Kesärenkaat alle - joko uskaltaa?

Aloittaja Homer, 27.02.14 - klo:16:19

« edellinen - seuraava »

SNG

Tänään vaihtu, ja tuulilasiin tuli halkeama. Ilmeisesti tunkkaamisen yhteydessä tuulilasin alareunaan tuli halkeama (nousee "ylös" vasemmalla ja oikealla puolella). Yhden kiveniskemän "kautta" tuo halkeama kulkee.

Tein itse ja säästin  ;D ;D ;D

mla

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 28.04.17 - klo:09:01
Ei tuo CrossClimate talvirenkaalle pärjää lumella ja jäällä vielä vähemmän. Kesärenkaaksi kuitenkin pito on todella hyvä lumella ja loskassa.

Samaa mieltä. Lisäksi ovat hieman äänekkäät.

Loskassa pärjäsi ihan hyvin crossclimateilla ja vuoden vaihteessa oli pelkkää peilijäätä mm. parkkipaikoilla. En ongelmia kohdannut noilla ajaessa. Vuoden vaihteessa vaihdoin nastarenkaat alle Sharaniin, kun lähdin perheen kanssa tuntureihin lomailemaan. Melu tosiaan väheni kun vaihdoin nastat alle, mutta nastarenkaat ovat tuumaa pienempää kokoa ja kapeammat.

Kun marraskuussa tuli lunta, niin ajattelin, että koitan hetken miltä nuo crossclimatet tuntuu alla - kokeilu venyi sitten 2kk:n pituiseksi, kun ne tuntuivat toimivan riittävän hyvin Pirkanmaan alueella. Jarrutusmatka oli pidempi kuten kitkarenkailla, mutta tuntui nastarenkaiden vaihdon jälkeen aivan kuin sivuttaispito olisi ollut parempi crossclimateissa. Saattoi johtua niiden leveydestä jota niissä oli 20mm enemmän kuin nastarenkaissa.
Joka tapauksessa hyvät kesällä ja ihan hyvät 'välikelillä', kun sää vaihteli rajusti marras-joulukuussa kuivan, jäisen ja lumisen kelin välillä. Sekä nyt huhtikuussa. Ei jaksa turhaan junnata nastarenkailla kun nuo crossclimatet toimii hyvin näillä keleillä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

SNG

Lainaus käyttäjältä: mla - 29.04.17 - klo:09:24
Loskassa pärjäsi ihan hyvin crossclimateilla ja vuoden vaihteessa oli pelkkää peilijäätä mm. parkkipaikoilla. En ongelmia kohdannut noilla ajaessa. Vuoden vaihteessa vaihdoin nastarenkaat alle Sharaniin, kun lähdin perheen kanssa tuntureihin lomailemaan. Melu tosiaan väheni kun vaihdoin nastat alle, mutta nastarenkaat ovat tuumaa pienempää kokoa ja kapeammat.

Kun marraskuussa tuli lunta, niin ajattelin, että koitan hetken miltä nuo crossclimatet tuntuu alla - kokeilu venyi sitten 2kk:n pituiseksi, kun ne tuntuivat toimivan riittävän hyvin Pirkanmaan alueella. Jarrutusmatka oli pidempi kuten kitkarenkailla, mutta tuntui nastarenkaiden vaihdon jälkeen aivan kuin sivuttaispito olisi ollut parempi crossclimateissa. Saattoi johtua niiden leveydestä jota niissä oli 20mm enemmän kuin nastarenkaissa.
Joka tapauksessa hyvät kesällä ja ihan hyvät 'välikelillä', kun sää vaihteli rajusti marras-joulukuussa kuivan, jäisen ja lumisen kelin välillä. Sekä nyt huhtikuussa. Ei jaksa turhaan junnata nastarenkailla kun nuo crossclimatet toimii hyvin näillä keleillä.

Hyvä tarina! Mielenkiintoinen tuote juuri hankalille keleille kun käydään otsikoon juupas-eipäs-keskustelua keväällä ja syksyllä talvirenkaista. Ilmeisesti tosiaan melu ei ole ainakaan pienimmästä päästä.

Ootko MLA kurkannut noiden treadwear lukemaa? Kiinnostaisi tietää.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.04.17 - klo:20:36
Energysavereilla ajaa maltillisella ajotyylillä ja kohtuukuntoisilla teillä jopa yli 100tkm. Itse ajoin 80-90tkm. Niissä on korkea TreadWear lukema, en muista paljonko. Varastossa on yksi 15" energysaver ilman plussaa, pitää tarkistaa. Se oli paras siitä sarjasta silloin kun vaihdoin uudet ja jätin vararenkaaksi. Voin katsoa millitkin. Jokatapauksessa en juuri alle 3mm aja renkaita.

Tuo 195/65/15 energysaver oli paistettu -09 ja yli 4mm pintaa. 400 on TW. Eli komeasti olisi yli 100tkm kestänyt. Pyörän kulmat täytyy olla kuitenkin kunnossa noille lukemille, myöskin paineet ja ajotyyli.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: mla - 29.04.17 - klo:09:24kun ne tuntuivat toimivan riittävän hyvin Pirkanmaan alueella.

Ã,,lä nyt hulluja puhu, foorumin virallinen totuus kuuluu niin että Suomessa ei voi talvirengaskaudella käyttää mitään muuta kuin skandikitkoja tai skandinastoja, asui sitten ahvenanmaalla tai vaikkapa esim. Tampereella. Jos et usko niin lue vaikka uusin TM:n talvirengastesti!!!111
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Normanton

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.04.17 - klo:16:02
Ã,,lä nyt hulluja puhu, foorumin virallinen totuus kuuluu niin että Suomessa ei voi talvirengaskaudella käyttää mitään muuta kuin skandikitkoja tai skandinastoja, asui sitten ahvenanmaalla tai vaikkapa esim. Tampereella. Jos et usko niin lue vaikka uusin TM:n talvirengastesti!!!111

En minä ainakaan olisi noilla halunnut koko talvea ajaa. On siihen syynsä että talvella pitää olla oikea talvirengas. Varmaan noilla voisi selvitä, mutta en kyllä luota niihin yhtään jäällä. Kyllä ainakin nastarenkaaseen verrattuna ero on aikamoinen.

Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.04.17 - klo:10:27
Ootko MLA kurkannut noiden treadwear lukemaa? Kiinnostaisi tietää.

Koitin tänään katsoa lukemaa noista renkaista ja en sellaista löytänyt. Ei ilmeisesti ole merkitty ainakaan kyseisiin kappaleisiin.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Peeveli

Golf-virran heikentyminen alkaa näkymään. Tällaisia keväitä ja kesiä saadaan jatkossa eli lunta pukkaa ja pakkasta. Ens kierroksella pidetään nastarenkaat läpi vuoden, ei tarvitse kuin yhdet vanteet -säästöä tulee samalla. Nekin säästöt on hyvä saada kasaan kun ruuan hinta kohoaa pilviin (maamme kesäkauden ruuantuotanto tulee kokemaan perikadon).

Eka Golf

Vappuna katson jos edes toiseen kulkineeseen uskaltaa kesikset vaihtaa!  :o
Jääkausi lähestyy vaikka ihminen on sitä tarmokkaasti estänyt!  8)

-karppa-

Nyt on jo sellainen yli 5cm lunta tuossa mökin pihassa. Onneksi on vielä talvirenkaat alla, kun huomenna pitää liikkua. Maanantaina voisi vaihtaa sitten kesärenkaita alle  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 29.04.17 - klo:20:26
Ens kierroksella pidetään nastarenkaat läpi vuoden, ei tarvitse kuin yhdet vanteet -säästöä tulee samalla.

Minusta veli P osuu tässä asian ytimeen. Liikenneturvallisuuden A ja O on juuri varautuminen äkillisiin tilanteenmuutoksiin. On aivan turhaa vaihtaa nastoja alta pois, kun heinäkuussakin voi tulla yllättävä raekuuro. Millainen kuski haluaisi vaarantaa oman, perheensä ja muiden liikenteessäolijoiden hengen ajamalla heinäkuussa kesärenkailla? Vastaan itse: hullunrohkea ja vastuuton seikkalija.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 29.04.17 - klo:21:35
Vappuna katson jos edes toiseen kulkineeseen uskaltaa kesikset vaihtaa!  :o
Jääkausi lähestyy vaikka ihminen on sitä tarmokkaasti estänyt!  8)

Sulla siis kitkarenkaat alla ainakin toisessa kulkineessa? Itse kesärenkain ajelin tuossa. Tosin keli ei täällä etelässä ole olleenkaan niin paha ;)
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

JPN_V70D3OR

Juu, arvaamatonta on kuinka sään käy. Lämpimän ilmamassa pitäisi päästä tulemaan lounaan suunnasta Saharasta saakka. Nyt vaan kun Ã,,iti-Venäjällä ilmamassa pyöriikin vastapäivään pumpaten ilmaa Jäämereltä, niin viluha täällä tulee.

Joskohan Härmäänkin saadaan aito Alaskan ja Siperian säätila, kuten leveyspiirien perusteella kuuluisikin  :o

Tiistaiaamuna oli jo esimakua, kun Espoon rajalla oli autoja pitkin ja poikin. Ei kyllä kannata kesärenkaita tarjota alle, ennen kuin viikon verran lämpötila pysynyt päivisin on yli +10C
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

concorde

Ylöjärvellä näyttää just ny tältä:



Onneks on vielä kitkat molemmissa...
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

-karppa-

Voi harmi, että on keski-suomessa talvirenkaat alla. Ei yllättänyt takatalvi TÃ,,NÃ,,KÃ,,Ã,,N vuonna. Muistan Oulussa joskus vaihtaneeni talvirenkaat joskus 20 päivän tienoilla toukokuussa vastaavista syistä. Tosin onkin 330km pohjoisemmassa.:
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Joona N.V

Juu pihassa on yli 5cm lunta..  :( Ja asfaltilta kaikki sulanu samantien, joten paras rengas näille märille keleille on edelleen kesärengas. Yli kuukauden ollu kesärenkaat takavetopakussa alla eikä oo liukasta ollu.  :o
Seat Leon 1.0tsi -17 alor blue, MB vito 3.0 v6 -12 
ex. caddy maxi -09, Golf 1.4 tsi/dsg -09

JoLah

Onneksi vaihtelin jo kuun alussa kesäkumit. Ei paljoa haitannut pieni sohjo. Rouvakin meni aamulla töihin ja laittoi viestiä kuinka ihmiset  päivitteli kun kertoi ajavansa kesäkumeilla. Tiethän täysin sulat. Talvirenkaat pitää ilmeisesti vaihtaa vasta kesälomien jälkeen vai...? Heh heh.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Joona N.V - 29.04.17 - klo:23:56
Juu pihassa on yli 5cm lunta..  :( Ja asfaltilta kaikki sulanu samantien, joten paras rengas näille märille keleille on edelleen kesärengas. Yli kuukauden ollu kesärenkaat takavetopakussa alla eikä oo liukasta ollu.  :o

Ei kyllä ole jos ja kun asfaltin+ renkaan lämpötilat on lähellä nollaa. KE-kitka toimii silloin monin verroin paremmin sekä märällä että kuivalla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mla

Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.04.17 - klo:10:27
Hyvä tarina! Mielenkiintoinen tuote juuri hankalille keleille kun käydään otsikoon juupas-eipäs-keskustelua keväällä ja syksyllä talvirenkaista. Ilmeisesti tosiaan melu ei ole ainakaan pienimmästä päästä.

Ootko MLA kurkannut noiden treadwear lukemaa? Kiinnostaisi tietää.

Koitin löytää niistä TWI merkintää, mutta en toistaiseksi ole sitä onnistunut löytämään. Saattaa olla niin pienellä, että vaatisi renkaan kyljen puhdistuksen jotta sen siitä huomaisin :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

ram1

Climateissa ei ole Tw- merkintää mutta Ab:n testi kertoi näin. Auto Bild are one of the few magazine to test wear. The Michelin CrossClimate had the best wear characteristics on test, with a predicted 57,221 km before being on the legal limit. The excellent value of the Kleber was highlighted with a predicted 55,250 km, with the Goodyear predicted 41,403 miles.

Täältähän voi noita eri lehtien testejä, ja ihmisten kokemuksia lukea, jos nyt ei joku tiennyt.
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/CrossClimate.htm
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

SNG

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 30.04.17 - klo:09:49
Climateissa ei ole Tw- merkintää mutta Ab:n testi kertoi näin. Auto Bild are one of the few magazine to test wear. The Michelin CrossClimate had the best wear characteristics on test, with a predicted 57,221 km before being on the legal limit. The excellent value of the Kleber was highlighted with a predicted 55,250 km, with the Goodyear predicted 41,403 miles.

Täältähän voi noita eri lehtien testejä, ja ihmisten kokemuksia lukea, jos nyt ei joku tiennyt.
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/CrossClimate.htm

Kiitokset tästä. Tuon palautteen mukaan tuntuvat kestävän erinomaisesti.

Kirjoitelkaahan palautetta tänne areenalle, koska renkaiden uusiminen edessä kohtapuoliin. GY EGP:issä pintaa 3,5-4,0 mm keskiurussa, reunoilla 4-5mm.

-karppa-

Dodiin. Eilen piti jo kesärenkaita ruveta ruuvailemaan auton alle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Ju eilen sai jo toisen kieroksen kesäsiä alle :) ny kelepaa :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Eka Golf

Torstaina vaihdoin omaan ja perjantaina vaimon kulkineeseen.
Kylmää luvattu, yöpakkasia, joten jännää lähteä aikaisin manantaina työkeikalle pohjoista kohti.  8)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 06.05.17 - klo:21:08
Torstaina vaihdoin omaan ja perjantaina vaimon kulkineeseen.
Kylmää luvattu, yöpakkasia, joten jännää lähteä aikaisin maanantaina työkeikalle pohjoista kohti.  8)

Elämä on. Pitää olla jännitystä. Kesikset olleet 1,5 kk alla.  ;) ;)
Yritetään pärjätä.

Jultsu

Vieläkään ei ole mikään hoppu vaihdella KE-kitkoja alta pois, päivisin toki lämpö nousee jo päälle kymppiin mutta aamuisin edelleen nollan tuntumassa. Vaikkei olisikaan jäätä niin KE-kumiseos toimii kylmällä huomattavasti kesärengasta paremmin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jultsu

Ja taas oli aamulla lunta ja jäätä etelässä, ne KE-kitkat on edelleen voittajan valinta...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.05.17 - klo:11:59
Ja taas oli aamulla lunta ja jäätä etelässä, ne KE-kitkat on edelleen voittajan valinta...

Missäspäin se semmoinen "etelä" on? Täällä "itäisessä etelässä" eli Kaakkois-Suomessa oli tienpinnat kuivat ja lämpötila selkeästi plussalla. Kesärengaskeli, kuten on ollut jo ainakin kuukauden ajan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Eilen tuli räntää/luntaa oikein kunnolla Pulkkila-Pihtipudas välillä. Muut körötteli alle 70km/h ja itse pystyi rauhassa ajelemaan rajoitusten mukaan. Ei huono valinta nuo Goodyear kitkat jotka olivat parhaat asvaltilla TM:n testissä. Onneksi on pihassa autoja mistä valita rengastuksen mukaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.05.17 - klo:12:03
Missäspäin se semmoinen "etelä" on? Täällä "itäisessä etelässä" eli Kaakkois-Suomessa oli tienpinnat kuivat ja lämpötila selkeästi plussalla. Kesärengaskeli, kuten on ollut jo ainakin kuukauden ajan.

Tampere. Ja taas äsken tuli lunta taivaan täydeltä. Naapurissa Ylöjärvellä oli aamulla kunnon lumipeite. Ja edelleenkin, vaikka asfaltilla lämpöä olisi +2 astetta , ei se kesärengas toimi vielä turvallisesti noin kylmässä. KE-kitka on turvallisen ja vastuuntuntoisen kuljettajan valinta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.05.17 - klo:17:17
Tampere. Ja taas äsken tuli lunta taivaan täydeltä. Naapurissa Ylöjärvellä oli aamulla kunnon lumipeite. Ja edelleenkin, vaikka asfaltilla lämpöä olisi +2 astetta , ei se kesärengas toimi vielä turvallisesti noin kylmässä. KE-kitka on turvallisen ja vastuuntuntoisen kuljettajan valinta.

Tuli täällä Tampereen eteläpuolellakin ihan huolella. Pari senttiä oli hetkessä tien ulkopuolella. Tieltä sentään suli välittömästi. Suli nopeasti pois kun aurinko pääsi taas porottamaan. Lämpötila muuten laski usealla asteella pakkasen puolelle kuuron aikana,

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy