Audi A4 (B6) 1.8T Canvas Beige Metallic

Aloittaja partasuti, 01.06.14 - klo:16:51

« edellinen - seuraava »

partasuti

Tällainen on nykyinen kulkupelini. Vuonna 2004 alkunsa saanut Audi A4 1.8-litraisella 163 hevosvoimaa tuottavalla, ahdetulla moottorilla ja etuvedolla. Väri on hyvin likaa sietävä Canvas Beige Metallic. Hallussani tämä on ollut vuodesta 2009 ja noin 100.000 kilometristä alkaen. Uskollisesti on palvellutkin, ympäri Suomea olen ajellut, Pohjois-Norjassa käynyt useampaan otteeseen ja Ruotsissakin piipahtanut.







Putkisto
Putkiston loppupään vaihdatutin ensimmäisenä Remuksen valmistamaan. Sain siinä enemmän näköä kuin ääntä. Pakoääni hieman madaltui, mutta pysyi muutoin varsin maltillisena. Tällä kehtaa ajella myös parkkihallissa. Sen kevyen murinan mitä 1,8 litraa pystyy tuottamaan, kuulee kyllä ohjaamoon kun tietää mitä etsiä.

Ulkonäöllisesti muutos oli suurempi. Alkuperäiset noin kuusisenttiset putkenpäät vaihtuivat kymmensenttisiin, mikä toi peräpäähän huomattavaa parannusta. Makuasioista ei tietenkään sovi kiistellä, mutta pidän näistä paljon enemmän kuin alkuperäisistä mehupilleistä.



Renkaat
Renkaita mietin pari vuotta. Ajelin sillä välin 16-tuumaisilla tehdasrenkailla, mutta kun ne kuluivat puhki (kirjaimellisesti) olin pakotettu hankkimaan uudet. Vaihdatin kesävanteille kitkat ja ajelin loppukesän ja seuraavan talven niillä. Vanhat nastarenkaat jätin peltivanteille ja säilöin pölykapselien kanssa varastoon arkeologien löydettäväksi.

Seuraavan vuoden kesällä löysin lopulta mieleiset vanteet MTM:n Bimotoista. Vaikeutena oli paitsi saada vanteet näyttämään silmiini hyviltä mutta myös sopia vanhan auton ulkomuotoon. Olen visuaalisesti suuntautunut mieleltäni ja liian modernit vanteet näyttävät helposti sopimattomilta vanhemmassa korissa.

Mutta Bimotot ratkaisivat tämän yhtälön. Ne ovat tosin aika raskaat, mutta eihän tällä radalle olla lähdössä. Renkaat olivat ensimmäiset matalaprofiiliseni, mikä tarkoitti samalla sitä että pari ensimmäistä vuotta meni harjoitellessa ja kadunreunaan kolhiessa. Olen sittemmin seesteytynyt ja viimeiset vuodet vanteetkin ovat saaneet olla rauhassa.

Vanteiden ylle on pyöräytetty 235/35R19-rengastus mikä antaa näyttävyyttä, mutta ei vielä ota mihinkään kiinni. Muutoskatsastutin auton samalla näille, millä sain ainakin hyvää mieltä.



[/url]

Tehonlisäys
Viimeisenä istutin moottorin ohjaukseen uuden Kess V2 -ohjelmoinnin, joka nosti tehon 163 hevosesta noin 190:een. Se antoi mukavan potkun lisäksi myös vääntöä etenkin alakierroksille, mikä auttaa niin liikkeellelähdössä kuin kiihdytyksessä. Myös tähän tuunaukseen olen ollut tyytyväinen.

Sisusta
Mustan kangassisustuksen varustus on spartalaisen kevyt. Nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin suojapussukka liennevät ne hienoimmat lisävarusteet siellä. Olen täydentänyt tilaa pakollisilla kankaisilla lattiamatoilla ja metallisilla poljinpinnoilla. Muutoin on riittänyt pölyjen pyyhintä ja ajosta nauttiminen. Onnistuu se näinkin.



Pientä kivaa
Konepellin alle vaihdoin öljykorkin tilalle R8-teemaisen korkin. En huomannut että olisi tuonut lisää tehoa, mutta kierteet ovat hieman eri rytmissä kuin alkuperäisessä minkä seurauksena korkki jää kulkusuuntaan nähden vinoon. Eipä sillä, ollaan sitten vinossa. Samankaltaisen korkin olisi saanut myös jäähdytysnesteen säiliöön, mutta mielestäni se olisi ollut liian hieno pari vaalean muoviselle säiliölle. Jätin väliin.



Hankin myös rengaspussit sekä venttiilinhatut logorinkuloilla. Eihän Audismiin ilman niitä pääse.




Tulevaisuus
Tässä vaiheessa lähestulkoon kaikki tuunaustarpeet on jo tyydytetty, lähinnä korjaillaan ja vaihdellaan kuluvia osia. Mielessäni siinsi vielä pari vuotta sitten matalampi alusta. Nythän se on mukavalla Comfort-jousituksella, joka voi joidenkin mielestä olla liian korkea. Mutta toisaalta se tasoittaa kovien renkaiden kuminaa ja helpottaa ajoa talvella ja töyssyjen ylitse.



Lommoontuneen eturekisterikilven voisin vaihtaa jossain vaiheessa ja samalla poistaa ruostuneet ruuvit, mutta luulen jonkun kolhivan sen peräkoukulla kuitenkin jossain vaiheessa.

Lopuksi
Näin autoni historia lyhykäisyydessään sen ajan kun se on hallussani ollut. Nyt mittariin on kertynyt hieman yli 171.000 kilometriä, joten eiköhän tällä reseptillä pärjätä vielä muutama vuosi eteenkin päin.

Kulutus


Viralliset lukemat: 11,4 kaupunki - 6,5 maantie - 8,3 yhdistetty

Pertsa


Hieno auto ja sopivat hillityt muutokset. B6 on ajaton korimalli eikä näytä vieläkään mitenkään vanhanaikaiselta.
Hetken jo katsoin onko tuo kuskin jalkatilakuva omasta B8:istani, niin samannäköinen on samanlaisine mattoineen ja poljinpintoineen :)

rob-s

LainaaKonepellin alle vaihdoin öljykorkin tilalle R8-teemaisen korkin. En huomannut että olisi tuonut lisää tehoa, mutta kierteet ovat hieman eri rytmissä kuin alkuperäisessä minkä seurauksena korkki jää kulkusuuntaan nähden vinoon. Eipä sillä, ollaan sitten vinossa. Samankaltaisen korkin olisi saanut myös jäähdytysnesteen säiliöön, mutta mielestäni se olisi ollut liian hieno pari vaalean muoviselle säiliölle. Jätin väliin.

Silloin jos R8 korkki jää vinoon, niin vastaava Porschen ei jää vinoon. Eli R8 korkki myyntiin ja Porschen tilalle:)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

partasuti

Olen kuitenkin sen verran vino persoona, joten ehkä tuo korkki menee ihan tuollaisenaan. Ja nuo matot sekä poljinpinnat ovat useimmilla B6-autoilijoilla, jotka haluavat parannusta alkuperäisiin.

partasuti



Vein tänään Audini katsastettavaksi. Yllä oleva kuva on viime vuodelta, mutta meininki oli samanlaista tänäkin vuonna. Vain katsastajar oli karvaisempi.

Kiersin auton ennen menoa ja tarkistin polttimot joka nurkasta ja tietenkin pysäköintivalon pikku polttimo oli toisesta lampusta sammunut. Ensimmäiseltä huoltoasemalta ei sopivaa löytynyt, mutta toisella onnistui. Vedin umpion irti huoltoaseman pihassa ja vaihdoin uuden polttimon tilalle. Huomasin huoltoaseman aaltopeltiseinää vasten, että valokeila osoitti vaihdon jälkeen selvästi liian alas. Aaltopeli oli liian aaltoileva tarkempaan suuntaukseen, joten ajoin katsastuskonttorille ja sen hallin suoraa seinää vasten käänsin umpiota hieman ja valokeilat osoittivat samaan suuntaan kummallakin puolella. Ja ilmoittauduin päivystäjälle.



Periaatteessa tietävämmät suosittelevat, että molempien valojen samat polttimot vaihdetaan samalla kertaa, sillä jos yksi on tiensä päässä on toinen kohtapuolin siellä. Nyt ajan puutteen vuoksi vaihdoin vain tuon yhden.

Jännitän joka kerta katsastuksessa meneekö autoni siitä lävitse. Sitä enemmän mitä enemmän ikää autolle tulee. Aina se on mennyt, mutta eipä olisi kerta ensimmäinen.

partasuti

Korin vauriot alkoivat häiritä sen verran, että vein auton korikorjaamon puolelle parannettavaksi. Etulokasuojien reunat olivat hilseessä ja kuplivat sekä konepellissä oli kauneuspilkkuja. Olin lykännyt korjausta jo jonkin aikaa ajatellen, että tämä tulee kokonaan maksettavakseni, mutta yllättäen tehdas tuli 70 % vastaan lokasuojien kustannuksissa. Tämän jälkeen korjausosuudekseni jäi ihan maltillinen summa. Aika hyvin kymmenen vuotta vanhasta autosta.

Alla kuvat ennen ja jälkeen tilanteesta.









Kun olin lähdössä pois ja avasin etuoven, huomasin heti että jotain puuttuu.



Oven alareunassa oli selvästi listan mentävä aukko. Hain korjaamon kaverin paikalle ja hän lupasi selvittää minne lista on hukkunut matkalla. Kotona piti oikein katsoa mitä aukon kohdalla pitäisi olla. Vaikka oviaukon näkee jo kerta autoon kavutessaan, tulee näkymille kuitenkin sen verran sokeaksi, ettei ole varma mitä siinä on ollut. Kuminen lista on näköjään ollut, mutta nyt sellainen puuttuu kummaltakin puolelta.

Etu-umpioita katsellessa tulee myös mieleen, että vilkkujen keltuaiset voisi korvata kirkkailla polttimoilla. Siinä yksi mahdollinen parannuskohde.

makelja

Onkos nuo vanteet MTM Bimotot vai ne Audin DTM versiot? Jokatapauksessa hienot ovat.

partasuti

Ne ovat Bimotot niin kuin olen rivien väliin kirjoittanut. Mutta olen samaa mieltä, ne sopivat erinomaisesti tämän vuosimallin A4:ään.

partasuti





Sain vihdoin alalistatkin takaisin ovien reunaan. Sitä ennen olin puhdistanut listan sisuskalut kun kerta se oli näkyvillä. Parhaimman tuloksen olisi saanut irrottamalla myös korin alimmainen osa, mutta en viitsinyt niin paljon vaivaa nähdä.

Korjaamossa työ oli nopeata, tuskin ehdin juoda odotustilassa maukkaan automaattikahvin, kun jo uudet listat olivat paikoilla. Opin samalla, että heillä on käytännössä vaihtaa aina uudet eikä laittaa vanhoja takaisin. Ehkä listoja ei saa helposti ehjänä irti.

makelja

Lainaus käyttäjältä: partasuti - 20.06.14 - klo:17:02
Ne ovat Bimotot niin kuin olen rivien väliin kirjoittanut. Mutta olen samaa mieltä, ne sopivat erinomaisesti tämän vuosimallin A4:ään.

No niinpäs olitkin.  ;)

Nuo ovat minunkin suosikkivanteet. Ei vaan rahat ole koskaan riittäneet niihin.

partasuti

Keskellä juhannusta keksin yhtäkkiä edellisenä iltana lähteä lyhyelle matkalle. Matkani suuntautui Turun saariston suuntaan. Ensin kävin Kasnäsissä, josta löysin kätevästi auki olevan lounasravintolan. Seuraavaksi kiepahdin Kustaviin, mistä löytyi idyllistä saaristolaismetsää.

Matkalta löytyi myös hieno Lövön silta, jossa paikallinen teinisö oli käynyt bränna litet gummet.




Järven toisella puolella oli bättre folket vapaa-ajanasuntoineen. Pihassa kiilsi kaksi hopeanväristä autoa. A6 tai A8 oli yksi ja toinen jokin japanilainen maasturi.



Lossilla tuli matkusteltua suuntaan ja toiseen ja samalla huomasin, että lossivahti hyvästelee jokaisen lähtijän. Jonotin yhteen suuntaan Itäkeskuksen helmen ja toiseen Cadillacin perässä, jonka omistaja oli äänistä päätellen hieman viritellyt putkistoaan.




Lähdin yhdeksältä aamulla ja ehdin 12 tuntia myöhemmin takaisin kotiin. Ihan virkistävä reissu, tällaisia pitäisi tehdä useammin.

Lopuksi pakolliset autopornot.




partasuti



Näin viikon lopuksi on mukava kävellä autolleen ja ffffffffffffuuuuuuuu...

Siinä kuljettajan karmissa oli sitten kunnollinen ehtoolliskakka odottamassa. Menin uudestaan sisälle ja toin kuumaa vettä vadissa, jolla puhdistin tuon.

kottarainen

Todella hyvät kuvat näyttävästä autosta, täydentää kirjoituksiasi hienosti joita on hauska lukea.

Onneksi olit kuitenkin lämpimän vesilähteen äärellä kun huomasit tuon scheissen, eikä oletettavasti ollut hirveä kiire. Esimerkiksi hääauton kuljettajana siinä parkkipaikalla odotellessa kirkonmenojen loppumista, naurattaa ehkä vähemmän kun pulu päättää mustan auton konepelille paskantaa :-\
A3 1.8 tfsi sedan quattro s tronic

partasuti

Sellaiseen tapahtumaan voi varautua vaikka vesipullollisella. Mikäli on kokemusta ja tietoa, että auton likaantuminen voi tapahtua.

partasuti



Latasin kesäkuussa puhelimeeni My Car -sovelluksen, jotta voisin hieman katsoa kuinka paljon autolla ajelu vie rahaa. Lähinnä polttoaineen kulutuksesta olin kiinnostunut. Nyt olen saanut tankattua kolme täyttä tankkia, minkä jälkeen sovellus alkaa näyttää keskikulutusta. Joka on kirjoitushetkellä 9,73 l/100 km. Alle on upotettu lisäksi erillinen Spritmonitorin juokseva kulutuslukema.



Tuohon kolmeen tankkaukseen sisältyy aiempi Kustavin reissu runsaine maantieajoineen, minkä ansiosta kulutus on vielä alle 10 litraa sadalla. Veikkaan sen nousevan kohtapuolin yli, sillä kaupunkipyörittelyssä on varjopuolensa. Viralliset lukemat tälle ovat 11,4 kaupunki, 6,5 maantie ja 8,3 yhdistetty.

partasuti




Olen miettinyt avoautoilun problematiikkaa nyt kun säät ovat jo jonkin aikaa olleet hyvin lämpimät. En ole koskaan avoautossa ollut, joten arvailuni ovat vain sellaisia.

Kokeilin pitää tänään molempia etuikkunoita ajon aikana auki, jotta saisin käsitystä mistä ilman kattoa ajelussa on kyse. Tietenkin se näyttää hieman köyhältä, mutta siitähän on kyse: köyhän miehen avoautoilusta. Ilman lämpötilan täytyy tosin olla siellä 25 asteen tienoilla, jotta ikkunat auki ajelussa ei tulisi kylmä. Myönnän että tänään lämmön hipoessa kolmeakymmentä, tuli ydinkeskusta-ajelussa jo hieman kuuma, joten tällaisissa lämmöissä kannattaisi pitää ikkunat ylhäällä ja ilmastointi päällä.

Mutta avoautoilussa ei olekaan Suomen kaltaisessa maassa kyse järjellisyydestä vaan järjettömyydestä ja tunteellisuudesta. Suomessa kesä on lyhyt ja kiihkeä, ja siitä kannattaa ottaa kaikki irti.

partasuti

Jos olisin lukenut lehden heti aamulla enkä vasta illalla, olisin tietänyt keskustaan saapuvasta rallikilvasta. Mutta nyt tietämättömänä huomasin kuinka Hietalahdenranta oli suljettu ja jouduin kiertämään toista reittiä. Rantatie on sen verran vilkasliikenteinen, että sen puuttuminen sai Helsingin keskustaan syntymään heinäkuussa ruuhkaa, vaikka puolet kävijöistä on lomalla.



Mikäs siinä, kun jonottaa hyvin, sen tuntee. Huomasin myös, että osassa renkaista on halkeamista havaittavissa. Tulkitsen sen olevan normaalia kumin elämistä, mutta pidän ilmiötä sillä silmällä varmuuden vuoksi.


partasuti







Kävin tällä viikolla hieman Keski-Suomessa tunnustelemassa kesäistä maalaiselämää. Hiekkateillä ajellessa huomasin sen mitä olen huomannut jo aiemmin, sen että irtohiekka tuppaa kasautumaan vanteiden sisäpintoihin. Luulisi viimeistään moottoritieajelun irroittavan tuon paikoiltaan mutta ei. Irtohiekka on kuitenkin irtohiekkaa ja irtoaa kevyesti harjaamalla. Ajamalla ei kuitenkaan.

partasuti

Olen tavannut viedä autoni kerran vuodessa tai kahdessa pyörien suuntaukseen. En tiedä onko tämä liian usein, sillä auto on kulkenut suoraan ja renkaat kuluneet tasaisesti, mutta silti joka kerta säädettävää on löytynyt.

Vakiopaikkani on ollut Königin piste Lauttasaaressa, mutta nyt yritys on muuttanut Vantaalle. Vanhoihin tiloihin siirtyi Vianor, josta olen lukenut netistä sen verran negatiivista palautetta, että pitemmästä matkasta huolimatta vein pyöränkulmani Königille jälleen kerran.

Takapää saatiin ojennukseen, mutta oikeaan etupyörään jäi hieman liikaa camberia. Eivät saaneet sitä kohdilleen vaikka kaksi tuntia yrittivät. Muutaman puhelinsoiton jälkeen selvisi, että lukujen saaminen toleransseihin vaatisi apurungon irrottamista. Koska aikaa oli sen verran jo mennyt, ei hommaa kannattanut ryhtyä siinä enää tekemään.

Olen tässä miettinyt kannattaako kulmia saattaa täysin kohdilleen, kun niistä ei varsinaista haittaakaan ole. Lupasivat suuntauksen kaupan päälle, joten harkitsemisen arvoinen on.





partasuti



Toinen etuvalopolttimo oli mennyt jokin aika sitten ja tänään sina vihdoin aikaiseksi sen vaihtamisen. Laitoin myös toimivaan uuden niin ei tarvitse ihan heti umpioita uudelleen irrottaa. Tällä kertaa valokeilat eivät tahtoneet asettua samaan tasoon. Toisen lampun kuvio oli myös selvästi epämääräinen, jonka syyksi paljastui hieman vinossa ollut polttimo. Sain kuitenkin lopulta valokuviot selkeärajaisiksi ja suurin piirtein samaan tasoon. Eiköhän näillä taas mennä.

partasuti

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 02.06.14 - klo:13:50
Silloin jos R8 korkki jää vinoon, niin vastaava Porschen ei jää vinoon. Eli R8 korkki myyntiin ja Porschen tilalle:)
Tuosta Porschen öljynkorkista en ollut aiemmin kuullut, mutta ilmeisesti se käy melkein suoraan myös VAG-laitteisiin. Esimerkiksi tuolta voi käydä hankkimassa.

Luulen silti konsernin sisäisen korkin olevan riittävä, vaikka vinoon jääkin. Alla kuvat molemmista.






partasuti






Kävin hieman Tapiolassa katsastamassa Hullujen päivien meininkiä ja ajoin autoni maksulliselle parkkipaikalle. Mukanani oli kymmenen euron seteli ja kortti, mutta parkkilipukeautomaatti hyväksyi ainoastaan metallirahan. Kävin viereisellä kioskilla ostamassa patukan ja rikkomassa setelin. Takaisin tultuani ajattelin tarkistaan ennen kolikoiden syöttöä laitteeseen, etten sillä välillä ollut ehtinyt saada sakkoa. Niin, no, patukasta tuli aika kallis.

Kaupungin pysäköinnin valvojat tulevat paikalle kunhan kerkiävät, mutta yksityisillä on selvästi tulostavoitteet korkeammalla. Heillä on varmaan kameravalvonta alueella, jotta saavat saaliit kiinni mahdollisimman nopeasti, sillä olin poissa alle kymmenen minuuttia.

VWonderman

Siksi tuppaan jättämään auton kauemmas, esim. Oravannahkatorin nurkille, niin ei tarvitse edes maksaa. :) Tosin tänään keli oli melko kehno.

Mutta siistin oloinen on Audi, hienoja kuvia ja hauskaa kerrontaa! :)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

makelja

Toinen paikka on siellä Diacorin edessä. Siinä on ilmaisia 2h paikkoja. Minulla on tapana parkkeerata sinne.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: partasuti - 08.10.14 - klo:21:34
.... yksityisillä on selvästi tulostavoitteet korkeammalla. Heillä on varmaan kameravalvonta alueella, jotta saavat saaliit kiinni mahdollisimman nopeasti, sillä olin poissa alle kymmenen minuuttia.
Mutta ethän sinä ollut tuota autoa tuohon parkkeerannut etkä tiedä kuka autoa on tuolloin ajanut ::)

partasuti

Myönnän virheeni, olisin voinut ajaa vaikka läheiseen pysäköintihalliin, johon olisi oletettavasti käynyt myös kortti. Mutta olisin joutunut nousemaan uudestaan autoon ja olin laiska. Enköhän ota tämän oppirahoina, vasta toiset sakot elinaikanani.

partasuti






Aamusella juuri ennen lähtöä huomasin kaupungin virkamiesten mallailevan edessä näkyvää maasto-Volvoa ihan mittanauhan avulla. Ilmeisesti miettivät onko auto pysäköity liian lähelle suojatietä. Koska pakastepussia ei ilmestynyt pyyhkimen alle, totesivat he tilanteen olevan riittävän harmiton.

Minä puolestani menin uudestaan Tapiolaan, mutta tällä kertaa boikotoin ensimmäistä pysäköintialuetta ja ajoin suoraan halliin. Sisällä näytti sen verran ahtaalta, että jatkoin suoraan katolle missä oli jo enemmän tilaa hengittää ja olla. Siellä saa pysäköidä kolme tuntia eurolla, jota voi pitää jo edullisena. Eihän sillä saa edes suklaapatukkaa.

partasuti



Lumi tuli sitten myös etelään, varoittamatta ja yllättäen. Huomasin taas, että lumipito leveissä kesärenkaissa on jotain huonon ja olemattoman väliltä. Pelkkä tien kallistus reunaan päin saa aikaan suuria vaikeuksia. Paluumatka oli aika jännä, vähän liiankin jännä, mutta selvisin takaisin autoa kolhimatta osittain moukan tuurilla. Nyt odotellaan lumen sulamista, jotta saan talvirenkaat alle.

hapelton1

Hieno on. Oletko muuten ajatellut puskureiden päivittämistä S-line malliseksi?

partasuti

Kiitos kehuista. En ole S-linen helmoja miettinyt, sillä mielestäni tällainen pyöreämpi muotoilu on enemmän tämän korimallin oloinen. Sitä paitsi autolla alkaa olla ikää sen verran, etten tiedä kuinka paljon tuunauksiin viitsii enää panostaa.

Sitten takaisin renkaisiin.



Odotin lauantain ylitse, jotta tiestö sulaisi ja pääsisin talvirenkaiden luokse. Nyt sellaiset ovat taas alla. Täytyy myöntää, että ovat ne aika mukavat ajaa, kuin untuvalla ajaisi. Aika lötköt tietenkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy