Octavian sisämelu - onko sitä?

Aloittaja mattinen, 06.06.14 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Silver - 22.01.15 - klo:11:52
Mutta Octavian sisämelu on juuri ja juuri sitä luokkaa, että sen kanssa voi kyllä elää. Karhean asfaltin löytymisen se kyllä ilmoittaa äänekkäästi..  :(

En tiedä onko havainnolla perää, mutta RS kuulosti aina selvästi hiljaisemmalta kun kyydissä oli kuskin lisäksi kolme aikuista. Lisämassan voisi ajatella rauhoittavan tiukemman alustan välittämiä värinöitä? Toki takaluukussa oli myös tavaraa (4 täyttä ja isohkoa pelikassia) tuolloin, joten se on ehkä myös vaimentanut takaa tulevia ääniä.   :P

Useimmissa VAG kulkineissa meno sileän vaihtuminen karkeaan on dramaattinen, aivan kuin eri autolla liikkuisi.  :(

Sisätiloissa (ääntä imevä - vaimentava) massa auttaa kyllä. Lastaa takakontin täyteen vanhoja lehtiä tai tiiliä, niin eipä kuulu juuri mitään.  ::)
Myös rullaverhon pitäminen kiinni vaimentaa kontista kuuluvaa kohinaa ja kaikua. Muissakin kuin Ocuissa.  :o
Yritetään pärjätä.

Ambientti

Ilmeisesti farkun tapauksessa myös lisävarustelistalta ruksittu tavaratilan välipohja [PK3] auttaa tässä.

Qwea

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 22.01.15 - klo:13:47
...
Sisätiloissa (ääntä imevä - vaimentava) massa auttaa kyllä. Lastaa takakontin täyteen vanhoja lehtiä tai tiiliä, niin eipä kuulu juuri mitään.  ::)
Myös rullaverhon pitäminen kiinni vaimentaa kontista kuuluvaa kohinaa ja kaikua. Muissakin kuin Ocuissa.  :o

Tämä on ihan totta, eipä ole monesti ollut niin hiljainen kyyti kuin silloin kun oli vaatesäkkejä takakontti ja matkustamo täynnä. Köyhä ratkaisu olisi pistää villapaali peräkonttiin  :P

tasalaa

Modet voisi laittaa vaikkapa äänestyksen tästä asiasta kun niin subjektiiviselta tuntuu tämä melu.
Saatais kunnon rehellinen mutu-äänestys - ja pulinat pois! ;)

Olisko vaihtoehdot vaikka Combille ja LB:lle.

Asteikolla 1-5? tms.

Atro

Autozeitungin kertomaa: uusi passat variant 1.4 tsi tuplalaseilla 100 km/h ja 130 km/h nopeuksilla yhtä hiljainen kuin ocu 1.4 tsi desibelimittarin mukaan. Passat testattu tämän vuoden numerossa 3 ja ocu numerossa 4.

Täytyy kyllä olla hieman kateellinen sakuille. 100 km/h nopeudessa desibelit 63 dB joka suomen karkeuksilla on melutaso noin 50 km/h nopeudessa TM:n mukaan esim. Ocun tapauksessa.

HAL9000

Joo, kyllähän tämä meidän "minimukulakivipäällyste" aika mukavasti rallattaa. On se niin merkittävä tekijä, että esim. rengaskoon valinta tapahtuu pitkälle tuon melun ehtojen mukaan. Ulkonäöstä vaikka hiukan kärsin mieluummin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

golfv

Mielestäni Octavia on ihan kohtuullisen hiljainen, mutta nuo kaikki ohjaamosta kuuluvat erinäiset sisustuksen hälyäänet varsinkin kylmällä autolla eivät kuulu asiaan, onkohan "kalliimmissa" kansan autoissa myös noita ääniä ??

HAL9000

Voin kertoa vain omista kokemuksistani, "normihintaisista" kansanautoista, eli volkkareista. 1 x Passat ja 4 x Golf. Ei mitään ylimääräisiä ohjaamon tai muitakaan korin resonanssi- tai hälyääniä. Puolitoista vuotta oli Skoda Superb käytössä ja sen kanssa meinasin saada hepulin kun pelkääjän puolen ovessa oli joku ylimääräinen sirinä. Hemmetti soikoon, en kestäisi samanlaista uudestaan...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tasalaa

Toistaiseksi ajelen Audilla ja kyyti on erittäin hiljaista - ollut viimeiset 10 vuotta.

Nyt kun tilasin uuden Skodan niin odotan myös pelonsekaisin tuntein millaista huminaa ja resonanssia on tulossa. Toisaalta oon ihmetellyt kun täällä on monet ilmoittaneet rengaspaineiksi 2,6 bar? Vai?

Audissa on sama rengastus kuin tulevassa Ocussakin, eli 17" kesäkumit 225/45 (vai oisko ollu 215, ei muista) ja talvikiekot 16" / 205/55, mutta tässä pari huomionarvoista asiaa:
- Audi painaa noin 1500 kg ja Ocu 1277 kg
- Audissa on merkattu normipaineet noille rengastuksille 2,0-2,2 tai täydessä lastissa 2,6

Joten miten Ocuun on voitu ohjeistaa tuo 2,6 näillä spekseillä? Vai millä paineilla jengi ajelee? Onko renkaat tai jokin muu asia muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana? En oo fysiikan tai autotekniikan tohtori, että voip olla etten nyt ymmärrä vaan tätä yhtälöä, mutta hieman ihmetyttää.

Nestori

Onko kukaan viime aikoina käynyt Tallinnassa Ravolarilla asennuttamassa äänieristyspaketteja? Muuttivat sisältöjä niin, että se keskimmäinen, n. 600e hintainen vaihtoehto tippui pois. Tilalle tuotiin sitten Premium. Mahtaako tuosta edullisimmasta olla apua etenkin Combin takakontista kuuluvaan kuminaan ja huminaan?

http://ravolar.ee/en/your_comfort/noise_insulation/?cat_id=80


-TS-

Mielestäni Ocu 3 on melko hiljainen auto, etenkin jos vertaa saman kokoluokan ajokkeihin. En tiedä, ovatko tämän foorumin Octavia III:n omistajat ajelleet aiemmin Volvoilla tai isoilla Mersuilla, joihin verrattua Octavia on kyllä aavistuksen äänekkäämpi
Mielestäni ajokki, jossa pystyy maantienopeuksissa puhumaan takapenkkiläisten kanssa ääntä korottamatta, menee sisämelultaan hiljaiseen luokkaan. Ja jos sisämelu voimistuu kun posotellaan liki puoltatoistasataa, niin se ongelma ei taas montaakaan ostajaa (muun muassa meikäläistä) huoleta.
Oma autoni oli maanantaina tarkastettavana takaoven suhinan ja valoautomatiikan osalta, Sain sijaisautoksi tuliterän Nissan Pulsarin, ja se oli sisältä huimasti äänekkäämpi. Samaten on uusi Auris.
Jos vertaan aiempiin autoihini, niin kyllä Skoda menee hiljaisimpaan kärkeen. V-koppainen golf oli maantienopeuksissa etenkin takapenkillä sellainen melupesä että huh, Ocu II oli huomattava parannus, ja B7-korinen A4 Avant taas oli samassa luokassa kuin Ocu II ja nykyinen Ocu III, ehkä vähän äänekkäämpikin.

Kohtahan tuo kesärengaskausi alkaa, joten saa nähdä mitä tapahtuu kun alle ruuvataan 18" rillat. Saattaahan pirssi sen jälkeen olla äänekkäämpi, mutta ainakin tällä hetkellä olen sitä mieltä että Octavia ei ole kovin äänekäs sisältä.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

HAL9000

Golf V 225 levein 17" pyörin oli moottoritiellä jo kipukynnyksen rajalla. Samanlainen 205/16" pyörin oli ehkä vähän hiljaisempi. VI Golf 205/16 pyörin oli jo vähän hiljaisempi, mutta kyllä siinäkin rengasmelua piisasi.

Superbilla Combilla ajoin pari vuotta noiden viimeisten Golfien välissä. Hämmästelin silloin sitä ettei sen äänekkyydestä puhuttu sen enempää. Se kun ei mielestäni ollut lainkaan hiljainen auto. Ei ainakaan koko- ja hintaluokkaansa.

Octavialla on nyt pari tuhatta kilometriä takana. Paljasta asvalttia kitkarenkain. ON hiljainen auto. Moottori kuuluu pikkuisen enemmän kuin edellisessä Golfissa, varmaan siksi ettei rengas huuda korvassa. Ei ole suotta kehuttu hiljaiseksi. Vielä jos ei saisi helinät ja sirinät pois B-tolppien sisältä ja etuovista. Saattaisin jopa alkaa kehumaan...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Peltikorva

On se hiljainen muttei äänetön. Itellä on kokemusta vain 2500 km ja talvirenkailla. Hakkapeliitta 8:t nastoilla, 205/55 16". Rengasäänet kuuluvat selkeiten ja ajettava pinta vaikuttaa paljon: lumella on tosi hiljainen, kuivalla karkealla asvaltilla ja vauhtia satanen, niin kuuluu jo selkeästi. Mutta esim. nastojen ropina ei kyllä paljoa kuulu normiajossa.

Moottorin (1.8 tsi) äänet ovat tosi vaimeat. Kierrokset pystyy tietämään lähinnä kierroslukumittarista. 😀 Kesärenkaat (18" vakiot) lienevät nastoja hiljaisemmat, niin sitten saattaa moottorin äänikin kuulua(?).

Uusi Audi A3 ja uusi Octavia lienevät melultaan melko samaa tasoa. Koeajoin A3:n pariin otteeseen, ennenkuin päädyin kuitenkin Sotkaan.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

kimppikoo

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 18.03.15 - klo:22:17
😀 Kesärenkaat (18" vakiot) lienevät nastoja hiljaisemmat, niin sitten saattaa moottorin äänikin kuulua(?).


Voin sanoa, että kannattaa varautua järkytykseen niillä 18" pyörillä. Varsinkin, jos pidät yhtään kovempia paineita niissä. Kevätkarkeat asfaltit ja matala profiili + leveys ovat jotakin aivan järkyttävää. Handsfreellä on turha yrittää yli satasen vauhdissa enää puhua  :'(
Tai ovathan ne ihan uutena vielä siedettävät, mutta toisena kesänä infernaalinen meteli. Erityisesti kun talven on ajellut 16" nastattomilla gummeilla.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: kimppikoo - 19.03.15 - klo:07:26
Voin sanoa, että kannattaa varautua järkytykseen niillä 18" pyörillä. Varsinkin, jos pidät yhtään kovempia paineita niissä. Kevätkarkeat asfaltit ja matala profiili + leveys ovat jotakin aivan järkyttävää. Handsfreellä on turha yrittää yli satasen vauhdissa enää puhua  :'(
Tai ovathan ne ihan uutena vielä siedettävät, mutta toisena kesänä infernaalinen meteli. Erityisesti kun talven on ajellut 16" nastattomilla gummeilla.

Olen henkisesti itse valmistautunut tähän. Sama se oli Audinkin kohdalla. Kun 225/45-17 kitkarenkaat vaihtuivat keväällä 235/40-17-koon gummeihin, möykkä auton sisällä oli ihan eri luokkaa :)
Tosin hands freella pystyi puhumaan vielä moottoritienopeuksissa.
Olisin itse suosiolla ottanut 17" renkaat Skodaan, mutta kun sport packissa tulee 18" renkaat niin nehän sitten tulee. Itse saa vaihtaa jos haluaa. (Vai olinko vain huono kaupantekijä)
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

HAL9000

Itse olen jo niin allerginen tuolle ajomelulle, että asetan sen kirkkaasti ulkonäkösyiden edelle. Eli näköalatornilla ajetaan 205/16 renkain kesät talvet. 17" harkitsin hetken kesärenkaiksi, mutta mukavuus voitti.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 19.03.15 - klo:10:27
Itse olen jo niin allerginen tuolle ajomelulle, että asetan sen kirkkaasti ulkonäkösyiden edelle. Eli näköalatornilla ajetaan 205/16 renkain kesät talvet. 17" harkitsin hetken kesärenkaiksi, mutta mukavuus voitti.

Tuohon pitää heittää pieni kevennys...Jos haluaa eroon ajomelusta niin halvin tapa on punkea Earit korviin. Sit jos haluaa nauttia musiikista niin vastamelukuulokkeet toimivat hyvin lentämiskoneessa, mutta varmaankin myös Sotkassa.  :D Ed. mainitut toimivat myös hyvin, jos autossa on useanpi kuski ja haluaa keskittyä ajamiseen.  ;D
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 19.03.15 - klo:10:27
Itse olen jo niin allerginen tuolle ajomelulle, että asetan sen kirkkaasti ulkonäkösyiden edelle. Eli näköalatornilla ajetaan 205/16 renkain kesät talvet. 17" harkitsin hetken kesärenkaiksi, mutta mukavuus voitti.
Näin on, samaa mieltä.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 21.03.15 - klo:18:57
Tuohon pitää heittää pieni kevennys...Jos haluaa eroon ajomelusta niin halvin tapa on punkea Earit korviin. Sit jos haluaa nauttia musiikista niin vastamelukuulokkeet toimivat hyvin lentämiskoneessa, mutta varmaankin myös Sotkassa.  :D Ed. mainitut toimivat myös hyvin, jos autossa on useanpi kuski ja haluaa keskittyä ajamiseen.  ;D

Canton Sound Systemissähän pitäisi olla "noise cancellation" - löytyy ainakin brittimatskusta tästä tietoa, samaten youtubessa olevasta skodan canton sound system-esittelyvideosta.
JOS tuollainen Cantonissa olisi, se tarkoittaisi sitä että Ocun sisämelun pitäisi olla aika pienissä, mutta ei sellaista ole. Taitaa olla markkinointimiesten kikkailua mokoma. Kuitenkin autoissa oleva kohina on yleensä aikalailla pysyvällä taajuudella, joten vastamelujärjestelmällä ei pitäisi olla mitään ongelmaa kuolettaa sitä.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Atro

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 23.03.15 - klo:10:11
Canton Sound Systemissähän pitäisi olla "noise cancellation" - löytyy ainakin brittimatskusta tästä tietoa, samaten youtubessa olevasta skodan canton sound system-esittelyvideosta.

Poistaiskohan tuo kohinaa ääniraidasta jos on esim. huono nauhoitus? Kyllähän esim. Bosen kuulokkeissa tuollainen vaimennus toimii mutta vaikea uskoa että sitä sais toimimaan suuressa tilassa.

Jos oikeen hiljasta haluaa niin ajelee 16" kitkoilla kesät talvet. Ei vaan valitettavasti ole 16" kesäpyörä lähellekään yhtä hiljainen kuin kitka.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Atro - 23.03.15 - klo:11:19
Poistaiskohan tuo kohinaa ääniraidasta jos on esim. huono nauhoitus? Kyllähän esim. Bosen kuulokkeissa tuollainen vaimennus toimii mutta vaikea uskoa että sitä sais toimimaan suuressa tilassa.



Englanninkielinen esite sanoo nimenomaan "vehicle noise cancellation", eli kyllä minä tuon ymmärtäisin kohinanvaimennuksena
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Peltikorva

Tuossa esittelyvideossa (n. 1 min kohdalla) heppu kehuu että moottoriäänet vaimennetaan... ??? Siitäköhän se johtuu että moottoriäänet ovat kyllä vaimeat.
https://www.youtube.com/watch?v=bFAoCV4Fb9w&spfreload=10

Mutta ajomelua ei kyllä Canseloida. Se ois huomattavasti haastavampaa.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

ekimatic

#82
Heips kaikille! Luin tämän melukeskustelun läpi ja oli ihan pakko itsekkin kirjoittaa tänne muutama kommentti...uuden Octavian omistajana. Itselläni on aikaisemmin ollut seuraavanlaiset autot: Corolla 2004, Jetta 2006,  Passat 2007, Mondeo 2009, Focus 2012, Kia Ceed 2013 ja nyt siis Octavia-farkku (1.4 DSG) 2015. Kaikki autoni olen ostanut uutena ja ollut ensimmäinen omistaja siis. Octavia on näihin kaikkiin aikaisempiin autohini verrattuna ylivoimaisesti hiljaisin auto niin moottori- kuin rengasmelultaankin. Tosin renkaat autossani ovat ihan vakiot (205-55-16 Michelin Energy), talvikumit vieläpä kitkoilla (HakkaR2). Kokemusta on myös Nokian Hakka8 nastarenkaista Ocussa, koskapa työpaikallani on vm. 2014 mallinen auto ko. renkailla. Rengasmelu ei todellakaan ole mielestäni mitenkään häiritsevää myöskään nastoilla, ihan piti käydä tsekkaamassa erikseen firman autosta, mitkä kumit oli alla, kun kyyti oli sen verran sivistynyttä. En todellakaan ymmärrä puheita siitä, että tähän uusimpaan Octaviaan pitäisi laittaa joku "äänieristyspaketti" tms., siihen ei ole mitään tarvetta. Tämä on siis minun oma henkilökohtainen mielipiteeni, joku muu on tietysti täysin eri mieltä. Olen istunut myös työkaverieni kyydissä (kuljemme töihin kimppa-autolla vuoripäivin), toisella on vitossarjan Bemari (vm. 2011) ja toisella upo-uusi Mondeo (uusin korimalli vm. 2015) ja ihan rehellisesti voin sanoa, että yhtään eivät olleet omaan korvaani sen hiljaisempia kuin oma Ocukaan. Tämän saman asian työkaverit ovat todenneet myös itse ja vähän ihmetelleetkin asiaa. Totta on, että ensimmäisiä tämän mallisarjan autoja moitittiin joissakin lehdissä meluisaksi, mutta ilmeisesti tehdas on lisännyt äänieristystä myöhemmän tuotantosarjan autoihin taikka sitten tämä oli koeajajan oma mielipide vain, meitähän on moneksi. Mallisarjan 2014-2015 autoja en ole missään nähnyt moitittavan meluisaksi enää. Ja kuten jo kerroin, oma Ocuni on vakiorenkailla, kokemusta matalaprofiilirenkain varustetusta ei ole, enkä itselleni sellaisia koskaan myöskään rengasmelun pelossa hanki. Olen täsmälleen samaa mieltä uuden Octavian melutasosta, kuin TM 1/2014 vertailussa sanottiin. Joka muuta väittää, ei ole ajanut uusimmalla Octavialla tai sitten on tottunut ajamaan aivan poikkeuksellisen hiljaisilla autoilla (niitäkin on), tavalliseen arkikäyttöön 30000 euron hintaluokasta tuskin löytyy hiljaisempaa peliä. Pikkuisen ärsyttää tuollaiset provot jostain lisä-äänieristyspaketin tarpellisuudesta, jossa ei ole minkäänlaista todellisuuspohjaa!  >:(
Octavia 1.4 TSI Elegance DSG Combi (2015)

HAL9000

Alle siis vaihtunut Michelin X-Ice kitkojen sijaan saman valmistajan Energy Saverit. Kokona siis 205/55/16. Kyllähän näistä kesäkumeista vähän lisää ääntä lähtee, mutta ei pahasti. Ja se pieni lisämelu on halpa hinta tuon suuntavakavuuden paranemisesta. Ainoat (oikeat) äänenlähteet johon joskus tulee kiinnitettyä huomiota on tuulensuhina ikkunoiden yläkarmissa ja koneen ääni kiihdytyksessä. Mielestäni Golfissa oli moottoriääni vaimennettu paremmin, tai se peittyi rengasmelun alle...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

finnman

Olen ekimatic:n kanssa samaa mieltä. Itselläni olleet aiemmat Octaviat(2 II-mallia ja 1 FL-malli) olivat selvästi meluisempia jokaisella tienpinnallal ja renkailla. Itseasiassa, kun muistelen n. 10 vuoden taakse, on tämä -14 malli hiljaisempi Nokian 8:lla, kuin silloin II-malli kitkarenkailla. Ja voi viedä todeta senkin, että nyt ei ole kertakaan korvat soineet pidemmän ajorupeaman jälkeen :)

Muut melut (tuulen suhinat, rapinat ym.) on myös onnistuttu eliminoimaan hyvin. Mutta varmasti yksiköitä on näissäkin, kun auton laatu on osoittanut, että joillakin on kaikki viat ja joillakin ei ollenkaan?

Nestori

Melu on subjektiivinen asia. Edellinen auto oli Superb Combi 4x4, nyt Octavia Combi 4x4. Ja hämmästyttävää kyllä, Superb oli äänekkäämpi. Mikä ei tarkoita sitä, että Octavia olisi äänetön. Nyt varsinkin, kun nopeusrajoitukset on taas palautettu kesärajoituksiin, kasvoi melu moottoritienopeuksilla sellaiseksi, että on syytä harkita lisätoimenpiteitä  >:(. Huolimatta siitä, että alla on sinänsä hiljaiset Contin nastakiekot.

Ja odotetaanpa sitä päivää, kun alle saa kesäkiekot - nekin sinänsä hiljaiset Contit. Näin kevätkarkealla asvaltilla takakontin kumina on korvia raastavaa. Siksi aidon oikeasti olen sitä mieltä, että lisätoimenpiteitä tarvitaan. Siksi kyselin kokemuksia Ravolarin tekemisistä - auttavatko vai onko rahanhukkaa?

nimim. muuten tyytyväinen Octavia-autoilija  8)

Dino

Pirelli P7 Cinturato 225/45/17 kesärenkaat vaihtui alle tänään suht lämpimässä auringonpaisteessa. 30 km testilenkin jälkeen, melu "pelko" osoittautui turhaksi. Edes karhealla asfaltilla, ei alkanut korvia särkemään. Auto on huomattavasti hiljaisempi kuin edellinen Octavia II 195/65/15 Nokia Hakka Green renkailla. Talvirenkaat oli 205/55/16 Contin nastat ja sanoisin, että vielä miellyttävämmät ovat nämä kesärenkaat ajella sekä kuulostella 8) vaikka Contin nastat olivat oikein mukavat nekin.
Ex. Octavia Combi 1.8 TSI Elegance 2008
Ex. VW Multivan 2.5 128kw Highline 2006
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance Combi 2015
VW Tiguan Highline 2.0 TDI 140 KW 4Motion DSG 2017

firstvw

Jos itse olisin alkuperäisen kysyjän asemassa ja auton käyttö olisi vain mökkeilyä varten, niin jatkaisin edelleen vuokrauslinjalla. Auton ylläpitokustannuksilla + arvonalenemalla (ja sivukuluilla, esim p-paikka, pesut yms) ajelee kummasti vuokra-autolla.

Mutta sitten kun se auto on siellä kadulla odottamassa, niin yllättävän paljon sitä ajoa tulee, voi jopa tulla ihmetys kuinka tähän asti on pärjänny ilman

tasalaa

Kokonaiset 1400 km ajettu ja sanoisin, että melko hiljainen kärry. Jos pitää antaa jokin kouluarvosana niin sanoisin 8,5/10. Eli on toki paljon hiljaisempiakin autoja markkinoilla, mutta tässä hintaluokassa mielestäni kelpo suoritus.

Alla on Pirelli Cinturato P7 225/45/17. Talvirenkaita en ehtinyt testaamaan. Nastojen rahinat selviää loppuvuodesta.

Suurin melu tulee mielestäni töyssyissä, koska jousitus on mielestäni erittäin pintakova (1.4 TSI, vakio.) Pienempikin töyssy tai terävä kantti niin kuuluu *pam*. Toisaalta sitten voi olla paljolti kiinni uudenkarheudesta. Tiedä sitten, aika näyttää.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: ekimatic - 02.04.15 - klo:12:16
Olen täsmälleen samaa mieltä uuden Octavian melutasosta, kuin TM 1/2014 vertailussa sanottiin. Joka muuta väittää, ei ole ajanut uusimmalla Octavialla tai sitten on tottunut ajamaan aivan poikkeuksellisen hiljaisilla autoilla (niitäkin on), tavalliseen arkikäyttöön 30000 euron hintaluokasta tuskin löytyy hiljaisempaa peliä. Pikkuisen ärsyttää tuollaiset provot jostain lisä-äänieristyspaketin tarpellisuudesta, jossa ei ole minkäänlaista todellisuuspohjaa!  >:(

Hyvin sanottu :)
Kun oma Octaviani oli paikattavana , minulla oli sijaisautona uusi Volvo V40 D2 Business. Auton hinta näyttäisi hinnaston mukaan olevan 29285 e, eli aikalailla Ocun hintaluokkaa.
Ja taas kerran, ensimmäinen asia, mistä tuli huomio, oli sisämelu - joka on huomattavasti karkeampi ja korvaan käyvämpi kuin Octaviassa. Alla sattui olemaan vieläpä samankokoiset ja -merkkiset talvirenkaat kuin omassakin autossa. Luulisi, että tuollaisessa premium (tai ainakin sellainen Volvo oli)-brändin ajokissa äänieristys olisi kohillaan, mutta samaan se menee kuin muutkin.

Näin kevään tullen tuo Ocun sisämelun sävy on muuttunut hiukan, mutta ovatpa tietkin kyllä aika huiman karkeat. Kesärenkaita odotellessa...
Nyt korva kertoo myös, että jos kattoluukun sisäverho on kiinni, kohinan sävy on erilainen, kuin verhon ollessa auki.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy