SEAT LEON ST 4-DRIVE 2.0 TDI FR

Aloittaja JELMERI, 05.07.14 - klo:22:36

« edellinen - seuraava »

JELMERI

Otsikon mukainen auto tilattu ja kuumeisena odotellaan exeon korvaajaa. Kova kilpailu oli dsg:n ja nelivedon välillä, kun x-perienceä ei ollut julkistettu...ei siis tullut pappamallia  :). Nelivetoa en ole ennen omistanut. Koeajoin kyllä golf 4-motion samalla koneella ja leonin 184 hv manuaalina.

Tilaus/toimitus:
Tilattu:  4.6.2014
Luovutettu: 29.8.2014

Lisävarusteet:
Alor blue E4E4
PJJ 18" kevytmetallivanteet Performance 30/2p
PXX LED Pack
PM4 Mapcare
WNE Navi system
PK2 Pysäköintitutka edessä ja takana, optinen
PNC+PG8 SEAT Sound system
PA8 Sivuturvatyynyt takana
PTC Sähköinen, lasinen panoraamakattoluukku
WDA Säilytystilapaketti Style ja FR

+
Moottorinlämmitin ja sisäpistoke
Talvirenkaat vanteineen 17" vakiot FR Dynamic 30/2

JELMERI

Ensi viikolla pitäisi auto noutaa, kuume nousee!

Autoon laitettu kestopinnoite liikkeen puolesta helpottamaan syksyn kurakelejä, takalasin automaatti pyyhintä pitäisi olla koodattu pois myöskin. Toivotaan lumista talvea, jotta päästään nauttimaan nelikosta oikein kunnolla!

Onko foorumilla muita 4-drive kuskeja?

tmr97

Lainaus käyttäjältä: JELMERI - 19.08.14 - klo:19:02
Onko foorumilla muita 4-drive kuskeja?

On, mutta minulla on 1.6TDI. Jos nyt ostaisin, niin tulisi tuo 2.0TDI paremman ihan alimpien kierrosten vedon vuoksi. 1.6-Moottorista senverran, että saksan baanoillakin on ihan pirteän oloinen, mutta tämä pirteä alue on suppea. Alle 2000rpm on kuin olisi kässäri päällä, kiihtyvyys on jotenkin nihkeää. Toisaalta on ihan turha kierrättää kovin ylös, yli 3500:n kiihtyvyys tuntuu paremmalta kun vaihtaa suurempaa. Kun katsoo uuden X-Periencen moottori-vaihteisto yhdistelmiä, niin tämä 1.6TDI olisi nimenomaan hyvä DSG:n pariksi, eikä se paras, eli 184hv 2.0TDI. Suuremalla koneella vaihtamistarve on vähäisempi (olen kokeillut A3:a 150hv TDI:llä). Saksan teillä moottorin ääni on välillä kovin melunlähde. Rengasmelua on paljon suomen teitä vähemmän.

Mano

Puolitoista kuukautta on 1,6 TDI nelivedolla nyt ajeltu.
Kilometrejakin tullut jo yli 5000.
Allekirjoitan tuon hengettömyyden pienillä kierroksilla, muuten auto toimii vallan mainiosti.
Edelliseen Superbiin verrattuna huomattavasti hiljaisempi auto, jopa Suomen teillä.
Tilaahan tässä on niukemmin, mutta kyllä se menettelee.
Yksi asia on ihmetyttänyt: Polttoaineen kulutus :o. Miksi se noin yhtäkkiä pomppaa suuremmaksi kesken ajon, eikä meinaa alentua ennen kuin on muutaman kerran lisäkiihdytellyt. Tämä kiinnostaisi erityisesti, koska valitsin tuon 1,6 TDI moottorin, jotta säästäisin polttoainekuluissa, verrattuna edelliseen autoon. Polttoaineet, kun joutuu omasta pussista kustantamaan. Ja vuodessa tulee kilometrejä noin 55000.
Superbissa en huomannut tuollaista kulutuksen pompsahtamista, mutta Leonissa se on ollut silmiinpstävää.
Mutta muuten hyvä auto ja onneksi vaihdatin nuo nahkapenkit vielä tilauksen tehtyäni. On meinaan tosi hyvät :-*
Saatta olla, että pessimisti on ollut loppujen lopuksi oikeassa, mutta siihen asti optimistilla on ollut pirun hauskaa

RSOCUstin

OT: Reilun vuoden seuraillut tuota 1.6tdi cr kulutusta ja jos lämpöä alle +15 astetta niin kulutus pompsahtaa n. 0,5d/l ajossa kun ajossa. Havaittu juurikin kun nyt kelit viileni. Kone on jotenkin säädetty noin. Perstuntumaa on 40tkm ajalta. Kilsoja kyl 195tkm mittarissa :)


Taky

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 21.08.14 - klo:09:43
OT: Reilun vuoden seuraillut tuota 1.6tdi cr kulutusta ja jos lämpöä alle +15 astetta niin kulutus pompsahtaa n. 0,5d/l ajossa kun ajossa.

Mystistä tuo +15C raja, Octavialla tuli ajeltua samaisella koneella 172tkm vastaavaa havaintoa ei ole, vasta -15C alkoi nostamaan kulutusta jonkin verran, pari-kolme desiä.
Toki jos ajaa hyvin lyhyitä vetoja dieselin kulutus saadaan pomppaamaan, mutta +15C:ssä jo....?

Nämä siis laskettuina tankkauksista, ei ajo tietsikan lukemia.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

JELMERI

Auto noudettu ja fiilikset on hyvät! Tarpeeksi ripeä ja ero dpf ja cr koneen "potkussa" huomattava. Tästä nyky diiselistä tuo siis upuu tai on laajemmalla kierrosalueella. Kaikki varusteet tuli ja kaikista olen positiivisesti yllättynyt Bluetooth, navi ja soundsystem ovat loistavat. Rengasmelu 18 pyörillä hieman exeota kovempi mutta siedettävä. Talvi sitten 17 kitkoilla hiipien. Alusta parempi kuin ex vagissa ja jämäkämpi mutta ei paukuta. Mittarissa vasta 250km mutta kirjotellaan ajan saatossa lisää fiiliksistä. Takapenkkien kaato myös takatilasta käsin fiksu ratkaisu. Ulkonäkö parempi kuin osasin odottaakaan ja erottuu kyllä liikenteessä liekö hyvä vai huono asia  :)

JELMERI

Muutama kännykkäkuva lisätty aloitusviestiin. Kuvat ei ole mitään huippulaatusia, mutta toivottavasti riittää näin aluksi. Väri muuten vaihtelee autossa kivasti päivän valon mukaan. Liikkeen spoteissa tummempi.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Mano - 21.08.14 - klo:09:06

.............Yksi asia on ihmetyttänyt: Polttoaineen kulutus :o. Miksi se noin yhtäkkiä pomppaa suuremmaksi kesken ajon, eikä meinaa alentua ennen kuin on muutaman kerran lisäkiihdytellyt. Tämä kiinnostaisi erityisesti, koska valitsin tuon 1,6 TDI moottorin, jotta säästäisin polttoainekuluissa, verrattuna edelliseen autoon...............


Voisiko syynä olla hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto joka tapahtunee 500-700km välein?

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: JELMERI - 30.08.14 - klo:23:00
Muutama kännykkäkuva lisätty aloitusviestiin. Kuvat ei ole mitään huippulaatusia, mutta toivottavasti riittää näin aluksi. Väri muuten vaihtelee autossa kivasti päivän valon mukaan. Liikkeen spoteissa tummempi.

Hiano kuin mikä, onnittelut uudesta autosta! Väri on sopivan erilainen, eikä tuota korimalliakaan saa liikaa katsella liikenteessä...

Olisin itse "ottanut" samanlaisen Leon ST diesel-nelikon, jos sen päästöt olisivat olleet alle 120g. Nyt piti tyytymäni Ocuun.
Octavia III RS TDI

golf5

#10
Makia peli varmasti! Neliveto on yliveto kyllä! Voin sanoa viiden vuoden ajokokemuksen perusteella.. Nyt on harkinnassa samanlainen Leon-paketti kuin Jelmerillä..vetokoukkujuttu ja "webaston" saamattomuus tehdaslisävarusteena vähän mietityttää..

skodamig

Onnea JELMERIlle.
Hyvä setti, olisin voinut tuota odottaa mikäli tieto tulosta olisi ollut.

OT: Ihme juttu että Saksassa saa Weban tilattua  :o
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

konga

Onnea uutukaisesta! Hyvällä tekniikalla ja lisävarusteilla sekä mielestäni parhaalla värillä uuteen leoniin.  8)
Nykyinen Auto: 2014 cupra leon
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19632.0

Kuvia viimevuosien Autoista joita omistanut:
http://www.flickr.com/photos/100144176@N05/

JELMERI

Kiitokset. Hyvältähän tuo auto on tuntunut ja silmä lepää ;). Viikonloppuna tuli pyörähdettyä ensimmäinen pidempi reissu mökillä ja samalla tuli ajeltua laskettelurinteen reunassa olevaa soratietä ylös...nyt huomasin todella auton olevan neliveto, ei olisi entinen vaggi kiivennyt yhtä rivakasti. Tosin ei se nyt ollu mikään pohjoinen laskettelukohde. Syksyn pimetessä nuo valot niin sisällä kuin ulkona miellyttävät enemmän ja enemmän...sama juttu kuin siirtyi hehkulamput keräykseen kattovaloista. Eipä enää kaipaile muuta kuin ledejä autossakaan. Auton tehot ovat olleet riittävät ja keskikukutus on ajotietokoneen mukaan asettunut sekalaisessa maantie 60% kaupunki 40% ajossa 5.5l. Vähemmän kuin ex exeo 2.0tdi 170hv etuveto....ei siis syytä miksi ei nelikkoa ostaisi! Vikoja ei ole ilmennyt 2000tkm aikana. Tänään parkkiin ajaessa jäähdytin jäi päälle auton sammutettuani mikä lienee ihan normaalia...ajoin n. 10min matkan kaupungissa rauhassa eli kone ei takuulla ollut lämmennyt erityisen kovemmin, pieni palaneen maalin tuoksu tuli mutta, uskon auton itse polttaneen jotain karstoja kertokaa ken tietää...tuuletin hurisi n. 5min jonka jälkeen käynnistin auton annoin käydä n. 2min ja saammutin eikä tuuletin enää jäänyt hurisemaan. Enemmän vaimo tätä ääntä ja käryä ihmetteli, kun olen edellisessä autossa tottunut jo että tuuletin on jäänyt joskus päälle. Olisiko turbon ollut...tuskin karstoja vielä ehtinyt kertynyt ;)

JELMERI

Lainaus käyttäjältä: golf5 - 27.09.14 - klo:10:09
Makia peli varmasti! Neliveto on yliveto kyllä! Voin sanoa viiden vuoden ajokokemuksen perusteella.. Nyt on harkinnassa samanlainen Leon-paketti kuin Jelmerillä..vetokoukkujuttu ja "webaston" saamattomuus tehdaslisävarusteena vähän mietityttää..

vetoukku juttuun kannattaa kysellä neuvoa ja demoa espoon seatcenteristä näyttivät minulle auton johon koukku oli jälkiasennettu eli st fr mall,  eikä puskurissa ollut juuri mitään loveusta...itse jätin muutaman kauhukuvan vuoksi tilaamatta, kun ei tuo ole mikään ehdoton varuste. Nyt jos tarvetta tulee soitan espoon liikkeeseen ja tilaan heidän kauttaan. Käy ihmeessä kysymässä heiltä.

Webasto on luksusta, mutta pätkä ajossa ilman laturia on riskinsä eikä se pistoke puskuriin illalla ole niin mahdoton tehtävä kuk tähänkin asti onnistunut kaikilta edellisiltä autoilta. Firman pakuissa olen käyttänyt webastoa jonkin verran.

Octavia4x4

Tuo tuuletin jää pyörimään, jos ajossa jää hiukkassuodattimen (DPF) poltto kesken. Siihen liittyy myös se paha haju.

Hieno Seatti! Kuvia luonnonvalossa odotellaan.  ;)

Jep, kunnon lumitalvea täälläkin odotellaan. Viime talvena ei nelivedosta juuri iloa ollut kuin Lapin reissussa.
Konsernipelejä vuodesta 1993

JELMERI

Muutama kuva lisätty pesun jälkeen dropboxin linkkiin aloitusviestiin. Pilvinen keli, joten auringossa ja kunnon kameralla seuraavat räpsyt.

JELMERI

Morjesta,

Ensimmäiset tyypit lumisella tiellä ja hymy nousee korviin...on se nelikko hieno! Ajonvakautus sport moodille ja perä irtoaa mukavasti ja potkii muuten nätisti...Noh muutama "ongelma" autostakin tullut vastaan ensimmäisen 4000km aikana. Huurtuminen on normaalia herkempää (etusivuikkunat alaosisata 2cm aika usein koko 25min työmatkan huurteessa), takakontin pumput pakkasella heiveröiset ei nosta ylös asti ilman apuja. Sitten oli talvirenkaiden tasapainotukset jonkin verran pielessä tärinää siedettävällä määrin yli 80km/h vauhdissa. Kaikkiin on myyjä reagoinut ja korjaus luvattu, mikäli viat häiritsevät ainakin renkaat tasapainotukseen ensi viikolla ja pumput jos pakkasilla ongelmat jatkuu vaihtoon.

Sitten puunaus nostetaan uudelle tasolle ja turtlewaxin aineet saa luvan väistyä tuli nimittäin lueskeltua foorumin kirjoituksia auton pesusta ja päätin kokeilla hyviksi todettuja aineita ja tilaukseen lähti Projetechiltä:

Bilt Hamber Auto-foam, 5 l
Chemical Guys Citrus Wash and Gloss, 473 ml
Chemical Guys Miracle Dryer -mikrokuitukuivausliina
Flexipads Merino Lambskin -lampaanvillapesukinnas
PT Foam Lance Kew/Alto/Nilfisk

Lancea kokeilemaan isänpäivän kunniaksi ja auto kiiltämään, katotaan riittääkö kestopinnoitettuun autoon vaahdotin ja pesuri. Kokemukset pesun jälkeen tänne ja varmaan copypastena oikean otsikon alle autonhoito puolelle. Katotaan jos saisi vihdoin "oikealla" kameralla lisää kuvia.

M@s@

Todella hieno peli on tuollainen nelikko seat. Hinnoittelu on erittäin houkuttava. Webasto kun vielä tulisi yhtä edulliseksi kuin 7 golffissa niin avot. Saako tuosta nelikkomallista muuten ajonvakautuksen kokonaan pois päältä?
A4 Allroad & T-Roc 4motion

JELMERI

Kiitokset! Eipä taida saada kokonaan pois ajonvakautusta, valikossa on sport moodi ajonvakautukselle, mutta ei päälle/pois valikkoa. En ole päässy kokeilee vielä, että missä vaiheessa esc sportilla tulee peliin takaisin vai tuleeko ollenkaan? mittari näyttöön ilmestyy kuitenkin huomautus, että esc on poiskytketty sport ajonvakautuksella.

Octavia4x4

On se kyllä komia!  :) Näyttää kuvissa kokoistaan pienemmältä.

Sama juttu tässä sisarmallissa, eli ESC:n saa valikosta Sport-moodiin, sutimisenesto poistunee kokonaan ja sallii enemmän sivuluistoa, muttei sentään kokonaan pois lähde. Ihan mukavasti ainakin Ocu III:ssa tuo sport-tila sallii luistoa, mutta ei sillä kuitenkaan mihinkään parkkipaikalle tarvitse lähteä rinkuloita tekemään.

Onko tuo Leonin ajonvakautus kuinka innokas normaali-tilassa puuttumaan peliin? Ocussa tipauttaa kovin herkästi vakionopeudensäätimen pois, jos toinen etupyörä osuu vähänkin paksumpaan lumeen "varhojen" sivussa.

Mitkä talvirenkaat sinulla on?
Konsernipelejä vuodesta 1993

JELMERI

Morjens,

Eipä ole kertaakaan tiputtanut vakkaria tosin sohjossa ajanut vasta muutaman kilometrin ku ei tänne etelään tuota lunta ole vielä suotu. Lisäksi en paljon vakkaria käytä jos huono ajokeli parempi painella ite pedaaleita :). Otin Nokialaiset hyväksi todettuina, aavistuksen on pehmeet mut onhan ne kitkat pakostakin kesäkumeihin verrattuna. Hakkapeliitta r2 on 17" orkkis vanteilla. Hiljaset on eikä vetelehdi.

puljulainen

Onnittelut autosta, on TODELLA komea!!!  :D
Itte kävin kans tuommosta kattomassa ja tinkaamassa, väri tosin ois ollu tummanharmaa, mutta pörhö anto sen verran huonon vaihtotarjouksen 07 ocusta, niin jäi sitte vaihtamatta.. mukava nähhä, että porukka laittaa näitä nelikko seatteja nii saahan näistäki kokemuksia  :)

Octavia4x4

Millaisia kokemuksia on kertynyt talvikeleiltä?
Konsernipelejä vuodesta 1993

JELMERI

Morjesta,

Kokemuksia kertynyt nyt 8tkm verran ja positivisia suurin osa. Ensimmäinen neliveto auto ja enää ei taida tulla etuvetosia ainakaan itselleni...näillä lumisilla aamuilla on kyllä juhlaa ajella. Neliveto ei tosin poista kaikkia liukkaan kelin murheita mutta tuo roimasti apua liikkeelle lähtöihin ja kyllähän sillä on tullut välillä leikittyä sport moodilla ja luiston eston "pois" kytkemisellä...lapsettaa vielä välillä  ;)! "vikoja" on ollut seatin "räminät" eli joku kitisee silloin tällöin pakkasella mutta eipä noi itseä ole haitannut. Jos nyt saisin valita niin automaatti tuosta vielä uupuu...ehkä seuraavaan semmonen. Auto on täyttänyt odotukset kaikin puolin ja nautinto on ollut ajella! Jos haluaa kunnolla nauttia nelivedosta niin luistonesto on kyllä kytkettävä pois päältä ettei turhaan jarruttele tai puutu peliin nuo kaikki ajonvakautukset ym...Mites SKoda on pelittänyt?

Octavia4x4

Mulla kolmas neliveto. Tulee itseasiassa 10 vuotta nelivetoautoilua täyteen ensi viikolla. Kyllä tuo neliveto monella on samassa sarjassa ilmastoinnin kanssa, että kun se kerran on, niin paluuta entiseen ei ole. Kyllä taas tänään mökiltä klapikuormaa hakiessa oli sellaiset kelit, että etuvedolla olisi ollut jännää monessa mäessä.

Jouluna, kun Skoda oli yötä pihalla ja sai 10 cm lunta päälleen, joka sitten osin suli ja jäätyi auton päälle, niin kyllä nitinöitä ja natinoita kuului tulipellin tienoilta. Samalla kertaa jäätyi myös apukuskin oven lukko siten, että ovi ei pysynyt kiinni. Piti se sulatella kuumavesipussilla ennen kuin päästiin liikenteeseen. Muuten on mennyt ilman isompia murheita. Kesällä piti säädättää pyöränkulmat, kun meni eturenkaat sileiksi sisäreunoista  12 tkm ajolla.
Pienellä kulutuksella tämä uusi 2.0TDI menee. Kesällä Nordkappin reissussa 2 tankillista alle 5 l/100km. 4,7 l/100km oli pienin.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: JELMERI - 08.11.14 - klo:19:51
Kiitokset! Eipä taida saada kokonaan pois ajonvakautusta, valikossa on sport moodi ajonvakautukselle, mutta ei päälle/pois valikkoa. En ole päässy kokeilee vielä, että missä vaiheessa esc sportilla tulee peliin takaisin vai tuleeko ollenkaan? mittari näyttöön ilmestyy kuitenkin huomautus, että esc on poiskytketty sport ajonvakautuksella.
Moro!

Tuon ESC:n asetuksia saa ainakin Golf VII:ssa ja Octavia III:ssa muokattua WCDS:llä siten, että sen saa kokonaan pois.  ;)

Ohjeet löytyy tuolta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16636.120
ja mikäli ei itselläsi ole WCDS:ssää, niin apuja tarjolla tuolla:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0
Konsernipelejä vuodesta 1993

smb

No nyt on sitten minullekkin Leon ST FR 4Drive. Onko kukaan kokeillut vielä WCDS:llä poistaa ajovakaudenhallintaa? Aiemmasta Octaviastani (2010) sitä huonoin kokemuksin yritettiin, mikä vaikutti osittain merkin vaihtoon, mutta olihan syitä muitakin.

JELMERI

Onnea! Hyvä valinta  ;)
Miltäs on auto tuntunut? Oliko edellinen neliveto?
Omaan oon vielä tyytyväinen ollut ja nyt 13 tkm mittarissa. Näin kesällä kun olis menohaluja enemmän olisi se Cupra st ollut mielekkäämpi, mutta talven tullessa ei kaduta päätös yhtään! Joten jos fiiliksiä on samanlaisia niin malta ensi talveen...ja onhan tää aika paljon kuivempi suinen jos miettii polttooainekulutuksia...omassa longterm on asettunut talven jälkeen 5,3 l/100km.

Octavia4x4

Pori - Ulvila seudulla olen nyt muutaman kerran nähnyt livenä saman värisen ST Leonin. On se kyllä livenä pirun hyvän näköinen! Sanoisinko, että jopa vaarallisen hyvän näköinen..  ;) Vannoutunut VAG-mies jää herkästi tuijottamaan liian pitkäksi aikaa..  ;D
Konsernipelejä vuodesta 1993

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy