Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: katteja - 31.12.14 - klo:16:33
Täällä ollaan kurvailtu Lexus IS 300H kanssa kohta reilut 4000km. Mitään valittamista ei ole ollut, käy ja kukkuu ja ihmiset ihmettelee härveliä.
Ainoa mitä olen miettinyt, niin jälkiasennettavaa navigaattoria, maksaisi kuulemma 1Kâ,¬.

Minusta ns. irto navit ovat parempia käytöltään kuin kiiteät auton omat. Päivitys irtonaisessa on kätevämpi ja edullisempia suorittaa.
Muistaakseni esim. Priuksessa päivityksen hinnalla voi ostaa joka kerta uuden TomTom:n navikaattorin päivityksen hinnalla ja tietty ajantasaisella kartoilla ja tekniikalla.

ATV

Itselläni on nyt vuoden kokemus Auriksen kiinteästä navista. Itse ainakin tykkään siitä että ei ole ylimääräisiä telineitä ja johtoja kojelaudan päällä. Lisäksi Auriksen navi on toiminut loistavasti ja kosketusnäyttö tottelee vaikka on hanskat kädessä. Eikä tarvi pelätä että varkaat veisivät sen.

Karttapäivityksistä ei ole mitään kokemusta mutta uskon että hinnat on suolaiset  8)

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: ATV - 31.12.14 - klo:17:20
Itselläni on nyt vuoden kokemus Auriksen kiinteästä navista. Itse ainakin tykkään siitä että ei ole ylimääräisiä telineitä ja johtoja kojelaudan päällä. Lisäksi Auriksen navi on toiminut loistavasti ja kosketusnäyttö tottelee vaikka on hanskat kädessä. Eikä tarvi pelätä että varkaat veisivät sen.

Karttapäivityksistä ei ole mitään kokemusta mutta uskon että hinnat on suolaiset  8)

Joo, irtonaveissa aittapuolena on juuri nuo mainitsemasi johdot ja kiinnityksen vaiva ikkunaan, tosin tuota naivia en tarvitse ihan päivittäin, joten se ei välttämättä ikkunassa häiritse.

Uti

On myös autoja, joissa kiinteä navi on esim TomTom, tällöin päivitys tapahtuu kuten irtonaveilla! Mm.Mazda 6 ja CX5.

Markku

multsi

Mun mielestä 15tkm öljynvaihtoväli on hyvä ja  terveellinen moottorille suomen olosuhteissa. Hirveän kallis tuo välihuolto ei kuitenkaan ole. Eikös aika monet ole vaggineissakin siirtyneet kiinteään 15tkm vaihtoväliin, ja ainakin joissakin yksilöissä ne öljyt tulevat vaihtuneeksi itsestään tuolla välillä moneen kertaan...

Pitkö öjynvaihtoväli on yksi tapa edistää myyntiä, jolla saadaan mukamas ylläpitokustannuksia alemmas. Mä en omalla autollani vatkais samoilla öljyillä missään tapauksessa menemään 30tkm. Työsuhdeautot ym. sitten erikseen.

ATV

Lainaus käyttäjältä: Leader dog - 31.12.14 - klo:17:28
Joo, irtonaveissa aittapuolena on juuri nuo mainitsemasi johdot ja kiinnityksen vaiva ikkunaan, tosin tuota naivia en tarvitse ihan päivittäin, joten se ei välttämättä ikkunassa häiritse.

Joo, en itsekkään tarvi navia päivittäin, mutta nyt kun on kiinteä navi aina käyttövalmiina niin olen huomannut, että sitä tulee käytettyä paljon useammin. Välillä ihan vain karttatilassa, kun haluaa tietää mikä on kadunimi.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: ATV - 31.01.15 - klo:22:25
Joo, en itsekkään tarvi navia päivittäin, mutta nyt kun on kiinteä navi aina käyttövalmiina niin olen huomannut, että sitä tulee käytettyä paljon useammin. Välillä ihan vain karttatilassa, kun haluaa tietää mikä on kadunimi.

+1

En varmaankaan olisi ostanut ellei vakiona olisi ollut. Mutta niin näppärä se on.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Foxit

Seuraavassa linkissä on hieman asiaa Toyotan hybridijärjestelmistä kiinnostuneille :
http://a3ps.at/site/sites/default/files/conferences/2010_11_18_A3PS_Konferenz_Vehicle%20_Integration_System_Optimization/Day%20I/01_Keynote%20Session/03_Killmann_Toyota.pdf
Tuolla näkyy myös perusteluja sille miksi 2-gen Priuksesta 3-generaatioon siirryttäessä siirryttiin 1,5 l moottorista isompaan 1,8 l. Myös monia muita parannuksia on käyty tuolla lävitse.

Jos kiinnostaa perehtyä hieman enempi Toyotan planeettavaihteiston toimintaan niin suosittelen katsomaan seuraavan videon:
https://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM

Seuraavalla sivulla voi demostroida itselleen miten järjestelmä toimii kun sähkömoottorin ja polttomoottorin kierrosnopeuksia säädellään:
http://eahart.com/prius/psd/
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 18.02.15 - klo:14:21
Seuraavassa linkissä on hieman asiaa Toyotan hybridijärjestelmistä kiinnostuneille :

Tuolla näkyy myös perusteluja sille miksi 2-gen Priuksesta 3-generaatioon siirryttäessä siirryttiin 1,5 l moottorista isompaan 1,8 l. Myös monia muita parannuksia on käyty tuolla lävitse.

Kiitokset todella mielenkiintoisesta aineistosta.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Zego

Ei tuo noia videoita katsellessa minulle ainakaan riittävästi auennut? Muista että olen aikaisemmin noita yrittänyt katsoa ja jos silloin oikein ymmärsin niin polttomoottorissa oli vain yksi vaihde ja se oli aika iso?  :-[

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Zego - 18.02.15 - klo:16:21
Muista että olen aikaisemmin noita yrittänyt katsoa ja jos silloin oikein ymmärsin niin polttomoottorissa oli vain yksi vaihde ja se oli aika iso?  :-[

Whhaaaat ? Eikös siellä ole kuitenkin planeettapyörästöt / aurinkopyörä, joka vaihtaa välityssuhdettaan portaattomasti. Vähän kuin CVT mutta ei lähellekään ;)
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Leader dog

Jep, portaaton planeetta vaihteisto niissä on ja ne pelaa kuin junan vessa. Mistään en ole kuullut/lukenut että niitä olisi mennyt rikki.

Taisi meillä olle ekassa Priuksessa mittarissa 460.000km, eikä vaihteisto oikutellut missään vaihessa.

Zego

;D Sekoilin "hieman", sotkin toisen asian mitä olen tutkinut ja ei koske autoja vaan jotain aivan muuta.  ::)

Foxit

Mielenkiintoista asiaa Priuksen tosielämän polttoaineenkulutuksesta suhteessa muihin polttomoottoriautoihin:
https://prius3.wordpress.com/2011/01/11/how-does-the-prius-fuel-consumption-compare-with-other-cars-out-there/
Suosittelen varsinkin vannoutuneita diesel-kuskeja lukemaan tämän myös ajatuksella.
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Cyclic Stig

^Niin siis mikä tuossa on "mielenkiintoista"? Sekö, että joku haluaa halkoa desimaaleja? On tää autoista keskustelu mennyt kyllä ihan spedeilyksi. Mun kuluttaa vähemmän ku sun. Ei stna. Ihan oikeasti.
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Cirrus White

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 26.04.15 - klo:00:25
Mielenkiintoista asiaa Priuksen tosielämän polttoaineenkulutuksesta suhteessa muihin polttomoottoriautoihin:
https://prius3.wordpress.com/2011/01/11/how-does-the-prius-fuel-consumption-compare-with-other-cars-out-there/
Suosittelen varsinkin vannoutuneita diesel-kuskeja lukemaan tämän myös ajatuksella.

Vertailua tuossa on tehty 120-145hv dieseleihin. Nämä ovat selvästi Prius/Auris HSD:tä suorituskykyisempiä. Itse olen uusinta Aurista useamman kerran ajanut. Suorituskyky vastaa golf/leon/octavia 105hv dieseliä. Hybridissä sähkömoottorin kierrokset nousevat nopeuden noustessa ja yli 80km/h suorituskyvystä vastaa lähes yksinomaan 100hv polttomoottori. Tästä johtuen Auris 1.6 vapari on HSD:tä nopeampi yli 80km/h nopeuksilla. Ja nuo 120-145hv ahdetut dieselit ihan eri luokassa.

Tämä ei poista sitä totuutta, että etenkin taajamaliikenteessä HSD on todella taloudelinen ja voittaa dieselit selvästi.

Foxit

Kiitos tmr97 asiallisesta kommentista. Teho pelkästään kertoo aika huonosti auton suorituskyvystä. Prius taitaa olla muutenkin suunniteltu enempi luotettavuutta, ajamisen helppoutta ja taloudellisuutta painottaen riittävä suorituskyky säilyttäen. Tästä sainkin ajatuksen ottaa vertailuun Spritmonitorista kaikki 2010 jälkeen valmistuneet 100-120hp tehoiset dieselit joiden tankkauksia on kirjattu vähintään 20 tkm ajalta. Linkki alla:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2010&power_s=100&power_e=120&minkm=20000&powerunit=3
4390 kpl    Diesel    3,03    5,73    11,90

Jotta vertailu olisi reilu Priusta kohtaan niin dieselin tulisi olla automaattivaihteinen. Alla vertailua näille:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2010&power_s=100&power_e=120&minkm=20000&gearing=2&powerunit=3
181 kpl    Diesel    4,33    5,87    8,53

Sitten vielä Priuksille samat vertailuarvot:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2010&minkm=20000&powerunit=3
300 kpl    Gasoline    3,51    5,04    6,61

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 26.04.15 - klo:11:27
Kiitos tmr97 asiallisesta kommentista. Teho pelkästään kertoo aika huonosti auton suorituskyvystä. Prius taitaa olla muutenkin suunniteltu enempi luotettavuutta, ajamisen helppoutta ja taloudellisuutta painottaen riittävä suorituskyky säilyttäen. Tästä sainkin ajatuksen ottaa vertailuun Spritmonitorista kaikki 2010 jälkeen valmistuneet 100-120hp tehoiset dieselit joiden tankkauksia on kirjattu vähintään 20 tkm ajalta. Linkki alla:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2010&power_s=100&power_e=120&minkm=20000&powerunit=3
4390 kpl    Diesel    3,03    5,73    11,90

Jotta vertailu olisi reilu Priusta kohtaan niin dieselin tulisi olla automaattivaihteinen. Alla vertailua näille:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2010&power_s=100&power_e=120&minkm=20000&gearing=2&powerunit=3
181 kpl    Diesel    4,33    5,87    8,53

Sitten vielä Priuksille samat vertailuarvot:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2010&minkm=20000&powerunit=3
300 kpl    Gasoline    3,51    5,04    6,61

1-3 â,¬ enemmän maksaa diiselillä ajo kuin priuksella. Maksan sen mielelläni jotta voin ajaa autolla mikä miellyttää omaa silmää  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Marko - 18.10.14 - klo:18:46
Vannoutunut Dieselin polttaja teki tänään kaupat hybridi Yariksesta.Aina sanonut,että bensa autoa en osta,ennenkuin tulee semmonen auto,jolla pääsee 4-5 litralla.
Yariksella varmaankin pääsee kolmosella,ehkä suotuisissa oloissa jopa kakkosella alkaviin kulutuksiin ::)
Voihan se olla,että aika pieniksi jää ajot,mutta katellaan sitä sitten.
Auton rekisteröin vasta ensi vuoden puolella,niin saa sitten rehdin -15 mallin :)
Marko, mitenkäs on vannoutuneella dieselin polttajalla hybridi-Yaris pelannut?

Foxit

Minulla on nyt reilu vuosi takana tällä hybridillä ajosta ja tyytyväinen olen ollut. Voimalinja toimiii hienostuneesti hukkaamatta energiaa nykäyksiin tai kytkimen luistoihin. Talvella hyttiin saa mukavan nopeasti lämmintä ilmaa ja paikallaan seistessä automaatti-ilmastointi osaa hoitaa homman niin että polttomoottoria ei ole pakko jatkuvasti käyttää. Ajo-ominaisuuksista minulla ei ole Auriksesta mitään moitittavaa.

Määräaikaishuoltoja olen teettänyt vasta yhden pienen mutta hinta oli mielestäni kohtuullinen. Huolia ja murheita autossa ei ole juuri ollut. Jarrujen herkistelyt tehtiin hieman ennakoivasti kun ovat normiajossani melko vähällä käytöllä, koska generaattorijarrutus riittää useimmissa tilanteissa. Alustasuojauksen teetin myös varmuuden vuoksi jotta hyvän tekniikan omaavalla autolla olisi vielä paljon vuosia edessä.

Keskikulutus vuoden ajalta oli 4,9 l/100km mikä on linjassa muiden Toyotan hybridejä käyttävien kanssa. Jos pätkäajoa olisi vähemmän niin keskikulutus lukemat olisivat jonkin verran alhaisempia. Kaupungissa ja hitaammassa maantieajossa pääsee ajoittain maagisiin 3-4,5 l/100km kulutuslukemiin, mutta 130 km/h nopeuksissa bensan kulutus nousee taloudellisimpien diesel-autojen tasolle tai hieman yli.

Summasummarum, tämä vaikuttaa autolta jolla taidan ajaa hieman pitempäänkin kunhan tilat riittävät tarpeisiimme. Ainoa huono puoli on että kun tähän on tottunut, niin en enää mielelläni vaihtaisi tulevaisuudessa mehumaija/kaksoiskytkinautomaatin tai manuaalivaihteet omaavaan autoon tälläistä. Sen olisi melkein pakko olla sähköauto tai planeettapyörästöllä toimiva plug-in hybridi.

Typ2

Heinäkuussa tulee viisi vuotta täyteen Toyotan hybrideillä ja allekirjoitan tuon kaiken. Ykkösautommekin olisi eittämättä hybridi, jos vaan tarjontaa olisi ollut.

Nyt tietysti olisi tarjolla jo C-mallin Mersuakin. Täytyy käydä koeajamassa, josko vaikka innostuisi. Toyota on kuitenkin asettanut riman jo niin korkealle, että hieman epäilen tuollaisia tulokkaita. Honda jo vetäytyi, eikä ranskalaisistakaan ole kuulunut oikeastaan mitään, vaikka ovat jo muutaman vuoden olleetkin tarjolla.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Ripa76

Aika alhaiset kulutukset autossasi Foxit, vaikka tuo vanha Auris ei ole kovin aerodynaamisen näköinen. Ja kiva juttu, että olet tykännyt autostasi. Itse koeajoin uuden korimallin Auris hybridin farkkuna ja tykkäsin monista seikoista, kuten koeajoni alhaisesta kulutuksesta, sisustasta, tekniikasta sekä auton ajettavuudesta. Tuolloin rengasmelu ei häirinnyt ollenkaan. Harmikseni koeajoon ei ollut pienempää Auris hybridiä. Farkku on ehkä turhan iso tarpeisiini. Voisin kuvitella Auris hybridiä seuraavaksi autoksi. Uuden muotoilu ja sisusta puhuttaa . Mutta suorituskyky on jokseenkin vaatimaton. Tietty jos ei ole kiire niin tuolla pärjää ihan hyvin. Mutta voi olla, että katson jotain premium merkkistä kulkinetta jos pelimerkit riittää. VAG yhtymän autot kyllä taidan kiertää kaukaa negatiivisten ongelmajuttujen vuoksi. Ja voi olla, että kuitenkin päädyn japanilaiseen uudestaan. Vaikka nuo japanilaiset ovat jokseenkin kalliita ja vaatimattomia niin järkeviä valintoja nuo on jos ei halua maksaa kalliita rikkoutumisia. Niin ja eipähän ole sellaista arvonalennusta kuin joissain ranskalaisissa ja italialaisissa peleissä.

Millaiset renkaat sulla Foxit on autossasi?
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

katteja

Täällä ollaan kohta körötelty Lexus IS 300h hybridillä kohta vuoden päivät. Täytyy sanoa että ihminen on tyhmä kun en aikaisemmin ole VAG laseja riisunut ja katsonut muita merkkejä tAudin tilalle jne.
Kyseisen valmistajan insinöörit kun ei eillen keksineet tuota hybrid tekniikkaansa, nyt kauheella kiireellä muut työntää autojaan kuluttajille testiin.
Lexus toi tuotteensa ensiksi Yhdysvaltoihin jossa oikeusjärjestelmä takaa korvaus velvoitteineen että laitteen on oikeesti oltava testattu ja laadukas.. Tarkoitan sitä että jos jokin menee pieleen se maksaa uskomattoman paljon lakimiesten sorvatessa korvaukset kohdilleen.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Foxit

Autossani on alla 195/65R15 Michelin Energysaverit. Tämän tiedon ja paljon muuta tankkauksiin/huoltoihin liittyvää tietoa löytyy myös viestini alla olevaa kulutuslukemaa klikkaamalla (linkki johtaa Spirtmonitoriin ja Aurikseni tietoihin) .

Hulppea suorituskyky näissä Lexuksen/Toyotan hybrideissä ei tietenkään ole se juttu. Itseasissa kiihtyvyys tuntuu paljon maltillisemmalta kuin aiemmissa autoissa olin itse tottunut. Tämän aiheuttaa portaaton vaihteiston toiminta joka kiihdyttää tasaisesti tavoitenopeuteen. Käytännössä kiihtyyvyys on kuitenkin vähintään riittävä tilanteessa kuin tilanteessa. Itseasissa reagointi kaasupolkimen käskyihin suhteellisen viiveetön. Ehkä suurimmat viiveet tuntuvat silloin kun sinulla on ECO-moodi päällä ja runttaset kaasun pohjaan. Menee pieni hetki että polttomoottori kerää täydet kierrokset jonka jälkeen mennäänkin sitten jo ihan mukavaa kyytiä.

Kannattaa varmaan katsoa Lexukselta myös CT 200h. Siinä on hieman enempi Luxusta kuin Auriksessa. Ei ehkä yhtä taloudellinen mutta enempi juuri sitä premiumia mutta samalla voimalinjalla.

katteja

Omaan tai siis perheemme "kiireisiin" on tuo IS hybridi riittänyt.
Jopa rekoistakin sillä pääsee ihan riittävästi ohitse, "moottoriohjaus" power asentoon ja lätkä lattiaan.
Takavetoisuus ei ole ollut ongelma talvella jota ei sitten nuoruuden aikojen jälkeen ole päässyt kokee.
Ulkonäöllisesti on ainakin poikkeavaa tuo IS:n muotoilu, kuin mitä tuo perus Audi VW konservatiivinen linja.
Omaan silmään jopa tyylikäs.

Eli, kahdelle aikuiselle riittävät tilat. Auto on pieni jos kuskaa tenavia harrastuksista toiseen tai koko suvulle ruokaa kaupasta..
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Ripa76

Tuota Lexus CT mallia olen myös miettinyt. Varsinkin siinä sisusta ja ulkonäkö puhuttaa. Samoiten myös ne vihreät arvot. Sitäkin tuli koeajettua. Mutta tavaratila on kyllä vaatimaton kooltansa. Myös IS kiinnostaa, mutta hinta karkaa turhan kovaksi. Hyvä että noissa japanilaisissa goodwill takuut ovat hyvällä mallilla myös noissa premium merkeissäkin. Mieluummin sitä maksaa extraa ostohinnassa kuin että alkaa sitten maksamaan tuhansia mm. hajonneista vaihteistoista, moottoreista, sähkölaitteista jne.

Uti

Itse ajelin uusimmalla facelift Priuksella vuoden päivät. Tekniikka ja kulutus hienoa, rengasmelu, jousitus ja muovien laatu eivät olleet samaa tasoa. Toki nykyinen Auris useimmilta osin merkittävästi parempi. Eipä ole Priuksen seuraavasta sukupolvesta kuulunut!

Markku

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 29.05.15 - klo:14:46
Tuota Lexus CT mallia olen myös miettinyt. Varsinkin siinä sisusta ja ulkonäkö puhuttaa. Samoiten myös ne vihreät arvot. Sitäkin tuli koeajettua. Mutta tavaratila on kyllä vaatimaton kooltansa. Myös IS kiinnostaa, mutta hinta karkaa turhan kovaksi. Hyvä että noissa japanilaisissa goodwill takuut ovat hyvällä mallilla myös noissa premium merkeissäkin. Mieluummin sitä maksaa extraa ostohinnassa kuin että alkaa sitten maksamaan tuhansia mm. hajonneista vaihteistoista, moottoreista, sähkölaitteista jne.

Tänään ajoin taas vaihteeksi tuolla tyttären ct-200 noin 60 km. pätkän ja kulutus oli tasan 4.0 ltr. satasella auton oman ajotietokoneen mukaan.
Japanilaisten jälkimarkkinointia ei voi verrata esim. Volkkarin vastaavaan, ei edes vihapuheessa. Kyllä Volkkarilla on törkeän huono maine jälkimarkkinoinnissa ja tietysti laadussa joka rekkuloita aiheuttaa.

Ripa76

Joo VAG merkkisten jälkimarkkinointi on surkuhupaisaa luettavaa. On ihme jos ei niiden rekisteröinti ala hiipumaan rankalla kädellä. Ainakaan itse en sortuisi samaan merkkiin uudestaan jos joutuisin maksumieheksi tuhansia maksavassa rempassa. Varsinkin jos kyseessä olisi melko uusi ja vähän ajettu. Kyllä autojen tulee kestää sen 15v tai 300tkm. Tuskinpa enemmistö ostaa noita autoja ihan huvikseen siinä mielessä, että auto joutaisi nopeasti vaihtoon.

Epäilen että monet ottaa noita VAG autoja työsuhdeautoiksi ja siinäkin harhakuvitelmassa, että laadukkaan näköisesti/oloisesti auto on kelpo ja luotettava.

Hyvä että japanilaiset ovat korjanneet puutteet ruostesuojauksissa. Ja mitä tulee japanilaisten takaisinkutsuihin niin niistä saa sellaisen käsityksen, että merkit korjaa laatuongelmat vakavalla asenteella. Vielä kun saataisiin korjattua monien mallien äänieristykset, ohjattavuudet, hallittavuudet ja ergonomiat niin niitä autoja voisi kutsua tavallisille kuluttajille suunnattuina lähes täydellisiksi autoiksi. Hyvä että Toyota ja Lexus ovat panostaneet noihin edellämainittuihin asioihin.

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy