Octavia III Combi TDI RS manuaali Black Magic

Aloittaja Laakeri, 17.05.14 - klo:07:55

« edellinen - seuraava »

Laakeri

Tässä päiväkirjaa auton piinaavasta odottelusta ja myöhemmin historiasta:

Tilaus syötetty järjestelmään 20.2.2014. Toimitusaika-arvio 6-7kk. Ostopaikka MetroAuto Tampere.
Väri vaihdettu heti Metal Grey -> Black Magic varmuuden vuoksi, koska harmaa ei ollut vielä tuotannossa (ja vaimo vaati).  ;D
16.5. kyselty perään ja ei mitään arviota tuotantoviikosta.
27.6. kyselty taas perään ja ei vieläkään lukittua tuotantoviikkoa.
25.7. kävin liikkeessä ja myyjän sijainen arvioi auton myöhästyvän 2-3kk (ei edes arviota tuotannosta). Pahimmassa tapauksessa menee 2015 puolelle, jolloin toimitusaika olisi jäätävät 11 kk.  :o
26.8. karkea arvio tuotannosta lokakuu 2014. Ei vielä tietoa viikosta.
19.9. ei vieläkään tuotantoviikkoa.
3.10. tuotanto ehkä viikolla 45 (ei vielä vahvistettu).
17.10. tuotanto vahvistettu viikolle 45 ja luovutuksessa arviolta viikolla 49.
12.11. auto on matkalla Suomeen.
25.11. myyjä soitti ja kertoi että luovutus on perjantaina 28.11.
28.11. Kuva luovutuspäivänä

Tehdasvarusteet:
Helmiäisväri Black Magic (1Z1Z) ja verhoilu RS grey
Tavaratilan ja matkustamon väliverkko (3CX)
RS performance mode selection (PFD)
Webasto (tilalle vaihdettu 16.5. Winter pack (WPT) sis. Webasto (PHC), lämmitettävä tuulilasi (PH5) ja lämmitettävät takasivuistuimet (PW7))
Vanteet (kesä): vakio RS 17" Dorado

Muita varusteita:
Mattosarja
Taakkatelineet
Etumaskin suojus talveksi
Takapuskurin suojalista 5E9 064 711
Vanteet (talvi): vakio RS 17" Dorado, renkaat Conti Viking Contact 6 kitkat 225/45R17

Tuunaus:
Superskodan ledejä: peilien maavalot, takakontin valot ja "kartanlukuvalot" eteen
Ledit jalkatiloihin, samat takana katossa
Valkoisemmat halogeenit sumareihin
RS kynnyksien suojat taakse
Musta maskin kehys
Laseissa mustat metalloidut 15% kalvot
Lamin-x gunsmoke kalvot sumuvaloissa

Laakeri

Tällainen tuli tehtyä GIMP:llä. Ajovaloissa Lamin-x tint ja sumareissa gunsmoke kalvot.
https://www.flickr.com/photos/123891611@N03/14181365496/

Aristoteleks

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 17.05.14 - klo:14:23
Tällainen tuli tehtyä GIMP:llä. Ajovaloissa Lamin-x tint ja sumareissa gunsmoke kalvot.
https://www.flickr.com/photos/123891611@N03/14181365496/

En tiedä muistatko kun talvivanteet hait, niin aika paljon tummemmat on ajovalot ja sumarit, kun on tummat pohjat umpioissa niin lamput näyttää huomattavasti tummemmilta. Helppoa sinäänsä, että lamin-x kalvot saa helposti pois. 😊

TPP

Meinasikko laittaa superskodan takaroiskeläpät vai minkäkautta hommaat?  Itellä kans suunnitelmissa läpät taakse.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skoda Octavia III Combi RS TDI Man. Rallye Green
Ex. Peugeot 306 -97
Ex. Skoda Octavia RS TDI HB -07
Ex. Nissan Primera GT -97

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: Aristoteleks - 17.05.14 - klo:16:46
En tiedä muistatko kun talvivanteet hait, niin aika paljon tummemmat on ajovalot ja sumarit, kun on tummat pohjat umpioissa niin lamput näyttää huomattavasti tummemmilta. Helppoa sinäänsä, että lamin-x kalvot saa helposti pois. 😊

No muistelin kyllä että sulla näytti jotenkin tummemmilta kuin tuossa kuvamanipulaatiossa.  :) Eli onko sulla kalvojen lisäksi tehty muutakin?

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: TPP - 17.05.14 - klo:17:18
Meinasikko laittaa superskodan takaroiskeläpät vai minkäkautta hommaat?  Itellä kans suunnitelmissa läpät taakse.

Joo sieltä meinasin hommata. Joku väitti että sopii myös Räsään. Ei ulkonäön kannalta paras mahdollinen tuunaus, mutta on kokemusta siitäkin että takapuskurin helmasta kuorii maalit pois.

Aristoteleks

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 17.05.14 - klo:18:10
No muistelin kyllä että sulla näytti jotenkin tummemmilta kuin tuossa kuvamanipulaatiossa.  :) Eli onko sulla kalvojen lisäksi tehty muutakin?

Ei oo muuta tehty, ne umpiot tulee tehtaalta tumma pohjaisina. Umpiot on siis tehty vaaleimmalla tummennus kalvolla. Eli Tint kalvolla.

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: Aristoteleks - 17.05.14 - klo:18:25
Ei oo muuta tehty, ne umpiot tulee tehtaalta tumma pohjaisina. Umpiot on siis tehty vaaleimmalla tummennus kalvolla. Eli Tint kalvolla.

OK. Olikos sulla muuten ikkunoiden kalvot millaisella prosentilla? Ilman tehdastummennuksia 5% olisi varma valinta (nykyisillä 15% kalvoilla lapsia häikäisee). Mutta entäs tehdastummennuksien kanssa?

TPP

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 17.05.14 - klo:18:13
Joo sieltä meinasin hommata. Joku väitti että sopii myös Räsään. Ei ulkonäön kannalta paras mahdollinen tuunaus, mutta on kokemusta siitäkin että takapuskurin helmasta kuorii maalit pois.

Huomasin saman homman ex räsässä,  oli molemmilta puolilta lähteny maalit käveleen. Joten aattelin tulevaan laittaa läpät. Ei muuta sitte ku superskodalle pistään itekki tilausta sisään :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skoda Octavia III Combi RS TDI Man. Rallye Green
Ex. Peugeot 306 -97
Ex. Skoda Octavia RS TDI HB -07
Ex. Nissan Primera GT -97

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: TPP - 17.05.14 - klo:18:31
Huomasin saman homman ex räsässä,  oli molemmilta puolilta lähteny maalit käveleen. Joten aattelin tulevaan laittaa läpät. Ei muuta sitte ku superskodalle pistään itekki tilausta sisään :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


mutta eihän ne näy sieltä alta mihinkään vaikka kiveniskemiä tuleekin.pestessä toki tuntee että kaipaisi läppiä.mutta ihan turhat on....

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 17.05.14 - klo:19:20

mutta eihän ne näy sieltä alta mihinkään vaikka kiveniskemiä tuleekin.pestessä toki tuntee että kaipaisi läppiä.mutta ihan turhat on....

Nykyisessä autossa kyllä näkyi, koska väri on "shampanja" ja alta paistoi musta muovi. Mustassa autossa mustan muovin näkyminen ei ehkä haittaa.  ;)

Aristoteleks

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 17.05.14 - klo:18:29
OK. Olikos sulla muuten ikkunoiden kalvot millaisella prosentilla? Ilman tehdastummennuksia 5% olisi varma valinta (nykyisillä 15% kalvoilla lapsia häikäisee). Mutta entäs tehdastummennuksien kanssa?

5% on kaikki takalasit. Muuta en laittaisi enää, ei häikäise takapenkkiläisiä aurinko ja pysyy tavarat suojassa katseilta. Tehdastummennoksissa ei muuten sitten oo UV suojaa ollenkaan. Esim. 3M kalvoissa, jotka on omassa autossa, oli muistaakseni 97% UV suoja.

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: Aristoteleks - 17.05.14 - klo:20:39
5% on kaikki takalasit. Muuta en laittaisi enää, ei häikäise takapenkkiläisiä aurinko ja pysyy tavarat suojassa katseilta. Tehdastummennoksissa ei muuten sitten oo UV suojaa ollenkaan. Esim. 3M kalvoissa, jotka on omassa autossa, oli muistaakseni 97% UV suoja.

Ja lisäksi otan metalloidut kalvot, jolloin luvataan myös 86% infrapunasuoja (ei oikeastaan eroa ulkonäössä). Jos tehdastummennus on vaikkapa 33% (täysi arvaus) ja siihen päälle 15% kalvo niin tulos on laskelmieni mukaan n. 5%. Korjatkaa jos laskin väärin tai tiedätte tarkan tehdastummennuksen prosentin.

KaiVee

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 18.05.14 - klo:06:32
Ja lisäksi otan metalloidut kalvot, jolloin luvataan myös 86% infrapunasuoja (ei oikeastaan eroa ulkonäössä). Jos tehdastummennus on vaikkapa 33% (täysi arvaus) ja siihen päälle 15% kalvo niin tulos on laskelmieni mukaan n. 5%. Korjatkaa jos laskin väärin tai tiedätte tarkan tehdastummennuksen prosentin.
Laitoin tehdastummennuksien päälle 35% , omasta mielestäni tummuudesta tuli hyvä.
Jos laittaa tummemmaksi menee teini autoks

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: KaiVee - 18.05.14 - klo:11:25
Laitoin tehdastummennuksien päälle 35% , omasta mielestäni tummuudesta tuli hyvä.
Jos laittaa tummemmaksi menee teini autoks

Nykyisessä autossa ei ole tehdastummennuksia ja 15% kalvot. Takapenkin mielestä kesällä aurinko häikäisee liikaa. Taidan siis kuitenkin päätyä 15% kalvoihin. Poistavat siis samalla "hälyääniä", joita ajoittain takaa kantautuu.  ;)

Laakeri


Laakeri

Tänään bongattu Vehon musta RS Combi. Oli todella näyttävä ilmestys ja teki odotuksesta entistä tuskallisempaa.

Laakeri

Toivottavasti matka Oulun seudulle jouluna taittuu RäSällä. Luovutus arviolta viikolla 49. SmartGatea ei autoon saa, koska tulee tuotantoon viikolla 48.

Laakeri

Ja taittuuhan se Oulun matka uudella autolla. Luovutus perjantaina!  :D

Laakeri

#19
Eilen illalla ajelin Tampereelta pääkaupunkiseudulle hymy korvissa.  :D Ensituntumalta talvirenkaat olivat erinomaiset ajaa, vaikka profiili onkin normaalia korkeampi. Ensimmäisessä viestissä on linkki kuvaan sivulta. Lisää kokemuksia seuraa joulun pyhien jälkeen.

Tänään tein ensimmäisen modauksen eli jalkatilan valot ledeiksi. Oikealla orkkis ja vasemmalla Narva 6000K ledi.

Laakeri

Tässä parempia kuvia:

Takapenkki ja kontti

Lumian kamera ei jotenkin osannut toistaa värejä oikein kun oli keltainen ja valkoinen valo rinnakkain etujalkatiloissa.

Laakeri

Pistin rekkarin valoiksi Philips White Visionit. Valo on lämpimän valkoista. Onpahan lailliset eivätkä vaadi koodauksia.

Laakeri

#22
Laitoin keulan tukkoon, mutta vain alaosastaan maskinsuojuksella. Sain auton mukana mallin TS422 vaikka olisi pitänyt saada TS419. Jouduin siis askartelemaan aukon tutkalle. Öljyn lämmöt nousivat selvästi. Tänään aamulla ne olivat hieman yli 100 astetta ja ulkoilma +2 astetta. Mielestäni ihan OK näköinenkin tuo suoja.

Edit: Ulkolämpötilamittari taitaa nyt näyttää liian korkeita lukemia, mutta niin maskin käyttöohjeessa varoiteltiinkin.

Laakeri

Nyt on ensimmäinen pidempi matka (pääkaupunkiseudulta Ouluun ja takaisin) takana. Tässä tunnelmia.

+Ajettavuus: menee kuin se kuuluisa juna.
+Penkit: ei puudu paikat edes yli 600 km ajomatkalla.
+Boleron sointi hyvälaatuisilla mp3-tiedostoilla ja CD-levyillä (odotukset olivat matalalla)
+Varustelut: sähkötoiminen takaluukku, ACC, Webasto yms.
+Todella tehokas penkinlämmitin
+Laatuvaikutelma mielestäni täysin sama kuin anopin uudessa Audi A4:ssä

-Pieni tankki: riittää kuitenkin maantiellä noin 900 km
-Pieni pesunestesäiliö. Tai ainakin varoitus tulee todella aikaisin.
-Sirinät, nitinät ja natinat kun ajaa epätasaisella alustalla
-Boleron sointi radiolla

Seuraavaksi pitäisi asentaa valkoisemmat sumuvalot sekä pestä auto ensimmäistä kertaa ja vahata.

Laakeri

Tuli otettua talvimaski pois keulalta (oli vain alaosassa). Näköjään jokin anturi sekoaa alkutalvesta kun maskin asentaa ja keväällä kun maskin poistaa. Asennuksen ja poiston jälkeen yhden kerran sähköpuhallin jää huutamaan kun ajaa parkkiin ja auton sammuttaa. Öljyn ja jäähdytysnesteen lämmöt ovat kuitenkin normaalit auton normaalien mittareiden mukaan.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 13.02.15 - klo:11:26
Tuli otettua talvimaski pois keulalta (oli vain alaosassa). Näköjään jokin anturi sekoaa alkutalvesta kun maskin asentaa ja keväällä kun maskin poistaa. Asennuksen ja poiston jälkeen yhden kerran sähköpuhallin jää huutamaan kun ajaa parkkiin ja auton sammuttaa. Öljyn ja jäähdytysnesteen lämmöt ovat kuitenkin normaalit auton normaalien mittareiden mukaan.

Puhaltimen päälle jääminen johtuu todennäköisesti kesken jääneestä hiukkassuodattimen jälkipoltosta. Sattumoisin vain just tuolloin.

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 13.02.15 - klo:22:56
Puhaltimen päälle jääminen johtuu todennäköisesti kesken jääneestä hiukkassuodattimen jälkipoltosta. Sattumoisin vain just tuolloin.

Koskaan muulloin ei ole jäänyt puhallin päälle. Voisiko tosiaan olla noin hyvä säkä ja vielä kaksi kertaa? Mutta kiitos vinkistä, hyvä tietää että voi johtua myös DPF:n putsauksesta.

vws

Mulla puhalsi kerran (samalla sellainen lämmönkatku) kun mitään maskisuojaa auto ei ollut vielä nähnytkään. Nyt on alaosassa viimasuoja mutta toistaiseksi ei ole flekti jäänyt päälle. Veikkaan siis myös tapauksessasi olleen hiukkasloukon poltto.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

Laakeri

Autolla on rullattu nyt noin 6300km ja keskikulutus on ollut aika tasan 6l/100km aina tankki täyteen tankaten. Tosin ylikoon rengas vääristää lukemaa ja tietysti Webaston käyttö pari kertaa päivässä myös. Öljyä ei ole kulunut oikeastaan ollenkaan, joten toivottavasti ei juuri tarvitse lisäillä 15tkm vaihtovälillä, jota olen kaavaillut. Sisäänajon tein rauhassa ja muutenkin tulee kierrätettyä yli 4000 kierroksen aika harvoin. Tiedä sitten onko tuolla mitään tekemistä öljynkulutuksen kanssa. Henkimaailman hommia. Millä kilometreillä nämä yleensä alkavat syömään öljyä?

-Oksid-

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 22.02.15 - klo:16:42Öljyä ei ole kulunut oikeastaan ollenkaan, joten toivottavasti ei juuri tarvitse lisäillä 15tkm vaihtovälillä, jota olen kaavaillut. Sisäänajon tein rauhassa ja muutenkin tulee kierrätettyä yli 4000 kierroksen aika harvoin. Tiedä sitten onko tuolla mitään tekemistä öljynkulutuksen kanssa. Henkimaailman hommia. Millä kilometreillä nämä yleensä alkavat syömään öljyä?
Omasta puolesta voin vastata että omalla rullattu nyt n. 24500km, eka öljynvaihto n. 4000km ja kohta alkaa seuraava vaihto olla ajankohtainen. Sisäänajovaihe rauhakseltaan, sen jälkeen annettu tasaisesti monoa lämpinänä silloin tällöin. Öljypinta n. 3/4 täynnä, eli marginaalista on kulutus ollut. VAG-öljypullo korkkaamaton siis.
Edellisessä kulkineessa öljypinta nousi tuon 15tkm vaihtovälin aikana hiukan, ilmeisesti huohotti vähän dieseliä öljytilaan, siinä tulikin mainittua aina vaihdon yhteydessä että ei ihan ylämerkkiin öljyjä täytettäisi.
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy