Auton lunastus?

Aloittaja Skout, 13.05.14 - klo:16:39

« edellinen - seuraava »

Skout

Meni skeida lunastukseen ja vakuutusmiäs vaatii että minun pitäisi ajaa 200km ja viedä sinne autonraadolle talvirenkaat mukaan. Meneekö nyt ihan oikein? Kuulemma kuuluu mukaan kun kaikissa suomessa myytävissä autoissa kuuluu olla kahdet renkaat myytäessä. Renkaat ja vanteet on vielä erillään kun juuri ehdin käyttää talvivanteet puhallettavana ja pulverimaalauksessa. Hyvityssummasta en suuremmin alkanut tinkimään kun on nyt muutakin ajateltavaa.

jjj84

Eihän mikään pakota niitä toimittamaan, mutta tottakai se vaikuttaa hintaan... auto ilman toista rengaskierrosta on halvempi kuin täysin sama auto kahdella kierroksella. Se paljonko vaikuttaa, on teidän välinen asia.

Eli et joudu toimittamaan eikä missään ehdoissa niin vaadita.

Reterete

Jos niillä ei itse mitään tee sinne vaan. Matkahuollon kautta ja vastaanottaja maksaa. Pikkasen kuitenkin kohtuutonta, että pitäisi sinne ajaa itse moisen takia.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Skout - 13.05.14 - klo:16:39
Meni skeida lunastukseen ja vakuutusmiäs vaatii että minun pitäisi ajaa 200km ja viedä sinne autonraadolle talvirenkaat mukaan. Meneekö nyt ihan oikein? Kuulemma kuuluu mukaan kun kaikissa suomessa myytävissä autoissa kuuluu olla kahdet renkaat myytäessä. Renkaat ja vanteet on vielä erillään kun juuri ehdin käyttää talvivanteet puhallettavana ja pulverimaalauksessa. Hyvityssummasta en suuremmin alkanut tinkimään kun on nyt muutakin ajateltavaa.

Joko ostat jostain niin halvat ja huonot autoon sopivat talvirenkaat mitkä löydät, umpiruosteisilla peltivanteilla, sakkokulutuspinnalla yms. ja lähetä ne sinne.
Tai sitten ostat jostain rengasliikkeestä pelkät vaihdossa tulleet loppunajetut talvirenkaat kesävanteiden koossa, lähetät ne ja näin täytän vaatimuksen "suomessa myytävissä autoissa kuuluu olla kahdet renkaat myytäessä".

Skout

Kai siellä pitää käydä muutenkin niin pitänee nuo vanteet käyttää liikkeessä että pyörittävät kumit niille. Tämä nyt on tällaista rutinaa vain, pitäisi olla onnellinen kun ollaan vielä ilman minkäänlaisia henkilövahinkoja kotona. Alkoi vaan ahdistamaan kun olin pari päivää sairaalassa tutkittavana niin ensimmäisenä sairaalasta päästyä alkaa joku itkemään jostain renkaista. Eihän noihin maailma kaadu, mutta lisävaivaa vain kaiken muun kolarista aiheutuneen säädön päälle.

Reterete

Omassa lunastukseen johtaneessa kolarissa ei kyselty toisten renkaiden perään. Autokin korjattiin ja myytiin eteenpäin. Tosin tästä aikaa kymmenisen vuotta. Tosta olen samaa mieltä, että ei voisi vähempää kiinnostaa jos joku narisee joidenkin renkaiden perään. Pidä tunkkis olis varmaan oma reaktio siihen.

TerhoP

Jännästi eroaa käytännöt eri paikkakunnilla, ajoin 2v sitten Mitsun lunastukseen.. Renkaista ei ollut mitään puhetta missään vaiheessa.

ATV

Vuoden 2011 talvella meni itsellä auto kolarissa lunastuskuntoon. Vakuutusyhtiö lunasti auton ja halusi myös kesärenkaat. Vakuutusmies kyllä kysyi asiallisesti että voinko viedä toiset renkaat auton takakonttiin. Vein itse kun oli lyhyt matka (10km) ja hain samalla omia tavaroita pois autosta. Lunastushintaan vaikutti myös se että vakuutusyhtiö sai kummatkin avaimet itselleen.

TerhoP

Lisätään tänne vielä, oletteko olleet tyytyväisiä lunastushintaan?

Itse yllätyin todella positiivisesti Mitsun lunastus hinnasta oli aivan keskiarvoa nettiauton pyyntihintojen kanssa. Jos olisin ollut kyseistä kampetta myymässä niin olisin myynyt sen todennäköisesti 2000â,¬ halvemmalla.

ATV

Itse olin myös tyytyväinen Opel Vectran 2,2 aut. lunastushintaan. Olisin tuolla rahalla saanut vastaavan auton kaupasta. Sain tingittyä lunastushintaa pikkuisen ylöspäin.

Sande

Eikös tuo nyt riipu vähän millainen KASKO on? Joissakin ihan luvataan että tietyn verran yli markkina-arvon korvataan. Sitten kun maksetaan "vain" markkina-arvo niin kuluttaja on tyytyväinen  ;D
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

europe

Lainaus käyttäjältä: Sande - 19.08.14 - klo:11:14
Eikös tuo nyt riipu vähän millainen KASKO on? Joissakin ihan luvataan että tietyn verran yli markkina-arvon korvataan. Sitten kun maksetaan "vain" markkina-arvo niin kuluttaja on tyytyväinen  ;D

Jos vakuutus sattuisi korvaamaan yli auton markkina-arvon, niin verottaja taas ottaa mielellään omansa siitä ylimääräisestä(=verotettavaa tuloa) osasta. Ilmaisia lounaita ei ole. Eli tuo "yli markkina-arvon korvaus" on vakuutusyhtiön myyntipuhetta.

TerhoP

Lainaus käyttäjältä: Sande - 19.08.14 - klo:11:14
Eikös tuo nyt riipu vähän millainen KASKO on? Joissakin ihan luvataan että tietyn verran yli markkina-arvon korvataan. Sitten kun maksetaan "vain" markkina-arvo niin kuluttaja on tyytyväinen  ;D

Joo IFi:llä esim on lunastusturva.. Itsellänihän oli Mitsussa lunastusturva vakuutus kunnes  ajattelin että miksi mä siitäkin maksan ylimääräistä  8)   2kk tästä oli Mitsu sillantolpassa solmussa..

Kopsu

Lainaus käyttäjältä: europe - 19.08.14 - klo:12:12
Jos vakuutus sattuisi korvaamaan yli auton markkina-arvon, niin verottaja taas ottaa mielellään omansa siitä ylimääräisestä(=verotettavaa tuloa) osasta. Ilmaisia lounaita ei ole. Eli tuo "yli markkina-arvon korvaus" on vakuutusyhtiön myyntipuhetta.

Lunastusetu korvaa ainakin Tapiolassa +30% markkina-arvon päälle, mutta ei maksimissaan ajoneuvon hankintahintaan saakka. Arveluttavaa toki on että miten vakuutusyhtiö selvittää esim. käytetyn auton hankintahinnan tai mikä on käypä arvo kulkineesta, useimmiten kai liian vähän. Alle kolmevuotiaasta ja max. 60 tkm. ajetusta luvataan antaa uusi vastaava auto tilalle tai vastaavan hankintahinta.

En ole aiemmin kuullutkaan että vakuutusyhtiö kaipaisi toisia renkaita lunastamaansa autoon? Vaikuttaako sitten lunastushintaan jos tarjoaa ei oota? Useimmilla tutuilla ainakin tuo toinen rengassarja on jäänyt ylimääräiseksi.

ATV

Itselläni ainakin olisi vaikuttanut lunastushintaan jos en olisi toisia renkaita antanut. En tiedä kuinka paljon kun en kysynyt. En nimittäin olisi niillä renkailla ja ruosteisilla vanteilla mitään tehnyt, joten annoin ilomielin pois. Vakuutusyhtiö oli Tapiola. Jos toinen avain jossa on ajonestosiru olisi puuttunut niin lunastushinta olisi pienentynyt muistaakseni 500 euroa.

Skout

Eipä ollut enää siinä vaiheessa talvirenkaita auton matkassa kun se oli Avklla myynnissä,  minne lie matkan varrella kadonneet. Siihen meni ainakin se vakuutusmiehen sanoma "suomessa myytävissä autoissa kuuluu kahdet renkaat olla mukana". Joku siitä joka tapauksessa hyvän auton sai kun kuntoon laittaa.

Repost

Pakko sotkea oma lusikka tähän soppaan kun kuulostaa niin oudoilta noi vakuutusyhtiön vaatimukset.

Viimeksi kun ostin uuden auton liikkeestä niin mukana tuli ainostaan auton alla oleva rengas/vannesarja. Lisähinnasta olisi saanut talvirengaspaketin mutta sehän autoliikkeestä ostettuna olisi maksanut hunajaa, joten kannatti ostaa rengasliikkeestä.
Olisiko siinä vaiheessa pitänyt alkaa vaatimaan autoliikkeeltä toisia renkaita ja vanteita jos kerran kaikissa suomessa myytävissä autoissa kuuluu olla kaksi regas-sarjaa? Hiukan epäilen tuon "säännön" paikkansapitävyyttä mutta en jaksa alkaa faktaa etsimään.

Omakohtaista kokemustakin löytyy muutaman vuoden takaa. Jäinen tie heitti autoni metsähallituksen puolelle, itsessäni  tuskin oli vikaa. Hinasin kaverin kanssa autoni omalle pihalleni jossa vakuutustarkastaja kävi katsomassa autoa ja totesi rungon kieroksi ja muutenkin niin rusinaksi että lunastukseen se menee.
Auton alla oli siinä vaiheessa ehjänä säilynyt kallis aluvannesarja lähes uusine renkaineen ja aika kallis äänentoistolaitteisto.
Kysyin vakuutustarkastajalta saanko pitää vanteet ja renkaat sekä äänentoistolaitteiston. Vakuutustarkastaja sanoi että tottakait kannattaa vaihtaa auton alle mahdollisimman huonot renkaat, se riittää että auto on pyörillä jotta sitä pystyy siirtelemään. Hän neuvoi  myös irroittamaan stereot yms hilavitkuttimet jotka on jälkiasennuksia jottei ettei mene rahat hukkaan.
Tarkastaja kysyi milloin voi tilata hinausauton hinaamaan auton varikolle, eli siitäkään ei tarvinnut huolehtia.

Mikä parasta niin lunastushinta jonka sain autostani oli huomattavasti markkinahintaa korkeampi joten olin oikein tyytyväinen siihen miten asiassa meneteltiin.

Tiedän että aina vakuutusyhtiön kanssa ei asiat suju hyvin ja taisteluita käydään. Olin itsekin jo siihen varautunut mutta kaikki menikin loistavasti.


Taky

Lainaus käyttäjältä: Skout - 20.08.14 - klo:23:17
Siihen meni ainakin se vakuutusmiehen sanoma "suomessa myytävissä autoissa kuuluu kahdet renkaat olla mukana".

Entä jos ajelee kesät talvet kitkarenkailla?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

kt

Saahan se vakuutustarkastaja mukavan verottoman palkan, kun myy talvirengassettejä omaan piikkiin 500 e per kpl.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

McStadey

Lainaan vanhaa ketjua:

Ajoin eilen pienen kolarin. Vauhtia ei ollut paljon, mutta sen verran että bägit poksahti. Mitä raati on mieltä, meneekö lunariin bägien takia vai laittavat jo vielä kuntoon? En usko rungon ottaneen osumaa, mutta päälle päin on tietysti vaikea sanoa. Ulkoiset vauriot rajoittuu konepellin kulmaan ja puskuriin.

Automaattinen hätäjarrutus ei toiminut sen enempää kuin oma jarrujalka :-[

Iro

Lainaus käyttäjältä: McStadey - 09.11.19 - klo:10:45
Lainaan vanhaa ketjua:

Ajoin eilen pienen kolarin. Vauhtia ei ollut paljon, mutta sen verran että bägit poksahti. Mitä raati on mieltä, meneekö lunariin bägien takia vai laittavat jo vielä kuntoon?

Ei raati voi oikeasti tietää, etenkään kun ei tiedä edes auton mallia.

Yleisesti ottaen bägien hinnat ovat tulleet huomattavasti alas.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

b1mpo

Jos kojelauta "repeää" bagin takia, ei se varmaankaan halpa ole vaihtaa uuteen?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

McStadey

Kappas, puuttui allekirjoituksesta malli, Touran My 16, aikalailla tasan 4v ikää ja 67tkm lasissa. Kojelauta, ratti, polvibägi, konepelti, puskurit ja kaikki etupään anturit varmaan minimi mitä pitää tehdä.  :-\

Jultsu

bägiohjain taitaa lähteä myös vaihtoon. Kuulostaa sen verran hintavalta että romuttamo kutsuu.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

McStadey

Sitä pelkään, vaikka aluksi aattelin että ei varmaan paljoa yli kymppiä korjaukseen mene. Tuossa oli sen verran hyvät varusteet, vaikka comfortline olikin, ettei vastaavaa näy nettiautossa myynnissä :(

Kolarikorjauksista ollaan varmaan montaa mieltä, mutta jos runko on pysynyt suorassa voisin itse hyväksyä mieluusti korjatun :-\

McStadey

Tässä tapauksessa meni korjaamolle. Hinta-arvio karvan päältä 10kâ,¬. Ilmeisesti konehuoneen puolella ei pahemmin ole vaihdettavaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy