Sähköisen PTC-lämmittimen vika ja korjaus, (vw mk5-pohjaiset)

Aloittaja dosetti, 03.07.14 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

dosetti

Tämä kilowatin lisälämmitin on kaikissa dieselautoissa, lämmittää sisätilaan puhallettavaa ilmaa auton käynnistyksen jälkeen mikäli:

-riittävän kylmä moottori (alle 75astetta C)
-ei liikaa sähköistä kuormaa laturille
-ECON-nappia ei ole painettu päälle
-moottorin pyörimisnopeus riittävä (500-700/min?)
-lämpötilasäädin säädetty tarpeeksi lämpimälle (70-90% maksimista, käytännössä kun kääntää täysille lämmöt, menee päälle).

Vikakoodi VCDS:
1 Fault Found:
00361 - Heater Element for Auxiliary Heater (Z35)
            014 - Defective

Rapakon takana isot pojat huomanneet, että lämmitinvastuksen ohjainpiirilevyn resistoreissa (5kpl) huonot juotokset ja ne korjaamalla voi saada lämmittimen takaisin toimintaan. Tämä on mielenkiintoinen korjaus, koska uusi lämmitin maksaa noin 500eur. Korjattuja tällä hetkellä myydään parilla-kolmella sadalla/kpl (liekö vain juoteltu kuntoon?)

Sulake lämmittimelle löytyy konehuoneesta sulakelaatikosta akun vierestä, 100A.

Korjaus:
-virrat päälle ja lämpötilasäädin täysille eli max. lämmöt (lämmönsäätövipu liikkuu pois lämmittimen edestä) ja virrat pois
-konehuoneen sulakerasian 100A sulakkeen kohdalta johto irti (tai akun johdot irti).


-kuskin jalkotilasta ilmasuuttimien muovilevy irti torx-ruuveilla ja keskikonsolin alin reunaosa, kiinni torxilla ja klipsillä. Lähtee vetämällä varovasti alaspäin.
-jaloille tulevan ilmasuuttimen torx-ruuvi irti vasemmasta reunasta, sen jälkeen lähtee kevyesti vetämällä koko putki irti.
-muovilevy irti lämmittimen edestä kolmella kuusiokantaruuvilla (kuvassa musta muovi irti)


-virtajohdot irti lämmittimestä, 8/10mm mutterilla (muista näissä on virtaa, jos et ottanut konehuoneesta johtoja irti! Vaikka auton virrat olisikin pois) ja CAN-väyläohjauksen liitin


-lämmitin on kahdella kuusiokantaruuvilla kiinni, nämä irti ja lämmitin liukuu kotelostaan pois omaan käteen



Väännä lämmittimestä piirilevyn suojalevy pois, päistä kiinni ja jollain liimalla. Paikanna resistorit ja tarkista/juota kaikista viidestä kannat uusiksi kiinni. Pitää olla kapeakärkinen juotoskolvi, että mahtuu komponenttien väliin juottamaan. Kuvissa resistorit (5kpl) laatikoitu keltaisella, yksi lähikuva:



Kasaus, vikakoodien poisto ja pitäisi toimia, jos vika ollut näissä juotoksissa. Paljon näitä ollut ja itsellänikin ainakin yhden resistorin juotos oli toisesta päästä vain kiinni. Lämmitin lähti toimimaan tämän korjaussession jälkeen.

vwmies

#1
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 03.07.14 - klo:21:33
Tämä kilowatin lisälämmitin on kaikissa dieselautoissa, lämmittää sisätilaan puhallettavaa ilmaa  - - -

Kasaus, vikakoodien poisto ja pitäisi toimia, jos vika ollut näissä juotoksissa. Paljon näitä ollut ja itsellänikin ainakin yhden resistorin juotos oli toisesta päästä vain kiinni. Lämmitin lähti toimimaan tämän korjaussession jälkeen.

+2  hieno ohje, ehkei sovellu aloittelijoille ts. omalla vastuulla. Huonot pintaliitoskomponenttien juotokset siis.  :-\

Ehdottomasti pitää käydä kaikki kehystetyt vastukset läpi molemmista päistä.  ???

OT: Tätä lisävastusta ei liene Thermotop polttoainekäyttöisillä lisälämppäreillä tehdasvarustelluissa kulkineissa ?

Molemmissa lisälämppäreissä on näköjään omat huolensa....  :o

Yritetään pärjätä.

Antti

i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

dosetti

Juu, toki omalla vastuulla näitä jokainen tekee. En itsekään kyllä mikään mestari ole juottamisessa, perusideat vain selvillä. Toki vaihtoehtona on myös viedä johonkin elektroniikkaliikkeeseen, jonne kertoo ohjeet mitä pitää tehdä. Tuskin montaa kymppiä ottavat, kunhan pääsee vastuusta homman jälkeen..

tet

Kannattanee tässä vaiheessa myös mainita, että näitä PTC-elementtejä on vageissa kahta eri tyyppiä. Tämä CAN-ohjattu on vanhemmissa autoissa, kuten otsikossa mainitaankin. Uudemmissa ei lämmitin näy enää väylällä, vaan joku muu kontrolleri (BCU?) ohjaa "tyhmää" PTC-vastusta releiden avulla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

MarkoL

Onko 3C Passatissa hankalampi homma purkaa ko. lämmitin pois? Omassa muistaakseni sama vikakoodi eli mykkänen on. Eberi autossa on jälkiasennuksena joten ei siellä kylmä ole, mutta olishan se kiva jos laitteet toimisivat. Ja uuden vastuksen hintalappu Passattiin oli luokkaa 900â,¬. En ostanut.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

TDiih

Todella suuret kiitokset ohjeen tekijälle. Johan tässä PTC:tä kaipaa kun lämmöt lähiviikkoina laskee alle 20C  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

IFM

Kulkeekohan tämä PTC-lämmitin myös nimellä "lisälämmitin" tai "auxiliary heater"? Kertoivat tänään määräaikaishuolllon yhteydessä että Octaviassani (-07) on tuollainen rikki ja pelkkä osa maksaa jo yli 1000â,¬  :o
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG -07

dosetti

Kyllä noillakin nimillä vastusta kutsutaan, mutta se voi silti tarkoittaa polttoainekäyttöistäkin lisälämmitintä. Vapaa suomennos kun on "lisälämmitin", olipa se sähköinen tai ei. Kannattaa kysellä tarkemmin huollosta.

mixa76

Lainaus käyttäjältä: IFM - 26.08.14 - klo:20:33
Kulkeekohan tämä PTC-lämmitin myös nimellä "lisälämmitin" tai "auxiliary heater"? Kertoivat tänään määräaikaishuolllon yhteydessä että Octaviassani (-07) on tuollainen rikki ja pelkkä osa maksaa jo yli 1000â,¬  :o
Tuo PTC-lämmitin on luokkaa 350 - 400 â,¬ (vanha versio, jota ohjataan CAN-väylällä). Tuoreempi versio halvempi...  :o
Hinnan perusteella kuulostaa webasto/eberi-laitteelta.  8)

IFM

Sehän se, sähköinen sisäilman lisälämmityselementti. Osan hinta 471,5â,¬ ja työn hinnaksi tulee arviolta 300â,¬  :-\ Eihän tuo sisäilman lisälämmityslementti voi olla milläänlailla kytköksissä siihen että ilmastointini ei viilennä kuumilla keleillä autoa? Ei varmaan, mutta tulipahan mieleen kysyä. Kävin vaihdattamassa kylmäaineet pari viikkoa sitten ja paikallinen AD kertoi että vaatisi tarkempaa tutkintaa.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG -07

dosetti

Ei tuon ptc-elementin pitäisi vaikuttaa jäähdytykseen. Olisko kompressori rikki tms.. Mutta kallis tosiaan on osana, ja 300â,¬ työstä?? Kyllä sen alle tuntiin itse vaihtaa ainakin golf/jetta. Haluanko maksaa 700-800â,¬, että käynnistyksessä tulee nopeammin haaleaa/lämmintä ilmaa sähköisesti lämmitettynä - en ainakaan minä.

juha_j

Hei,

Kiitos ohjeesta!! Eipä tullut ajateltua että lämmittimen päädyssä olisi noinkin paljon elektroniikkaa.. No, tuumasta toimeen ja PTC-elementti esille ja juurikin tuo alempi  vastus oli irti alemmasta juotoksesta. Uudelleen juotos ja alkoi toimia. Tämä -05 Octavia II:ssa. Täytyy tehdä illemmalla toiseenkin Ocuun sama korjaus.

-juha

dosetti

Hieno homma juha, että onnistui. Jos Ocussa jotain poikkeavaa purkamisessa/asennuksessa, laita ihmeessä tänne.

juha_j

Ok,

laitan kuvia myöhemmin, kun teen kaverin Skodaan saman operaation, mutta pääpiirteittäin jotenkin näin.

1. Virrat päälle ja Climatrinicista lämmöt täysille. Tämä ajaa vivun pois PTC:n ylemmän kiinnitys ruuvin edestä. Säädä ratti, täysi pituus (lähimmäksi kuljettajaa) ja korkeus ylös.
    Penkki täysin taakse.

2. Irroita valokytkimen ympärillä oleva koriste-muovi. Valokytkimen asentorengas tulee mukana. Irroita ratin oikealla puolella, mittariston alapuolella oleva n.4 x 8cm koristeosa.

3. Irroita vaihdekepin kaulus, lähtee tuhkakupin puoleisesta reunasta helpoiten liikkelle.

4. Irroita tuhkakuppi, 2kpl T20 torx-ruuvi ja ota kuppi pois paikaltaan. Kupin vasemmassa nurkassa kupin lampun liitin. Vipulukitus.

5. Avaa kupin takana oleva vasemmanpuoleinen T20 ruuvi. Keskikonsolin vasemmanpuolen panelin kiinnitys.

6. Irroita ratin alapuolella oleva muovilevy. Ruuvit: oikealla ylhäällä ja alhaalla. Vasemmalla ylhäällä ja alhaalla. 1kpl vasen pääty sulakekotelon kannen takana. Laske muovi lattialle, varo
    OBD:n kaapelia. Poista vaahtomuovi levy polkimien päältä.

7. Avaa sivupanelin ruuvi, lähellä kaasupoljinta ja irroita sivupaneli. Panelin kulman kohdalla (jossa paneli nousee keskikonsolia ylös)  on tarranauha kiinitys, vedä panelia alareunasta
    ja ujuta sormet mahdollisimman ylös panelin taakse ja vedä. Tarranauha kiinnitys on tiukka.

8. Liu'uta panelia eteenpäin jotta panelin kiinnitys lipareet tulevat keskikonsolin yläosan hahloista ulos. Poista paneli.

9. Irroita PTC:n syöttökaapeli sulakekeskukselta moottoritilassa. 100A sulakkeen alapuolelta. (-05 mallissa kaapeli on loogisesti musta.) Estä kaapelin pääsy virtakiskoihin laittamalla kes-
    kuksen kansi takaisin paikalleen, niin että PTC syöttökaapeli jää kotelon ulkopuolelle. Varmista yleimittarilla tms. että PTC:lle ei tule jännitettä,  moottoritilan puoleinen kaapeli PTC:n päädyssä.

Tästä eteenpäin pätevät dosetin ohjeet. Kasaus vaiheessa PTC:n ylemmän kiinnitysruuvin takaisin laitossa auttaa 6mm 1/4" hylsy ja n.30-35cm jatkovarsi. Ruuvin saa kiinni hylsyn päähän teipillä tai laittamalla esim 2 kerroin pala kuittipaperia hylsyn ja ruuvin kannan väliin.




TomiL

Vihdoinkin kerkesin kans tätä hieman tutkimaan, autona Golf V -04 2.0tdi.

Virheilmoituksena sama kuin tuolla yllä joten periaatteessa taitaa olla samanlainen korjaus tieodssa. Vastus tuntuu toimivan sillä VAG-Comilla kun tuon aux-heaterin testin laitoin päälle niin vastus kyllä meni päälle, jopa sisävalot himmenivät kun virrat kytkeytyi ja hetken päästä lämpöä alkoi tulemaan. Eli viittaisi sekin siihen että vastuspuoli on ok.

Sellainen kuitenkin ihmetytti jotta VAG-Com:in cental electric moduulissa tuo aux heater -valinta on poisraksittu ja käsittääkseni se pitäsi olla päälle laitettu jos tuota vastusta haluaa käyttää. Kuitenkin kun yritin koodata tuon päälle niin vag-com herjasi jotta Error 31; Request out of range...

Eli onkos muilla tuo käännetty erikseen päälle vai tarviiko sen olla käännettynä tuolta jotenkin päälle ylipäätään? Eli onko minulla vain niin vanha controlleri jottei tuota tueta vai onko tuolla edes mitään väliä?

Kiinnostaisi vain tietää onko tuossa jotain rajoituksia ennenkuin alkaa puolta autoa purkamaan että vastuksen saa irti...

-tomi

sonic

Tilasin tommosen PTC kennon jossa ohjausyksikkö itsessään kiinni tsekeistä, hintaa tuli jotain 146e, ei kannata käytetyistä maksaa 200-300e, olikohan eskoda, hieman teetti töitä tuo kieli mutta kenno tuli viikossa ja hyvin pakattuna-

samisalami

Kauhea summa tuo työn hinta..
Rauhaksiin tuossa työskentelin ja kaikkine selvittelyineen/ kolvailuineen ~2h meni. Nyt muuten toimii, eikä tuota ole pitänyt korjata kuin keväästä lähtien.

Itselläni oli tuo virtaliittimistä katsoen kauimmainen toisesta päästään huonolla juotoksella.

dosetti

Tarkennus alkuperäiseen tekstiin, lämpötilasäätimen itsessään ei tarvitse olla 70-90% maksimilämmöstä. Tuo luku tarkoittaa ilmeisesti antureiden vaatimaa lämpötehoa lämmitysjärjestelmältä eli vaikka lämpötilasäädin olisi säädetty +18 ja auto on pakkasen puolella, kytkeytyy ptc päälle. Siihen, miten pitkään ptc on päällä, voi lämpötilasäätimen asento vaikuttaa.

KEG

#19
Suuret kiitokset korjausohjeistuksesta! Yhden MELF vastuksen toinen pää oli murtunut irti piirilevystä ja se aiheutti juurikin tuon vikailmoituksen ja lämmittimen vian. Nyt kaikki 5 MELF vastusta on uudelleen juotettuna ja toimii!!


relexi

Omassa golfissakin oli vastus pimeänä. Otin irti ja kiikutin paikalliseen TV-huoltoon, aamulla vein ja illalla hain ehjänä takaisin. 30e ottivat operaatiosta. Itsellä ei ollut tarpeeksi pientä kolvia niin en viittinyt alkaa söhrimään, eikä toi 30 kovin paha hinta ollut.
Golf V 2.0tdi 4motion sportline

vwp

Täytyy itsekin peukuttaa tätä ohjetta, vaikka itsellä onkin Passat.
Puoli päivää meni pää polkimien välissä, sillä tuo systeemi on hieman eri kohdassa kuin golfissa.
PTC-elementti ei mahdu liukumaan ulos, ellei pura sitä ratin alla olevaa muovia valokatkaisijoihin asti ja keskikonsolin sivumuovia virtalukolle asti. Eli pari paneelia enemmän kuin golfissa joutuisi purkamaan.
Totesin että olkoot ja purin piirilevyn irti tuolla jalkatilassa. Muutama tunti ja kirosana myöhemmin levy oli kädessä ja ainakin yksi vastus oli selvästi irti. Täytyy toivoa että tuo korjaus auttaisi, vielä en ole päässyt vikakoodeja poistamaan.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

KEG

Lainaus käyttäjältä: vwp - 26.01.15 - klo:08:07
PTC-elementti ei mahdu liukumaan ulos, ellei pura sitä ratin alla olevaa muovia valokatkaisijoihin asti ja keskikonsolin sivumuovia virtalukolle asti. Eli pari paneelia enemmän kuin golfissa joutuisi purkamaan.
Juu, ei taida olla ihan niin helppo vaihtaa Passatista kuin Golfissa. Itse purin vain sen verran, että pääsin irrottamaan elementin ja sitten "siirsin" sivuun ylimääräiset muovi- ja metalliosat. Ei tainnut mennä ihan virallisten korjausohjeiden mukaan, mutta en todellakaan halunnut purkaa niin paljoa kuin oikeasti olisi tarvinnut.

TDiih

#24
Omalla kohdalla octaviassa tuotti hieman päänvaivaa itse kolvaus. Kolvin kärki oli hieman liian iso, enkä saanut tinaa lisättyä piirin ja vastuksen väliin. Pieni epätoivo meinasi jo hetkellisesti iskeä, kun onnistuin kolvaamaan ensimmäisen vastuksen kokonaan irti. Päädyin kolvaamaan nuo vain uudestaan lisäämättä tinaa(tuin vastusta meisselillä kolvauksen ajan).

Homma on muuten melko simppeli. Harmi että en muistanut ottaa fluxia(juoksutetta) ja tinaimuria mukaan pajalle.

Jos vika vielä uusiutuu, niin taidan korvata nuo vastukset  jalkamallisilla. Sattuuko kukaan tietämään mikä noiden vastusarvo on?

Edit: Ocussa oli muutes fiksumpi irrottaa akunkenkä, koska räikkällä ei mahtunut irrottamaan johtoa ilman oikosulkua. Olisi ollut perin hölmöä korjata ensin lämppärin ohjaus, mutta rikkoa samalla harvinainen sulake :D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwp

Vastukset taisi olla joitakin kymmeniä ohmeja. Googlella löytyi pari eri foorumia aiheesta englanniksi, jommallakummalla oli kuva johon paintilla merkattu vastusarvot.

Juottaminen ja tinan lisääminen onnistuu, kun lämmittää kolvilla hetken vastuksen päältä ja tökkää tinalla vanhaan tinaan. Ei kuitenkaan puolta päivää tohota sitä vastusta. Noin ainakin itsellä lähti pelaamaan.
Itselläkin oli yksi vastus puoliksi irti ja meinasi lähteä matkoille kun toista päätä lämmitti.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Lussakolhvi -06

Morjens. Tein omaan plussa malliin saman homman. Irroitus oli hiukan tuskaisempi, kuin kuvien Jetassa. Tuli nuo muovipaneelit konsolista ja kojelaudan alta vähän eteen. En kuitenkaan irroitellut muoveja vaan käytin perinteistä "voimalla vaan"- konstia ja taivutin muoveja taaksepäin. Sitten mahtui PTC ulos poterostaan.
Irroitus oli haasteellisin vaihe. Vallankin se ylimmäinen ruuvi siellä näkymättömissä. Itsellä se oli varustettu 5,5 mm:n kuusiokannalla ja torxilla. Lähti sitten, kun oikea koko selvisi.
Toin vastuksen työmaalle sähkärien tarkastettavaksi, ja totesivat mittarilla sähkön kulkevan. Mutta kun mikroskoopilla liitoksia tutkivat, huomasivat niissä pientä palojälkeä ja heikkoutta. Uusi tinaus ja homma alkoi siis pelaamaan.
Käytin autoa autotallissa ja mielestäni ei lähtenyt lämmitin toimimaan. Mutta kun lähdin ajamaan autolla, niin alkoi huomata lämmön kehittymistä. Vikakoodia ei ole nollattu ja toimii kuitenkin.
Hyvä ohje ja kiitos Dosetille laadinnasta!

Toinen kysymys: Ohjekirjan sulakepiirros ei pidä paikkojensa osalta kutiaan- oletteko törmänneet vastaavaan ja mistä löytyisi oikea?

vwp

Tuossa oli nuo vastusarvot, kun TTDiih kyseli :)



Itselläkin vikatila ja -koodit poistuivat itsestään kun nuo oli juottanut, eli kaapelia ei tarvittu. Tuon käynnistymiseen on muutama reunaehto liittyen lämpötiloihin ja "ylimääräiseen" virtaan. Eli vastus ei lähde päälle, jos laturi niukin naukin saa tuotettua sen mitä kaikki pyllygrillit ja puhaltimet tarvitsevat.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

TDiih

Lainaus käyttäjältä: vwp - 29.01.15 - klo:18:55
Tuossa oli nuo vastusarvot, kun TTDiih kyseli :)
Paljon kiitoksia :) Toivottavasti tosin en tarvitse näitä tietoja ikinä :D

Lainaus käyttäjältä: vwp - 29.01.15 - klo:18:55
Tuon käynnistymiseen on muutama reunaehto liittyen lämpötiloihin ja "ylimääräiseen" virtaan. Eli vastus ei lähde päälle, jos laturi niukin naukin saa tuotettua sen mitä kaikki pyllygrillit ja puhaltimet tarvitsevat.

Oletko seuraillut käyttöastetta Climatronicista? Nykykeleillä oman arvot pyörivät 70-38, josta sammuu kun vedet 75 astetta. Nouseeko tuo edes kovalla pakkasella tuosta paljoa ylemmäs?
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwp

En ole ehtinyt, ekaa kertaa kun ajoin tuo toiminnassa, niin nykimisvika uusiutui ja mielenkiinto autoa kohtaan loppui :D
Katsellaan kun taas toimii mitä tuo vastus tekee, mikäli silloin vielä kylmiä kelejä on..
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy