Moottoritiellä ajaminen

Aloittaja saq, 14.06.10 - klo:15:52

« edellinen - seuraava »

jkvi

LainaaOsaltaan asiaa voi selitellä silläkin, että pohjoinen Suomi on harvaan asuttua ja välimatkat pitkiä. Pohjantiellä liikkuu paljon muualta tulleita läpikulkumatkalaisia, joilla ei välttämättä ole kokemusta moottoritiekäyttäytymisestä. Niinpä nämä liikenteen tulppaajat eivät usein ole edes paikallisia.
Varmaan meiltä maalaisilta pitää kieltää kokonaan Oulussa tai ylipäätään missään muuallakaan autoilu, missä on moottoriteitä.

Ihan sama, kun tulette tänne Kainuun metsäautotieverkostolle köröttelemään. Ei se teidän navigaattori tunne joka risteystä ja polkua. Samaan tyyliin harvoin kaupungissa ja moottoriteillä käyvä tuskin oudossa paikassa vetelee reippaasti "oikealla tavalla" rampeista ja liittymistä muun liikenteen mukaan. Yrittävät ajella varovasti ja samalla suunnistaa sinne, minne ikinä ovatkin sitten menossa.
CRDi & Collection

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Eskoop - 06.03.13 - klo:18:44
Samalainen ajokäytös joka kaupungista, josta löytyy nelikasitanen ohitustie. Joukossa tyhmyys tiivistyy.

Juuri näin! Aivan samanlaista toimintaa löytyy mistä tahansa isommalta tieltä. Oli kyseinen tie sitten jänkhällä tai Frankfurtissa. Nollanäkyyvyydellä osa porukasta ajaa kuin kesäkelillä.

Koomiseksi homman tekee se, että osa porukasta on sitä mieltä, että ei me täällä paikassa X ajeta ikinä tuollaisia kolareita kuin te siellä Y:ssä. Tai me osataan ajaa täällä X:ssä kun sataa lunta, ei meidän liikenne mene sekaisin, kuten teillä Y:ssä. Aivan naurettavia kommentteja. Kertoo vain ja ainostaan siitä, että kommentoija ei ole ikinä nähnyt elämää muualla kuin omilla kotinurkilla ja ne nurkat eivät ole ikinä mihinkään vaihtuneet.

re2

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 07.03.13 - klo:10:12
Varmaan meiltä maalaisilta pitää kieltää kokonaan Oulussa tai ylipäätään missään muuallakaan autoilu, missä on moottoriteitä.

Ei nyt herneitä. :)  Mitään tuollaistahan en ollut vihjailemassa. Totesin saman kuin sinäkin, että tottumattomalle moottoritiellä liikkujalle pelisäännöt eivät välttämättä ole niin selvät tai rohkeutta riittävän ripeään etenemiseen ei heti löydy. En myöskään sanonut, että tämä automaattisesti tarkoittaisi kaikkia "maalaisia".

ePa

En nyt ihan kaikkea allekirjoita gegetinin havainnoista Oulun moottoritiellä. Eilinen keli oli kyllä poikkeuksellinen ja harmittavasti peltiä rytisi, mutta vakavilta henkilövahingoilta ilmeisesti vältyttiin.

Pohjan tietä käytetään kyllä kaupungin osien väliseen siirtymiseen, joka tuo sekaan liikennettä rampilta toiselle, mutta eikai sekään ole ongelma, kyllähän sinne mahtuu. Mutta nuo rampit on kyllä lyhkäisiä ja melko jyrkkiä mutkia jolloin kaikilla ei varmaa riitä kantti polkea puntoa niin kovin että saisi edes sallitun mittariin. Itse pidän pahimpina kohtina pohjoisesta päin tultaessa Kuusamontien ja Raksilan ramppia, joissa ilmeisesti Raksilan rampissa on kovempi liikenne. Tällä alueella nopeusrajoitus laskee ilmeisesti ruuhka-aikoina kahdeksaan kymppiin. Ja sitten kun ramppi on "tukossa" ja aletaan himmailemaan jo hyvissä ajoin Toppilan rampin tienoilla, niin nopeus oikeasti laskee jonnekin 50-60 ihan olemattomalla liikennemäärällä. Kyllä tässä vaiheessa olisi syytä katsoa peiliin uskaltaako moottoritiellä ajaa, jos ei uskalla, niin syytä pysyä poissa sieltä. Hidastuskaista on sitä varten että siellä jarrutellaan ja hidastetaan. Ymmärtääkseni kaikissa nykyautoissa on sellaset jarrut jotka pystyy pysäyttäämään nopeuden hidastuskaistalla. Ei sitä nopeutta tarvi laskea useampia kilometrejä ennen poistumista motarilta. Kehä teiden läheisyydessä moiset ruuhkat taitaa olla arkipäivää, mutta onhan siellä enemmän kulkijoitakin.

Maassa maan tavalla ja kyllähän täällä ehtii töihin vaikka motarilla kuuttakymppiä ajettaisiinkin.

Ironic32

Itseäni kiinnostaisi nähdä hieman tilastoja alueittain varsinkin näiden moottoriteiden osalta, että missä päin ja minkälaisilla liikennemäärillä oikeasti sattuu onnettomuuksia suhteellisesti eniten/vähiten. Joku varmaan osaa kaivaa tuollaisenkin tilaston jostain.

eGetin

Selvennettäköön mitä ajan takaa tuolla huonolla liikennekulttuurilla:
- Rampeilla kuhnaillaan, useammin siellä joutuu köröttelemään alinopeutta jonossa motarilla kuin että koko jono pääsisi sinne suunnilleen satasta. Tätä osataan muuallakin mutta täällä ilmiö on vielä pahempi juuri siksi että muualla en ole nähnyt yhtä törkeätä kiilaamista kuin täällä; sitä vain lyödään vilkku päälle ja lähdetään kääntämään vaikka rinnalla olisi molemmilla kaistoilla autot. Tämä johtunee siitä että ihmisille on juurtunut tapa vaihtaa suosiolla vasemmalle kaistalle jokaisen rampin kohdalla. Eipä ole paljoa tullut muut autot perässä kun olen rankonut autoa rampeilla tavoitenopeuteen, sinne ne jää "taloudellista" ajoa harrastamaan ja hinkkaamaan vitosella vauhtia. Tätä pitäisi ehdottomasti opettaa enemmän autokouluissa.
- Turvavälit ovat olemattomat, Tampereella tämä on selkeästi paremmalla tolalla. Tämä aiheuttaa ylempään ramppikäytökseen hankaluutta koska motarilla ei ole yksinkertaisesti rakoja mihin pukata. Yllättäen Pohjantiellä tulee peräänajokolareita kun nopeuden voi yhtä hyvin lukea edellämenevän mittaristosta.
- Vasemman kaistan kuhnarit - vaihtavat kaistan väistääkseen rampilta tulevaa ja jäävät vasemmalle kaistalle kihnuttamaan ~90kmh. Mikäli eivät voi vaihtaa kaistaa vasemmalle ennen moottoritiehen liittyvää ramppia niin poljetaan jarrua ja hidastetaan oikean kaistan vauhti 60kmh tai pienempään nopeuteen. Sitten ihmetellään kun pienillä liikennemäärillä saadaan ruuhka aikaiseksi.
- Aika hurjat nopeuserot, todella monet ajavat 80kmh oikealla kaistalla vaikka vaihtuvissakin liikennenäytöissä olisi 100 rajoitus (ei sinänsä ongelma) ja sitten toisaalta vasenta kaistaa kohelletaan 120kmh ja räpsytellään pitkiä jos edellä joku lurjus ajaa "vain" 105kmh. Tähän lienee poliisitkin yrittäneet saada jotain muutosta.

Tampereella tuli motaria sahattua aika paljon ja tuli Helsingin suunnallakin jokusen kerran käytyä. Aika retuperällä paikallinen liikennekulttuuri on vielä eteläisemmän Suomen meininkiin. Kuten todettua, se voi hyvin olla että nämä ns. "osaamattomat" tulevat jostain metsän keskeltä kerran vuodessa kaupoille eikä motariajoon pääse tulemaan samanlaista rutiinia kuin eteläisessä Suomessa ihmisillä. Kaikkia noita listaamiani asioita löytyy myös luonnollisestikin kaikilta moottoriteiltä, täällä vain pistää silmään sen hurja yleisyys. Etenkin tuo ramppien kohdalla tapahtuva ilmiö on aika iso ongelma ja se vaikuttaa koko moottoritien liikenteeseen kun noita ramppeja tuppaa kuitenkin olemaan aika reilusti. Ehkä siihenkin sitten tottuu... Ja kyllä tuolla varmasti jokunen osaajakin on, eihän liikenne sujuisi muuten ollenkaan ;D

E: Ja jos tuohon jotain ratkaisua haluttaisiin saada niin turvavälit pitäisi saada ensimmäisenä kuntoon ja yhtäkkiä myös rampit alkavat vetää paremmin. Ongelmallistahan tässä on vain se, että jokainen määrittelee mielestään oikean turvavälin vaikka kuinka autokouluissa opetettaisiin oikeat etäisyydet.

Janneh

Moottoriteillä on, ja tulee aina olemaan nuo samat eGetin mainitsemat ongelmat eikä se tule koskaan muuttumaan. Tärkeintä onkin omaksua itse sellaiset sulavat ja ennakoivat ajotavat millä pärjää tuola liikenteessä teidän ja niiden kaikkien muiden törppöjen (yleensä kaikki on törppöjä) kanssa ilman suunnatonta järjen menetystä.  8)

Sen verran vielä että joskus sitä yrittää ahdistamalla, pakottamalla, äänin ja valomerkein opettaa kanssa-autoilijaa kiihdyttämään, liittymään, ryhmittymään ja ajamaan paremmin tai edes oikein.. Mutta olen luovuttanut.. Se on turhaa..

Ironic32

Kyllä se tosi on, että paljon Oulussakin parantamista olisi. Ja poliisiahan tuolla ei näe juuri koskaan. Ei ole ihme, että sikailu vaan pahenee.

re2

^ Kyllä viime aikoina olen aika usein nähnyt poliisinkin moottoritiellä liikkuvan, mutta liekö siellä liikennevalvontaa ovat suorittamassa. Pikemminkin siirtymäajoa tehtävien perässä. Sinällään liikennevalvonta moottoriteillä varsinkin ruuhkahuippujen aikaan on aika ongelmallista. Toisaalta olen ihmetellyt miksei tuota monien kiroamaa kameravalvontaa näillä tieosuuksilla harrasteta. Aivan taatusti kilisisi kolehtia valtion kassaan melkoisen vihaiseen tahtiin.

Tuolla ei tietenkään paljon muuta karsita kuin ylinopeuksia ja niistähän tässä ei nyt ensisijaisesti puhuttu. Tosin, eipä liian hidas liittyminen liikennevirtoihinkaan taida vielä sakotusperuste olla (kuin ehkä aivan törkeimmissä tapauksissa).

Antza

Myönnän etten ole Oulussa pariin vuoteen käynytkään saati että muistaisin yksityiskohtaisesti mainitut ongelmarampit mutta minulla on mielikuva että kaupungin ohittava pätkä on kuitenkin luonteeltaan hieman erilainen kuin suurin osa eteläisen Suomen moottoritiekilometreistä. Ramppeja on tiheästi, ne ovat lyhyitä ja toisaalta moottoritietä ei ensisijaisesti käytetä pitkiin jouheviin siirtymiin vaan sitä ajellaan lyhyitä pätkiä kaupunginosasta toiseen.

Eipä silti, jos tie on moottoritie niin toki pelisäännöt pitää olla samat. Mutta eiköhän suurin osa ongelmista ratkeaisi sillä että pudotettaisiin nopeusrajoitus pysyvästi johonkin tasolle 70-80km/h. Helpottaisi tielle liittymistä ja rauhottaisi yleistä tunnelmaa. Moottoriteillä taitaa olla jotkin viralliset speksitkin sen suhteen millaisilla liittymämäärillä ja mutkilla saa olla millaisetkin nopeusrajoitukset ja arvatenkin Oulussakin nämä täyttyy. Mutta ehkä se ei riitä.

Vrt. 3-tie Helsingistä lähdettäessä - nopeusrajoitus on 80km/h Keimolaan asti ja vasta kun liittymät harvenevat, liikenne vähenee ja tie oikenee niin nopeusrajoitus nousee. Tai 4/7-tiet - kaistoja on reilusti niin kauan kuin liittymiä on tiheässä joten rampilta alinopeutta tulevat eivät varsinaisesti sotke liikennettä. Toki ruuhka-aikaan ko. väylät ovat niin tukossa ettei liittymisnopeus rampilta pääse varsinaisesti aiheuttamaan ongelmia..  ::)
Skoda

Vankka

No kylläpäs nyt oululaisia morkataan :D Itse en koe, että Oulussa motari käyttäytyminen olisi sen kummempaa kun missään mulla. Olen autolla aika paljo tehnyt reissua Suomessa ja Asunut Helsingissä. Niin niitä autoja koittaa tulla eteen ja kylkeen kuopiossa, joensuussa ja helsingissä.

Pohjantiellä nuo parit rampit on kyllä heikkoja ja nyt talvisin kiihdytyskaista on vielä normaalia lyhyempi. Kuusamontien, Raksia, Toppilan ramppi? Haukiputaan ramppeja ei suuremmin ole tullut käytettyä.

Enempi avautuisi leveäntien käyttäytymisestä ku motari :D
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 07.03.13 - klo:11:44
No kylläpäs nyt oululaisia morkataan :D Itse en koe, että Oulussa motari käyttäytyminen olisi sen kummempaa kun missään mulla. Olen autolla aika paljo tehnyt reissua Suomessa ja Asunut Helsingissä. Niin niitä autoja koittaa tulla eteen ja kylkeen kuopiossa, joensuussa ja helsingissä.

Pohjantiellä nuo parit rampit on kyllä heikkoja ja nyt talvisin kiihdytyskaista on vielä normaalia lyhyempi. Kuusamontien, Raksia, Toppilan ramppi? Haukiputaan ramppeja ei suuremmin ole tullut käytettyä.

Enempi avautuisi leveäntien käyttäytymisestä ku motari :D

Tuo "Oulun moottoritie" ei ole varsinainen moottoritie - se on enemmänkin ohikulkutie, jossa on paljon liittymiä Ouluun. Se ei mielestäni ole nopeasti ajettava tie, 100 km/h  (vaikeat lyhyet liittymärampit) saisi riittää kesälläkin.

Moottoritie on yleensä pidempi, esim kahden kaupungin välissä. Todettakoon ettei Helsingin sisälläkään juuri moottoriteitä ole.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 07.03.13 - klo:11:55
Tuo "Oulun moottoritie" ei ole varsinainen moottoritie - se on enemmänkin ohikulkutie, jossa on paljon liittymiä Ouluun. Se ei mielestäni ole nopeasti ajettava tie, 100 km/h  (vaikeat lyhyet liittymärampit) saisi riittää kesälläkin.

Moottoritie on yleensä pidempi, esim kahden kaupungin välissä. Todettakoon ettei Helsingin sisälläkään juuri moottoriteitä ole.

Pistä hyvänen aika se viila jo pois! Sulta loppuu kohta pilkku kesken  :D

VW Golf Variant CL

re2

Pohjantiellähän ylin sallittu ajonopeus on korkeimmillaankin vain tuo 100 km/h. Myös hyvällä kesäkelillä ja vähäisillä liikennemäärillä. Silloin se usein tuntuu kyllä liian alhaiselta kun tuota väliä jatkuvasti liikkuu. Totta on kuitenkin se, että ramppeja on varsinkin keskustaa kohden mentäessä  todella tiuhaan ja ne on rakennettu nykyisille liikennemäärille ja ajonopeuksille aivan liian jyrkiksi ja lyhyiksi.

Tien käyttäjät koostuvat niin läpiajomatkalaisista, kuin etelä-pohjoissuuntaisesti kaupunginosista toiseen siirtyvistä. Ruuhkahuippujen liikennemäärän ymmärsi hyvin eilen, kun Pohjantie oli iltapäivällä kokonaan eteläänpäin poikki ja kaikki liikenne ohjattiin vaihtoehtoisille reiteille. Kyllä oli liikenne tukkoista. Itse ehdin vaihtaa kotimatkalla kolme kertaa reittiä ennenkuin löysin riittävän syrjäisen pikkutien, jolla kotimatka taittui kävelyvauhtia nopeampaan.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: re2 - 07.03.13 - klo:12:13
Pohjantiellähän ylin sallittu ajonopeus on korkeimmillaankin vain tuo 100 km/h. Myös hyvällä kesäkelillä ja vähäisillä liikennemäärillä. Silloin se usein tuntuu kyllä liian alhaiselta kun tuota väliä jatkuvasti liikkuu.

Tuolla 100 lätkien alla taitaa vieläki pötköttää 120km/h lätkät. Yhen kesän tuolla on tainut ollakki 120km/h rajoitus

VW Golf Variant CL

VW Fahrer

Hyvä sillä Oulun moottoritiellä on ajella mitä itte oon siellä kulkenu. Porukka aika hyvin ajaa sitä satasta eikä kolmostien tyyliin 120 km/h lasissa talvellakin. Ei tartte koko ajan pelätä "mottiin" joutumista oikealla kaistalla yms. Muutamia kertoja vuodessa tulee ajeltua Raahesta päin Ouluun ostoksille ja auto esim. Stockan parkkiin. Ei kyllä tuu ensimmäisenä mieleen että kerran viikkoon sais puskuria uusia kun siellä keskustassa ajelee. Ehkä tämä helppouden tunne tulee siitä kun ajelen normaalisti Sjoen seudulla, jossa on toistaiseksi eräs tyhmimmistä tiejärjestelyistä VT19:n mennessä keskustan läpi  :-\
Ex: VW Golf 2.0 TDI Comfortline 2004

Geoman

Vaikeimmat tilanteet ovat usein moottoriteiden alkupäässä lähdettäessä kaupungista ulos. Useat autoilijat aloittavat nopean ajmisen enimmäisnopudella +10% heti ja syntyy vaarallisia tilanteita  Tilanne rauhoittuu sitten 10-20 km pääässä kun kukin on löyänyt itselleen sopivan välin.

werty

Turvavälit ei osalla unohdu, vaan ajetaan tietoisesti toisen perässä kiinni. Puolustelevat sillä, ettei liikenne liiku muuten nopeasti ja se ruuhka-aikana ruuhkaantuu jos jättää välit edellä ajavaan. Tälläistä kuulin Helsingissä kun puutuin erään kuskin ajotapaan. Toinen kritisoinnin aihe oli kaistanvaihto pieneen väliin, se on ok ja joskus varmaan pakollista, mutta hyvissä ajoin vilkuttaen takana tuleva voisi ennakoida kevyesti hidastamalla ja näin syntyisi suurempi väli eikä suolakura ja kivet lennä keulaan.

Janneh

^ Suomalainen ei hidasta perkele siihen et eteen tuu!

Ktk

Tänään tyyppiesimerkki kuskista joka ei tajua hevon ****** rampilla ajamisesta tai liikennetilanteen huomioimisesta. Naishenkilö kuljetti kartanovolvoaan kehä 3:lta lännestä rampissa jossa mennään Tarvontielle tURKUUN päin. Siis se piiiitkän kaarroksen tekevä ramppi, johon lopussa yhtyy kehä 3:lta idästä tulevat. Minä köröttelin Volvon perässä. Noh kello 16 aikaan tunnetusti tuossa tuppaa olla muitakin. Volvo päätti sitten alkaa munimaan siinä ramppien yhtymäkohdassa, 65 km/h oli hänelle sopiva, minä siinä perässä että paina nyt herran jumala sitä kaasua kun edessä ei ollut ketään. Noh ei siinä mitää mutta kun takaa sieltä toisesta rampista tuli täysperä sen 80+ lasissa ja FH-Volvon maski alkoi paistamaan takalasista. Kyllähän se torvea soitti aika railakkaasti ja syystä, itse tein mokan siinä kun luotin että tämä kartano-jumittaja tajuaisi kiihdyttää normaalisti, noh rekkakuski olisi joutunut jarruttamaan ihan samalla tavalla vaikka itse olisin jäänyt odottamaan että menee ensin. Jestas sentään.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 07.03.13 - klo:18:44
Tänään tyyppiesimerkki kuskista joka ei tajua hevon ****** rampilla ajamisesta tai liikennetilanteen huomioimisesta. Naishenkilö kuljetti kartanovolvoaan kehä 3:lta lännestä rampissa jossa mennään Tarvontielle tURKUUN päin. Siis se piiiitkän kaarroksen tekevä ramppi, johon lopussa yhtyy kehä 3:lta idästä tulevat. Minä köröttelin Volvon perässä. Noh kello 16 aikaan tunnetusti tuossa tuppaa olla muitakin. Volvo päätti sitten alkaa munimaan siinä ramppien yhtymäkohdassa, 65 km/h oli hänelle sopiva, minä siinä perässä että paina nyt herran jumala sitä kaasua kun edessä ei ollut ketään. Noh ei siinä mitää mutta kun takaa sieltä toisesta rampista tuli täysperä sen 80+ lasissa ja FH-Volvon maski alkoi paistamaan takalasista. Kyllähän se torvea soitti aika railakkaasti ja syystä, itse tein mokan siinä kun luotin että tämä kartano-jumittaja tajuaisi kiihdyttää normaalisti, noh rekkakuski olisi joutunut jarruttamaan ihan samalla tavalla vaikka itse olisin jäänyt odottamaan että menee ensin. Jestas sentään.

Tuo on oikeesti ahistava ja pelottava tilanne huomata, että isompi auto tulee takaa 20km/h nopeampaa kun itse kulkee. Ite oon parikertaan joutunut moiseen tilanteeseen. Ensimmäinen kerta oli kun edessä mennyt auto kääntyi mäen huipun jälkeen silloin rekka tuli varmasti rajotinta vasten ku ite lähes seisoin. Toinen kerta oli kun ajelin itään päin kehä1 ja olin menoss vihdintielle, sillä oli jotain hässäkkää tais olla remonttia ja jono kertynyt. Tampereen tieltä tulee kuorma-auto ja ei varmasti ollut hirveesti enään väliä kun se sai vaihettua kaistaa ja pääsi ohi. Ei varmasti olisi pysähtyny ennen passatin persettä :D

VW Golf Variant CL

re2

Tuo keskiviikkoinen ketjukolarisuma Pohjantiellä näköjään poiki muissakin medioissa vänkkäämisen alueellisista eroista ajotaidoissa. Täysin turha keskustelun aihe mielestäni, niinkuin moni on jo todennutkin. Aina "ne muut" ovat huonompia kuljettajia ja varsinkin jos vielä asuvatkin muualla. Mitä kauempana, niin sitä huonompia tietenkin.  ;D

Kalevan lukijat tyrmäävät epäilyt oululaisten ajotaidoista - ”helsinkiläiset huonompia”

Vaan eipä silti... Oulussa on taas viimeisten tuntien aikana rytissyt, eikä tuota tällä kertaa voi pistää edes kelin piikkiin:

Pohjantiellä törmältiin jälleen - auto kolahti kaiteeseen ja toiseen autoon

Törmäys Haapalehdossa - erikoiskuljetus leikkasi säiliöauton kuin sardiinipurkin

Kaksi henkilöautoa kolaroi yöllä Oulun keskustassa

Ja sai tuo ketjukolarisumakin sitten myös ihmisuhrinsa. Rauha hänen muistolleen.
Nainen kuoli Pohjantien kolarissa saamiinsa vammoihin

Taskukeke

Vähän samankaltaisiin "ongelmiin" olen itsekin nyt parin viime päivän aikan törmännyt. Ihan tuollaisiin vauhteihin en ole kyllä joutunut turvautumaan. Viikonloppuna pesin auton ja nyt tuntuu tuolla liikenteessä vähän joka jampalla olevan jotain näyttöhaluja autoani kohtaan.  :-\

Mielestäni olen ajellut ihan normaalisti muut huomioiden, mutta aina tuntuu olevan joku liikkeellä joka ei jostain kumman syystä pysty sulattamaan ajatusta autoni takapuskurista. ,,sken tein viimeksi lenkin keskustaan ja Tuusulantielle liittyessäni vierellä oleva Toyota ei millään halunnut päästää minua liikenteen joukkoon. Kiihdytti vain vierellä kun olin tulossa rampilta...

Samaisella Tuusulantiellä eräs vanhempi konsernipeli rupesi kiihdyttämään vierellä kun olin tätä ohittamassa. Aiemmin tänään yksi rinkulakeula liimautui puskuriini kun ajoin ohituskaistaa mittariin n. + 20 km/h yli rajoituksen. Sitten kun siirryin sivuun ohitettuani, kyseinen kaveri katosi jonnekkin taustapeilin syövereihin.

Ei noille voi kun hymyillä, mutta pistää vaan ihmetyttämään miksi tuolla yleisillä teillä on niin hirveät näytönhalut.  ::)

V-O

Jos olit tulossa  rampista Tuusulantielle niin käsitykseni mukaan sinä olit väistämisvelvollinen????

Miksi ajattelit että muiden olisi pitänyt Sinua väistää?? Olisit reilusti antanut muiden mennä ja vasta sen jälkeen SinäSinäSinä.....

Karvis

Lainaus käyttäjältä: V-O - 09.03.13 - klo:07:26
Jos olit tulossa  rampista Tuusulantielle niin käsitykseni mukaan sinä olit väistämisvelvollinen????

Miksi ajattelit että muiden olisi pitänyt Sinua väistää?? Olisit reilusti antanut muiden mennä ja vasta sen jälkeen SinäSinäSinä.....

No miksi sillä tuusulantiellä ajaneella tojotalla piti alkaa kiihdyttämään? Olisi vain pitänyt vauhdin koko ajan samana niin mitään ongelmaa ei olisi ollut, noin minä toimin ja silloin rampista tuleva voi rauhassa etsiä sen sopivan rakosen josta liittyä liikennevirtaan ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Janneh

Hymyilyttää suomalainen kuski. Pitkiä en vaihda! Eteen et tuu! Ei siihen saa jättää! Ja koitappa ohittaa leveäkaistaisella tiellä niin että on vastaantulevaa liikennettä niin olet murhaaja, hurjastelija jolta pitäisi ottaa kortti pois!

Taskukeke. Ehkä toyotakuski ajatteli kiihdyttää alta pois että sinulla olisi rento ja turvallinen liittyminen.. Ajatukset vaan kolisi yhteen ja oltiinkin rinta rinnan. Eikai kukaan nyt tahallaan tuola liikenteessä ketään kiilaa.. Kyllä ne kiilaamiset johtuu siitä että ei vaan osata

SKU

Parhaiten päätiellä ajava auttaa ajamalla sitä vauhtia kun ajaa, ei hidasta tai kiihdytä. Kaikenlainen vempuilu tekee liittymisestä vaikeampaa. Ja parhaiten liittyvä pääsee joukkoon ajamalla vaan reippaasti kiihdyttäen, ehkä jopa nopeammin kuin jono ja tuikkaa tuonne väliin sitten hidastaen. Ei ole tuolla metodilla ollut ongelmia.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Janneh

SKU sen sanoi! Olisin antanut kommentillesi plussan jos se olisi tällä foorumilla mahdollista  :)

V-O

Karvis, kuvitteles kautta mietis uudelleen tuo tilanne.

Tojo siis kiihdytti rinnalla...? Miksi taskukekellä oli kiire yrittää päässä enne tojoa, ehkä tojo yritti vaan mennä vaan ripeästi pois jaloista ja alta ennenkuin taskukeken ramppi päättyy?

Fiksu antaa periksi mutta minäminäminä haluan mennä ennne muita. Ohan tätä nähty.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: V-O - 09.03.13 - klo:09:57
Karvis, kuvitteles kautta mietis uudelleen tuo tilanne.

Tojo siis kiihdytti rinnalla...? Miksi taskukekellä oli kiire yrittää päässä enne tojoa, ehkä tojo yritti vaan mennä vaan ripeästi pois jaloista ja alta ennenkuin taskukeken ramppi päättyy?

Fiksu antaa periksi mutta minäminäminä haluan mennä ennne muita. Ohan tätä nähty.

Miksi sen piti kiihdyttää? Olisi ajanut sitä omaa vauhtiaan eikä turhaan kiihdytellyt minäminäminä ensin asenteella, ei rampista tuleva voi tietää toisen ajatuksia että se aikookin alkaa kiiraamaan nopeuttaan. Kun molemmat toimii kuten SKU jo sanoikin niin liikenne sujuu hyvin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy