ocu II vetarinpultti

Aloittaja maketsu83, 06.04.14 - klo:16:27

« edellinen - seuraava »

maketsu83

Rupesin tuosda kokeilemaan tuota vetarin pulttia jolla tulee pyörännapaan kiinni.pitääköhän tuo olla kuinka lujalla pultin kun iskarit vaihatin merkkiliikkeessä että onkohan jäänyt löysälle kun pyörii kun vääntää tuollaisella 60 cm jatkovarrella. Pitääkö olla niin lujalla kun menee?


Juhaa

Niin se kaveri ainakin mulle sen veti, oli varmaan ainakin 1,2 metrin vääntövarsi ja koko kropalla väänsi, hyvin on toiminut :)

anttito

Itse yritin tuota momenttia tänään. Vaihdoin iskarin ylälaakerit ja alapallot, kun kolisi ja katsastus on tulossa. 200 Nm meni helposti momentilla. Sitten 180 asteen kimppuun. Aseena putkella jatkettu väännin, vääntövartta yhteensä 1 metri. Väänsin koko kropalla ja sitten poks ja tipun maahan polvilleni. Luulin että saa**** nyt meni pultti poikki. Ei onneksi, Stahlwillen hylsy halkesi. Merkkasin viivan pultin kantaan klo 12 kohdalle ennen vääntämistä. Astelevyllä mitattuna meni 105 astetta. Saa olla siinä.


Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: anttito - 12.04.14 - klo:21:34
Väänsin koko kropalla ja sitten poks ja tipun maahan polvilleni. Luulin että saa**** nyt meni pultti poikki. Ei onneksi, Stahlwillen hylsy halkesi.
Hyvin osaan kuvitella, miltä tuntui, ennenkuin huomasit, mitä tapahtui ;)
Joutilas 76v

maketsu83

pitääkö tosiaan olla nuin perskeleen lujalla! meni kuin vettä vain kun vetelin sillä 60 cm varrella. lopetin kiristyksen kun rupes vähän tulemaan vastusta! mutta jos te olette vetänyt 1m kangella ja hylsyt halki niin pitääpä itekkin vetää huomena tappi pohjaan asti!

tapanixxx

3/4" hylsy ja väännin sekä 2.5m jatkovarsi. Kyllä irtoaa ja menee kiinni oikeaan momenttiin.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: anttito - 12.04.14 - klo:21:34
. . . Ei onneksi, Stahlwillen hylsy halkesi. . .

Voi olla,että herra Stahlvilleä kiinnostaa tuon hylsyn näkeminen. Palkintona saattaa olla uusi hylsy. -ainakin kannattaa kysyä.

Lainaus käyttäjältä: maketsu83 - 12.04.14 - klo:23:00
mutta jos te olette vetänyt 1m kangella ja hylsyt halki niin pitääpä itekkin vetää huomena tappi pohjaan asti!

Mieluummin ohjeen mukaan. Homma muuttuu hauskaksi, jos katkaiset sen pultin.

maketsu83

Kuin kauan tuota pulttia pitää kiristää ennenkuin rupeaa kunnolla kiristymään? Pyöritin ainakin 6 kierrosta eikä kyllä omasta mielestä tunnu kiristyvän yhtään. Kai tuon pitäis joskus rueta vastustamaan enemmän jos kerta vedätte
1,5 metrin varrella naama irvessä ja minä kirin 60 cm varrella!  on tullut kyllä harjoiteltua nuita käsivarsia tuolla tukkimetsässä jonku verran!

apche

Kuus kierrosta?  :o Kierteet menny?

maketsu83

tai sitten on alkujaan ollut niin huonosti kiinni!

apche

200 Nm + 180º sen piti olla. Eikös?

dosetti

Jos se on korjaamolla aukaistu niin ovat varmasti uusineet sen pultin? Kuulostaa siltä, että kohta otetaan sen napsahduksen jälkeen vartti takaspäin..

maketsu83

Mikä on tuo napsaus? Kohta vaihtuu auto rupeaa sen verran tuo kolina ottamaan ohtaan!

dosetti

Lainaus käyttäjältä: maketsu83 - 13.04.14 - klo:17:30
Mikä on tuo napsaus? Kohta vaihtuu auto rupeaa sen verran tuo kolina ottamaan ohtaan!
Kun pultti menee poikki. Voin toki olla väärässäkin, mutta eikös tuo napapultti ole venyvää sorttia eli pitää vaihtaa aina aukaisun jälkeen..? Olipa tai ei, en uskaltaisi laittaa vanhalla kiinni.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 13.04.14 - klo:17:58
Kun pultti menee poikki. Voin toki olla väärässäkin, mutta eikös tuo napapultti ole venyvää sorttia eli pitää vaihtaa aina aukaisun jälkeen..? Olipa tai ei, en uskaltaisi laittaa vanhalla kiinni.
Kävin merkkiliikkeestä ostamassa vetarin suojakumin ja sarjassa ei ollut mukana uutta napapulttia. Huoltoneuvoja sanoi, että vanhalla pultilla vaan kiinni.
Momentista en tiedä yhtään, tuttu asentaja vetäisi pulttipyssyllä kiinni ja hyvin tuo on nyt vuoden päivät pysynyt paikoillaan.

j.s.h

Tuolla pultilla kiritään napa ja vetoakseli toisiinsa. Liitos on boorilla, jos se on puhdistamatta purkamisen ja asennuksen jäljiltä voi se vaatia jonkin verran voimaa kun se vedetään sisäkkäin. Olisiko nuo 6 kierrosta käsivaralla tämän aiheuttamia? Navan ja vetarin boorin ollessa sisäkkäin vedon muuttumisen kyllä huomaa kun käsityökalut ilman jatkovarsia loppuvat kesken ja pultti kiristetään lopulliseen tiukkuuteen.

Ps. Jos auton alustaa, jarruja tai ohjausta remontoidessa tulee epäuskoinen olo, pitäisikö miettiä remontin ulkoistamista jollekkin tieto-taidon omaavalle?  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy