sillä näkis jotain syvällisemmin?

Tuzoon

Helpoiten näkee kun laittaa ilmastoinnin huoltolaitteen kiinni ja katsoo miten paineet käyttäytyy.
Yksi mahdollisuus on että, kun tulee tarpeeksi kuuma niin kompressorin magneettikytkin ei jaksa enää vetää kompuraa päälle (liian suuri ilmarako). Laita kompuran liittimeen rinnalle testilamppu. Jos lamppu syttyy mutta kompura ei pyöri niin kompura sökö.

Pahkis

Kiitoksia näistä tiedoista! Näkeekö ilmastoinnin paineet VCDS ohjelmalla?  Vai minkälaisella testerillä ne näkisi?
Ja onko kytkentäkuvaa tuosta kompuran liittimestä että tietäisi mihin väliin lampun kytkisi rinnalle?

Tuzoon

Kyllä ihan normaali ilmastoinninhuoltolaite joka liitetään ilmastoinnin huoltoliittimiin olis paras tuossa hommassa.
Kompuralle tulee maksimissaa kaksi johtoa, ei väliä siis miten kytket lampun. Jos tulee vain yksi niin toinen siihen ja toinen pää maihin.

apukaapeli

Samanlainen golf variant 1.6 2003 ja ilmastointi ei toimi. Sen verran havannoin että kun ilmastoinnin pistää päälle, ei lähde kompressorin "päätylaippa" pyörimään, eli hihna kyllä pyörii mutta itse kompura ei lähde pyörimään. Auto vuoti talvella jotain nestettä kuskin etukulmasta jonka ajattelin olevan pissapojan nestettä rikkiolevasta lapunpesimestä. Nyt ajattelin että nuo nesteet oli ilmastoinnin nesteitä ja voiteluaineita??

Onko siis mahdollista että kompressori ei lähde siksi pyörimään koska se tunnistaa että ilmastoinnin nesteet on hävinnyt? Vai onko komura yksinkertaisesti rikki?


RazeR1

Allekirjoittaneella myös ongelmia ilmastoinnin kanssa, havahduin tähän kun huomasin että puhaltaa samanlaista lehmän hönkää oli ilmastointi päällä tai ei.

Ilmastointi täytetty 2vk sitten, silloin puhalsi kylmää huoltamon pihasta lähteissä.

Virrat kun laittaa päälle ja sitten kytkee puhaltimen vaikka 2. asentoon ja pistää AC:n päälle, konehuoneessa olevat tuulettimet lähtevät pyörimään. Akun yllä olevat kolme sulaketta tarkistettu yleismittarilla, ovat ehjiä (vain yksi taisi olla ilmastoinnille).

Kompuran pääty ei pyöri, ilmeisesti pitäisi? Ja ilmeisesti hihna alkaa pyörimään vasta sitten kun on auto käynnissä?

Golf GTI vm. 2001. Manuaali-ilmastointi.

Neuvoja kaivataan, kiitos etukäteen.

RazeR1

Lisätään vielä, että joku kyllä naksataa kun virrat päällä laittaa ilmastoinnin päälle.

tet

Lainaus käyttäjältä: apukaapeli - 03.05.16 - klo:21:08
Onko siis mahdollista että kompressori ei lähde siksi pyörimään koska se tunnistaa että ilmastoinnin nesteet on hävinnyt? Vai onko komura yksinkertaisesti rikki?

Kyllä järjestelmä tunnistaa jos paineet on poissa, syy voi olla siinä mutta voi toki olla muuallakin. Kylmäaine lähtee ulos kaasuna eli se ei jälkiä jätä, kompuran voiteluöljy (joka tulee samasta reiästä) sen sijaan jättää läikän.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tuzoon

Lainaus käyttäjältä: RazeR1 - 04.05.16 - klo:19:32
Allekirjoittaneella myös ongelmia ilmastoinnin kanssa, havahduin tähän kun huomasin että puhaltaa samanlaista lehmän hönkää oli ilmastointi päällä tai ei.

Ilmastointi täytetty 2vk sitten, silloin puhalsi kylmää huoltamon pihasta lähteissä.

Virrat kun laittaa päälle ja sitten kytkee puhaltimen vaikka 2. asentoon ja pistää AC:n päälle, konehuoneessa olevat tuulettimet lähtevät pyörimään. Akun yllä olevat kolme sulaketta tarkistettu yleismittarilla, ovat ehjiä (vain yksi taisi olla ilmastoinnille).

Kompuran pääty ei pyöri, ilmeisesti pitäisi? Ja ilmeisesti hihna alkaa pyörimään vasta sitten kun on auto käynnissä?

Golf GTI vm. 2001. Manuaali-ilmastointi.

Neuvoja kaivataan, kiitos etukäteen.
Hihna tosiaan pyörii vasta kun moottori käy. Aika varmasti sulla vuoto järjestelmässä.
Mee takaisin sinne missä huolsit ilmastoinnin ja tarkistuta järjestelmän paineet.

välkky

Laitellaan tähän emännän 2004 Golf Variantin ilmastoinnin toimimattomuuden syy jos jollekin apua...

Ilmastoinnin täyttöhuolto tehty mutta ilmastoinnin kompuja ja flektit olivat mykkiä. Vika löytyi tänään akun alla olevasta liitinboksista missä yksi liitin hapettunut ja toinen johto hiertynyt poikki.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

Pahkis

Lisä infoa tähän tapaukseen, eli tänään kytkin lampun kompuran ohjauksen kaapelin rinnalle ja kun ilmastoinnin laittaa päälle niin kyllä lamppu syttyy ja kompuran pyörä siis pyörii. Ei sieltä mitään hirveän kylmää ilmaa tule silti vaikka laittaa pyynniksi LO

Eli olisiko kuitenkin kylmä aineet johonkin hävinnyt? Pitää käyttää ilmastointi huollossa kun ei se niin hirveästi kuitenkaan maksa.

Kompuran päässä oli vähän öljy silmän tapainen "tarkastus silmä", mutta ei siinä mitään lasia ollut kun yritin sitä pyyhkiä ?!?!
Eli pitäisikö noissa kompuroissa olla joku tarkistus silmä vai ei?

DJDH

Ei pikkukompuroissa yleensä ole silmää. Siitä ei käytännössä ole mitään hyötyä, kun itse kompurassa ei ole mitään "öljypohjaa" jossa öljy olisi.

Katsopa nyt pyöriikö se kompuran päätylevy kun moottori käy ja ilmastointi on päällä? Jos pyörii, niin sitten magneettikytkin on ainakin ehjä ja vika muualla. Lämpeneekö kompura kun se käy? Sen tuntee ihan kädellä kokeilemalla. Linjassa on myös paisuntaventtiileitä, sekä ylipaine- ja alipaineanturit. Paisuntaventtiilit annostelevat kylmäainetta höyrystimelle ja mikäli eivät toimi, niin ei ilmastointikaan toimi. Jälkimmäiset taas suojaa kompuraa ja ovat yleensä sähköisiä. Nekin kannattaa tarkistaa. Tosin noiden kaikkien toiminnan näkee huoltomittareilla. Jos korjaamo ei edes tiedä mitkä ne ovat, niin kannattaa viedä auto muualle.

Moni paja käyttää automaattisia huoltolaitteita jotka tekevät melkein kaiken itse. Tällöin huoltajankaan ei tarvitse tietää yhtään mitään. Näissä "täyttöhuolloissa" kaiken lisäksi se "uusi" kylmäaine on yleensä aiemmilta asiakkailta takaisin kerättyä käytettyä kylmäainetta, joka siis myydään sitten seuraavalle asiakkaalle. Eli kannattaa katsoa, että pulloja on vähintään se kaksi. Toiseen menee vanhat ja toisesta tulee uudet. Lisäksi pajalla pitäisi olla uusia korkaamattomia kylmäainepulloja. Jos ei ole, niin sitten käyttävät vanhoja aineita. Varman päälle kun pelaa, niin selvittää tukesilta onko ko. pajalla kylmäainelupia. Jos ei ole, niin silloin eivät edes saa ostaa uutta kylmäainetta.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Pahkis

Auto käytetty ilmastointi huollossa, vanhaa kylmä ainetta lähti 540gr ja uutta meni tilalle 810gr. Eli vajausta oli ja huoltomiehen kommentti oli että kompura taitaa olla tiensä päässä kun paineet heittelee kokoajan..

sstx

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 28.06.16 - klo:23:40
Moni paja käyttää automaattisia huoltolaitteita jotka tekevät melkein kaiken itse. Tällöin huoltajankaan ei tarvitse tietää yhtään mitään. Näissä "täyttöhuolloissa" kaiken lisäksi se "uusi" kylmäaine on yleensä aiemmilta asiakkailta takaisin kerättyä käytettyä kylmäainetta, joka siis myydään sitten seuraavalle asiakkaalle. Eli kannattaa katsoa, että pulloja on vähintään se kaksi. Toiseen menee vanhat ja toisesta tulee uudet. Lisäksi pajalla pitäisi olla uusia korkaamattomia kylmäainepulloja. Jos ei ole, niin sitten käyttävät vanhoja aineita. Varman päälle kun pelaa, niin selvittää tukesilta onko ko. pajalla kylmäainelupia. Jos ei ole, niin silloin eivät edes saa ostaa uutta kylmäainetta.
Ei se kylmäaine mihinkään vanhene, joten kylmäaine otetaan talteen yhteen pulloon jossa on myös "uutta" ainetta. Tietysti öljy ja kosteus poistetaan välissä. Jos pulloja on enemmän kuin yksi, laitteessa on joko typpipullo tai useampi eri kylmäaine. Miten kuvittelet että ilmastointihuoltoja tehtäisiin, jos ei löytyisi yhtään uutta kylmäainetta? Käytännössä joka huollossa kylmäainetta menee autoon enemmän kuin otettiin talteen.

DJDH

Eihän öljynvaihdossakaan pistetä edellisen auton öljyjä koneeseen. Mutta jokainen tyylillään. Minä en halua niitä edellisen kävijän kiinnileikanneen kompuran paskoja omaan ilmastointiin. Siksi en olekaan jobbarilla koskaan käynyt ilmastointia "huollattamassa".
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

sstx

Kylmäainetta ja öljyä ei voi mitenkään verrata keskenään. Kun nestemäinen kylmäaine höyrystyy niin kaasun seassa ei ole niitä kompuran paskoja vaan ne ovat kompressoriöljyssä. Sitä voi verrata esim tislaukseen. Kyllä se huoltolaite erottelee öljyn ja kosteuden pois ja tilalle tulee pelkkää puhdasta kylmäainetta ja uutta kompuraöljyä. Kuulostaa aika erikoiselta jos joku oikeasti laittaa automaattikoneella kaikki kylmäaineet jätepulloon ja "uutta" tilalle.

tet

Lainaus käyttäjältä: sstx - 11.07.16 - klo:22:58
Kylmäainetta ja öljyä ei voi mitenkään verrata keskenään. Kun nestemäinen kylmäaine höyrystyy niin kaasun seassa ei ole niitä kompuran paskoja vaan ne ovat kompressoriöljyssä. Sitä voi verrata esim tislaukseen. Kyllä se huoltolaite erottelee öljyn ja kosteuden pois ja tilalle tulee pelkkää puhdasta kylmäainetta ja uutta kompuraöljyä. Kuulostaa aika erikoiselta jos joku oikeasti laittaa automaattikoneella kaikki kylmäaineet jätepulloon ja "uutta" tilalle.

+1. Taitaa olla joku jobbari vedättänyt nimi. DJDH:ta, väittänyt käyttävänsä pelkkää uutta ainetta vaikka oikeasti toimii kuten muutkin eli kierrättää vanhat. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

DJDH

Lainaus käyttäjältä: sstx - 11.07.16 - klo:22:58
Kyllä se huoltolaite erottelee öljyn ja kosteuden pois ja tilalle tulee pelkkää puhdasta kylmäainetta ja uutta kompuraöljyä. Kuulostaa aika erikoiselta jos joku oikeasti laittaa automaattikoneella kaikki kylmäaineet jätepulloon ja "uutta" tilalle.

No mistä tiedät, että kylmäaine on puhdasta? Paljonko tulee säästöä jos lasket 60kg varastosäiliöön huoltopullosta yhden satsin likaista kylmäainetta? Puhtaalla tetrafluorieteenillä vanhat toki voi laskea samaan säiliöön, mutta meillä ei toimita niin. Uusi aine ei ole niin kallista etteikö sitä voisi käyttää. Uudemmalla R1234yf asia on hieman toisin.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

DJDH

#26
Lainaus käyttäjältä: tet - 12.07.16 - klo:11:27
+1. Taitaa olla joku jobbari vedättänyt nimi. DJDH:ta, väittänyt käyttävänsä pelkkää uutta ainetta vaikka oikeasti toimii kuten muutkin eli kierrättää vanhat. ;)

En ole käynyt jobbareilla varmaan yli kymmeneen vuoteen.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

sstx

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 12.07.16 - klo:20:04
No mistä tiedät, että kylmäaine on puhdasta?
Perustelin asian mielestäni hyvin viime viestissä. Se alumiinijauho ei oikein tahdo kaasuuntua ja sekoittua sinne kylmäainekaasuun talteenotossa. En toki voi olla varma koska en pysty tekemään molekyylitason analyysiä.  ::)

Ja joo R134 on toki edullista, mutta en ymmärrä mitä saavutetaan kun kerätään kymmeniä kiloja R134:a jätteeksi ja toimitetaan ekokemille kun huoltolaite nimenomaan kierrättää sen kylmäaineen. Paljon lisätyötä ja ehkä mielenrauhan sillä voi saavuttaa. Ei se tietysti väärä tapa ole sekään.



joni_k

Ilmastoinnin kanssa on ongelmia. Tänää ostin auton. Kompura ei pyöri, flektit ei pyöri. Jos kaikki toimisi niin kuuluuko kumpiki flekti pyöriä? Sen verran tapahtuu että kierrokset nousee tyhjäkäynnillä kun nappia painaa. Lämpötila oli +2+3 ja myyjä väitti että on liian kylmä ilma ettei lähde päälle?golf variant 2002 autona 1.6 moottori.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 17.03.17 - klo:19:38
Ilmastoinnin kanssa on ongelmia. Tänää ostin auton. Kompura ei pyöri, flektit ei pyöri. Jos kaikki toimisi niin kuuluuko kumpiki flekti pyöriä? Sen verran tapahtuu että kierrokset nousee tyhjäkäynnillä kun nappia painaa. Lämpötila oli +2+3 ja myyjä väitti että on liian kylmä ilma ettei lähde päälle?golf variant 2002 autona 1.6 moottori.
Ihan normaalia, en nyt muista mikä se lämpötilaraja on, mutta olikohan nyt +5c ja sitä kylmemmässä kelissä ei lähde pyörimään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy