Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Toyotan hybrideistä  (Luettu 199212 kertaa)

Poissa tomihau

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Toyotan hybrideistä
« Vastaus #360 : 13.03.18 - klo:19:31 »
Jaahas,

Saan auton kuluvanvan viikon perjantaina.  :)

---
Tomi

Poissa tomihau

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #361 : 20.03.18 - klo:18:26 »
Noniin.

Muutama päivä ajeltu uudella autolla, siis Toyota Auris Hybrid 1,8 Touring Sport Active Edition.

Ensikokemukset hienot. Muutamia huomioita/kysymyksiä.

ECO-moodissa auto on kyllä "laiska" kevyellä kaasulla, toki tämä lienee tarkoituskin. Onko kokemuksia kulutuseroista ECO/normi-moodin välillä vai riippuuko maastosta/keskinopeudesta. Myyjä suositteli tähän "kaupunkipyöritykseen" ECO-tilaa. Toisaalta mulla tulee myös nelikaista-ajoa (ohikulkutie) työmatkalla. Tänään pistin POWER-napin pohjaan, vilkun vasemmalle ja letkan ohi. Ihan kiva...

Hybrid Assistant - appsin avulla oon kovasti treenannu push & glide - ajotyyliä. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa, aika kiva ku vauhtia on 90 km/h ja polttomoottori on "harmaana" - kiva  :-)

Mites rengaspaineet kontra kulutus. Pistin perjantaina 2,8 bar Conti kitkoihin, lämpö oli pari astetta pakkasella.

Entäpä esilämmitys, kauanko kannattaa? Asennettu "joku" Defan paketti jossa on siis moottorilämmitin ja sisälämmitin (1100/1900W). Sisällä kyllä tarkenee aamulla tunnin lämmityksen jälkeen, en oo muistannu kattoo HAsta moottorilämpöjä liikkeelle lähtiessä.

Entäpä onko kokemuksia mitä lämmityslaite/ilmastointi vaikuttaa kulutukseen, on iso ero ECO/normi tiloissa nimenomaan lömppärin tehoissa.

Mutta soiva peli, ajotietokone versus HA, kulutusero 3-4 dl/100km. Nyt on ODO 138km, keskik. 5,6 l./100km. Tästä se lähtee...

---
Tomi

Poissa Iero

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #362 : 20.03.18 - klo:23:22 »
Minulla R4H. HA ja auton keskikulutusmittari näyttävät desilleen samaa. Talvella Eco-moodin käyttäminen hidastaa auton lämpenemistä, koska sähkövastukset eivät ole tukemassa silloin kun moottori on vielä viileähkö. Mulla ei ole mitään lämppäreitä, koska enimmäkseen lähden lämpimästä tallista liikkeelle.

Kovemmilla pakkasilla työpäivän päätteeksi käynnistän auton kaukkarilla muutamaa minuuttia ennen liikkeellelähtöä - talvitakki on kuitenkin päällä, joten ei ehdi paleltua siinä 3-4 minuutissa, kun auto on saavuttanut normaalit lämmöt. Ratti on lämmitettävä, joten hanskoja en ole tänä talvena tarvinnut.

HA:lla olen seurannut, miten keulapeitot vaikuttavat eri laitteiden lämpöihin. Kuumalla kesäilmalla pitää kerätä dataa, mikä silloin on vielä normaalia, joten ensi talvena voinee keilapeittoja käyttää tehokkaammin.

Hybridillä on hyvä ajaa. Ei nyvi eikä töki - ei pala ssbit eikä espit talvellakaan - eleetöntä menoa kuin kesäkelissä hiljaisilla CVC6 kitkoilla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Poissa Lonesq

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #363 : 13.04.18 - klo:09:27 »
Minulla ei ole ainakaan toistaiseksi muuta valittamista Toyota Auris 2015 hybridistäni kuin jatkuva, raivokas piipitys aina, kun pakin laittaa päälle. Tiedän, että tuon saa ohjelmallisesti muutettua Mini-VCI J2534-kaapelin avulla, mutta en haluaisi alkaa sen kanssa itse säätämään. Tietääkö kukaan, missä tuo hoituisi kohtuuhintaan pääkaupunkiseudulla? Saamani tarjoukset on pyörineet välillä 60-110€, aika hyvä hinta parin minuutin työstä.

Poissa Blaitteri

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #364 : 04.05.18 - klo:20:33 »
Minulla ei ole ainakaan toistaiseksi muuta valittamista Toyota Auris 2015 hybridistäni kuin jatkuva, raivokas piipitys aina, kun pakin laittaa päälle. Tiedän, että tuon saa ohjelmallisesti muutettua Mini-VCI J2534-kaapelin avulla, mutta en haluaisi alkaa sen kanssa itse säätämään. Tietääkö kukaan, missä tuo hoituisi kohtuuhintaan pääkaupunkiseudulla? Saamani tarjoukset on pyörineet välillä 60-110€, aika hyvä hinta parin minuutin työstä.

Minulla ainakin onnistui ilmaiseksi huollon yhteydessä. Piippaa vain kerran kun pakin laittaa päälle ja se riittää.
2013 Auris Hybrid HB

Ex. 2009 Octavia 1.8TSI HB M6

Poissa teraja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #365 : 04.05.18 - klo:20:52 »
Hybridillä on hyvä ajaa. Ei nyvi eikä töki - ei pala ssbit eikä espit talvellakaan - eleetöntä menoa kuin kesäkelissä hiljaisilla CVC6 kitkoilla.
Tähän kommenttia pari viikkoa 2017-vuoden vuokra-Auris Hybridillä pahimmilla liukkailla ajaneena, siinä ainakin luistonesto oli jopa yliaggressiivinen, eli merkkivalo vilkkui näytössä koko ajan. Autotalli kotona on kuopassa, eikä Auriksella meinannut päästä ylös sellaisina aamuina, jollaisina Skodat (Fabia ja Octavia) nousee vaivattomasti ilman russutusta ylös.

Samaten yhdessä risteyksessä loskaista keskikohtaa ylittäessa Auris löi yhtäkkiä vedon kokonaan pois luistonestolla, ja oli minun onneni, etten ylittänyt risteystä ns. tiukassa paikassa, jolloin olisi voinut olla kylki sisällä.

Varustetaso myös hämmensi - peruutuskamera ja liikennemerkkitunnistus löytyy muttei parkkitutkia.

Muuten hybridi oli kiva ja todella addiktoiva, kun yritti aina päästä sähköllä mahdollisimman pitkiä matkoja kaupungissa. Kulutus oli pientä kaupunkiajossa. Vaihteisto oli kiva, vaikka jonnekin ne tehot häviävät, kun kiihtyvyys oli kyllä aikalailla tahmeaa. Kyllä seuraava auto tulee olemaan hybridi itselle.

Poissa Leader dog

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #366 : 04.05.18 - klo:20:57 »
Hybridilla ajaessa kannattaa sisäistää "kiihdytä ja rullaa" ajotekniikka, tällä on suuri merkitys polttoaine talouteen.

Vaimon Lexusessa RX 450h:ssa näkyy keskikulutus olevan 7,5 ltr. / 100km. Tuosta kyllä pystyy nipistämään mm. jos käyttäisi EV-moodia manuaalisesti aina pari kilometriä ennen kun päivän ajot on ajettu.

Poissa Iero

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #367 : 05.05.18 - klo:00:05 »
Nyt uutena ajossa Yaris Hybrid Style -18. Erittäin näppärä auto kaupunkiajossa, eikä ole valittamista maantielläkään. Kun radio on päällä, niin moottorin äänet huomaamattomat. Kaupunkiajossa kiihtyvyys erinomainen ja maantielläkin ohitukset menevät tyylikkäästi, vaikka auto ei olekaan mikään ohjus.

Keskikulutus on ensimmäisellä 1000 km:llä pyörinyt 5,2 - 5,4 välillä. Nyt työreissut menevät jo alle viiden lukemilla. Mukava ja jämäkkä sekä vakaa ajettava. Ainoa miinus on kuljettajan istuimen käsinojan korkeus - voisi olla muutaman sentin matalammalla.

Akun pienuudesta johtuen pelkällä sähköllä ajo rajoittuu reiluun kilometriin tasamaalla. Kiihdytyksissä sähköenergia antaa mukavasti lisäpotkua.

Etupenkit tuntuvat mukavilta vaikka ovat käsisäätöiset. Pisimmät yhtämittaiset ajomatkat rajoittuneet n. 180 km, ja minkäänlaisia selän väsymisiä ei havattavissa. Takapenkeistä en osaa sanoa mitään, kun en ole siellä vielä matkustanut. Jos autossa olisi vielä adaptiivinen vakionopeussäädin, niin paketti olisi täydellinen.

Ajovaloina ovat halogeenit. Riittävät kaupunkiajoon, mutta maantiellä varmaan olisi ksenoneista tai ledeistä etua.

Ulkonäköä kaverit kehuvat (valko/musta), mutta minulle sillä ei ole ollut missään autossa mitään merkitystä. Eniten merkitsee se, miten mukavalta ja tukevalta autolla ajaminen tuntuu sekä auton toimintavarmuus.

Toyota Yaris Hybrid on mielestäni erittäin näppärä ja luotettava (kokemuksia kahdesta aikaisemmasta Yariksesta) ajoneuvo siirtymiseksi paikasta A paikkaan B.

« Viimeksi muokattu: 05.05.18 - klo:00:09 kirjoittanut Iero »
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Poissa Uti

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #368 : 05.05.18 - klo:08:39 »
Autotalli kotona on kuopassa, eikä Auriksella meinannut päästä ylös sellaisina aamuina, jollaisina Skodat (Fabia ja Octavia) nousee vaivattomasti ilman russutusta ylös.
Tuo on yllättävää. Muistaakseni kaikissa TM:n talvitesteissä Toyotan hybridien liukkaan kelin vetopito on ollut erinomaista etuveto-sarjassa. Samat kokemukset myös minulla.
Uti
Toyota RAV4 Hybrid Edition -17
Yamaha XSR700 -17

Poissa teraja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #369 : 05.05.18 - klo:09:05 »
Tuo on yllättävää. Muistaakseni kaikissa TM:n talvitesteissä Toyotan hybridien liukkaan kelin vetopito on ollut erinomaista etuveto-sarjassa. Samat kokemukset myös minulla.
Uti
Juu, yllätyin itsekin. Piti kaikkina pahoina aamuina lähteä tallista vauhdin kanssa, jotta pääsi ylös. Jos koitti mennä ns. normaalivauhtia, auto jämähti mäkeen tai pahimmassa tapauksessa lähti valumaan alaspäin. Renkaina oli hyvät ja uudet nastat. Ja tässä ei puhuta kamalan jyrkästä mäestä, vaan sellainen kerrostalon kivijalasta tielle nouseva pätkä.

Poissa Mikey

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #370 : 05.05.18 - klo:09:10 »

Keskikulutus on ensimmäisellä 1000 km:llä pyörinyt 5,2 - 5,4 välillä. Nyt työreissut menevät jo alle viiden lukemilla.

Mulle eräs Toyota -liikkeen naispuolinen markkinointipäällikkö kiven kovaan väitti, että ei-ladattava hybridi kuluttaa 0,5l/100 km. Eikä uskonut vaikka selitin, että kaikki energia tulee bensatankista, vaan selitti "auto lataa itsensä aina kun nostat kaasua ja myös alamäissä". 

Poissa S#S

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #371 : 05.05.18 - klo:10:04 »
Ikiliikkuja siis keksitty  :D
Superb III 2.0 TDI DSG 150 & Leon ST III 1.0 TSI 115

Poissa Vekkula

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #372 : 05.05.18 - klo:16:47 »
Hurjia kulutuksia hybrideillä   ???
Miksiköhän hybridejä ei tehdä pienellä turbomoottorilla kun niillä on jo nyt pienempi kulutus niin saisi vielä puristettua alaspäin?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi