ilmastoinnin ongelmat

Aloittaja pascat, 24.04.14 - klo:20:59

« edellinen - seuraava »

pascat

Moro,
T5 multivanin ilmastointi temppuilee. Järjestelmässä oli ainetta 750g jäljellä ja normitäytös olikos Se nyt 1350g. Järjestelmä täytettiin nyt mutta ei jäähdy. Täyttöpisteiden vieressä putket ei kylmene ollenkaan. Myöskään flekti ei lähde pyörimään kun eikös sen pitäisi kanssa pärähtää pyörimään kun kompura lähtee päälle. Sulakkeet tsekattu kojetaulusta ja konehuoneesta.
Löytyskö Kaarinan tai Turun alueelta vagcom jeesaajaa kuka tsekkais vikakoodit säädyllistä korvausta vastaan?
vinkkejä mahdollisista vikakohteista. Kompuraan en päässyt vielä käsiksi kun on hieman v-mäisessä paikassa. Pääseekö kompuran magneettikytkimeen käsiksi kun pohjamuovin poistaa?

Enhancer

#1
Lainaus käyttäjältä: pascat - 24.04.14 - klo:20:59
Moro,
T5 multivanin ilmastointi temppuilee. Järjestelmässä oli ainetta 750g jäljellä ja normitäytös olikos Se nyt 1350g. Järjestelmä täytettiin nyt mutta ei jäähdy. Täyttöpisteiden vieressä putket ei kylmene ollenkaan. Myöskään flekti ei lähde pyörimään kun eikös sen pitäisi kanssa pärähtää pyörimään kun kompura lähtee päälle. Sulakkeet tsekattu kojetaulusta ja konehuoneesta.
Löytyskö Kaarinan tai Turun alueelta vagcom jeesaajaa kuka tsekkais vikakoodit säädyllistä korvausta vastaan?
vinkkejä mahdollisista vikakohteista. Kompuraan en päässyt vielä käsiksi kun on hieman v-mäisessä paikassa. Pääseekö kompuran magneettikytkimeen käsiksi kun pohjamuovin poistaa?
En usko että tuon ikäisessä on enää magneettikytkimellistä kompuraa, vaan muuttuvatilavuuksinen joka siis pyörii aina, ja tehoa säädellään tarpeen mukaan.

Toisekseen, Transporterin ilmastoinnin kylmäainemäärä on 600-1100 grammaa, riippuen kompurasta ja onko takana erikseen kenno. Eli ns. bussimalleissa voi olla tuo 1100g, pakettiautossa ei ikinä. Sulla on liikaa ainetta siellä, ja painekytkin estää tehojen ottamisen kompuralta.

Tuossa vielä täyttömäärät: http://www.autofit.fi/korjaamot/fi/document.cfm?doc=show&doc_id=53
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

pascat

No voi kukin pers.. Taisi tulla säästettyä väärässä paikassa kun huollatin tuon "parkkipaikalla". Kaveri kyllä katsoi jostain vietävän kirjasta vuosimallin mukaan ja ns byssimallin missä kaksi kennoa. Ihan tarkkaa määrää en muista mitä sinne laitettiin mut Se sanoi että järjestelmässä oli hiukan päälle 700g tavaraa ja melkein puolet oli siis kadoksissa.
Tuo pitänee käyttää uudelleen koneessa kiinni että saa ainetta pois....

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: pascat - 24.04.14 - klo:22:12
No voi kukin pers.. Taisi tulla säästettyä väärässä paikassa kun huollatin tuon "parkkipaikalla". Kaveri kyllä katsoi jostain vietävän kirjasta vuosimallin mukaan ja ns byssimallin missä kaksi kennoa. Ihan tarkkaa määrää en muista mitä sinne laitettiin mut Se sanoi että järjestelmässä oli hiukan päälle 700g tavaraa ja melkein puolet oli siis kadoksissa.
Tuo pitänee käyttää uudelleen koneessa kiinni että saa ainetta pois....
Jos tuosta "huollosta" jotain maksanut olet, niin takaisin vaan. Saa ne liiat aineet sieltä ilman konettakin ulos, mutta parempi tehdä kerralla oikein.

Ei ole vielä tullut vastaan konsernilaitetta, jossa ei jossain päin konehuonetta ole kilpeä/tarraa jossa se oikea täyttömäärä toleransseineen kerrotaan. Eli kannattaa tähyillä sinne pellin alle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

pascat

Juu, täyttömäärä löytyi, 950g on lapussa. Autosta nollatiin vikakoodit ja ilmastointi lähti pelaamaan. Puhaltaa nyt noin 13 astetta viileempää kuin ulkoilma kun puhallin on täysillä eli ei tuosta ylitäytöstä taida pahemmin olla haittaa. Vikakoodeissa näkyi että kylmäaine oli ollut vähissä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: pascat - 25.04.14 - klo:22:27
Juu, täyttömäärä löytyi, 950g on lapussa. Autosta nollatiin vikakoodit ja ilmastointi lähti pelaamaan. Puhaltaa nyt noin 13 astetta viileempää kuin ulkoilma kun puhallin on täysillä eli ei tuosta ylitäytöstä taida pahemmin olla haittaa. Vikakoodeissa näkyi että kylmäaine oli ollut vähissä.
Käy nyt suosiolla ottamassa liiat pois, noin suuri ylitäyttö voi rikkoa kompuran, vaikka siellä toki painekytkimet onkin mutta riski on turha.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

wille84

Eikä sieltä ilmastoinnista saa tehoja jos on liian kovat paineet järjestelmässä -> kun kompura lähtee paineistamaan ainetta että tulisi kylmää, lyö paine kytkin jo pelin poikki kun paine nousee yli rajojen..

pascat

Testattu on, toimii ihan yhtä hyvin 950g ja 1350g täytöllä. Ainoa haitta pitkässä juoksussa saattaa olla että kompuran käynnistyessä korkeampi "lepopaine" kuormittaa kompuraa enemmän, käytön aikana ei ole eroa.  Molemmilla täytöillä pudotti tulevan ilman lämpöä noin 13-14 astetta ulkoilma lämpötilasta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy