Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

multsi

viidentoistatonnin huolto on kuitenkin pelkkä öljynvaihto. Mielestäni tuo on fiksua tehdä autoon kuin autoon, itse en vatkaisi 30tkm samoilla öljyillä. Ainakaan jos auto on omalla rahalla käytössä.

Uti

Lainaus käyttäjältä: multsi - 16.10.16 - klo:11:59
viidentoistatonnin huolto on kuitenkin pelkkä öljynvaihto. Mielestäni tuo on fiksua tehdä autoon kuin autoon, itse en vatkaisi 30tkm samoilla öljyillä. Ainakaan jos auto on omalla rahalla käytössä.
Juurikin näin! Miinukseni tästä olikin yleisellä tasolla.
Markku

Gulf

Lainaus käyttäjältä: Webster - 16.10.16 - klo:11:27
Autokuume nousee, alunperin harkinnassa ollut jo pidemmän aikaa pikku-diesel (lähinnä volvo V40) mutta nyt myös Auris hybrid tullut mukaan kuvioihin. Eniten mietityttää hybridin sopivuus omaan käyttöön, työmatkaa tulee ajeltua nykyään päivittäin yhteensä 120km (maantieajoa 95%), vuodessa kilometrejä tulee n. 30tkm.

Onko foorumilaisilla kokemuksia, miten hybridi Auris soveltuu vastaavanlaiseen ajoon?

Meillä ollut pari kuukautta käytössä Auris Hybrid HB-malli ja tämän hetken kulutus 5,1-5,3 ltr/100km ja autolla ajettu nyt aika tasan 4000 km. Öljynvaihto tehty 3500 km paikkeilla, en tiedä oliko tarpeellinen, mutta aina tullut vaihdettua uusiin autoihin öljyt ennen kuin 5000 km on tullut täyteen. Kaupunkiajoa tuosta noin 5-10%, joten tämän perusteella itse ostaisin pikku-dieselin.

Esitin kyllä Volvo V40, mutta vaimo sai tehdä valinnan ja valitsi Auriksen, kun kuitenkin ajelee sillä pääasiassa. Paremmat takatilat on Auriksessa, mutta muuten olisin edelleen Volvon kannalla.

nackerton

Lainaus käyttäjältä: Webster - 16.10.16 - klo:11:27
Autokuume nousee, alunperin harkinnassa ollut jo pidemmän aikaa pikku-diesel (lähinnä volvo V40) mutta nyt myös Auris hybrid tullut mukaan kuvioihin. Eniten mietityttää hybridin sopivuus omaan käyttöön, työmatkaa tulee ajeltua nykyään päivittäin yhteensä 120km (maantieajoa 95%), vuodessa kilometrejä tulee n. 30tkm.

Onko foorumilaisilla kokemuksia, miten hybridi Auris soveltuu vastaavanlaiseen ajoon?

Volvon istuin on luultavasti parempi kuin Toyon, riippuu tietysti istujastakin. Volvoa saa myös ripeämmillä moottoreilla, jos sellaista arvostaa, ohitukset onnistuvat kyllä hybridilläkin aivan hyvin. Polttoainekulut käyttövero huomioiden ovat about samaa luokkaa, hybridin huollot ja korjaukset ovat dieseliä halvemmat pidemmän päälle (ei DPF/SCR:ää, ei jakohihnaa, voimansiirrossa ei mitään kuluvia osia..).

Cordo

Olipas tänään jännät paikat.  :D Epähuomiossa unohdin käyä tankilla ku tuli kiire reissuun, ja bensavalo alkoi palamaan nii mittari näytti, että autolla pääsee vielä 36km, ja matkaa oli lähimmälle asemalle 50km. Siinä sitten jännitin, että pääsenkö tankille asti. Noh, sitten se tapahtui, mittari näytti, että autolla pääsee tasan 0km. Asemalle oli matkaa vielä 21km, mutta pääsin kuitenkin tankille. Tankkasin auton täyteen toteakseni, että tankissa olikin vielä n, 7 litraa polttoainetta.  :o. No nyt sitten tietää tuonkin asian.

Foxit

Juu, aika hyvin tuntuu olevan vielä bensaa jäljellä kun ensimmäinen hälytys tankkaamisesta tulee. Omassa Auriksessani menee yleensä n. 33 - 35 l (45 litran tankki) bensaa ensimmäiseen pistoolin naksaukseen asti, jos menee heti hälytyksen ilmetessä tankkaamaan. Eli karkeasti olisi 10 litraa reserviä olisi, jos tuonne oikeasti tuo 45 litraa mahtuu. Suurin määrä jonka olen tankannut viimeisen 2,5 vuoden omistusaikana on ollut näköjään 38,83 l ja muistaakseni range oli ollut jo pitkään nollilla kun menin tankkaamaan.

Mitäs Cordo on muuten Yarpasta tykännyt?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

VW_Johan

minä olen ymmärtänyt niin että tuo Toyotan range näyttää km siihen kunnes bensavalo syttyy. Jäljellä oleva menomatka & polttoainemäärä on sen jälkeen jännää... Näin se toimii ainakin vaimon Avensiksessä, en tiedä onko vika vai ominaisuus.

multsi

Noh parempi se virhe noin päin on. Siinä kohtaa kun nollaa näyttää, niin kyllä tankille kiire tulee kelle tahansa ja on kiva, että nollasta huolimatta sinne todennäköisesti pääsee.

Erään tutun e39 bemari näytti rangea taannoin 15kilsaa, mutta sillä ei päässyt asemalle siitä huolimatta. Menovesi loppui loppui siitä jo ennen 0-rangea.

ATV

#338
Omassa Auriksessa bensavalon syttyessä kilometreja on aika tarkkaan +50km jäljellä. Olen ajanut joskus kilometrit nollaan ja yli vielä 10km eikä tankatessa mennyt menovettä kuin 43litraa (takki 45L).

Hybridillä on se hyvä puoli että jos bensa loppuu voi ajaa akulla vielä pari kilometriä ;-)

Cordo

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 25.10.16 - klo:09:22

Mitäs Cordo on muuten Yarpasta tykännyt?

Kyllähän minä oon tykänny. :D

JJJ

20 vuoden tauon jälkeen siirrytty taas Toyota kantaan, tällä kertaa uusi Yaris hybrid. Välissä muutamia ranskalaisia sekä pari VAG-konsernin ajokkia.
Muutamia huomioita näin parin viikon ja vajaan 1000 km:n kokemuksella.

+ Yllättävän hyvä ajaa. Toyotasta jäänyt aikoinaan mielikuva kaistalta toiselle heijaavasta Corollasta. Kun tottuu ohjauksen lievään tunnottomuuteen maantie nopeuksilla niin ihan ok.
+ Kaupunkiajossa ihan huippu. Kevyt käsitellä, portaattoman vaihteiston ja sähkömoottorin yhdistelmä toimii tosi hyvin, Lähtee risteyksistä nikottelematta.
+ Touch & Go multimediahässäkkä. Tämän hintaluokan autoon todella hyvä paketti.
+ Kuljettajan ja kartanlukijan tilat
-  Ahdas takapenkki ja pieni tavaratila. Saman kokoluokan autoissa löytyy tilavampiakin
-  Hiukan hengetön maantiellä.
-  Kulutus!! Ainoa varsinainen pettymys. Ilmoitetut kulutuslukemat melkoista utopiaa normaaliajossa.

Kaiken kaikkiaan tyytyväinen hankintaan toistaiseksi. Olisi tällä hetkellä itselle täydellinen kulkuneuvo, mikäli käyttö olisi enemmän taajamapainotteista.

Iero

Vaimolla Yaris 2012 mallia automaatilla. Loisto auto noin pieneksi. Kävin kokeilemassa hybridiä, mutta ei oikein iskenyt silloin ja ostettiin tuo vähän ajettu bensa-automaatti.


Viime viikonlopuksi sain Amserviltä koeajoon RAV4 Hybridin. Ajelin sillä reilut 600 km kaupungissa ja maantiellä. Keskikulutukseksi auton mittarin mukaan tuli 6,4 l/100 km - kohtuullinen verattuna edelliseen Honda CRV:ni kulutukseen, joka oli noin 9,4 l/100 km ja jos ajeli vain kaupunkiajoa, niin tahtoi kiivetä yli 11 litran. RAV4 sen sijaan jäi selvästi alle 6 litran kaupungissa ja maantiellä n. 100 km/t nopeudella keskikulutus oli 6,8 l/100 km.


Aluksi tuntui kummalliselta, että kiihdytyksessä ensin kiihtyi moottori ja sitten auto. Enemmän ajellessa tuohon tunteeseen tottui varsinkin, kun opin käyttämään käsivälitteistä nopeusalueen valintaa kovemmissa kiihdytyksissä. Autosta löytyy riittävästi voimaa ja vääntöä, kun osaa ottaa sen irti. Tosin kovin monia rajuja kiihdytyksiä peräkkäin ei varmaankaan akkuvirralla saa. Ei ole ralliauto - enemmänkin erittäin mukava kaupunkiauto ja maantiellä helppo ajaa - aktiivinen vakionopeussäädin, kaistavahti ja automaattisesti vaihtuvat LED-valot. Auto huomauttaa sivistyneellä naisäänellä "Ajat ylinopeudella", lisäksi nopeusrajoitusliikennemerkit luetaan kameralla mittaristoon näkyviin. Kaupungissa pysäköinnin apuna on 360 asteen kamerakuva.


Ajoin myös SEAT Atikalla samoja kuoppaisia teitä ja totesin, että RAVilla ajaessa proteesit pysyvät varmemmin suussa.


Sen verran myönteinen tutustuminen RAV4:ään oli, että esteettömyystodistus on hankittu ja kihlaus voimassa sekä hääpäivä on joskus maalis-huhtikuussa.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Iero

Voisiko joku selittää, miten RAV4 Hybridin käsivaihteisto toimii ja vaikuttaa?


Valittavana on numeroita 1-6. Kun automaattiasennosta vaihtaa käsivalinnalle, vaihteena näkyy aina 4. Kokeilin maantiellä vaihtaa 5:lle ja 6:lle, mutta en havainnut mitään muutosta energian kulutusmittarissa vakkari päällä. Kolmoselle vaihtaminen heitti vakionopeussäätimen pois päältä.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Iero - 04.12.16 - klo:11:01
Voisiko joku selittää, miten RAV4 Hybridin käsivaihteisto toimii ja vaikuttaa?


Valittavana on numeroita 1-6. Kun automaattiasennosta vaihtaa käsivalinnalle, vaihteena näkyy aina 4. Kokeilin maantiellä vaihtaa 5:lle ja 6:lle, mutta en havainnut mitään muutosta energian kulutusmittarissa vakkari päällä. Kolmoselle vaihtaminen heitti vakionopeussäätimen pois päältä.
Hmmm. Ensiksi ihmettelin että miksi ihmeessä RAV4:ssä olisi käsivalintaiset vaihteet. Sitten kun kahlasin netistä löytyvää omistajan käsikirjaa (https://carmanuals2.com/get/toyota-rav4-hybrid-2016-owner-s-manual-79898 ; sivut: 195-198), niin tämä saattoi selvitä. Ilmeisesti tässä RAV4:ssä ei ole B-asentoa vaihteistossa pitkiä mäenlaskuja varten, kuten näissä Tojon hybrideissä yleensä. Joten ehkä tätä moottorijarrutuksen voimakkuutta saadaan säädettyä tuon S-asennon kautta, vaihtamalla esim. pienemmälle vaihteelle moottorijarrutus pitäisi tehostua. Voi olla näppärä esim. maastoajossa ja jyrkissä alamäissä tai muuten vain pitkissä laskuissa. Tällöin toki pitää muistaa että hidastus tapahtuu polttomoottorilla ei kä varsinaisella generaattorilla kuten D-tilassa normaalista tapahtuu jarrupoljinta kevyesti painaessa. Muuten en S-asennolle mitään käyttöä keksi hyvin toimivan automaattivaihteiston tapauksessa.

Iero, olihan sinulla S-asento päällä kun tuota testasit? Lisää tietoa kannattaa muuten onkia myös tuolta Autostadiumin (http://www.autostadium.fi) puolelta kun siellä on henkilöitä joilla tuo RAV4-hybridi on käytössään.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Iero


Iero, olihan sinulla S-asento päällä kun tuota testasit? Lisää tietoa kannattaa muuten onkia myös tuolta Autostadiumin (http://www.autostadium.fi) puolelta kun siellä on henkilöitä joilla tuo RAV4-hybridi on käytössään.



Oli eco-nappi pohjassa muistaakseni. Joo pienemmillä pykälillä moottorijarrutus oli voimakasta, kun vähän kaasua nosti niin kiihtyvyys tunti reippaammalta. Nuo eco- ja sporttinapit on kyllä aika hankalassa paikassa käytettäväksi ajon aikana. Mieluummin vaihdekepistä heittäisi lisää puhtia ohituksiin, kun tajuaisi sen logiikan. Jahka se siitä selviää, kun saa joskus oman ajoon.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Iero

#345
Lainaus käyttäjältä: Iero - 09.12.16 - klo:00:34
Iero, olihan sinulla S-asento päällä kun tuota testasit? Lisää tietoa kannattaa muuten onkia myös tuolta Autostadiumin (http://www.autostadium.fi) puolelta kun siellä on henkilöitä joilla tuo RAV4-hybridi on käytössään.



Oli eco-nappi pohjassa muistaakseni. Joo pienemmillä pykälillä moottorijarrutus oli voimakasta, kun vähän kaasua nosti niin kiihtyvyys tunti reippaammalta. Nuo eco- ja sporttinapit on kyllä aika hankalassa paikassa käytettäväksi ajon aikana. Mieluummin vaihdekepistä heittäisi lisää puhtia ohituksiin, kun tajuaisi sen logiikan. Jahka se siitä selviää, kun saa joskus oman ajoon.



Ohjekirjan 185 sivulta löytyikin seuraava kuvaus:
"Vaihdealueet ja niiden vaikutukset
Voit valita kuudesta eri kiihdytys- ja moottorijarrutusvoimakkuudesta.
Alempi vaihdealue saa aikaan suuremman kiihdytysvoiman ja
moottorijarrutuksen voimakkuuden kuin korkeampi vaihdealue, ja
moottorin kierrosnopeus myös nousee.

Jos kiihdytät vaihteiston ollessa vaihdealueilla 1 - 5, saattaa
vaihdealue automaattisesti vaihtua suuremmalle alueelle auton nopeuden mukaan"

       
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Cordo

Käyttääkö kukaan teistä jarruttaessa tuota B-vaihdetta?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Cordo - 05.04.17 - klo:21:14
Käyttääkö kukaan teistä jarruttaessa tuota B-vaihdetta?
Ei tule käytettyä kun ei tule pahemmin vuoristoteitä ajeltua. Ja miksi muutenkaan hukata B -vaihteella jarrutusenergiaa polttomoottorilla jarruttamiseen kun voi sen D -vaihteella tehdä puhtaasti sähkömoottorilla generoimalla.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Uti

Kyllä joskus käytän kaupungissakin alamäkiosuuksilla, jossa nopeus D:llä karkaisi reiluun ylinopeuteen. B pitää vauhdin sopivana jarruun koskematta.
Uti

Miko84

Joensuun ok-autosta yritin vaihtaa Rav4 hybridiä, mutta myyjä sanoi ettei huoli tuontiautoja vaihdossa.. varmasti vaikeaksi menee kaupanteko ei täällä Suomaliassa niin montaa mallia ole kuitenkaan tehty (ja jos myyjän tietotaso on tuota luokkaa tuskin edes tietää Toyotan Pietarin tehtaasta, no en viitsinyt mainita ja pilata päivää).
Ei tullu minusta Toyotan omistajaa, kävin ostamassa uuden Quattron 3 litran dieselillä.
Se siitä Toyotan haaveilusta.

Tctic

Täälläkin on toyon hybridi harkinnassa. Pitäisi ostaa luotettava kakkosauto luokkaa viideksi - kymmeneksi vuodeksi. Auris on toisena vaihtoehtona ja mk2 prius toisena. budjetti on max 8tâ,¬, kilometrejä autoon tulee 5-10tkm vuodessa. Pysyvätkö nuo ~10v vanhat kakkoskopan priukset läjässä välin 200-300tkm ilman kovin isoja remontteja? Toki autot ovat aina yksilöitä, mutta esim 2000â,¬:n akkuremonttia tuollaiseen 7tâ,¬:n autoon ei kiinnostais rueta tekemään.

Foxit

^Vanhempaa Priusta varmaan saan budjetillasi. Kyllä nämä ovat edelleen niitä luotettavimpia autoja, joten en usko sinun kovin isoa riskiä tuossa ottavan. Akkuremontteja ei ole Suomessa tiettävästi kovin montaa tehty. Etupyörän laakerit ovat kuulemma olleet heikkoa tekoa ja menneet monesta Priuksesta noin 200 tkm kieppeillä vaihtoon, maksavat noin 300-400 â,¬ /laakeri.

Itsehän vaihdoin juuri 84 tkm ajetun 2011 hybridi -Auriksen saman vuotiseen 184 tkm ajettuun Lexuksen CT 200h :n.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 05.05.17 - klo:09:32
Itsehän vaihdoin juuri 84 tkm ajetun 2011 hybridi -Auriksen saman vuotiseen 184 tkm ajettuun Lexuksen CT 200h :n.
Mikä motivoi vaihtamaan saman ikäiseen mutta enemmän ajettuun?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.05.17 - klo:10:10
Mikä motivoi vaihtamaan saman ikäiseen mutta enemmän ajettuun?
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.05.17 - klo:10:10
Mikä motivoi vaihtamaan saman ikäiseen mutta enemmän ajettuun?
Lexus CT 200 h:n hieno ulkonäkö (sisältä sekä ulkoa), maukas ajettavuus, isompi ja käytännöllisempi tavaratila, pieni väliraha vaihdossa, edulliset huoltokustannukset, luotto/ omat kokemukset voimalinjan toimivuudesta ja muusta tekniikasta. Auto vain vakuutti minut heti kättelyssä kun menin sitä katsomaan, kilometrit ja ikä eivät tässä Lexuksessa tuntuneet. Lisää voi lukea Autostadiumin autotallista, jonka linkki on alla. Tuskin tekisin samanlaista liikettä johonkin melkein 200 tkm ajettuun eurooppalaiseen autoon, koska heiltä ei yksinkertaisesti löydy yhtä kestävää ja taloudellista tekniikkaa. Tässä autossa vain yhdistyy moni sellainen asia jota autossa/autoilussa arvostan.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

SimoP

Keksiikö joku, mistä löytäisin ostoskorini sovelluskaupasta? Latasin sinne karttapäivityksen, mutta mistään ei löydy tietoa, miten päivityksen voisi imuroida koneelleen.
Auris 1.8 Premium Hybrid

SimoP

Lainaus käyttäjältä: SimoP - 28.09.17 - klo:16:17
Keksiikö joku, mistä löytäisin ostoskorini sovelluskaupasta? Latasin sinne karttapäivityksen, mutta mistään ei löydy tietoa, miten päivityksen voisi imuroida koneelleen.

Löytyi. Tein toisen ostoksen, jonka jälkeen pääsin ostoskoriini. Poistin jälkimmäisen ostoksen ja nyt latailen päivitystä koneelleni.
Auris 1.8 Premium Hybrid

marcci

Näkyy olevan useita pari vuotta vanhoja hybrideitä myynnissä eli onko näillä
takuu voimassa ja miten akkutakuun kanssa
Miten on ulkomailta tuodun Toyotan takuun kanssa?

Uti

Jos takuun edellytykset täyttyvät, takuu on Toyotoissa voimassa Suomesta ostetuista autoista. Takuu ei muistaakseni ole voimassa silloin kun auto siirtyy autoliikkeen omistukseen, ja alkaa uudelleen kun yksityinen ostaa auton.
Uti

tomihau

Tervehdys,

Tuli tilattua vkl  näyttelyn yhteydessä Auris Touring Sports 1,8 Hybrid Active Edition, elii hyvin palvellut -04 Verso meni vaihtoon. Toimitus maaliskuun loppupuolella tällä tietoa. Tuli mieleen pari juttua joita ajattelin täällä udella;

Eli mitä "herkkuja" tuo Active Edition oikeen sisältää? Hiukan ristiävää/epävarmaa tietoa eri prosyyreissä. Onko navi/media Touch and Go vai Touch 2 and Go ? Entäpä mitä kaikee muuta kirjainyhdistelmiä ko. varustelutaso sisältää?

Kiitos jo näin etukäteen.

t.Tomi

Timppanen

Lainaus käyttäjältä: tomihau - 14.01.18 - klo:18:07
Tervehdys,

Tuli tilattua vkl  näyttelyn yhteydessä Auris Touring Sports 1,8 Hybrid Active Edition, elii hyvin palvellut -04 Verso meni vaihtoon. Toimitus maaliskuun loppupuolella tällä tietoa. Tuli mieleen pari juttua joita ajattelin täällä udella;

Eli mitä "herkkuja" tuo Active Edition oikeen sisältää? Hiukan ristiävää/epävarmaa tietoa eri prosyyreissä. Onko navi/media Touch and Go vai Touch 2 and Go ? Entäpä mitä kaikee muuta kirjainyhdistelmiä ko. varustelutaso sisältää?

Kiitos jo näin etukäteen.

t.Tomi
Mä tilasin saman version Hb versiona. Tummennetut takalasit ja näyttö navigoinnilla. Penkit pitäis olla hiukan laadukkaammat kuin -17 mallissa. Ton näytön versioista ei ole harmainta hajua, mutta pitäis olla yhteensopiva kännyköiden kanssa..... Auto tulee maaliskuun alussa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy