Octavia III huolto

Aloittaja nic, 03.05.14 - klo:12:35

« edellinen - seuraava »

fixed

Puolahan on "kaksiosainen", joten kumin irtoaminen puolasta ei vielä sitä välttämättä riko.

https://www.youtube.com/watch?v=DtLQApyRV-E

Skinnis

Joo niinhän tuossa videollakin lähti kahteen osaan,ei muuta kun vetämään puolat irti.Kiitos videosta ja vastauksesta👍

iMpost0r

https://varaahuolto.skoda.fi/ sanoo, että huollossa pitäisi vaihtaa sytytystulpat, kun selvittelin mitä kaikkea seuraavassa huollossa pitäisi tehdä. Nyt ajettu 54 tkm, auto on Octavia 1.8 TSI 2017. Merkkarin ja myös erwin tulosteiden mukaan tulpat vaihdetaan tähän vasta 90 tkm / 6 vuotta. Eikö tuohon sivuun voi luottaa?

hooäs

Lainaus käyttäjältä: iMpost0r - 17.10.21 - klo:21:45
https://varaahuolto.skoda.fi/ sanoo, että huollossa pitäisi vaihtaa sytytystulpat, kun selvittelin mitä kaikkea seuraavassa huollossa pitäisi tehdä. Nyt ajettu 54 tkm, auto on Octavia 1.8 TSI 2017. Merkkarin ja myös erwin tulosteiden mukaan tulpat vaihdetaan tähän vasta 90 tkm / 6 vuotta. Eikö tuohon sivuun voi luottaa?

Mulla tuo sivu laittoi samantien raksit osaan, mitä ei pitänyt tehdä. Oli kyllä hintakin sen verran ylöspäin pyöristetty että kannatti soittaa.
Mulla on 18 bensa rs, siinä tais olla 60tkm tulppien vaihto.
Octavia 2.0 TSI RS 2018

cannon

Olisi aika vaihtaa akku autoon Octavia 1.4 vm 2014. Motonetin mukaan tämä olisi sopiva: Exide EK700 70Ah/760A https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/909527/897338?cat=3cc29186-b240-11e5-9b22-bf6658c60aa9
Onkohan kokemuksia? Onko ok tai muita ehdotuksia? Tuo on melko kallis, mutta elämä on...

Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

-zippe-

Lainaus käyttäjältä: cannon - 28.10.21 - klo:16:09
Olisi aika vaihtaa akku autoon Octavia 1.4 vm 2014. Motonetin mukaan tämä olisi sopiva: Exide EK700 70Ah/760A https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/909527/897338?cat=3cc29186-b240-11e5-9b22-bf6658c60aa9
Onkohan kokemuksia? Onko ok tai muita ehdotuksia? Tuo on melko kallis, mutta elämä on...

Mielenkiintoinen akku löytyy Puuilosta Energie+ EFB 72Ah, 114,90e.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10111061

Joku ehdotti myös joskus tätä sivulta 33, vastaus #970:149e
https://m.motonet.fi/fi/tuote/909526/Exide-EK600-60Ah680A-akku-P242xL175xK190
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

Iro

Lainaus käyttäjältä: -zippe- - 01.11.21 - klo:08:50
Mielenkiintoinen akku löytyy Puuilosta Energie+ EFB 72Ah, 114,90e.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10111061

Joku ehdotti myös joskus tätä sivulta 33, vastaus #970:149e
https://m.motonet.fi/fi/tuote/909526/Exide-EK600-60Ah680A-akku-P242xL175xK190

Edellisen n.10-15 vuoden aikana ostanut eri autoihin 4-5 Energie akkua ja ei valittamista.
Hyvä hinta-laatusuhde.
Huomaa myös ettei EFB ole sama kuin AGM.
Exide on myös hyvä.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

cannon

Onko jollain varmaa (!!!) tietoa tarvitaanko akun vaihdon yhteydessä jotain koodauksia tms? Auto siis Octavia 1.4 vm. 2014. Jos siis vaihtaa alkuperäisen akun Excide EK700 70ah:een.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

M_M

Lainaus käyttäjältä: cannon - 01.11.21 - klo:13:18
Onko jollain varmaa (!!!) tietoa tarvitaanko akun vaihdon yhteydessä jotain koodauksia tms?

Tarvitaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Skylark

#1179
Lainaus käyttäjältä: cannon - 01.11.21 - klo:13:18
Onko jollain varmaa (!!!) tietoa tarvitaanko akun vaihdon yhteydessä jotain koodauksia tms? Auto siis Octavia 1.4 vm. 2014. Jos siis vaihtaa alkuperäisen akun Excide EK700 70ah:een.

En ole akkua vaihtanut,mutta miinusnapa oli pari päivää irti.  Käynnistyksen jälkeen "kaikki" valot paloi mittaristossa mutta sammuilivat muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen.

Onko jossain netin syövereissä huolto ohjelmaa?   Jakohihnan vaihtoväli 120tkm/6v?

jaakko

Lainaus käyttäjältä: Skylark - 11.11.21 - klo:13:08
Onko jossain netin syövereissä huolto ohjelmaa?   Jakohihnan vaihtoväli 120tkm/6v?

Riippuu moottorista, linkissä RS-Huollon tiedot.


http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_octavia.html
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Kullervo54

Se olis taas huolto edessä omalla 2015 vuoden oculla. Taitaa olla seuraavanlainen setti tiedossa:

- Tarkastushuolto ja öljynvaihto, joustava
- Ilmansuodattimen vaihto
- Raitisilmasuodattimen vaihto
- Jarrunesteiden vaihto

Mietin kuitenkin, jos alkais pikku hiljaa siirtymään pois merkkiliikkeen huolloista kun autolla alkaa olla ikääkin ja luonnollisesti takuitakaan ei ole jäljellä. Toki vaativimmat työt teetätän jatkossakin merkkiliikkeessä ja mielellään myös säilytän ajoturvan. Mites esim. jos raitisilmasuodattimen vaihtaa itse (ymmärtääkseni se on max vartin homma), niin vaikuttaako se ajoturvaan tai mitkä ovat ylipäätään ajoturvan ylläpitämisen vaatimukset?

M_M

Huolto pitää teettää merkkarilla, kokonaisuudessaan, jos haluaa ajoturvan säilyvän. Näin mulle ainakin aikoinaan vastattiin kun ehdotin samaa, että tekisin osan hommista itse.

Tosin se ajoturvakin on aika mitätön apu, itse olen korvannut sen kaskon keskeytysturvalla, sieltäkin saa hinauksen ja sijaisauton.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

fixed

Itse vaihdoin tähän viimeiseen uutena ostettuun oem tulpat/ilmansuodattimen ja aina olen raitisilmasuodattimen kaikkiin uusiin vaihtanut, muut huoltoon kuuluvat työt merkkari saanut tehdä. Ei ne ainakaan tähän asti ole vaikuttaneet ajoturvaan. Itsekkin hieman epäilin, että alkavat yskimään kun tulpat olin valmiiksi ennen huoltoa vaihtanut, mutta kun sellaiset sattui sopivasti olemaan hyllyssä. Ei aiheuttanut minkäänlaista keskustelua huollon kanssa.

Kullervo54

Päätin selvittää asian suoraan merkkiliikkeen kanssa ja tosiaan raitisilmasuodatin ei vaikuta ajoturvaan. Eli sen vaihto tapahtuu nyt ja jatkossakin omatoimisesti  ;D

M_M

Näköjään eri liikkeet tulkitsevat sitten ohjeita eri tavalla.  :o

Järkevämpi tulkintahan tuo ilman muuta on.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

psxgamer

Olen tässä katselellut omalle vm2016 Octavialle hihnanvaihtoa ja pyytänyt hinta-arviota ainakin neljästä eri liikkeestä. Hinnat vaihtelevat noin 500-880â,¬ välillä.

Kysyin halvimmasta paikasta, että sisältääkö hinta oikeasit kaiken tämän mitä Skodan huoltovaraus sivustokin sanoo, eli:



download image from instagram url

Sanoivat, että ei, vain hihanvaihto, muuta ei tarvitse vielä näillä kilometreillä (85t km) tehdä. Onko tuossa mitään järkeä? Eli tekisinkö muka kiristinrullan, ohjainrullan ja moniurahihnan vaihdon myöhemmin? Omituisesti näin ehditti vieläpä Skodan merkkihuolto. Tarkoitus pitää autoa vielä ainakin 2-4 vuotta, joten ei kai tässä ole mitään järkeä minun kannalta?

M_M

Ihan järjetöntä säästöä jättää jakohihnan rullia vaihtamatta. Moniurahihna nyt vielä vaihtuu suht helposti myöhemminkin, mutta noista muista en tinkisi.

Lisäksi vesipumpun vaihtaisin samalla, mikäli se kyseisessä moottorissa (ei kerrottu mikä moottori on kyseessä) on jakohihnan pyörittämä. Kustannus kasvaa, mutta tuleepa vaihdettua samalla kun paikat on avattu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jaston

Lainaus käyttäjältä: Kullervo54 - 05.01.22 - klo:16:26
Päätin selvittää asian suoraan merkkiliikkeen kanssa ja tosiaan raitisilmasuodatin ei vaikuta ajoturvaan. Eli sen vaihto tapahtuu nyt ja jatkossakin omatoimisesti  ;D

Juu ei vaikuttanut omassakaan autossa, kun vaihdoin raitisilmasuodattimen itse.
Ei tullut huollossa kylläkään puheeksi onko tosiaan ainoa asia minkä voi itse tehdä ja ajoturva silti säilyy...
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

Max3

Octavia 2017 pre oli 5 vuoden huollossa, ajettu 60 tkm, sanoivat että pyöränlaakeri jurisee edessä, kuulemma yleinen vika. No ei täällä tuosta ole mitenkään kirjoiteltu, enkä itse ole tuollaista ääntä huomannut. Pyöränlaakerin vaihto maksoi 320â,¬, kai se oli sitten tarpeellista.
Octavia 1.4 tsi combi 2017 black
ex Octavia: combi 2012, hb 2011

Popo

Lainaus käyttäjältä: Max3 - 15.01.22 - klo:20:08
Octavia 2017 pre oli 5 vuoden huollossa, ajettu 60 tkm, sanoivat että pyöränlaakeri jurisee edessä, kuulemma yleinen vika. No ei täällä tuosta ole mitenkään kirjoiteltu, enkä itse ole tuollaista ääntä huomannut. Pyöränlaakerin vaihto maksoi 320â,¬, kai se oli sitten tarpeellista.

Tutulla Ocu 1.2 TSI vuodelta 2016 ja pyöränlaakerit vaihdettu...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Honkki

Määräaikaishuollossa havaittu pieni öljyvuoto. Huoltojen välissä (n. 20tkm) olen lisännyt vajaan 0.5l öljyä, mutta itse en vuotoa käytännössä huomannut (toki en tiedä kauanko vuotoa on kestänyt). Lähinnä oli sotkenut paikkoja konetilassa.

=> Vuotoa sekä öljypohjalta että stefalta. Jakopään stefa kuntoon, öljypohjan tiivistys sekä uusi moniurahihna => Yht. 680e.

Vm. 2014 / 2.0TDI / 225tkm

cannon

Mikä mahtaa olla 2014 mallisen 1,4:n sytytystulppien vaihtoväli? Edellisen kerran vaihdettu 40tkm sitten. Kilometrejä tulee vuodessa niin vähän, että kilometrien mukaiset huollot on jo menneet ihan sekaisin. Huoltovälinäyttö vaatii vuosittain Inspectionia ja kahden vuoden välein öljynvaihtoa. Nyt kun vaihdan merkkihuollosta pois, missä huollot tehty tähän asti (esim. jakopää vuosi sitten) niin olisi hyvä tietää, mitä pitäisi tehdä ja milloin, erWiniin ei riitä osaaminen tai kiinnostus... Onko ei-merkkihuolloilla pääsyä auton huoltohistoriaan?   
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

tsihman

Lainaus käyttäjältä: cannon - 07.02.22 - klo:15:48
Mikä mahtaa olla 2014 mallisen 1,4:n sytytystulppien vaihtoväli?

60 tkm on sytytystulppien vaihtoväli.

fixed

Ja aikaraja 4 vuotta

-zippe-

Lainaus käyttäjältä: fixed - 07.02.22 - klo:19:43
Ja aikaraja 4 vuotta
Ainakaan Nelipyörän merkkihuollossa tulppien vaihtoväliksi suositeltiin vain 60tkm ajomäärää, eikä puhuttu vuosirajoituksesta ollenkaan.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

psxgamer

Täällä ei taida olla erillistä keskustelua varaosille, joten kysyn tässä huoltokeskustelussa.

Viime syyskuussa huolto kertoi, että renkaanpaikkausaine on vanhentunut. Sanoivat suoraan (ei marmori huolto), että kannattaa ostaa jostain Motonetistä, eikä tilata Skodalta.

Käykö näihin siis ihan mikä hyvänsä paikkauspullo? Tämmöinen halpa purkki?
https://www.puuilo.fi/crc-renkaanpaikkausaine-fix-500ml

Ocuvaavi

Käy. Olisikohan 7,90â,¬ Motonetissä jos sattuu sijaitsemaan sopivasti.

lkjp

On melkoinen viidakko tuon sähköisen huoltokirjan kanssa. Luulin joskus 2008, että marmoritiskin hinnat olivat kovia, vaan eivätpä olleet mitään verrattuna nykyhetkeen. Jakopääremppa 2016 pre-face 1.6TDI-koneiseen Ocuun kaikkine hilppeineen n. 65% kalliimpi Wetterin merkkihuollossa vs. paikallinen hyväksi haukuttu ja todettu huoltoliike. Saa melkoista goodwilliä tulla esim. mekatroniikan vaihtoon, että kannattaa huoltaa merkkiliikkeessä.

Miksiköhän muuten erwinin eli Skodan huolto-ohjelmassa ei ole edelleenkään 6v aikamäärettä jakopäälle, ainoastaan 210tkm?

jhm

Onhan noissa hinnaneroja.Edelliseen kulkineeseen (Yeti 1.6tdi) kyselin jakopäänvaihtoa + siihen kilometrimäärään kuuluvaa normihuoltoa.Kahdesta merkkiliikkeestä kysyin,toisen hinta oli 830 â,¬ ja toisen 1300 â,¬ .Samassa kaupungissa.Ei tarvinnut juurikaan  ;D miettiä kummassa työ tehdään.Aikaa taitaa tuosta olla kolmisen vuotta

Kaikkien huoltojen hinta on kyllä noussut aika nopsaan viime aikoina.
VW Transporter T5  84kw 2014

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy