Renkaanvaihto ja apuvälineet eli pyöränmutterinväännin ja momenttiavain

Aloittaja Erehdyin Passattiin, 21.04.14 - klo:12:06

« edellinen - seuraava »

Erehdyin Passattiin

Tervehdys
Yleensä saan vaan aikaan tuhoa jos päätän tehdä jotakin itse. Nyt on kuitenkin köyhyys iskenyt lopullisesti ja päätin vaihtaa renkaat ihan itse jatkossa.

Jonkunlainen apuväline tähän pitää kuitenkin saada. Sen verran olen kuitenkin laiska kaveri.

Tekeekö näillä Bilteman mutterinvääntimillä mitään ja saako noissa säädettyä suoraan oikean momentin? Manuaalissa ei puhuttu säätämisestä mitään ja halvemmassakin vääntömomentiksi ilmoitetaan 450 Nm. Käsittääkseni peltivanteissa momentin pitäisi olla kuitenkin 120 luokkaa.

Miten nämä työkalut siis toimivat ja miten se oikean momentin löytäminen onnistuu?

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Mutterinvaannin/Pyoranmutterinvaannin-IW-450-17185/
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Mutterinvaannin/Sahkokayttoinen-mutterinvaannin-310-Nm-17726/

los los

Itse ostin perinteisen momenttiavaimen 0,5m pituinen mekaanisen.
Ei tarvitse sähköä toimii reissussa,varren perässä momentin säätö,käytön jälkeen säätö nollille.
Halpis liikeissä edullinen,tarkuus riittää rengas töissä.

Juspe

Tämä nyt saattaa synnyttää melkoisen vastalauseryöpyn mutta vastaanpa nyt kuitenkin :D

Itse en ole käyttänyt mitään momenttiavaimia renkaiden vaihdossa. En alu- enkä peltivanteilla. Eikä momenttiavainta ole käytetty paikallisessa rengasliikkeessäkään missä olen asioinut. Muistaa vain ettei ihan hampaat irvessä väännä pultteja kiinni.

Pertsa

^Rengasliikkeissä nyt viimeksi käytetään momenttiavainta. Pulttipyssyllähän siellä vedetään niin tiukkaan ettei varmasti irtoa pultit eikä olla siten vastuussa siitä että pultit olis jääneet liian löysälle. Niitä on sitten itse mukava aukoa kahden metein pituisella jatkovarrella että saa pultit auki. Mm. siksi en koskaan vaihdata renkaita rengasliikkeissä. Mulla on muistaakseni joskus Tarjoustalosta ostettu momenttiavain ja sillä ja ristikkoavaimella on pärjätty jo vuosia.

Squamish

Lainaus käyttäjältä: Erehdyin Passattiin - 21.04.14 - klo:12:06
Tervehdys
Yleensä saan vaan aikaan tuhoa jos päätän tehdä jotakin itse. Nyt on kuitenkin köyhyys iskenyt lopullisesti ja päätin vaihtaa renkaat ihan itse jatkossa.

Jonkunlainen apuväline tähän pitää kuitenkin saada. Sen verran olen kuitenkin laiska kaveri.

Tekeekö näillä Bilteman mutterinvääntimillä mitään ja saako noissa säädettyä suoraan oikean momentin? Manuaalissa ei puhuttu säätämisestä mitään ja halvemmassakin vääntömomentiksi ilmoitetaan 450 Nm. Käsittääkseni peltivanteissa momentin pitäisi olla kuitenkin 120 luokkaa.

Miten nämä työkalut siis toimivat ja miten se oikean momentin löytäminen onnistuu?

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Mutterinvaannin/Pyoranmutterinvaannin-IW-450-17185/
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Mutterinvaannin/Sahkokayttoinen-mutterinvaannin-310-Nm-17726/

Ei mitään tietoa noista mutterinvääntimistä, mutta vastaehdotuksena momenttiavain ja sopiva pyöränmutteri- tai ristikkoavain. Noilla homma hoituu helposti.

darthjysky

If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

jjj84

Niin, rengasliikkeessä pyörät ammutaan kiinni pyssyllä ja momenttitangolla, eli ei ole tarvetta momenttiavaimelle. Momenttitankoja puolestaan löytyy mekeinpä 10Nm välein.

Bilteman pyssy avaa pultit jos eivät ihan ryytyneitä ole, mutta kiristykseen kaipaat vielä perinteisen momenttiavaimen... tai sitten tangon.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttitangot-5-kpl-191501/

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Juspe - 21.04.14 - klo:12:41
Tämä nyt saattaa synnyttää melkoisen vastalauseryöpyn mutta vastaanpa nyt kuitenkin :D

Itse en ole käyttänyt mitään momenttiavaimia renkaiden vaihdossa. En alu- enkä peltivanteilla. Eikä momenttiavainta ole käytetty paikallisessa rengasliikkeessäkään missä olen asioinut. Muistaa vain ettei ihan hampaat irvessä väännä pultteja kiinni.

Näin sitä itsekin tulee laitettua, vaikka momenttiavain löytyykin. Alkuun laitoin joskus momentilla, mutta kun on vakioksi muodostunut käyttää sellaista teleskooppiväännintä niin sen momentin on oppinut suurin piirtein. Pitkällä varrella auki helposti, lyhyellä kiinni helposti, ja aina lähtee hyvin auki eikä ole löystynytkään.

savolaiskollega

Enpä ole itsekään koskaan momentilla kiristellyt. Momentin hankin tuossa muutama vuosi sitten todetakseni, että nyt sattu sellanen malli jonka säädöstä en tajua hevon peetä ;)  Siellä se on tallissa pölyä keräämässä.

SNG

Itsellä Bilteman isompi momenttiavain. Ostettu vuosia sitten. Sama avainmalli voitti  taannoin TM:n momenttiavainvertailun ylivoimaisesti. Mukana kalibrointitodistus. Toiminut oikein hyvin.

Tourano

Kymmenisen vuotta kiristänyt pyöränpultit tai -mutterit momenttiavaimella. Yllättävän pienellä vääntövoimalla saa oikeaan kiristysmomenttiin.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

TDiih

Toimiiko momenttitanko alujenkin kanssa? Itse olen peltivanteetkin kiristelly momenttiavaimella, tai muuten vetää ne ristikkoavaimella aivan liian kireälle.

Bilteman 10v vanhalle pulttipyssylle olen miettinyt korvaajaksi ebaystä Hazetin valmistamaa pyssyä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Länskäri

Ja että miksikö momenttiin? No siksi että alumiini pakenee liian suuren paineen alla ja vanteen reikä syvenee pikkuhiljaa, peltivanne ei ole niin kranttu. Ja siksi että varsinkin pulttipyssyllä voi vetää pultin helposti äärirajalle, sitten eräänä kauniina päivänä pultti on poikki taikka kierteet syrjällään.

skriko

Minullakaan ei ole momenttiavainta eikä älypuhelinta. Ã,,ly on päässä ja momentti hauiksessa.

Poni

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.04.14 - klo:19:33
Minullakaan ei ole momenttiavainta eikä älypuhelinta. Ã,,ly on päässä ja momentti hauiksessa.

Mutta eihän hento neito saakaan pultteja liian kireälle  :D

Minulla on momenttiavain, käytän sitä.
Mutta nuo momenttitangot, miten ne toimivat, mikä niissä on logiikkana?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Poni - 22.04.14 - klo:09:45
Mutta eihän hento neito saakaan pultteja liian kireälle  :D

Ã,,läs nyt Poni. Kun meillä oli Jetta kolmosautona, vaihdoin siihenkin aina itse renkaat. Sitten kun autoon tuli ikää, en ollut enää niin tarkka siitä autosta ja annoin huoltomiehen vaihtaa siihen renkaat kympillä.
Ekan kerran kun vaihtoi, ihmetteli oikein ääneen, että kuka ihme on vääntänyt nämä pultit näin kireälle. Joutui ottamaan puolen metrin rautajatkon että aukesi.
Olet kyllä siinä oikeassa, että ei varmaan voikkaan laittaa liian kireälle. Laitan avaimesta jatkoa vain 5 cm, niin sitten saa puolella metrillä  auki.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: Poni - 22.04.14 - klo:09:45
Mutta nuo momenttitangot, miten ne toimivat, mikä niissä on logiikkana?

Arvelen, että niissä on kiinteäksi asetettu räikkäsysteemi. Niitä näkyy myytävän muutaman kappaleen sarjoina, jossa kullakin varrella on oma momenttinsa.

Lainaus käyttäjältä: skriko - 22.04.14 - klo:15:22
Olet kyllä siinä oikeassa, että ei varmaan voikkaan laittaa liian kireälle.

Kyllä voi.

MJ

Omassa autotallissa käytettävät välineet:

- hallitunkki
- voimavarsi
- momenttiavain
- kevytmetallivanteille muovisuojattu hylsy

Näillä työkaluilla ovat renkaat vaihtuneet nassikka-ajoista lähtien. VW:n tyypillinen 120 Nm kiristysarvo on yllättävän köykäinen. Käsituntumalla tulisi helposti kiristettyä jonkin verran kovemmalle. Sitten jos pultit on gummien vaihdon yhteydessä rengasliikkeessä kiristetty mutteripyssyllä, ovat ne rasahtaneet melkoisesti seuraavalla avaamiskerralla.
-11 Passat Variant 2.0 TSI man
-09 BMW K 1300 S
Ex: Passat Variant -08 1.8 TSI man
      Suzuki Bandit 1200 S -99

golf5

Onkos kukaan hommanu sähkökäyttöistä mutterinväännintä? Motonetilla ois kanta-asiakashintaan 39,90â,¬. Vääntövoima 300Nm, että lähteekö pultit irti noilla väännöillä?! Paineilmavehkeet kyllä löytyy,mutta kätevä olis toi sähkövehje.

Jultsu

Isä tais just hommata samankaltaisen, en tiedä oliko juuri tuollainen, kehui kyllä ihan ykkösvehkeeksi. Kysäisenpä maksimiväännöistä viikonloppuna kun käyn morjenstamassa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mii

Bilteman sininen sähköinen mutterinväännin käytössä ja vaihdeltu renkaat joku 7 kertaa tällä. Toimii!
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Jyri

Itsellä käytössä halpis akkuväännin, ei siinä momenttia piisaa, mutta momenttiavaimella aina alkuavaus ja loppulukitus, nopeuttaa silti huomattavasti renkaiden vaihtoa.

JFabiaK

Hieman viisastelua - ehkä viisauttakin - tähän suomalaiseen autotekniikkaan  ;) :
Renkaan vaihtoja tuskin tekee kovinkaan moni - paitsi rengasliikkeissä - koska renkaan vaihto tehdään renkaanvaihtokoneella ja on sitä vaativampi mitä matalaprofiilisemmasta renkaasta on kysymys. Rengashan vaihdetaan/asennetaan vanteelle. Pyöränvaihtoja sen sijaan harrastetaan paljon ominkin konstein; ja nyt nämä konstit ovat sitten "koneellistettuja". Suosittelen ennemmin panostamaan turvalliseen ja tukevaan nostimeen (tunkkiin). Kunnollisella mutterin/pultin vääntimellä saa mutterit/ruuvit turvallisesti auki ja kiinni; ja loppukiristyksen tekeminen momenttiavaimella takaa vanteen tasaisen rasituksen ja kiinnipysymisen - muistakaa kevytmetallivanteen jälkikiristys ( 50-150 km:n jälkeen ).
Muttereita/pultteja ei kannata rasvata kierteiltään/kartioiltaan, koska tällöin pulttiin tulee helposti liian suuri jännitys, joka saattaa jopa katkaista pultin
Menetelmällä "riittävänkireälle" on saatu aikaan vanteiden rikkoutumisia (peltivanteet murtuvat, pultit menevät läpi; aluvanteista irtoaa holkit/metalli murtuu ) ja rengasrikon yhteydessä ei ole sitten saatu pultteja/muttereita auki. Ja näitä ongelmia saa aikaiseksi niin "haballa" kuin koneellakin.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Geoman

Alumiinivanteiden kiristysmomentti on noin 120 Nm, se on alhainen ja oikean sekä tasaisen kiristysmomentin saavuttamiseksi on momenttiavain hyvä. Laitain pultteihin tai pultinreikiin hieman kuparivaseliinia - mitään liikakiristyksen vaaraa ei ole. Samaa rasvaa laitan myös kevyesti keskinapaankin navan puhdistuksen jälkeen. Pultit väännän aina käsin helposti pyöriettävällä hylsyavaimella - rengasliikkeiden ja korjaamoiden jäljiltä on paineilmapyysväännön seurauksena ollut muutama rikkoutunut kierre.

Jälkikiristys on syytä tehdä. Yleensä kuljettajan puolen pultit saattavat löystyä - nekään eivät jos on suoritettu tasainen kiristys ristiin ja mielellään lopuksi kierros ympäri.

Nostamiseen käytän hallitunkkia jonka päällä on kumityyny. VAG-autojen nostokohtia on vähän ja niihin on hyvä perehtyä ennen auton nostoa ja tukemista korjaustöiden yhteydessä.

dosetti

Ap kysyjälle tarkentaisin vielä oman mielipiteeni, että ilman pulttipyssyäkin pärjää. Sitä en oikein mihinkään muuhun näkisi tarvittavan kuin pyörien vaihtoon. Jos vaihdettavia pyöriä on kymmeniä, esim. joku tempaus koululuokan matkarahaston hyväksi, voisi se olla ihan kätevä. Sen hetken kun sitä käyttää. Pulttien pyörittely ainakin itselläni on niin vähän aikaa vievä osuus koko revohkasta, etten näe oikein mitään tarkoitusta pulttikoneelle. Jos joku vekotin on saatava pyörien vaihtoon, niin ennemmin se kunnollinen hallitunkki.

Daatta

Minulla tuo renkaanvaihto on aina pidempi projekti, helposti menee sellaiset kuusi tuntia kun puunailee ja tuunailee... Mutta varusteet pitää olla jos ei viimeisen päälle niin ainakin kohtuulliset. Pikku kompura, Motonetin "kahden vasaran" pulttikone ja aluvannehylsy pulttien kiertämiseen. Momentit katson Lidlin avaimella, tarkkuus riittänee. 8) Nostamiseen on Bilteman "ralli"tunkki, joka on oikeasti hyvä. Jack pad on sahattu jääkiekosta, eli ura joka sopii auton nostokohtaan. Kiekko ei ole ihan tarpeeksi paksu, jotta se tukeutuisi kunnolla myös pohjaan. Yleensä nuo nostokohdat on em. syystä murjottu mutkalle. Cuprassa pelti on sentään taivutettu kaksin kerroin, kestää nostelua toivottavasti paremmin kuin ex. 1M Leon.

Muutama uusi palikka pitäisi ostaa, tämä nettikauppa myy ainoastaan jenkkeihin:

http://www.purems.com/Products/PROTECHSIDEPADProtech-Side-Lift-Jack-Pad
http://www.purems.com/Products/WH1415Wheel-Hanger

Eli parempi jack pad ja renkaanvaihtoapuri. Tuo jälkimmäinen tuntuisi olevan Cuprassa kovinkin tarpeellinen, vanne ei pysy yhtään keskiön päällä, huuli on ilmeisesti liian matala. Aika ähellystä tuo renkaanvaihto, kun yrittää pitää rengasta paikoillaan ja samalla sohia pulttia huulille. Pahimmillaan saattaa tulla naarmuja vanteen sisäpintaan tai maalattuun jarrusatulaan...  :o

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Höylä

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.04.15 - klo:16:05
Minulla tuo renkaanvaihto on aina pidempi projekti, helposti menee sellaiset kuusi tuntia kun puunailee ja tuunailee... Mutta varusteet pitää olla jos ei viimeisen päälle niin ainakin kohtuulliset. Pikku kompura, Motonetin "kahden vasaran" pulttikone ja aluvannehylsy pulttien kiertämiseen. Momentit katson Lidlin avaimella, tarkkuus riittänee. 8) Nostamiseen on Bilteman "ralli"tunkki, joka on oikeasti hyvä. Jack pad on sahattu jääkiekosta, eli ura joka sopii auton nostokohtaan. Kiekko ei ole ihan tarpeeksi paksu, jotta se tukeutuisi kunnolla myös pohjaan. Yleensä nuo nostokohdat on em. syystä murjottu mutkalle. Cuprassa pelti on sentään taivutettu kaksin kerroin, kestää nostelua toivottavasti paremmin kuin ex. 1M Leon.

Muutama uusi palikka pitäisi ostaa, tämä nettikauppa myy ainoastaan jenkkeihin:

http://www.purems.com/Products/PROTECHSIDEPADProtech-Side-Lift-Jack-Pad
http://www.purems.com/Products/WH1415Wheel-Hanger

Eli parempi jack pad ja renkaanvaihtoapuri. Tuo jälkimmäinen tuntuisi olevan Cuprassa kovinkin tarpeellinen, vanne ei pysy yhtään keskiön päällä, huuli on ilmeisesti liian matala. Aika ähellystä tuo renkaanvaihto, kun yrittää pitää rengasta paikoillaan ja samalla sohia pulttia huulille. Pahimmillaan saattaa tulla naarmuja vanteen sisäpintaan tai maalattuun jarrusatulaan...  :o

Kelpaako tällainen apuri? Google -> 893012223 käy jos on sama kierre kun 3b(g) Passateissa.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Höylä - 24.04.15 - klo:16:11
Kelpaako tällainen apuri? Google -> 893012223 käy jos on sama kierre kun 3b(g) Passateissa.

Mielenkiintoista, OEM VAG tuote:

LainaaWheel Hanger
Audi B5 S4 2.7T
Plastic wheel hanger also known as "Tommy Bar"

Kierre on pitkälti sama, mutta metallinen on hakusessa. Itse tuote ei paljon maksa, mutta pitäisi saada tilattua järkevillä postikuluilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy