Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

tomihau

Jaahas,

Saan auton kuluvanvan viikon perjantaina.  :)

---
Tomi

tomihau

Noniin.

Muutama päivä ajeltu uudella autolla, siis Toyota Auris Hybrid 1,8 Touring Sport Active Edition.

Ensikokemukset hienot. Muutamia huomioita/kysymyksiä.

ECO-moodissa auto on kyllä "laiska" kevyellä kaasulla, toki tämä lienee tarkoituskin. Onko kokemuksia kulutuseroista ECO/normi-moodin välillä vai riippuuko maastosta/keskinopeudesta. Myyjä suositteli tähän "kaupunkipyöritykseen" ECO-tilaa. Toisaalta mulla tulee myös nelikaista-ajoa (ohikulkutie) työmatkalla. Tänään pistin POWER-napin pohjaan, vilkun vasemmalle ja letkan ohi. Ihan kiva...

Hybrid Assistant - appsin avulla oon kovasti treenannu push & glide - ajotyyliä. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa, aika kiva ku vauhtia on 90 km/h ja polttomoottori on "harmaana" - kiva  :-)

Mites rengaspaineet kontra kulutus. Pistin perjantaina 2,8 bar Conti kitkoihin, lämpö oli pari astetta pakkasella.

Entäpä esilämmitys, kauanko kannattaa? Asennettu "joku" Defan paketti jossa on siis moottorilämmitin ja sisälämmitin (1100/1900W). Sisällä kyllä tarkenee aamulla tunnin lämmityksen jälkeen, en oo muistannu kattoo HAsta moottorilämpöjä liikkeelle lähtiessä.

Entäpä onko kokemuksia mitä lämmityslaite/ilmastointi vaikuttaa kulutukseen, on iso ero ECO/normi tiloissa nimenomaan lömppärin tehoissa.

Mutta soiva peli, ajotietokone versus HA, kulutusero 3-4 dl/100km. Nyt on ODO 138km, keskik. 5,6 l./100km. Tästä se lähtee...

---
Tomi

Iero

Minulla R4H. HA ja auton keskikulutusmittari näyttävät desilleen samaa. Talvella Eco-moodin käyttäminen hidastaa auton lämpenemistä, koska sähkövastukset eivät ole tukemassa silloin kun moottori on vielä viileähkö. Mulla ei ole mitään lämppäreitä, koska enimmäkseen lähden lämpimästä tallista liikkeelle.


Kovemmilla pakkasilla työpäivän päätteeksi käynnistän auton kaukkarilla muutamaa minuuttia ennen liikkeellelähtöä - talvitakki on kuitenkin päällä, joten ei ehdi paleltua siinä 3-4 minuutissa, kun auto on saavuttanut normaalit lämmöt. Ratti on lämmitettävä, joten hanskoja en ole tänä talvena tarvinnut.


HA:lla olen seurannut, miten keulapeitot vaikuttavat eri laitteiden lämpöihin. Kuumalla kesäilmalla pitää kerätä dataa, mikä silloin on vielä normaalia, joten ensi talvena voinee keilapeittoja käyttää tehokkaammin.


Hybridillä on hyvä ajaa. Ei nyvi eikä töki - ei pala ssbit eikä espit talvellakaan - eleetöntä menoa kuin kesäkelissä hiljaisilla CVC6 kitkoilla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Lonesq

Minulla ei ole ainakaan toistaiseksi muuta valittamista Toyota Auris 2015 hybridistäni kuin jatkuva, raivokas piipitys aina, kun pakin laittaa päälle. Tiedän, että tuon saa ohjelmallisesti muutettua Mini-VCI J2534-kaapelin avulla, mutta en haluaisi alkaa sen kanssa itse säätämään. Tietääkö kukaan, missä tuo hoituisi kohtuuhintaan pääkaupunkiseudulla? Saamani tarjoukset on pyörineet välillä 60-110,, aika hyvä hinta parin minuutin työstä.

Blaitteri

Lainaus käyttäjältä: Lonesq - 13.04.18 - klo:09:27
Minulla ei ole ainakaan toistaiseksi muuta valittamista Toyota Auris 2015 hybridistäni kuin jatkuva, raivokas piipitys aina, kun pakin laittaa päälle. Tiedän, että tuon saa ohjelmallisesti muutettua Mini-VCI J2534-kaapelin avulla, mutta en haluaisi alkaa sen kanssa itse säätämään. Tietääkö kukaan, missä tuo hoituisi kohtuuhintaan pääkaupunkiseudulla? Saamani tarjoukset on pyörineet välillä 60-110,, aika hyvä hinta parin minuutin työstä.

Minulla ainakin onnistui ilmaiseksi huollon yhteydessä. Piippaa vain kerran kun pakin laittaa päälle ja se riittää.
2013 Auris Hybrid HB


Ex. 2009 Octavia 1.8TSI HB M6

teraja

Lainaus käyttäjältä: Iero - 20.03.18 - klo:23:22
Hybridillä on hyvä ajaa. Ei nyvi eikä töki - ei pala ssbit eikä espit talvellakaan - eleetöntä menoa kuin kesäkelissä hiljaisilla CVC6 kitkoilla.
Tähän kommenttia pari viikkoa 2017-vuoden vuokra-Auris Hybridillä pahimmilla liukkailla ajaneena, siinä ainakin luistonesto oli jopa yliaggressiivinen, eli merkkivalo vilkkui näytössä koko ajan. Autotalli kotona on kuopassa, eikä Auriksella meinannut päästä ylös sellaisina aamuina, jollaisina Skodat (Fabia ja Octavia) nousee vaivattomasti ilman russutusta ylös.

Samaten yhdessä risteyksessä loskaista keskikohtaa ylittäessa Auris löi yhtäkkiä vedon kokonaan pois luistonestolla, ja oli minun onneni, etten ylittänyt risteystä ns. tiukassa paikassa, jolloin olisi voinut olla kylki sisällä.

Varustetaso myös hämmensi - peruutuskamera ja liikennemerkkitunnistus löytyy muttei parkkitutkia.

Muuten hybridi oli kiva ja todella addiktoiva, kun yritti aina päästä sähköllä mahdollisimman pitkiä matkoja kaupungissa. Kulutus oli pientä kaupunkiajossa. Vaihteisto oli kiva, vaikka jonnekin ne tehot häviävät, kun kiihtyvyys oli kyllä aikalailla tahmeaa. Kyllä seuraava auto tulee olemaan hybridi itselle.

Leader dog

Hybridilla ajaessa kannattaa sisäistää "kiihdytä ja rullaa" ajotekniikka, tällä on suuri merkitys polttoaine talouteen.

Vaimon Lexusessa RX 450h:ssa näkyy keskikulutus olevan 7,5 ltr. / 100km. Tuosta kyllä pystyy nipistämään mm. jos käyttäisi EV-moodia manuaalisesti aina pari kilometriä ennen kun päivän ajot on ajettu.

Iero

#367
Nyt uutena ajossa Yaris Hybrid Style -18. Erittäin näppärä auto kaupunkiajossa, eikä ole valittamista maantielläkään. Kun radio on päällä, niin moottorin äänet huomaamattomat. Kaupunkiajossa kiihtyvyys erinomainen ja maantielläkin ohitukset menevät tyylikkäästi, vaikka auto ei olekaan mikään ohjus.

Keskikulutus on ensimmäisellä 1000 km:llä pyörinyt 5,2 - 5,4 välillä. Nyt työreissut menevät jo alle viiden lukemilla. Mukava ja jämäkkä sekä vakaa ajettava. Ainoa miinus on kuljettajan istuimen käsinojan korkeus - voisi olla muutaman sentin matalammalla.

Akun pienuudesta johtuen pelkällä sähköllä ajo rajoittuu reiluun kilometriin tasamaalla. Kiihdytyksissä sähköenergia antaa mukavasti lisäpotkua.

Etupenkit tuntuvat mukavilta vaikka ovat käsisäätöiset. Pisimmät yhtämittaiset ajomatkat rajoittuneet n. 180 km, ja minkäänlaisia selän väsymisiä ei havattavissa. Takapenkeistä en osaa sanoa mitään, kun en ole siellä vielä matkustanut. Jos autossa olisi vielä adaptiivinen vakionopeussäädin, niin paketti olisi täydellinen.

Ajovaloina ovat halogeenit. Riittävät kaupunkiajoon, mutta maantiellä varmaan olisi ksenoneista tai ledeistä etua.

Ulkonäköä kaverit kehuvat (valko/musta), mutta minulle sillä ei ole ollut missään autossa mitään merkitystä. Eniten merkitsee se, miten mukavalta ja tukevalta autolla ajaminen tuntuu sekä auton toimintavarmuus.

Toyota Yaris Hybrid on mielestäni erittäin näppärä ja luotettava (kokemuksia kahdesta aikaisemmasta Yariksesta) ajoneuvo siirtymiseksi paikasta A paikkaan B.


RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Uti

Lainaus käyttäjältä: teraja - 04.05.18 - klo:20:52Autotalli kotona on kuopassa, eikä Auriksella meinannut päästä ylös sellaisina aamuina, jollaisina Skodat (Fabia ja Octavia) nousee vaivattomasti ilman russutusta ylös.
Tuo on yllättävää. Muistaakseni kaikissa TM:n talvitesteissä Toyotan hybridien liukkaan kelin vetopito on ollut erinomaista etuveto-sarjassa. Samat kokemukset myös minulla.
Uti

teraja

Lainaus käyttäjältä: Uti - 05.05.18 - klo:08:39
Tuo on yllättävää. Muistaakseni kaikissa TM:n talvitesteissä Toyotan hybridien liukkaan kelin vetopito on ollut erinomaista etuveto-sarjassa. Samat kokemukset myös minulla.
Uti
Juu, yllätyin itsekin. Piti kaikkina pahoina aamuina lähteä tallista vauhdin kanssa, jotta pääsi ylös. Jos koitti mennä ns. normaalivauhtia, auto jämähti mäkeen tai pahimmassa tapauksessa lähti valumaan alaspäin. Renkaina oli hyvät ja uudet nastat. Ja tässä ei puhuta kamalan jyrkästä mäestä, vaan sellainen kerrostalon kivijalasta tielle nouseva pätkä.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Iero - 05.05.18 - klo:00:05


Keskikulutus on ensimmäisellä 1000 km:llä pyörinyt 5,2 - 5,4 välillä. Nyt työreissut menevät jo alle viiden lukemilla.

Mulle eräs Toyota -liikkeen naispuolinen markkinointipäällikkö kiven kovaan väitti, että ei-ladattava hybridi kuluttaa 0,5l/100 km. Eikä uskonut vaikka selitin, että kaikki energia tulee bensatankista, vaan selitti "auto lataa itsensä aina kun nostat kaasua ja myös alamäissä". 

S#S


Vekkula

Hurjia kulutuksia hybrideillä   ???
Miksiköhän hybridejä ei tehdä pienellä turbomoottorilla kun niillä on jo nyt pienempi kulutus niin saisi vielä puristettua alaspäin?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

sordo

Todennäköisesti Toyota on pyrkinyt tekemään äärimmäisen luotettavan siirtymävälineen, ja siinä onnistunutkin mielestäni hemmetin hyvin. Toisekseen epäilen turbon kestoa tuollaisessa käytössä, jossa moottoria jatkuvasti sammutellaan.
Superb 2.0 170 CR twd DSG Elegance -09

ropellihattu

Niin, eikös Toyotan ongelma ole turbotekniikan osaamisen puute, jonka vuoksi keksittiin hybridi, jolla saadaan päästöt ~ normaalin bensaturbon tasolle... :D

Ja markkinoidaan ympäristötekona... ;)
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

sordo

Selitäppäs Celikat ja Suprat
Superb 2.0 170 CR twd DSG Elegance -09

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 05.06.18 - klo:17:05
Niin, eikös Toyotan ongelma ole turbotekniikan osaamisen puute, jonka vuoksi keksittiin hybridi, jolla saadaan päästöt ~ normaalin bensaturbon tasolle... :D

Ja markkinoidaan ympäristötekona... ;)

Oho? Kannattaisi mutuilun sijaan ottaa asioista selvää eikä heittää "faktaa" tiskiin. Jos siinä vaiheessa Tojolla oli turbomalleja, kun Skoda oli vielä haiseva itäblokin merkki. Ja siinä vaiheessa, kun nykyiset aTsiihit ja dsg.t ovat jo paalissa, nämä hybridt vielä porskuttaa eteenpäin. :)

multsi

Onhan Toyotalla ollut turboa tosiaan vaikka mitä, alkaen kasarilta gt-4 Celicat ja  Turbo Suprat ja Japanin markkinoiden omat mallit erikseen. Ysärillä viimeistään oli jo kaksoisahtamista ja onhan näitä ahdettuja Japanissa yhä.

Väitän, että hyvin toimivan ja luotettavan hybriditekniikan kehittäminen on suunnittelun kannalta aivan eri luokan juttu, kuin föönin pulttaaminen koneen kylkeen..

tet

#378
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 05.05.18 - klo:09:10
Mulle eräs Toyota -liikkeen naispuolinen markkinointipäällikkö kiven kovaan väitti, että ei-ladattava hybridi kuluttaa 0,5l/100 km. Eikä uskonut vaikka selitin, että kaikki energia tulee bensatankista, vaan selitti "auto lataa itsensä aina kun nostat kaasua ja myös alamäissä".

Totta toinen puoli, tai siis molemmista näkemyksistä löytyy totuutta. Kaikki energia tulee bensatankista, ja ylämäkeen ajettaessa sitä energiaa latautuu potentiaalienergiana autoon (sekä hybridiin että perinteiseen) kun sen korkeus merenpinnasta kasvaa. Alamäessä sitten hybridi pystyy muuntamaan osan tästä potentiaalienergiasta takaisin käyttökelpoiseksi sähköenergiaksi akkuun, kun perinteisessä kulkineessa tämä ei onnistu.

Toki määrä joka vain hybridissä saadaan hyödyksi, on aika pieni, koska usein myös perinteisessä potentiaalienergiaa voidaan hyödyntää rullaamalla vapaalla. Hybridissä tulee merkittävää etua silloin, kun perinteisellä ei päästä potentiaalienergialla rullaamaan, vaan joudutaan muuntamaan alamäen liike-energiaksi muuntama potentiaalienergia jarrujen avulla lämpöenergiaksi ja vapauttamaan se ilmakehään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 06.06.18 - klo:08:06
Oho? Kannattaisi mutuilun sijaan ottaa asioista selvää eikä heittää "faktaa" tiskiin. Jos siinä vaiheessa Tojolla oli turbomalleja, kun Skoda oli vielä haiseva itäblokin merkki. Ja siinä vaiheessa, kun nykyiset aTsiihit ja dsg.t ovat jo paalissa, nämä hybridt vielä porskuttaa eteenpäin. :)

Hahaaa. Arvasinhan että täällä "konkarit" lukevat kuin piru raamattua kaiken mitä kirjoittaa.

Höllää krakaa nyt hieman. Käy vaikka jäätelöllä.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

nackerton

#380
Turbolle pitäisi varmaan tosiaan olla oma sähköinen öljypumppu, jos sen haluaisi kestävän jatkuvan moottorin sammuttelun. En odottaisi turbollisten hybridien ahtimille kovin pitkää ikää, kun valmistajat eivät halua sellaisesta maksaa.

Asiaan liittyen, oli tuossa yksi päivä aika hauska seurata, kun joku vekslasi uutta C-Mersua ahtaaseen parkkiruutuun. Moottori sammahti jokaisella suunnanvaihdolla, varmaan 5-6 kertaa. Saa kai ne rikkoutumaan nopeasti noinkin ::) Tavallinen starttimoottorikaan ei pitkään moista napsuttelua kestä.

Zego

Tuossahan on vain ohjelmoinnissa erehdytty? Helppo huomioida noilla vaihteilla, ja nopeuksilla, suunnanvaihdot ja ko. tilanne.

sakal83

Lasinvaihtopisteestä annettiin päiväksi vuokrakärry. Kuinkas muuten kuin Toyota hybrid. 1.8l pannulla, farmari, tämän vuoden mallia ja  aivan hirveä tummanpunainen väri. Siinäpä kaikki mitä kyseisestä autosta tiedän.

Ajoa alla 20km ja hulluksi tulen, kun kuskinpuolen etupyörän paikkeilta tulee hiljaisissa vauhdeissa todella korkeaa sähköistä sirinää. Jarrutuksessa tuo sirinä vielä voimistuu.
Onko autossa jokin jarrutusenergian talteenotto, joka tuota ääntä pitää ja onko se ihan normaalia? Autolla rullailtu alta 2000km, joten en jaksa uskoa että siinä nyt vikaakaan olisi? :o

Ymmärrän kyllä että suurinosa tämän auton käyttäjistä ei enään kykene kuulemaan noin korkeita ääniä, mutta kai nyt joku muukin tuon noteeraa?

Ajotietokone kertoi 20km matkalle keskikulutuksen 6,5l/100km kun ajelin Tampereen Nekalasta Kolmenkulmaan ohitustietä vakkari asetettuna 105kmh. Ei tuo nyt kovin hyvä lukema ole
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Foxit

^Sakal83, tarkoitat varmaan sähkömoottorien ininä/sirinä joka on kyllä kuultavissa varsinkin vapaalla rullatessa, varsinkin jos sisäilmatuulettimet eivät puhise juurikaan ja mankka on pois päältä. Tuo generaattorijarrutuksen tuottama ininä/sirinä on hieman toisen kuuloinen ehkä hieman matalampi taajuinen, sellainen kuin metroissa silloin tällöin kuulee. Kuuluvat mielestäni asiaan näiden hybridien ja sähköautojen kanssa. Nämä ominaisuudet eivät ole itseäni vielä häirinnyt vaikka kaikki autosta tulevat pienimmätkin resonanssi äänet, sirinät ja särinät saavat itseni hulluuden partaalle, jos niitä autossani on. Seuraavalla videolla kuulet hieman miltä tuo generaattorin tuottama ääni kuulostaa, 50 sekunnista eteenpäin:
https://www.youtube.com/watch?v=8kqBsIVw2d8
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

kissamies

Onko porukalla kokemuksia Toyotan 1.8 bensahybridin kulutuksesta moottoritienopeuksissa? Ajan lähinnä työmatkaa motarilla, jolloin nopeus on kesäisin sen 120km/h.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: kissamies - 30.10.18 - klo:10:35
Onko porukalla kokemuksia Toyotan 1.8 bensahybridin kulutuksesta moottoritienopeuksissa? Ajan lähinnä työmatkaa motarilla, jolloin nopeus on kesäisin sen 120km/h.
Vanhempi Auris HSD  ja tämä Lexus CT 200h 2011 on samalla 1.8 litrasella on kuluttanut 120 km/h (GPS) vauhdissa noin noin kuutta litraa sadalle. Arvioisin että haarukkaan 5,8 - 6,5 l/100km kulutus asettuisi. Leveämmillä renkailla esim. 225/45R17 kulutus on korkeampaa ja kapeammilla 195 - 205 mm leveyksillä luonnollisesti alempia kulutuslukemia korkeissa nopeuksissa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

SimoP

Lainaus käyttäjältä: kissamies - 30.10.18 - klo:10:35
Onko porukalla kokemuksia Toyotan 1.8 bensahybridin kulutuksesta moottoritienopeuksissa? Ajan lähinnä työmatkaa motarilla, jolloin nopeus on kesäisin sen 120km/h.

Eipä juuri ole kokemusta 120 km/h nopeudesta, mutta moottoritiellä kesäkelillä 100 km/h kulutus on 4,5 l/100 km luokkaa. 20 km/h nopeuden lisäys nostanee keskikulutusta vähintään litralla.
Auris 1.8 Premium Hybrid

Jaso123

Lainaus käyttäjältä: kissamies - 30.10.18 - klo:10:35
Onko porukalla kokemuksia Toyotan 1.8 bensahybridin kulutuksesta moottoritienopeuksissa? Ajan lähinnä työmatkaa motarilla, jolloin nopeus on kesäisin sen 120km/h.

Auris TS maantiekulutus 20tkm kokemuksella öbaut näin
80km/h 4,5L/100km
100km/h 5L /100km
120km/h 6L /100km

+- joitan desejä

Toyota Auris TS Hybrid -17
VW Golf Variant 2,0 TDI DSG -11
Volvo V70 2,5T -08
Citroen Grande Picasso 2,0 HDi -08
VW Bora 1,9 TDI 96kw -03
Ford Focus 1,6 HB -99
Citroen AX GT -89

ruismax

Tänään tuli koeajettua uusi corolla hybrid,kaikinpuolin mukavan tuntuinen mutta täyskiihdytys tuotti mielestäni aika kovan moottorin/vaihteiston äänen sisälle autoon.

Moottorina oli 1.8 e-cvt vaihteistolla,onko sama moottori/vaihteisto yhdistelmä mikä oli viimeisemmässä Auris hybridissä?

mfroberg

Varmasti tuotti meteliä kun kiihdytyksessä joutuu huudattamaan vapaastihengittävää moottoria kierroksilla jotta pääsisi johonkin. Eikös noissa Corolloissakaan ole vielä sitä turbokonetta, syyskuussa kun juttelin vanhan kaverin kanssa niin hän oli juuri hankkimassa marsmönkijää (CHR?) hybridinä ja siinä oli jo tuo uusi 1.2T koneena.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy