Meneekö RS vaihtoon?

Aloittaja tapanixxx, 07.03.14 - klo:17:25

« edellinen - seuraava »

Hawtin

On kyllä omasta mielestäni aika huvittavaa höpötellä mutkaominaisuuksista, kun kyse on perus-pertin perheautoista ja normaaleista suomalaisista teistä, jotka ovat koko ajan heikkenevässä kunnossakin. Kyllä näillä teillä ja suunnilleen sääntöjen puitteissa ajettaessa on neliveto ja pieni ekstra maavaraan aika paljon hyödyllisempi juttu. Itsellä alla eka neliveto ja vajakkia ei enää tule, oli talvea tai ei. Kaarreominaisuuksia voi sitten miettiä, jos osoite on Monza tai Nyrre ja alla tuplatehot räsään nähden. Tosin sielläkin neliveto on valttia. Täällä ei laillisesti voi sellaisista kaarreominaisuuksista nauttia, joista scoutti ei mainiosti selviäisi, kun rajoitukset on tehty niin, että vähemmilläkin ominaisuuksilla pysyy väylällä.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

ram1

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 08.03.14 - klo:13:58
On kyllä omasta mielestäni aika huvittavaa höpötellä mutkaominaisuuksista, kun kyse on perus-pertin perheautoista ja normaaleista suomalaisista teistä, jotka ovat koko ajan heikkenevässä kunnossakin. Kyllä näillä teillä ja suunnilleen sääntöjen puitteissa ajettaessa on neliveto ja pieni ekstra maavaraan aika paljon hyödyllisempi juttu. Itsellä alla eka neliveto ja vajakkia ei enää tule, oli talvea tai ei. Kaarreominaisuuksia voi sitten miettiä, jos osoite on Monza tai Nyrre ja alla tuplatehot räsään nähden. Tosin sielläkin neliveto on valttia. Täällä ei laillisesti voi sellaisista kaarreominaisuuksista nauttia, joista scoutti ei mainiosti selviäisi, kun rajoitukset on tehty niin, että vähemmilläkin ominaisuuksilla pysyy väylällä.
Mitä eroa höpöttää mutkaominaisuuksista tai mökkiteistä.Kumpaa ajat enemmän.Silti mun mielestä Rs ja Scout täysin eri genren autoja.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

vallu

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 08.03.14 - klo:13:58

Sitten äkkiä Kyllöselle viestiä että kieltää etuvetoiset, matalan maavaran omaavat ym. samanlaisiin kategorioihin sovipat autot suomen teiltä turvallisuusriskin takia,koska teillä ei voi enää ajella tavis autoilla.HUMMERI taitaa olla paras laittaa tilaukseen,vielä armeijaversio.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 08.03.14 - klo:14:03
Mitä eroa höpöttää mutkaominaisuuksista tai mökkiteistä.Kumpaa ajat enemmän.Silti mun mielestä Rs ja Scout täysin eri genren autoja.

No yleensä "mutkaominaisuuksilla" tarkoitetaan hieman muuta kuin pelkkää ajoa väylällä, jossa on mutkia. Tämä sen vuoksi, että kaikki autot (paitsi se nissan, josta irtosi ratti pari v sitten) selviävät niistä norminopeuksilla kohtuullisesti. Samoin räsä ja scoutti. Eroja alkaa tulla enemmän, kun nopeutta nostetaan, mutta silloin useimmiten mennään jo rajoitusten tuolle puolelle.

Tuskin räsän ja scoutin ohjaustuntumassa sinänsä on valtavia eroja, vaan erot tulevat korkeammasta painopisteestä, mutta tämä taas alkaa vaikuttaa kovemmissa nopeuksissa. Tietenkään kokeilematta ei voi tietää. Ja vaikkei mökkitie (en sinänsä ole niistä edes puhunut) olisi pitkä, niin voihan se vituttaa kantaa kamat viimeset kaks kilsaa. Monet kuitenkin ajelevat muuallakin kuin kehäteillä. Näin itsekin, mutten silti ole kovasti kaipaillut korkeampaa maavaraa, eikä sitä olekaan, mutta neliveto on aivan lyömätön juttu. Ei välttämättömyys useimmille, mutta aivan pirun kiva juttu ;D

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: vallu - 08.03.14 - klo:14:19
Sitten äkkiä Kyllöselle viestiä että kieltää etuvetoiset, matalan maavaran omaavat ym. samanlaisiin kategorioihin sovipat autot suomen teiltä turvallisuusriskin takia,koska teillä ei voi enää ajella tavis autoilla.HUMMERI taitaa olla paras laittaa tilaukseen,vielä armeijaversio.

Hmmm...sulla taisi mennä pointti hieman ohitse...

Kotipirtti

Kyseenalaistan ensinnäkin virallisen kiihtyvyyseron scout 184 hv dsg:n rs combi tdi dsg:n välillä. Syyt:
1. näillä tehoilla ja leveillä kumeilla on niin paljon pitoa että pitävällä pinnalla rs:kään ei paljoa sudi. Toki enemmän kuin scout.
2. Scout ei ainakaan ole kevyempi, vaan mieluummin raskaampi nelivedon tuomien komponenttien takia. Vaikka joku varuste puuttuisikin räsään verrattuna.
3. Tyypillisesti vastaava neliveto jää kiihtyvyydessä kaksivetoiselle. Esim bemareiden kohdalla.
4. Scoutissa on pakosti suurempi ilmanvastus koska se on korkeampi. Paljon korkeampi.

Okei, jos scoutin välitykset ovat sopivammat 0-100 välille, ehkä se voi vaikuttaa. Ja kuten todettu, liukkaalla tietenkin aina neliveto on yliveto. Mutta hyvällä asfaltilla en usko virallisien lukemien paikkansapitävyyteen!

Ugh! Olen puhunut.

(Sitäpaitsi mulle tulee kolmen viikon sisään riisseli tomaatti compi räsä ja se on autojen kunkku! :) )

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Kotipirtti - 08.03.14 - klo:14:54
Kyseenalaistan ensinnäkin virallisen kiihtyvyyseron scout 184 hv dsg:n rs combi tdi dsg:n välillä. Syyt:
1. näillä tehoilla ja leveillä kumeilla on niin paljon pitoa että pitävällä pinnalla rs:kään ei paljoa sudi. Toki enemmän kuin scout.
2. Scout ei ainakaan ole kevyempi, vaan mieluummin raskaampi nelivedon tuomien komponenttien takia. Vaikka joku varuste puuttuisikin räsään verrattuna.

Neliveto lisää painoa yli 100kg ja muovit päälle. Leon Cupra lähtee alle 6s 0-100km/h vaikka etuveto. Voisin olla samaa mieltä kanssasi.

Ante

3. Tyypillisesti vastaava neliveto jää kiihtyvyydessä kaksivetoiselle. Esim bemareiden kohdalla.

Tämä jo menee hieman ohi aiheen, mutta kun satuin koeajamaan Audi A4:n nelivetoisena ja etuvetoisena. Nelivetoinen samalla moottorilla (1.8TFSI) ja manuaalilla tuntui menevän nopeammin ja piti ihan tarkistaa suorituskykytiedot. Quattro kuitenkin on noistakin painavampi.

http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/a4/a4-avant/prices.html#source=http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/a4/a4-avant/engines/technical-details.html&container=page

Scout10

4. Scoutissa on pakosti suurempi ilmanvastus koska se on orkeampi. Paljon korkeampi.

Okei, jos scoutin välitykset ovat sopivammat 0-100 välille, ehkä se voi vaikuttaa. Ja kuten todettu, liukkaalla tietenkin aina neliveto on yliveto. Mutta hyvällä asfaltilla en usko virallisien lukemien paikkansapitävyyteen!
4. Scoutissa on pakosti suurempi ilmanvastus koska se on korkeampi. Paljon korkeampi.

1.Scout:n rengaskoko 225/50.17 joten ei paljon eroa leveydessä RS:n koosta.
2.Scout on varmasti jonkin verran raskaampi mutta laatikon välitykset eivät ole samat kuin RS:ssä.(Huippunopeus pienempi)
3.BMW = Baijerilainen muna..vitku....
4.Ilmanvastuksella ei ole mitään merkitystä jollei hae huippuja Bonnevillesta.

Jep.olen vastannut.

(Omistanut Scout -10 1.8 TSI 4v ilman että yksikään RäSä on ollut nopeampi lähtijä valoista)

Ugh! Olen puhunut.

(Sitäpaitsi mulle tulee kolmen viikon sisään riisseli tomaatti compi räsä ja se on autojen kunkku! :) )

Scout10

Ugh ym ja tomaatti combi jäivät roikkumaan lainatessa.
Karistakaa pois lukiessa kuten todellisuudessakin tapahtuu.

(2015 Scout 2.0 TDI/184 tilaukseen heti kun mahdollista)

Taky

Mitä eroa höpöttää mutkaominaisuuksista tai mökkiteistä.Kumpaa ajat enemmän.

Niin ja moniko meistä omalla lompakolla hankitulla autolla ajaa auton limitit tappiin että erot edes käytännössä voisi erottua?

Metsähallitus on vain liian lähellä niin taitaa jäädä jokunen piiru limiittejä käyttämättä joka tapauksessa....

:P
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tapanixxx

Kyllähän välillä liikenteessä näkee näitä kuskeja jotka ulosmittaavat autonsa ominaisuuksia ja ajotyyli on sen mukaisesti "urheilullinen".

Vaarantavat tässä tapauksessa ei vain oman turvallisuutensa, vaan samalla myös muiden tietä käyttävien turvallisuuden.

Jotkut näistä pääsee iltapäivälehtien sivuille ajosuorituksillaan.

Onneksi vakuutus ei näissä törkeissä tapauksissa korvaa latin latia ja kuusakoski saa hyvää materiaalia mistä saadaan tehtyä uutta tavaraa. Omistajalle myös pikku taloudellinen menetys.

Rata on ainoa paikka missä mitataan auton suorituskyky. Yleisillä teillä max 120kmh mitattavissa ulos auton tehoista.

hapelton1

Silti mun mielestä Rs ja Scout täysin eri genren autoja.

Eiköhän ostajakunta ole aika sama. Hätäisimmät ovat ostaneet RS:n ja jos/kun markkinoille tulee RS henkinen auto nelivedolla niin loputkin laittavat tilauksen menemään puhumattakaan niistä RS kuskeista, joita vajaaveto on alkanut ärsyttämään. Lisäksi hieman toisenlainen muotoilu on plussaa Scoutin osalta, että erottaa edes malli on muuttunut. Varsinkin RS Ocun farmarin perät ovat varsin samanlaiset (2 ja 3).

maher

Ei mene! :) En ole nelivetoisilla pahemmin ajanut, mutta en ole kyllä koskaan sellaista kaivannutkaan, joten parempi ulkonäkö ja mahdolliset varuste-erot Scouttiin (hintaerosta ei vielä tietoa) kääntävät minulla vaa'an edelleen RäSän puoleen. Mielenkiintoista kylläkin, että laittavat Scouttiin saman dieselkoneen kuin RäSässä on - enempi vaihtoehtoja Octavian hankkiville.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: japa - 08.03.14 - klo:09:13
Mitäs tuossa kiihtyvyydessä on ihmeellistä ? Tämä 1,4 kiihtyy 8,4 satkuun eli käytännössä lähes yhtä nopea  ;D Kalliiks tulee jos haluaa vajaan sekunnin voittaa.  :o

Naapurin emäntää lainatakseni: "Jokainen voitettu sekunti kiihdytysajassa vastaa ainakin yhtä tuumaa lisää siihen kuskin erääseen paikkaan..."   :P

hapelton1

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 10.03.14 - klo:12:05
Avoin suhde?

Ei ainakaan meikulla eikä naapurin emännällä.  :-X
Ihmetteli vain ääneen toisen naapurin isännän auton ostoa, kun moottoritehot ja kiihtyvyydet taisi olla tärkeämpiä kuin perheen mahtumiset autoon tai auton käytettävyys ylipäätään.   ???

Epes

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 10.03.14 - klo:11:56
Naapurin emäntää lainatakseni: "Jokainen voitettu sekunti kiihdytysajassa vastaa ainakin yhtä tuumaa lisää siihen kuskin erääseen paikkaan..."   :P

Meidän perheen seuraava auto on suurella todennäköisyydellä neliveto. Se on todennäköisimmin joku konsernimerkeistä mutta mikä, ei tiedä vielä? Talvella on hyvä olla autona neliveto jolla voittaa mainittuja sekunteja paikkamaan pakkaseen kadonnutta itsetuntoa  ;D

tapanixxx

Minä en ymmärrä miksi 35-50 ke autoja ostetaan vajaavetoisina.

Suomessa on sellaiset olosuhteet että neliveto tuo paljon lisää hyötyä autoiluun.

Ymmärrän vajaavetoisuuden halvemmissa hintaluokissa 15-30 ke. Hinnastahan se on lopulta kiinni. Tuskin kukaan ottaisi vajaavetoista autoa jos tarjotaan samalla hinnalla myös nelivetoista mallia.

Ennemmin neliveto kuin dsg jos minulta kysytään kumpi on hyödyllisempi varuste suomessa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 10.03.14 - klo:12:47
Minä en ymmärrä miksi 35-50 ke autoja ostetaan vajaavetoisina.

Suomessa on sellaiset olosuhteet että neliveto tuo paljon lisää hyötyä autoiluun.

Ymmärrän vajaavetoisuuden halvemmissa hintaluokissa 15-30 ke. Hinnastahan se on lopulta kiinni. Tuskin kukaan ottaisi vajaavetoista autoa jos tarjotaan samalla hinnalla myös nelivetoista mallia.

Ennemmin neliveto kuin dsg jos minulta kysytään kumpi on hyödyllisempi varuste suomessa.
Itse painotan kyllä automaatin paljon nelivedon edelle. Nelivedosta saa jotain tuntuvaa etua harvoina talvipäivänä, mutta automaatti "toimii" joka päivä. Maastoajossa neliveto tietenkin antaa paljon, muttei matalat ja kevytrakenteiset katuautot muutenkaan maastoon sovellu. Mikä sun mielestä on tuo nelivedon hyöty?

Kugahan

Joku arveli että Räsän ja Scoutin ostajakunta on aika lailla sama. Ei kuitenkaan ihan sama.

Minä en ainakaan voisi kuvitellakaan ostavani Räsää, koska en tarvitse kovempaa suorituskykyä yhtään mihinkään. Vähän ihmettelen kuka sitä yleensäkään mihinkään "tarvitsee", tai ylipäätään pierettimellä varustettuja autoja..., mutta pikkupojat ovat pikkupoikia isoinakin. Toivottavasti jättävät kuitenkin sen leikkimisen radoille, koska liikenteessä se on vaarallista ja häiritsee kaikkia muita. Yleensä kohellus tarkoittaa myös laitonta menoa.
Itse olen pitkään ajanut autoilla, jotka kiihtyvät parhaimmillaan nollasta sataseen noin 12 sekunnissa ja aina olen ohi päässyt, kun on ollut tarve. Jos ohitus vaatii kahdeksan sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan, on kuski lähtenyt ohittamaan niin tiukassa raossa, että pienikin virhearvio tai virheliike maksaa helposti muutaman ihmishengen.

Jos räsä ja siihen liittyvät arvot eivät tosiaan ole minun juttuni, niin Scout taas voi hyvinkin olla. Korotetulla maavaralla ja nelivedolla  on ihan oikeaa hyötykäyttöä lumisella mökkitiellä ja veneen nostoissa. Tuolla mökkitiellähän on oikeasti kyse siitä, kantaako kamat kaukaa vai pääseekö huonoissa olosuhteissa lähelle. Ja trailerihommissa on kyse siitä, nouseeko venepaketti vai pitääkö hakea apua.

Scout taas on näihin tarpeisiin ihan optimipeli, koska katumaastureiden turha korkeus pelkästään lisää ilmanvastusta ja nostaa kulutusta. Katumaasturilla ajan nyt, koska tarjolla olleista se osui parhaiten tarpeisiin. Scout kuluttaisi luultavasti 1-1,5 litraa vähemmän kuin nykyinen peli. Kun sen vaihdon aika tulee, voi Scout olla varteenotettava vaihtoehto. Täytyy tosin lukea tarkasti näitä palstoja, pääseekö  mallisto eroon lastentaudeistaan ja muista ongelmistaan, lähinnä DSG:ssä. Dieselkoneet kaiketi ovat nykyisinkin tarpeeksi luotettavia.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.03.14 - klo:13:31
Itse painotan kyllä automaatin paljon nelivedon edelle. Nelivedosta saa jotain tuntuvaa etua harvoina talvipäivänä, mutta automaatti "toimii" joka päivä. Maastoajossa neliveto tietenkin antaa paljon, muttei matalat ja kevytrakenteiset katuautot muutenkaan maastoon sovellu. Mikä sun mielestä on tuo nelivedon hyöty?

Oletko vetänyt matkailuvaunua tai nostanut venettä trailerilla? Toki etuvedollakin usein pärjää mutta nelivedolla paremmin :)

Tourano

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 10.03.14 - klo:17:05
Oletko vetänyt matkailuvaunua tai nostanut venettä trailerilla? Toki etuvedollakin usein pärjää mutta nelivedolla paremmin :)

Menee jo offtopiciksi ja rankasti mutta nelivedoissakin on eroja  ;)
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

tapanixxx

Mikään neliveto mitä olen käyttänyt ei ole näissä hommissa vajaavetoista huonompi. Tai ainakaan tähän mennessä näin ei ole ollut. Toki nelivetoisissa on eroja, haldexilla on useampi mallisukupolvi mitä löytyy liikenteessä.

Kugahan

Eroja nelivedoissa on, mutta perushaldexit ovat nykyisin ihan toimivia järjestelmiä satunnaiseen tarpeeseen, samoin omassani oleva Fordin neliveto. Jos aikoo raskaassa maastossa möyriä pitkään kerrallaan, kannattaa sitten hankkia oikea maasturi korotetulla alustalla.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kugahan - 10.03.14 - klo:16:50

Minä en ainakaan voisi kuvitellakaan ostavani Räsää, koska en tarvitse kovempaa suorituskykyä yhtään mihinkään. Vähän ihmettelen kuka sitä yleensäkään mihinkään "tarvitsee", tai ylipäätään pierettimellä varustettuja autoja...,
Itselleni ainakin ajettavuus ja varusteet olivat RS:n tärkein avu. Kohtuullisen tehokas moottorikaan ei nyt ainakaan vähennä auton käyttökelpoisuutta. Itse asiassa pidän siitä, kuinka normiajelussa moottorin puhti riittää mainiosti alhaisilla kierroksilla ja jos siltä tuntuu, niin menoa löytyy lisää ylärekisteristä. Toki pienempitehoisellakin moottorilla ajaisi kaikki samat ajot, mutta teho lisää mukavuutta siinä missä muutkin varusteet. Pieretintä ilman voisin kyllä elää, mutta ei sekään millään tavalla vähennä auton käyttöarvoa. Sillä on helppo hauskuuttaa kyytiläisiä ja jos se ei kiinosta, niin ainahan  pierettimen voi hiljentää. 

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 10.03.14 - klo:17:05
Juu vetokoukku oli yksi niistä harvoista (muistaakseni kolmesta) varusteista, jota en autooni ottanut. Vähän luulen, etten ole ainoa, joka ei tarvitse suurta vetokykyä. Se on varmasti totta, että raskasta kärryä vetävä vetojuhta hyötyy nelivedosta. Tuo ei vain taida olla niin yleinen tarve, että sillä voisi perustella nelivedon olevan must. En taitaisi kyllä muutenkaan valita Golf-luokan perheautoa DSG:llä raskaisiin vetohommiin. Nämä autot ovat omimmillaan aivan muussa käytössä.

FullBlack

Lainaus käyttäjältä: Kugahan - 10.03.14 - klo:16:50
Itse olen pitkään ajanut autoilla, jotka kiihtyvät parhaimmillaan nollasta sataseen noin 12 sekunnissa ja aina olen ohi päässyt, kun on ollut tarve.

Itse olen ajanut pitkään autolla joka kiihtyi sataan 20-30s tarkkaa ei kellotettu mutta kalenterista katsottiin...
Oli MB200D vm 1984 ihan sai jättää kunnon välin edellä ajavaan, sitten sopiva suora reilu ennakointi ja ohi! Onnistuu kyllä.
Turvallistako, kyllä kun tietää mitä tekee! Mukavaa no todellakin...
Se että asioita tapahtuu silloi kun pyytää on jonkin verran parempi!

Latexi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.03.14 - klo:20:31
Juu vetokoukku oli yksi niistä harvoista (muistaakseni kolmesta) varusteista, jota en autooni ottanut. Vähän luulen, etten ole ainoa, joka ei tarvitse suurta vetokykyä.
Vetokoukun huonoja puolia on se, että joudut kuskaamaan yhden jos toisen kaverin muuttokuormaa. Sitten kaverin kaverin jne... Se syö miestä raahata niitä kalusteita jollain kossupalkalla pitäjästä toiseen. Ei minullakaan ole sellaista ylellisyyttä asennettuna, eikä tule.  8)
Latexi

tapanixxx

Joo. Jos veneilee tai harrastaa lomailua asuntovaunun kanssa niin vaikeaa on ilman koukkua selvitä.. Saahan tuollaisen koukun laitettua itsekin parissa tunnissa, ja säästää useamman satasen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy