Vs: Audi A4 (B8) Avant 2.0 TFSI - Tunnelmat 1. vuoden jälkeen

Aloittaja Flat, 01.12.09 - klo:07:31

« edellinen - seuraava »

Flat

Tehdään pelianavaus tähänkin osioon. Tosin hieman laiskalla tyylillä, eli kopioin vanhan kirjoitukseni tuolta toisaalta, mutta toivottavasti tämä innnostaa muitakin kirjoittamaan kokemuksistaan.

Vuosi on vierähtänyt nyt tämän A4:sen kanssa, ja tässä hieman yhteenvetoa tästä vuodesta.

Auto käyttöönotettin 5.9.2008 ja yhteiselämä auton kanssa on sujunut varsin positiivisissa merkeissä. Kilometrejä on tämän vuoden aikan kertynyt reilut 15000km ja mitään suurempia
ongelmia ei ole tullut vastaan. Olen edelleen hyvin tyytyväinen hankintaani, moottori on loistava, sopii mainiosti manuaalivaihteiston yhteyteen laajan ja hyvän vääntöalueen ansiosta.
Nitinöita ja natinoita ei autossa ole esiintynyt. Mitään vakavia vikoja ei ole myöskään esiintynyt. Matkanteko on hiljaista ja alusta (vakio) on edelleen mukavan pehmeä ja samalla kuitenkin riittävän napakka omaan makuun ( edit: alusta madallettu tämän kirjoittamisen jälkeen). Ainoastaan alustan korkeus nykyään hieman häiritsee. Alussa kiusannut 1.vaiheen päällemeno-ongelma on myös poistunut kokonaan kilometrian karttuessa.

Kaksi kertaa huollossa olen kuitenkin autoani käyttänyt:
1. öljymäärän mittari MMI näytössä lakkaa toimimasta silloin tällöin, tähän ei löytynyt selitystä/vikaa. Tämän kanssa on siis vain elettävä
2. tavaratilan näkösuojan liukumekanismin hajoaminen, tämä korjattiin osia vaihtamalla huollossa.

Tietty skeptisyys ja kriittisyys oli alussa pinnalla kun Audin hankin, koska tämä oli ensimmäinen Audi ja muutos eri merkistä on aina "hankalaa". Nyt kun on oppinut Audin metkut ja tavat,
täytyy todeta, että autossa on kyllä palaset hyvin kohdallaan, pääsääntoisesti. Tiettyjä pieniä ikäviä ominaisuuksia edelleen on, mutta ne ovat aika mitättömiä yksityiskohtia.
Taitaa olla niin, että jos peruspalikat ovat kiitettävällä tasolla, niin tulee sitten kriittisemmin katseltua sedundäärisiä juttuja autossaan.

Tässä nämä pienet inhottavuudet:

1. Aurinkolasiteline/lokero katossa on onneten, vaikeä käyttää...kannen sulkemine rillit sisällä hankalaa
2. Ratin rullanappulat ei ole paras tapa ohjata soitinta, rinnalle perinteiset eteen/taakse nappulat olisivat tervetulleita
3. Alustan melu tietyillä pinnoilla....tapahtuu niin 16" kuin 18" tuumaisillakin.
4. Ikkunoiden toiminta kun virrat on pois

Se että joskus kevättalvella 2008 eksyin tänne UVW foorumille, se oli samalla hyvä että paha juttu. Kipinä auton laitteluun kasvoi kesän ja syksyn 2008 aikana ja ensimmäiset tuunaukset
tuli tehtyä talvella 2008. Kaikki alkoi niistä hemmetin kromisista pakoputkenpäistä. Kivaa on ollut, mutta miinuksena voidan sanoa , että rahaa on hieman palanut, mutta niinhän kaikissa harrastuksissa
on tapana.

Tässä lyhykäisyydessään autoni muutoshistoria tähän mennessä:

Syyskuu 2008 Auton luovutus
Syyskuu 2008 kromiset pakoputkenpäät
Marraskuu 2008 Rekisterikilven LED valot
Marraskuu 2008 Sumuvalojen polttimot vaihdettu valkoista valoa antaviin
Helmikuu 2009 Tummennuskalvot ikkunoihin
Maaliskuu 2009 Sumuvalojen Kromirenkaiden asennus
Huhtikuu 2009 Audi takadiffuusorin asennus
Huhtikuu 2009 18" kesävanteet
Heinäkuu 2009 Audi etuspoilerin asennus
Heinäkuu 2009 Kiiltävän mustan etumaskin asennus
Heinäkuu 2009 Audin akustisen parkkitutkan asennus taakse
Heinäkuu 2009 Sumuvalojen maskien maalaaminen kiiltävän mustaksi, eli ovat nyt sama sarjaa kiiltomustan maskin kanssa
Elokuu 2009 ABT takaspoilerin asennus
Syyskuu 2009 Alustan madallus


Täytyy sanoa että tämä auton pienimuotoinen laittelu on pitänyt vireystilan yllä hämmästyttävän pitkään. Innostus ei ole ollenkaan laantunut, päinvastoin. Joten jotain pitää jatkossakin askarrella, jotta mielenkiinto säilyy, ja osaa arvostaa hankintaansa jatkossakin.


Kulutuspuoli autossa on ollut pienimuotoinen positiivinen yllätys. Kulutus varsinkin maantiellä on ollut kiitettävän pientä, mutta kaupungissa bensa maistuu koneelle kiitettävän hyvin. Cityjuoposta siis voidaan puhua. Välillä tuntuu että ahdin ahtaa kaupungissa myös bensaa koneeseen.
80% ajoistani on tehty kehä III sisäpuolella. Öljynkulutus on ollut myös maltillista, 0,5 litraa lisätty 15000 km aikana. Huoltoasemalla on tullut vuoden aikana poikettua 24 kertaa ja sieltä on loroteltu tankkiin yhteensä 1306 litraa bensaa, reilun 1694 euron arvosta.




Tilaakin autossa on varsin hyvin, jopa "isolle" perheelle. Meidän porukka on muotoa 2+3, lapset mahtuvat istumaan hyvin istuimissaan takapenkillä. Välillä en käsitä ihmisten puheita miten tavallisenkokoisen autoon ei mahdu lapset istuimien kanssa. Eihän tämä A4:nyt mikään iso ole. Leveyttä takapenkillä on juuri riittävästi ja pituussuunnassakin aivan riittävästi. Tavaratila on myös riittävä perheellisten käyttöön. Aino miinus tavaratilan puolella on se, että hyvää tilaa on hukattu sivukotelointiin. Liekö koteloinnilla vaimennettu perinteistä farmarin perisyntiä, eli rengasmelua takapenkillä.A4:seen se on mielestäni hyvin hallinnassa, ja lehtien mittauksetkin sitä tukevat. Joskus muutama sentti leveyssuunnassa olsi helpottanut pakkamista.Lastenrattaat menevät heittämällä pituussuuntaisesti sisään ja kassitkin mahtuvat hyvin mukaan.

Olisinko tehnyt jotain erilailla? Kyllä ja ei.
Jos nyt tilaisin auton, niin siihen tulisi sisävalopaketti, tavaralokeropaketti ja puhtaasti ulkonäkösyistä urheilualusta. Muutoin valintani olisi pitkälti sama.Turhat hömpötykset jäisivät edelleen kauppaan,olen vähään tyytyväinen.

Arvosana ensimmäisestä vuodesta 9.
Mukava auto. Jos nyt pitäisi itselleni uusi auto valita, niin se olisi Audi A4. Osa-alueet ja palikat jota arvostan, toteutuvat parhaiten A4:ssa tällä hetkellä.

Seuraava rapo sitten vuoden kuluttua.

Tuuliviiri

LainaaJos nyt tilaisin auton, niin siihen tulisi sisävalopaketti, tavaralokeropaketti ja puhtaasti ulkonäkösyistä urheilualusta.

Jännä homma: Sinä haluaisit alustan madallusta ja minä korotusta.  :o

Eikö Flatia kutkuta yhtään ns. allroad-tyyppiset autot?

Flat

 ei kutkuta ei,city kurvailua omat ajoni on pääasiassa. Mökkitiekin on hyvälaatuinen soratie, joten tarvetta ei ole. Jos metsään haluan mennä, niin sinne mennään jalan....

Tuuliviiri

Lainaaei kutkuta ei,city kurvailua omat ajoni on pääasiassa.

Minäkin asun "cityssä", jossa voipi ajella asfaltilla. Mutta siitäkin huolimatta olen löytänyt itseni ja perheeni epämääräisten polkujen ja metsäautoteiden varresta. Lomamatkoilla iskee kumma fetissi päästä möyryämään kaikenlaisissa penkoissa, upottavissa paikoissa jne. Tykkään sitten hissukseen ajaa kurnuutella ja jälkikäteen ihastella, kuinka kurainen Audimme onkaan. Sitten annan sille hyvän pesun ja vahauksen. Sama uudestaan muutaman päivän päästä.  :o

Flat

LainaaLomamatkoilla iskee kumma fetissi päästä möyryämään kaikenlaisissa penkoissa, upottavissa paikoissa jne. Tykkään sitten hissukseen ajaa kurnuutella ja jälkikäteen ihastella, kuinka kurainen Audimme onkaan.

Ymmärrän hyvin. Tuo taitaa olla geeneissämme. Jo pikkupoikana mentiin fillarilla mutaisille poluille ja kokeiltiin kuinka pahoista paikoista voi mennä.

Tuuliviiri

LainaaYmmärrän hyvin. Tuo taitaa olla geeneissämme. Jo pikkupoikana mentiin fillarilla mutaisille poluille ja kokeiltiin kuinka pahoista paikoista voi mennä.

;D Juuri näin. Olin jo ehtinyt huolestua, että onkohan minussa jotakin vikaa.

skiman

Lainaus käyttäjältä: Flat - 01.12.09 - klo:07:31

Tilaakin autossa on varsin hyvin, jopa "isolle" perheelle. Meidän porukka on muotoa 2+3, lapset mahtuvat istumaan hyvin istuimissaan takapenkillä. Välillä en käsitä ihmisten puheita miten tavallisenkokoisen autoon ei mahdu lapset istuimien kanssa. Eihän tämä A4:nyt mikään iso ole. Leveyttä takapenkillä on juuri riittävästi ja pituussuunnassakin aivan riittävästi. Tavaratila on myös riittävä perheellisten käyttöön. Aino miinus tavaratilan puolella on se, että hyvää tilaa on hukattu sivukotelointiin. Liekö koteloinnilla vaimennettu perinteistä farmarin perisyntiä, eli rengasmelua takapenkillä.A4:seen se on mielestäni hyvin hallinnassa, ja lehtien mittauksetkin sitä tukevat. Joskus muutama sentti leveyssuunnassa olsi helpottanut pakkamista.Lastenrattaat menevät heittämällä pituussuuntaisesti sisään ja kassitkin mahtuvat hyvin mukaan.


Minkä ikäistä porukkaa teillä on. Turvaistuiminen kanssa audiin ei sovi, mutta nyt kun vanhin alkaa pärjäämään ilman koroketta, ainakin keskipaikalla niin sitte kyllä autoon kuin autoon sopii.
Meillä lapset 2-vee, 5-vee ja 7-vee ja a4 kiinnostaa kovasti, jos vain taakse sovitaan...

Flat

LainaaMinkä ikäistä porukkaa teillä on. Turvaistuiminen kanssa audiin ei sovi,

1, 3 ja 6 v ukkelit jotka kaikki istuvat turvaistuimissa. Kaksi nokka eteenpäin ja yksi nokka taaksepäin.

LainaaTämä vähän riippuu ihmisistä. Jos kuskeina on 160 cm vanhemmat, niin takana on tilaa varmasti

no, itselläni on vartta hitusen yli 180cm ja silti takana on tilaa lapsille ihan mukavasti. Vaikko apukuski on paljon lyhyempi on apukuskin istuin samoissa säädöissä kuin kuskinkin.

Taipaapi tulla 2v kohta plakkariin tällä autolla, joten pitänee kirjoitella hieman yhteenvetoa taas.

skiman

Lainaus käyttäjältä: Flat - 29.08.10 - klo:15:02
1, 3 ja 6 v ukkelit jotka kaikki istuvat turvaistuimissa. Kaksi nokka eteenpäin ja yksi nokka taaksepäin.

no, itselläni on vartta hitusen yli 180cm ja silti takana on tilaa lapsille ihan mukavasti. Vaikko apukuski on paljon lyhyempi on apukuskin istuin samoissa säädöissä kuin kuskinkin.

Taipaapi tulla 2v kohta plakkariin tällä autolla, joten pitänee kirjoitella hieman yhteenvetoa taas.

Minkä merkkisiä istuimia käytössä, ja miten vöiden köyttäminen onnistuu.
Viittikkö vaikka laittaa kuvia, esim. privana??

Flat

homman juju on siinä että keskimmäinen istuin on erin päin kuin reunimmaiset. Selkänojien kohdalta se tila loppuu ensiksi, mutta kun keskimmäinen on eripäin, niin istuiomet sopivat olemaan takapenkillä. Istuimien merkkejä ja tyyppejä en muista, britaxia ja acta cragoa tjs....

penkithän ovat köytettyä autoon kiinni, kahdessa istuimessa laitetaan 4.piste vyöt kiinni vanhempien toimesta ja yhdessä lapsi laittaa itse kiinni  auton oman turvavyön

voin ottaa kuvan jos muistan...jossain välissä


tiivistä on mutta ei käytännössä mitään ongelmia....tekniikkalaji....


skiman

Lainaus käyttäjältä: Flat - 29.08.10 - klo:20:30
homman juju on siinä että keskimmäinen istuin on erin päin kuin reunimmaiset. Selkänojien kohdalta se tila loppuu ensiksi, mutta kun keskimmäinen on eripäin, niin istuiomet sopivat olemaan takapenkillä. Istuimien merkkejä ja tyyppejä en muista, britaxia ja acta cragoa tjs....

penkithän ovat köytettyä autoon kiinni, kahdessa istuimessa laitetaan 4.piste vyöt kiinni vanhempien toimesta ja yhdessä lapsi laittaa itse kiinni  auton oman turvavyön

voin ottaa kuvan jos muistan...jossain välissä


tiivistä on mutta ei käytännössä mitään ongelmia....tekniikkalaji....



Tiivistä on varmasti, mutta jos sopii niin se riittää.
Meillä kaikki istuu kasvot menosuuntaan, joten siinä tulee ongelmia. Mutta tuo 7-vee voinee kohta luopua istuimesta / korokkeesta kokonaan ja sitten tila riittänee autossa kuin autossa.

Flat

Kaksi istuinta ja koroke tuskin tuottaa ongelmia. Kyllähän sinne taakse mahtuu kaksi istuinta ja aikuinenkin.

Wilburi

Parin viikon päästä tulee ensimmäinen yhteinen vuosi täyteen A4:n kanssa, joten jonkinlaista raporttia varmaan pitää alkaa kokoamaan tänne?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Teppis

LainaaParin viikon päästä tulee ensimmäinen yhteinen vuosi täyteen A4:n kanssa, joten jonkinlaista raporttia varmaan pitää alkaa kokoamaan tänne?
Ehdottomasti! Punaviinipullo auki ja runosuoni puppuamaan! Moni varmastii harkitsee B8:n hankintaa ja mikäs sen parempi idea, kun lukea käyttäjien kommentteja auton laadusta, huolloista yms. asioista, joihin törmää, kun arki auton kanssa tulee eteen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy