Imuilman lämpötila-anturi

Aloittaja Grazzi, 14.07.14 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

Grazzi

Moi,

Jostain lueskelin(Suomalaiselta Forumilta), että jollakin oli ollut diesel autossaan(2.0 TDI 125kw) vikaa yläkierroksilla, veto puutui. Olivat vaihtaneet MAF (ilmamassamäärämittarin) mutta vika korjaantui vasta imuilman lämpötila-anturin vaihtamisella. Itselläni tipahtaa ahdot noin 3300 kierroksen kohdalla ja tulee hetkeksi sitten 4000 kierroksen jälkeen takaisin. Helteellä tuli vikakoodi, jossa oli maininta tuosta G72 anturista, kun lämpötilat putosivat alle 23 asteen, vika valo lähti pois. MAF vaihdettu uuteen ja MAP anturi odottelee myös tuossa uutena.

Kävin tänään Metro-autosta metsästämässä ja kyselemässä tuota imuilman lämpötila-anturia, muttei pikaisesti ainakaan löytynyt.

Kysymys kuuluu, että onko tietoa millä koodilla tuo löytyy (2.0 TDI BMN moottorikoodi, Seat Leon FR 125kw)? ja missä kohti sijaitsee? Onko yhdistetty johonkin toiseen anturiin?

Olen yrittänyt mm. täältä etsiä http://www.partscats.info/seat/en/?i=cat_vag_models&brand=se&number=130&set=140&ein=2008&f=456&hauptgr=1234567890&hg=1

Lisätiedot: Autolla ajettu 176tkm, dpf poistettu, lastutettu, maf-uusi, turbon siivet pitäisi toimia(mutu), map-anturi odottelee vaihtoa.


jaketson

Monesti se on juurikin tuossa map anturissa.

Grazzi

Vika senkun pysyy vaikka antureita uusittu. Vaihdettu MAF, MAP ja N75, sekä myös uusittu putsarilta N75 menevä alipaineletku sekä myös N75 -> Turbon kellolle menevä letku myös. Samassa yhteydessä testattu imemällä, että akseli liikkuu.

Alla kuvan muodossa logia. En ole nyt vikakoodeja päässyt lukemaan N75 vaihdon jälkeen, mutta veikkaan, että ne ovat samat kuin aikaisemmin. Koodit ihan alhaalla, johtuuneekohan kaikki tuosta "SAE - Reserved by Document ISO 15031-6 P0000 - 006 - 2005 - Intermittent" koodista?:




2 Faults Found:
000000 - SAE - Reserved by Document ISO 15031-6
               P0000 - 006 - 2005 - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 67
                    Reset counter: 40
                    Mileage: 173889 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 20:44:15

             Freeze Frame:
                    RPM: 3584 /min
                    Torque: 248.0 Nm
                    Text: Kein Messwert verfuegbar
                    Text: Kein Messwert verfuegbar
                    Text: Kein Messwert verfuegbar
                    Text: Kein Messwert verfuegbar
                    Text: Kein Messwert verfuegbar
                    Raw, Form. N/A: 000 000 000

000257 - Mass Air Flow Sensor (G70)
               P0101 - 006 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100001
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 9
                    Reset counter: 25
                    Mileage: 173953 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 14:46:01

             Freeze Frame:
                    RPM: 1408 /min
                    Torque: 0.0 Nm
                    Speed: 64.0 km/h
                    Temperature: 39.0°C
                    Pressure: 1128.9 mbar
                    Text:      0    kg/h         
                    (no units): 3.98

Readiness: N/A

Grazzi

Hmm, saattanee olla tuo vikakoodi syynä (viitaten yläpuoliseen omaan postiin).

http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=2999.0


Grazzi

Kamitechin avustuksella tuli logitettua pakopuolen lämpötila-arvoja ja sieltä löytyi hyytymisen syy. Isommilla vaihteilla tuo anturi pomppaa 600+ asteesta suoraan 1000+ asteeseen ja sen jälkeen syöttöä pienennetään liian suuren lämpötilan takia.

Irroitin kyseisen anturin piuhan ja tuolloin näytti lämpötilaksi 1024 astetta, eli varmaankin maksimiarvon. Mittaisin ajon jälkeen anturin resistanssiksi 260 ohmia. Löysin romulaatikosta vanhan ledin etuvastuksen(noin 300 ohmia) ja laitoin sen väliaikaisesti liittimen pinnien väliin ja nyt lämpötila-arvo on noin 200 astetta jatkuvasti. Nyt vetää taas koko kierrosalueen mukavasti.

Kiitoksia Kamitechille, suosittelen kyseistä liikettä 09-alueelta muillekin. Yritän laittaa tuon anturin itse mummolassa paikoilleen kun pääsee siellä auton alle, siihen asti mennään tuolla vastuskikkailulla ja toivotaan, ettei lämpötilat oikeasti nouse liian korkeiksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy