Helman kanttaus linttuun helmanosturilla ;-(

Aloittaja Octaavi, 28.04.14 - klo:08:04

« edellinen - seuraava »

Octaavi

Piti nostaa Ocu 1 TI-hallissa ylös helmanosturilla tuossa viikonloppuna. Nosturin isot lätkät on silleen löysiä että ne kallistelevat hieman sille puolelle, jossa paino on (jos siis helmalinja ei mene tasan pyöreän padin keskeltä).
No kanttaus vasemman etupyörän takaa littuun eli terävä alaosa kääntyi sisäänpäin. Helmassa ei muuten näkyvää vauriota laajemmalti, mutta omalla tunkilla ei tietenkään tuosta pysty enää nostamaan.

Onko kokemuksia asiasta? Oletteko korjauttaneet? Ongelma ei näy ulospäin muuta kuin siitä ohuimmasta kohdasta. Mahtaako katsastusmiehellä olla sanomista, tuo ei varmaan vielä vaikuta kotelorakenteen kestävyyteen?

brainsurgery

#1
Noita helmoja varten voisi tehdä vaikkapa jääkiekosta sahaamalla sellaisen lätkän, joka tukee sitä helmaa nostaessa.

Itse joskus nostin väärästä kohtaa autoa niin se helma taipui kun ei ollut vahvistettu.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Octaavi - 28.04.14 - klo:08:04
Piti nostaa Ocu 1 TI-hallissa ylös helmanosturilla tuossa viikonloppuna. Nosturin isot lätkät on silleen löysiä että ne kallistelevat hieman sille puolelle, jossa paino on (jos siis helmalinja ei mene tasan pyöreän padin keskeltä).
No kanttaus vasemman etupyörän takaa littuun eli terävä alaosa kääntyi sisäänpäin. Helmassa ei muuten näkyvää vauriota laajemmalti, mutta omalla tunkilla ei tietenkään tuosta pysty enää nostamaan.

Onko kokemuksia asiasta? Oletteko korjauttaneet? Ongelma ei näy ulospäin muuta kuin siitä ohuimmasta kohdasta. Mahtaako katsastusmiehellä olla sanomista, tuo ei varmaan vielä vaikuta kotelorakenteen kestävyyteen?

Tuttavalla kävi sama juttu viikon vanhan Focuksen kanssa. Korjaus maksoi 1.500 â,¬. Ainakin Fordin kohdalla nämä kannattaa korjata välittömästi ennen kuin ongelmat on isompia rikkoutuneen suojauksen kanssa.

Jos siellä ti-hallissa tuohuhaa enemmän, niin kannattaa laittaa jo brainsurgeryn mainitsemat jääkiekot padin väliin. Sahaa vain siihen kiekkoon tarpeeksi syvän uran joka tukee nostettaessa. Octaviassa lisäpala tuskin  teettää ongelmia korkeuden suhteen verrattuna moniin mataliin autoihin.

Mikey

Sahattu lätkä on kyllä riskaabeli ratkaisu - voi mennä kuormitettuna kahtia, jolloin auto tipahtaa sen pari senttiä. Samaan tyyliin, jos käyttää välikappaleena laudanpalaa, joka on syiden mukaisesti auton suuntaisesti. Kiekonhan saa halki jopa aikansa sitä lämimällä.... Itsellä on 5 mm paksusta kumimatosta Bostikilla liimaamalla tehty padi, joka on kestänyt vuodesta toiseen.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 28.04.14 - klo:08:59
Sahattu lätkä on kyllä riskaabeli ratkaisu - voi mennä kuormitettuna kahtia, jolloin auto tipahtaa sen pari senttiä.

Tämä riski täytyy ottaa. Yli 20v se on hyvin toiminut... :)

sambolo

Omassa ibizassa taittu helma, ei siitä katsuri mitään sanonut mutta itseä ketutti sen verta että tuttu maalari/peltiseppä sen korjas muiden töiden ohella(kaarien maalaus/pari paikkamaalausta ja lommon oikomista). Maksoin yhteensä 600e mutta tuttu vähän kiros hintaa minkä lupasi koska vaati vähän enemmän vaivaa se helman korjaus mitä oli odottanut.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

multsi

Ei katsuria helman lintassa olo kiinnosta. Aika monessa vanhemmassa autossa nuo yleensä on tunkattu ruttuun. Kerran väänsin itse miljoonapihdeillä eräästä autostani helman reunan takaisin suoraksi ja loput nuijin kumivasaralla. vähä maalia ja massaa päälle, niin ei uudesta erottanut.

Ongelma on kuitenkin helppo välttää siten, ettei tunkkaa helmasta. Minä tunkkaan aina jostain alustan vahvikkeesta tai riittävän paksusta tukivarresta tms. Takapää on yleensä nostettavissa akselin keskellä olevasta nostopisteestä.

Joonasaa

Itsellä kanssa edellisen omistajan jäljiltä helmat rutussa. Ei ole muuten katsastuksessa nähty vaivaa, paitsi tänä vuonna kun oli ruostunut reikä tuohon ruttaantuneeseen helmaan. Itse nostan jostain kohtaa jotain tukevaa palkkia. ei tarvi pelätä, että pettää. :)
Octavia mk1 1.8 20V

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy