Octavia III huolto

Aloittaja nic, 03.05.14 - klo:12:35

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 17.11.18 - klo:17:35
Jep. Edellinen konsernituote on jo 18 vuotta vanha ja edelleen asiallisessa kunnossa.
Tuskin olisi jos olisi huolettomammin huoltanut.

Katsotaan sitten 16 vuoden ja 600 000km jälkeen miten Common rail + DSG 4x4 -yhdistelmä on kestänyt.
Ok, tämän ymmärrän kun autoa pitää omistuksessaan yli 10 vuotta, ja tässä tapauksessa jopa 18 vuotta. Mutta kuinka moni pitää autoaan noin kauan? Väittäisin että aika harva.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 16.11.18 - klo:16:36
Karmeita nuo huoltovälit jos menee että 2v tai 30tkm kumpi ekana täyteen. Itselle on tsiippaan koodattu jostain syystä 1v/30tkm eli kerran vuodessa huolto.

Ocu 1 1.9TDi päivät kone yhtämittaa kuumana ajaen - meni 39tkm ennenkuin huoltoväli tuli täyteen.   :o
MetroAuto halusi LL ölpästä 120â,¬.  :(  Sen jälkeen olen aina vienyt oman n. 35â,¬ kannun merkkiöljyä mukanani huoltoon.   ;)

Jokainen voi itse miettiä, mikä on tyhmää tai fiksua. Skeida meni kyllä 1v. ikäisenä (ajoin 60tkm / v.) vaihtoon.  :P
Yritetään pärjätä.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.11.18 - klo:20:42
Tarkoitin tässä toki useammin kuin auto pyytää/on tarve.
Niin, miksi sinä viet autosi useammin huoltoon kuin on tarve, mitä siitä hyödyt?

Nyt kun vielä määrittelet, millaista huoltoa autoni tarvitsee Suomen olosuhteissa, minun käytössäni.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.11.18 - klo:20:42
Tarkoitin tässä toki useammin kuin auto pyytää/on tarve.
Niin, miksi sinä viet autosi useammin huoltoon kuin on tarve, mitä siitä hyödyt?

Mielenrauhan, kun kyse on vaggilaisista ja good will, jos takuu ei ole enää voimassa!

Muuta kysyttävää?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

Eiköhän tuo koske samalla tavalla muidenkin konsernien autoja?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Popo - 17.11.18 - klo:22:12
Nyt kun vielä määrittelet, millaista huoltoa autoni tarvitsee Suomen olosuhteissa, minun käytössäni.
En minä määrittele, valmistaja määrittelee huoltoajankohdat. Ihmettelin vain että mitä hyötyä ylimääräisistä huolloista saa kun huolto kuitenkin aina maksaa. Mutta jollet halua sitä tarkemmin eritellä, niin saat toki olla vastaamatta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.11.18 - klo:22:55
En minä määrittele, valmistaja määrittelee huoltoajankohdat. Ihmettelin vain että mitä hyötyä ylimääräisistä huolloista saa kun huolto kuitenkin aina maksaa. Mutta jollet halua sitä tarkemmin eritellä, niin saat toki olla vastaamatta.

Huollatko autoa etu vai jälkipainotteisesti on ihan oma valinta. Oli kyse mistä tahansa huoltoa vaativasta laitteesta. Eikä ole ykei eikä kaksi kertaa, kun huolto-ohjelmaa on lyhennetty jälkikäteen!

Popo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.11.18 - klo:22:55

Meillä lienee niin erilaiset auton käyttö-, rahoitus- sekä huoltoperusteet, että "viitekehykset" nyt vain eivät kohtaa.

Eikä auton vuosihuollossa ole mielestäni mitään ylimääräistä. Jarrunesteidenkin vaihtoväli on 2 x vuosi ja katsastus oli ennen kerran vuodessa. Luontevaa.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Popo - 18.11.18 - klo:00:09
Meillä lienee niin erilaiset auton käyttö-, rahoitus- sekä huoltoperusteet, että "viitekehykset" nyt vain eivät kohtaa.

Eikä auton vuosihuollossa ole mielestäni mitään ylimääräistä. Jarrunesteidenkin vaihtoväli on 2 x vuosi ja katsastus oli ennen kerran vuodessa. Luontevaa.
Ok, tarkoitukseni ei ollut arvostella, vaan kysyin vain että miksi jotkut huoltavat autoaan useammin kuin auto sitä vaatii.
Mutta pahoittelut että kysyin. Tosin en tiedä miksi Popo edes vastasit, jollet tee ylimääräisiä huoltoja.  :o

lumberg

Millaisissa hinnoissa porukalla on -14 bensa räsän etujarrupalojen vaihto pyörinyt?
Skoda Octavia RS 2.0tsi DSG

Popo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 18.11.18 - klo:19:25
Ok, tarkoitukseni ei ollut arvostella, vaan kysyin vain että miksi jotkut huoltavat autoaan useammin kuin auto sitä vaatii.
Mutta pahoittelut että kysyin. Tosin en tiedä miksi Popo edes vastasit, jollet tee ylimääräisiä huoltoja.  :o

Viiveellä lisää  :o kommenttia: Jos "auton vaatima" huolto tarkoittaa vaihtuvan huoltovälin ajamista tappiin, niin toki teen ylimääräisiä huoltoja. Muutama kuukausi ennen auton vaatimaa.  Lisäksi jarruhuoltoa, ilmastointia yms. lisätöitä. Näitähän ei huolto-ohjelma ainakaan II Ocussa tunne. Jos autolla ajetaan paljon ja vaihdetaan se usein uuteen, ei lisätöiden tekemiseen tule edes akuuttia tarvetta, saati halua maksaa "turhasta". Ehkä kahden vuoden raja jarrunesteiden vaihtoon sentään täyttyy. Tässä se ero.

Tällä hetkellä huoltovälinäyttö tarjoaa ajallisesti huoltoa n. 7-8 kuukauden päähän ja vuosi edellisestä huollosta tule täyteen n. 4 kuukauden päästä. Katkoajossa huoltoväli lyhenee reippaaseen tahtiin, mutta kun vien taas auton huhtikuussa vuosihuoltoon lienee huoltovälimittarissa vielä "ylimääräistä" aika jäljellä...

voipa

Lainaus käyttäjältä: lumberg - 11.12.18 - klo:12:00
Millaisissa hinnoissa porukalla on -14 bensa räsän etujarrupalojen vaihto pyörinyt?
Onko etu- ja takajarrupaloissa ja niiden vaihtotyössä isokin ero?

Itselläni maksoi takajarrupalat 80,- ja työ 50,-.
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

peped

Ootteko tuota jarruhuoltoa teetättäneet ja jos niin millä kilometreillä? Siihen lienee sellaisenaan kuuluu vaan herkistely/putsaus joten toivottavasti ei jää sekin sen kuuluisan valohoidon tasolle. Takajarrut tuppaa etenkin märillä keleillä ja näin talvisin "kahisemaan" ja monesti parkista lähtiessä poksahtamaan. Viime talvena oikein pahalla kelillä meni toinen takarengas pari kertaa kokonaan lukkoon. Mietin vaan tässä että kannattaisko vaihtaa taakse palat sitten samalla kertaa.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: peped - 12.12.18 - klo:11:03
Ootteko tuota jarruhuoltoa teetättäneet ja jos niin millä kilometreillä? Siihen lienee sellaisenaan kuuluu vaan herkistely/putsaus joten toivottavasti ei jää sekin sen kuuluisan valohoidon tasolle.

Olen antanut luvan herkistellä joka huollossa eli 30:n välein. Hyvin on jarrut toimineet.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 12.12.18 - klo:12:15
Olen antanut luvan herkistellä joka huollossa eli 30:n välein. Hyvin on jarrut toimineet.
Saman asian ajaisi niiden jarrujen käyttäminen, eli liikennevaloissa seistessä säännöllisesti poljinta syvemmälle, tehostaen samalla vaikka käsijarrukahvan nostolla. Kuivalla kelillä tyhjällä tiellä pari reippaampaa jarrutusta ja liukkaiden tullen antaa ABS:n liikutella paikkoja ympäri autoa kunnon jarruttelulla.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tumpeloinen

Moi,

Tästä on varmaan keskustelua käytykin, mutta en jaksanut käydä koko ketjua läpi. Eli, autona on 18 vuosimallin Octavia ja moottori on 1.0 TSI ja ensimmäinen öljynvaihto alkaa lähentyä. Oliko tässä litraisessa suositus, että kannattaisi käyttää 0-viskositeetin öljyä? Huollossa ilmeisesti laittaisivat sitä 5W-40:stä.

voipa

Lainaus käyttäjältä: peped - 12.12.18 - klo:11:03
Ootteko tuota jarruhuoltoa teetättäneet ja jos niin millä kilometreillä
Eipä ole tullut teetettyä, kun jokainen huoltopaikka sanoi, että se ei kuulu huolto-ohjelmaan. Vasta kun tulee ongelmia, niin sitten huolletaan. Niinpä 4,5v/140tkm kohdalla piti sitten takajarrupalat vaihtaa. Aikaisemmin Nissanin kanssa oli tottunut vuosittaiseet jarruhuoltoon (avaus, putsaus, herkistely).
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: tumpeloinen - 12.12.18 - klo:22:26
Moi,

Tästä on varmaan keskustelua käytykin, mutta en jaksanut käydä koko ketjua läpi. Eli, autona on 18 vuosimallin Octavia ja moottori on 1.0 TSI ja ensimmäinen öljynvaihto alkaa lähentyä. Oliko tässä litraisessa suositus, että kannattaisi käyttää 0-viskositeetin öljyä? Huollossa ilmeisesti laittaisivat sitä 5W-40:stä.

Siihen pitäisi laittaa VW Standardin VW 508 00 / 509 00 mukaista 0W-20 -öljyä. Ellei merkkihuollossa ole sitä, kannattaa viedä oikeat öljyt itse ennemmin kuin antaa laittaa huonompaa öljyä. Ilmeisesti ainakin aluksi merkkihuolloissakin on käytetty vanhemman standardin mukaista öljyä, joten kannattaa olla tarkkana.

tumpeloinen

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 13.12.18 - klo:08:34
Siihen pitäisi laittaa VW Standardin VW 508 00 / 509 00 mukaista 0W-20 -öljyä. Ellei merkkihuollossa ole sitä, kannattaa viedä oikeat öljyt itse ennemmin kuin antaa laittaa huonompaa öljyä. Ilmeisesti ainakin aluksi merkkihuolloissakin on käytetty vanhemman standardin mukaista öljyä, joten kannattaa olla tarkkana.

Kiitoksia infosta, ei noussut vaihtotarjouksen hintakaan vaikka öljy vaihdettiin tuohon 0W-20. Öljymerkki olisi siinä tarjouksessa Comma, kai se on ihan laatukamaa.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: tumpeloinen - 14.12.18 - klo:13:44
Kiitoksia infosta, ei noussut vaihtotarjouksen hintakaan vaikka öljy vaihdettiin tuohon 0W-20. Öljymerkki olisi siinä tarjouksessa Comma, kai se on ihan laatukamaa.
Itse antaisin merkkiliikkeen laittaa juuri sitä öljyä mitä valmistaja on heille ilmoittanut, jolloin vastuukin on heillä. Toki saattaa keskustelufoorumiltakin löytyä oikeaa tietoa, mutta vastuu on tietty lukijalla.

tapanixxx

+1

Turha näitä asioita on vatvoa. Merkkiliike laittaa sinne oikeat öljyt.

tumpeloinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 14.12.18 - klo:19:39
Itse antaisin merkkiliikkeen laittaa juuri sitä öljyä mitä valmistaja on heille ilmoittanut, jolloin vastuukin on heillä. Toki saattaa keskustelufoorumiltakin löytyä oikeaa tietoa, mutta vastuu on tietty lukijalla.

Tamhuollon kone näytti, että tuo 0W-20 ois sinne käypä öljy ja parempi pidemmälle huoltovälille. Toisaalta Comman omilla sivuilla varoitettiin, että:

"Tässä ajoneuvossa voidaan käyttää joko kiinteää tai vaihtelevaa huoltoväliä, ja tähän ajoneuvoon on mahdollisesti asennettu herkästi vaurioituva pakokaasujen jälkikäsittelylaite. Jos et ole varma oikeasta tuotteesta, valitse Prolife 5W30, sillä se sopii kaikkiin käyttökohteisiin"

Onkohan tässä 1.0 TSI:ssä semmoinen helposti vaurioituva pakokaasujen jälkikäsittelylaite ja mitähän tuo teksti lopulta nyt tarkoittaa  ;D.
Noh, täytyy nyt vielä ihmetellä hetki.

jhm

Mikä saa viemään takuunalaisen auton huoltopaikkaan missä ei tiedetä varmasti mitä öljyä auto vaatii eikä ole merkkiliike? Jatkon kannalta saa varautua tuolla tyylillä mahdollisiin hankaluuksiin jos jotain isompaa tulee.

Merkkiliikkeillä on täälläpäin (E-P) eri öljymerkkejä käytössä,toinen käyttää Shellin öljyjä ja toinen Castrollin ja täyttävät vaaditut luokitukset.Mikä lie sitten syynä.

VW Transporter T5  84kw 2014

tsi1490

Taitaa olla varminta hakea Prismasta tai Motonetista Mobil 1 ESP 0W-20 VW 508 -öljyt. Se on ainakin juuri oikeaa öljyä tähän moottoriin.

Periaatteessa sinne pitäisi voida laittaa mitä tahansa öljyä, joka täyttää luokituksen VW 508 00.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: tumpeloinen - 14.12.18 - klo:20:04
helposti vaurioituva pakokaasujen jälkikäsittelylaite ja mitähän tuo teksti lopulta nyt tarkoittaa

Bensa-autossa tuo helposti vaurioituva jälkikäsittelylaite tarkoittanee hiukkassuodatinta. Litraisessa Octaviassa ei kaiketi vielä ole, mutta uudessa 2.0 TSI-moottorissa on. Siinä suositus juurikin tuo 0W20-öljy. Uudessa Fabiassa (FL) on hiukkassuodatin TSI-moottoreissa.

tumpeloinen

Lainaus käyttäjältä: jhm - 14.12.18 - klo:21:07
Mikä saa viemään takuunalaisen auton huoltopaikkaan missä ei tiedetä varmasti mitä öljyä auto vaatii eikä ole merkkiliike? Jatkon kannalta saa varautua tuolla tyylillä mahdollisiin hankaluuksiin jos jotain isompaa tulee.

Merkkiliikkeillä on täälläpäin (E-P) eri öljymerkkejä käytössä,toinen käyttää Shellin öljyjä ja toinen Castrollin ja täyttävät vaaditut luokitukset.Mikä lie sitten syynä.

Tämä Tamhuolto on Motonetin oma korjaamo. Käsittääkseni on ihan asianmukainen paja ja takuut säilyy ym. Jos taas merkkiliikkeellä tarkoitetaan sitten vaikkapa Autokeskusta, niin siellä pelkästä öljynvaihdosta saa maksaa 200â,¬. Tarkoitus ei ole todellakaan hankkia itselle hankaluuksia tän vehkeen kanssa vaan päinvastoin. Ja niiden kone näytti, että tuo 0W-20 olisi siihen sopiva öljy. Se Comma on öljymerkki ja sen omilla sivuilla oli sitten tuo varoitus mahdollisesta (ilm. hiukkasuodattimesta). Öljyn vaihtoon on vielä hetki aikaa ja täytyy nyt vaan kartoitella noita vaihtoehtoja.

Petunet

Mielenkiintoista. Itse maksoin Autokeskukselle edellisestä öljynvaihdosta tasan 60â,¬.
Vein itse uuden öljyn ja dieselille voi olla eri hinta mutta melko iso hinnanero kuitenkin.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 15.12.18 - klo:09:01
Mielenkiintoista. Itse maksoin Autokeskukselle edellisestä öljynvaihdosta tasan 60â,¬.
Vein itse uuden öljyn ja dieselille voi olla eri hinta mutta melko iso hinnanero kuitenkin.

99â,¬ ilman omia öljyjä merkkarilla öljynvaihto (Toki öljy on 0-30W eikä 0-20W).

Lainaus käyttäjältä: tumpeloinen - 15.12.18 - klo:00:53
Tämä Tamhuolto on Motonetin oma korjaamo. Käsittääkseni on ihan asianmukainen paja ja takuut säilyy ym. Jos taas merkkiliikkeellä tarkoitetaan sitten vaikkapa Autokeskusta, niin siellä pelkästä öljynvaihdosta saa maksaa 200â,¬. Tarkoitus ei ole todellakaan hankkia itselle hankaluuksia tän vehkeen kanssa vaan päinvastoin. Ja niiden kone näytti, että tuo 0W-20 olisi siihen sopiva öljy. Se Comma on öljymerkki ja sen omilla sivuilla oli sitten tuo varoitus mahdollisesta (ilm. hiukkasuodattimesta). Öljyn vaihtoon on vielä hetki aikaa ja täytyy nyt vaan kartoitella noita vaihtoehtoja.

Jos väärää öljyä laitetaan tai käytetään ei merkkihuollossa, niin turha odottaa goodwilliä. Sen takia merkkihuollon öljynvaihto on halpaa ja saahan noita heidän käyttämiä öljyjä ostettua myös itse.

Comma on tosi tunnettu ja luotettavuutta herättävä öljymerkki  ;D.

EDIT:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/595075/Mobil-1-ESP-x2-0W-20-VW-5080050900-5-L
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590240/Castrol-EDGE-FST-TI-0W-20-V-4L

tumpeloinen

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 15.12.18 - klo:09:01

Kirjoitin epäselvästi, eli se 200 â,¬ tarkoitti juurikin öljyjä+vaihtotyötä. Pelkän vaihdon hintaa en silloin kysynyt.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.12.18 - klo:09:13
99â,¬ ilman omia öljyjä merkkarilla öljynvaihto (Toki öljy on 0-30W eikä 0-20W).

Jos väärää öljyä laitetaan tai käytetään ei merkkihuollossa, niin turha odottaa goodwilliä. Sen takia merkkihuollon öljynvaihto on halpaa ja saahan noita heidän käyttämiä öljyjä ostettua myös itse.

Comma on tosi tunnettu ja luotettavuutta herättävä öljymerkki  ;D.

EDIT:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/595075/Mobil-1-ESP-x2-0W-20-VW-5080050900-5-L
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590240/Castrol-EDGE-FST-TI-0W-20-V-4L

Lähinnä se idea oli vaan se, että käykö se 0w-20 siihen ja sitä Commaa se huollon kaveri itse ehdotteli. Kyllä itsekin hieman skeptisesti suhtaudun noihin hieman vieraampiin merkkeihin, mutta kai sekin ihan asiallista tavaraa olisi. Hintaero noihin tunnetumpiin ei ole kyllä iso, niin parempi vaihtoehto on varmasti pysytellä niissä. Täytyy nyt soitella noihin merkkiliikkeisiin ja kysellä pelkän vaihtotyön hintaa ja hakee sitten itse öljyt. Eipähän jää sitten myöhemmin ainakaan siitä kiinni, jos joskus tarvetta sille goodwillille tulee. Täytyy toivoa, ettei tule. ;)

JJambs

05/2018 käyttöönotettu RS, mittarissa 21tkm. Auto ilmoitti tänään, että öljynvaihtohuoltoon 2800km. Onko ajamiseni ollut niin aggressiivista, että huoltoväli on pudonnut 30tkm -> 24tkm? ;D Huoltovalikossa tarkastushuolto näyttää olevan ajankohtainen 30tkm kohdalla, eli vain öljynvaihto on 'aikaistunut'
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy