Kysely TSI-moottorien jakopäävioista

Aloittaja tet, 19.04.14 - klo:15:24

« edellinen - seuraava »

Onko autosi TSI-moottorissa esiintynyt osien vaihtoa (jakoketju, ajoituksen säädin ym.) vaativaa jakopäävikaa?

On ollut vikaa, moottorilla ajettu 0 - 50 000 km ennen vikaa
17 (14.5%)
On ollut vikaa, moottorilla ajettu 50 000 - 100 000 km ennen vikaa
17 (14.5%)
On ollut vikaa, moottorilla ajettu 100 000 - 150 000 km ennen vikaa
4 (3.4%)
On ollut vikaa, moottorilla ajettu 150 000 - 200 000 km ennen vikaa
3 (2.6%)
On ollut vikaa, moottorilla ajettu yli 200 000 km ennen vikaa
0 (0%)
Ei vikaa, moottorilla ajettu 0 - 50 000 km
47 (40.2%)
Ei vikaa, moottorilla ajettu 50 000 - 100 000 km
34 (29.1%)
Ei vikaa, moottorilla ajettu 100 000 - 150 000 km
6 (5.1%)
Ei vikaa, moottorilla ajettu 150 000 - 200 000 km
1 (0.9%)
Ei vikaa, moottorilla ajettu yli 200 000 km
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 117

tet

Kun tuo vanha "jakoketjuketju" on venynyt jo pidemmäksi kuin TSI:n jakoketju, niin vaihdetaanpa uusi ketju! ;D

Kun alkuperäisketjussa ei ole äänestystä DSG-ongelmaketjun tapaan, niin tässäpä nyt sellainen. Itse en hirveästi usko näiden foorumiäänestysten paikkansa pitävyyteen, mutta keskustelua näistä ainakin saa aikaiseksi. Ja onhan se hauska verrata, saadaanko TSI-kyselystä aikaiseksi vielä rumemmat lukemat kuin DSG-kyselystä. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

skriko

Jakoketju alkoi rääkymään kun mittarisa oli 12 800. Auto oli jakorempassa viime syksynä 30 000 ja rapiat ajettuna, ikää tuolloin 3 vuotta. Takuu oli mennyt umpeen just vuosi sitten.

Vaarivanhus

Kolmen TSI-moottorin kokemuksella, kaikki autot ostettu uutena:
1. 90 tkm ei vikaa TSI 1.4 kaksoisahdettu vm. 2007
2. 50 tkm ei vikaa TSI 1.4 kaksoisahdettu vm. 2011
3. 27 tkm ei vikaa TSI 1.2 vm 2012
Joutilas 76v

Asterion

Hyvä galluppi. Olisin itse laittanut tuonne ensimmäiseksi vaihtoehdoksi jo 0-25tkm. Itsellä ketju oli vaihdettu jo kahteen kertaan 50tkm mennessä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 19.04.14 - klo:18:22
Hyvä galluppi. Olisin itse laittanut tuonne ensimmäiseksi vaihtoehdoksi jo 0-25tkm. Itsellä ketju oli vaihdettu jo kahteen kertaan 50tkm mennessä.
Asterion. Oon voinut kysyä jo aikaisemminkin, mutta kysyn uudesta. Mikä auto sinula oli ja missä kilsoissa huomasit oireet ensimmäisen kerran? Koska korjattiin ( kilometrit ), koska tuli uuteen taas oireet ( kolometrit ), siis miten paljon oli ajettu rempan jälkeen. Kuka maksoi?

Asterion

Skrikolle... En enää muista tarkkoja kilometrimääriä mutta ensimmäisen kerran ketju meni vaihtoon noin 1.5 vuoden päästä käyttöönotosta ja seuraavan kerran kun auto oli 2.5 vuotta vanha ja takana noin 50tkm, eli takuu oli mennyt vanhaksi noin puoli vuotta aikaisemmin. Auto oli yeti 2010 1.2 TSI DSG. Itse en  maksanut kummallakaan kerralla mitään. Luovuin autosta kun se oli 100tkm ajettu.  Tuo viimeisin ketju ei oireillut vielä kun laitoin auton kiertoon mutta luotto oli valitettavasti mennyt.  Auto LL-ohjelmalla aina.

MJ

Voisiko tätä kyselyä vielä hienosäätää siten että siitä ilmenisi myös moottorityyppi (kuutiotilavuus ja teho KW)?
-11 Passat Variant 2.0 TSI man
-09 BMW K 1300 S
Ex: Passat Variant -08 1.8 TSI man
      Suzuki Bandit 1200 S -99

skriko

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 20.04.14 - klo:19:00
Skrikolle... En enää muista tarkkoja kilometrimääriä mutta ensimmäisen kerran ketju meni vaihtoon noin 1.5 vuoden päästä käyttöönotosta ja seuraavan kerran kun auto oli 2.5 vuotta vanha ja takana noin 50tkm, eli takuu oli mennyt vanhaksi noin puoli vuotta aikaisemmin. Auto oli yeti 2010 1.2 TSI DSG. Itse en  maksanut kummallakaan kerralla mitään. Luovuin autosta kun se oli 100tkm ajettu.  Tuo viimeisin ketju ei oireillut vielä kun laitoin auton kiertoon mutta luotto oli valitettavasti mennyt.  Auto LL-ohjelmalla aina.

Ok. Jos ajat noin 20 tkm/v niin ekalla pääsit jotain 30 000 ja tokalla 20 000. Samoissa mennään, nyt mittarissa 38 000, ei ainakaan toka kettinki vielä oireile. Metrejä tosin vasta 8 tkm. Ainoa hyvä puoli sulla, kun ajat tuplasti minkä minä. Mulla meni eka vaihtoon 3 vuotiaana. Toka menis "tasaisen taulukon mukaan" 5 vuotiaana/50 000. Eivät taitaisi enää iän puolesta maksaa kaikkea. Toivon ettei enää rupeis rääkyyn.

tet

Lainaus käyttäjältä: MJ - 20.04.14 - klo:20:52
Voisiko tätä kyselyä vielä hienosäätää siten että siitä ilmenisi myös moottorityyppi (kuutiotilavuus ja teho KW)?

Ei oikein, tulee liikaa vaihtoehtoja. Nyt on jo 10 vastausvaihtoehtoa, jos laittaisi vaikka kolme eri konetta olisi vaihtoehtoja jo 30. Voithan sinä tehdä äänestyksen jossa kysytään vain konetyyppiä mutta ei kilometrejä. Eli listaat eri TSI-koneet ja jokaisella vain kyllä tai ei ongelmaa vaihtoehtoina.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

skriko

Tähänastinen vikaprosentti 32,86. Aika on huima, kun joka kolmannessa autossa vikaa.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.04.14 - klo:19:36
Tähänastinen vikaprosentti 32,86. Aika on huima, kun joka kolmannessa autossa vikaa.

Kuinka moni tänne kirjoittava onkaan ottanut kirjoitusoikeudet juuri tuon ongelman takia, siinä vastaus suureen vikaprosenttiin.

pomo

Aika hyvin näyttävät pelaavan, suurin osa vastauksista ei vikaa!

skriko

Lainaus käyttäjältä: pomo - 21.04.14 - klo:21:28

Olen täysin eri mieltä kanssasi. Jos tämä otanta pitää paikkansa, niin 100 000 autoa kun myydään, niin 33 000 on ketjuvikaisia.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 21.04.14 - klo:19:40
Kuinka moni tänne kirjoittava onkaan ottanut kirjoitusoikeudet juuri tuon ongelman takia, siinä vastaus suureen vikaprosenttiin.
Tuo on yksi tulkinta, joka voi pitää paikkaansa tai sitten ei.. olisko fifti-sikti mahdollisuus :)

Lainaus käyttäjältä: pomo
Plussat myönteisestä ajattelutavasta, mutta jos 'tutkimuksen' mukaan 1/3 autoista hajoaa jakoketju, niin onhan se käsittämättömän iso määrä.

Mutta.. ei kai nuo laitteet oikeasti noin pommeja voi olla?
Sokota on kaiken järjen mukaan oikeilla linjoilla? .. ongelmia on mutta suurin osa kaiketi pelaa?
(..tosin itte en pikku tsi:tä ostaisi :) .. just in case, kun muutakin on tarjolla)

jarkko_h

Jos joku on ottanut tunnukset tsi-ongelmien myötä ei se juuri merkittävästi vaikuta tilastoon. Tuskin monikaan noista on täällä roikkumassa ja äänestämässä.

Vastaavasti tilastoa vääristää juuri autokuumeessa auton ostaneet ja tänne kirjautuneet, joilla tuskin vielä ongelmia. Lisäksi tilastoa vääristää VAG foorumin käyttäjien profiili. Joukon autojen kiertonopeus huomattavasti keskimääräistä suurempaa. Tämä pienentää tilastossa vikaantuneiden määrää isommilla km määrillä.

Jos omistaa ketjuvaihteellisen dsg auton täällä nähtyjen tilastojen mukaan auton moottori tai voimansiirto porsii noin 60% todennäköisyydellä ennen erittäin vaatimatonta 200tkm rajapyykkiä. Tässä ei ole mukana vielä edes öljynsyöntiongelmia, eikä turbon hajoamisia.

Sniiki

Ei tällaisiin äänestyksiin pitäisi kyllä vastata sillä se on sama kun tilaisi Elloksen luettelosta kasan vikoja moottoriin, mutta ~90tkm 2.0TSI eikä varsinaisia ketjuoireita ole ollut. Pitää sen lyhyen 1-2s rallatuksen startissa. Talvella ilmaantui kyllä pieni nykimisongelma kylmällä koneella 2700-3000 rpm tuntumassa tasaisesti vajaakaasulla kiihdyttäessä. Huomaa parhaiten 2. vaihteella. Semmoista pehmeää nypyttämistä joka poistuu koneen lämmetessä eikä ilmaannu muilla kierrosalueilla. Vika lienee tulpissa/puolissa tai mitä luultavammin suuttimessa kun vastaavia ongelmia ollut muillakin ja näyttäs suutin olevan yleensä syypää vaikkakin vaihtoehtoja voi olla useampikin.

mek

Tuo kysely tehtiin jo kerran:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg288416#msg288416

Kuukauden päästä lähtee perheen viimeinen vaggine (ja potentiaalinen jakoketjukroonikko, kopkop) vaihtoon, tuleva auto ei ole tämän konsernin tekosia. Onneksi ei sattunut itselle mustapekka käteen. Vuosimallin 2010 1,4 TSI Octaviassa kilometrejä 70 000, ei vikoja jakoketjussa, eikä juuri muutakaan.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.04.14 - klo:23:47
Olen täysin eri mieltä kanssasi. Jos tämä otanta pitää paikkansa, niin 100 000 autoa kun myydään, niin 33 000 on ketjuvikaisia.
Olihan tämä sarkastia?
Tunnen hlökohtaisesti ainakin viisi TSI koneella ajavaa. Kenelläkään ei ole ketju porsinut. Onko silloin ketjuvikaisia 0%?
En edelleenkään väitä,etteikö niitä ketjuvikoja siellä olisi, mutta eivät nämä itsetehdyt tutkimukset anna kyllä minkäänmaailman suuntakuvaa tilanteesta.
Edelleenkään yli 99% TSI koneilla ajavista ei varmasti kirjoita tänne palstalle.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

sakal83

skriko

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.04.14 - klo:15:50
Olihan tämä sarkastia?
Tunnen hlökohtaisesti ainakin viisi TSI koneella ajavaa. Kenelläkään ei ole ketju porsinut. Onko silloin ketjuvikaisia 0%?
En edelleenkään väitä,etteikö niitä ketjuvikoja siellä olisi, mutta eivät nämä itsetehdyt tutkimukset anna kyllä minkäänmaailman suuntakuvaa tilanteesta.
Edelleenkään yli 99% TSI koneilla ajavista ei varmasti kirjoita tänne palstalle.

Jännä, minä kyllä tunnen. Sekä porsineiden jakopäiden, että DSG:n omistajia.  Johan esim. noista 1.2:sta porsi ketjut jo aikaa ennen ahtamista. Ã,,itimuorin Polosta pomppasi ketju startissa jo 2000 luvun alkupuolella. Oli ajettu ~35tkm ja ikää noin pari vuotta. Takuuseen kyllä meni. Tuolloinkaan eivät korvaansa letkauttaneet huollossa vaikka starttirääkäisystä valiteltiin huollossa. Antautuihan sekin sitten lopulta kunnon seurauksin. Tämä ketjuhomma alkaa olemaan pian jo yli 10-vuotta kestänyt vaiva näissä Saksan ihmeissä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

skriko

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 22.04.14 - klo:21:17
Jännä, minä kyllä tunnen. Sekä porsineiden jakopäiden, että DSG:n omistajia.  Johan esim. noista 1.2:sta porsi ketjut jo aikaa ennen ahtamista. Ã,,itimuorin Polosta pomppasi ketju startissa jo 2000 luvun alkupuolella. Oli ajettu ~35tkm ja ikää noin pari vuotta. Takuuseen kyllä meni. Tuolloinkaan eivät korvaansa letkauttaneet huollossa vaikka starttirääkäisystä valiteltiin huollossa. Antautuihan sekin sitten lopulta kunnon seurauksin. Tämä ketjuhomma alkaa olemaan pian jo yli 10-vuotta kestänyt vaiva näissä Saksan ihmeissä.

Joo, kumma kun joku jaksaa olla sitä mieltä että noi ketjut eivät ole ihan susia. Itse yli 40 vuotta autokaupan maailmassa olleena. en ole koskaan kuullut, että suuressa suomalaisessa merkkiliikkeessä, olisi palkattu 2 miestä per liike, pelkästään jonkun auton tai moottoriversion vikojen korjaamiseen 8t/päivä. Mutta nyt olen.

apo

Olen ehdottomasti skrikon kanssa sama mieltä. Itsekkin niitä useamman korjauttanut.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: apo - 22.04.14 - klo:21:59
Olen ehdottomasti skrikon kanssa sama mieltä. Itsekkin niitä useamman korjauttanut.

Tuskin kukaan oikeasti uskoo tai väittää että näitä ketjuongelmia ei olisi ollut liikaa, tämä keskustelu osaltaan yrittää epätieteellisellä tavallaan selvittää ongelman laajuutta.

pomo

tästä kyselyn vastauksista saa myös sen käsityksen, että 100 000km jälkeen viat loppuvat? Tuntuu hankalalta uskoa, että nämä "saksan ihmeet" ois niin huonoja kun väitetään. Itse olen ajanut vag autoilla vuodesta 1993 ja hyvin ne on toiminut! Kilsoja autoissa on on ollu muutamasta kympistä vajaaseen 300 000km. Mutta toki mullenon voinut sattua vain hyviä autoja.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: pomo - 22.04.14 - klo:22:17
tästä kyselyn vastauksista saa myös sen käsityksen, että 100 000km jälkeen viat loppuvat?

Eihän tuosta nyt tuommoista johtopäätöstä voi vetää. Otoksessa on tällä hetkellä vain 13% (13 kpl), joilla ajettu 100-200tkm. Noista 13 autosta 7kpl, eli 54% porsinut. Siis joka toinen moottori vaurioituu ennen 200tkm!!. Tosin otos populaatioon nähden liian pieni. Kokonaisotanta tosin alkaa olla jo hyvä. Parempi jopa kuin puoluegallupeissa.

Jos jonkin johtopäätöksen voi vetää pienestä paljon ajettujen autojen populaatiosta, niin tällä foorumilla autot ovat keskimäärin nuoria ja vähänajettuja. Otoksen autoista 87% alle 100tkm. Eli autoja parhaassa iässä ja siitä huolimatta noin 1/3 osa moottoreista vaurioituneita.

Wekotin

Kuningaskuluttajassa VW:n edeustaja puhui 80 vaihdetusta moottorista viime vuonna. Tässä ei taida mukana olla pelkät ketjuvaihdot eikä Pärnäsen korjaamolla suoritetut korjaukset. TSI-moottorikannaksi mainittiin 50000 autoa. Jos joka vuosi on suunnilleen sama määrä vaihdettu puhutaan noin 1-1,5% pelkästään moottorivaihtoja.

Sitten tulee vielä Skodat ja Seatit tähän päälle.

jarkko_h

Jos auton keskimääräiseksi elinkaareksi lasketaan 15 vuotta joudutaan maahantuojan ilmoittaman moottorivaihtoprosentin mukaan vaihtamaan moottori 15%-22,5% kejullisista tsi-autoista autoista. Tämä ei sisällä mäntä, turbo...  remontteja.

Toki ennakoivien ketjuvaihtojen (33-54% tämän tilaston mukaan) ansiosta täysin  vaihtokuntoon menevien yksilöiden määrä oletettavasti pienempi.

Joka tapauksessa kyse ei ole mistään pienestä erittäin harvan omistajan kohdalle tulevasta ongelmasta. Ei tämän tilaston eikä edes maahantuojan ilmoittaman luvun valossa.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 23.04.14 - klo:08:20
Jos auton keskimääräiseksi elinkaareksi lasketaan 15 vuotta joudutaan maahantuojan ilmoittaman moottorivaihtoprosentin mukaan vaihtamaan moottori 15%-22,5% kejullisista tsi-autoista autoista. Tämä ei sisällä mäntä, turbo...  remontteja.

Prosentti vuodessa + 15 vuotta = 15%.  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy