Skoda Superb Combi vm.2010 - maalia kulunut takarenkaan takaa + pohjan kunto

Aloittaja mikkark, 15.04.14 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

mikkark

Moi,

viikonloppuna vaihtui Golf vm. 2010 Superbbiin. Olin Superbin maalipintaongelmista lukenut etukäteen, mutta niinpä tämänkin huomasin vasta kotipihassa. Eli oikean takapyörän takaa on maalipinta kulunut kokonaan pois sellaiselta lapsen kämmenen kokoiselta alueelta pois. Ei liittyne niinkään niihin maaliongelmiin, mistä täälläkin on ollut puhetta, vaan ihan siihen, että kun ei ole roiskeläppää takana, niin hiekkapesuksihan se menee (vaikka tämä yksilö onkin etuvetoinen).

Autolla on nyt yli 60 000 kilsaa ajettu, joten en tiedä, missä vaiheessa tuo maali on noin kulunut pois. Lähinnä nyt haluaisin tietää, että mitä kannattaisi tehdä a) maalipinnan ehjäämiseksi ja b) tulevien ongelmien (ruoste?) välttämiseksi:

1) Jotkut kuuluu asennuttaneen taakse roiskeläppiä huollossa huokeaan hintaan (viitisen kymppiä). Kuulostaa kohtuulliselta sijoitukselta?
2) Pystyykö (kohtuulliseen hintaan) tuon pienen kohdan maalauttamaan, vai pitääkö maali laitatuttaa koko alaosaan taakse, jotta ei tule erisävyisiä kohtia?
3) Törmäsin testiin, jossa oli mukana juuri 2010-vuoden Superb sun muita autoja ja tarkasteltu ruostesuojausta ja pohjan kuntoa (http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusien-autojen-ruosteenesto-retuperalla). Näköjään Superbilla on helppo ottaa pohjakosketuksia ja sitä myöten hävittää osa pohjan suojauksesta tien varteen? Oletan, että tehtaan tekemä ruostesuojaus sun muu on kunnossa (näitä VAGin vehkeitä on moneen otteeseen kehuttu siinä suhteessa), enkä kysy, että kannattaako tehdä jotain lisäsuojausta (en aio autoa pitää kuin max 4-5 vuotta), mutta mahdollisiin pohjakosketuksiin ja suojamuovien rikkoutumiseen liittyen kysyisin, että pystyykö pohjan kunnon tarkistuttamaan jossain, esim. huollon yhteydessä/kuntotarkastuksessa (ammattitaitoisesti!) kohtuulliseen hintaan/ilmaiseksi?

- mikko

Ile88

1) Takakuralätkät tosiaan auttavat tuohon takapuskurin maalin lähtöön ja kustantaa sen viitisenkymppiä. Combissa myös takalasi pysyy puhtaampana lätkien kanssa kuin ilman.

2) Maalauskustannus riippuu väristä. Perusväreissä rajan pystyy usein häivyttämään ja maalaamaan vain osan puskurista. Joissain metallihohtoväreissä rajan häivytys ei onnistu millään ja joutuu maalaamaan koko puskurin ~600-700â,¬ irroitustöineen.

3)Pohjassa on lähes koko alueella muovinen "pohjapanssari" josta todennäköisesti puuttuu paloja jos on oikeen kovaa ottanut kiinni ja sen näkee vaikka katsastuksessa kun nostavat auton ylös. Tectylin kotelosuoja-aine motonetistä noin kympillä pullo ja ruikit sitä pohjaan jos jossain jotain pintaruosteen alkua näkyy niin eiköhän tuolla 5 vuotta aja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy