Kysymyksiä Superbista ( vanhempi malli )

Aloittaja AV, 12.05.10 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

AV

Tervehdys,
juuri mitään tietämättömänä vag:n tuotteista haluaisin infoa mitä toimintoja Superbin ajotietokone näyttää. Onko näyttö se pieni lcd näyttö mittariston alalaidassa. Ja onko mittareiden välissä oleva tila vain merkkivaloille. Ainakin -06 passatissa siinä oli ajotietokoneen näyttö.

Entä onko vanhahko climatronic ilmastoinilaite luotettava ja saako siitä talvella lämmintä kunnolla?

Tässä pari pikaista kysymystä, toivottavasti joku jaksais vastailla... olen ehkä hankkimassa vanhakorista Superbia. Kysymyksiä voi tulla vielä lisää..

Hump

Luit varmaan tämän toisen ketjun...

Meinaat vissiin hommata dieselin kun lämmityksen riittävyydestä kyselet? Omaa kokemusta dieseleistä ei ole, joten en osaa tuohon ottaa kantaa.

Autoissa on ajotietokone mittareiden keskellä ja valinnaisena Maxi-Dot, jossa on runsaammin infoa kuin normi ajotietokoneessa.

AV

Olen hankkimassa bensakonetta, kysymys oli lähinnä climatronicin toiminnasta itsessään, mutta bensakone ilmeisesti antaa lämpöä paremmin kuin diesel?

Kävin koeajamassa -06 mallin enkä saanut mitään infoa mittareiden väliseen tilaan näkymään, ainoastaan vihreä lampun kuva siinä paloi. Toinen ajovalo oli kyllä palanut että oliko se infona siitä, vai valojen päälläolosta ylipäätään?

Jokatapauksessa minulle jäi todella sekava fiilis ajotietokoneen olemassaolosta ko. autosta. Jotain infoa mittariston alalaidassa olevassa pienessä (n.1cm x 2,5cm ) näytössä kyllä taisi olla. Kysymyksessä oli Active varustus. Onko tietoa mitä infoa tästä ajotietokoneesta pitäisi löytyä, vai onko mahdollista että tässä autossa ei semmoista olekaan? Itse ajelen tällä hetkellä opelilla jonka ajotietokone on mielestäni todella selkeä ja informatiivinen.

Jokatapauksessa pidin Superbin hiljaisuudesta ja leppoisasta kyydistä. Myös takajalkatila oli plussaa kun meillä istuu kaksi lasta vielä turvaistuimissa. Ei yllä enää potkimaan selkään ;D

Onko tuo 1.8T moottori kuinka luotettava, eikö se ole vanha konstruktio josta jo pitäisi lastentaudit olla poissa?

Entä kuinka alusta kestää, autohan on melko painava.

Onko teillä ollut lukkojen/keskuslukituksen ja sähköisen tankinluukun kanssa ongelmia? Olen kuullut että Passateissa ainakin olisi ollut.

Huh, tässä olisi taas sekavia kysymyksiä. Olisi kiva saada vielä kommentteja Superbin omistajilta/omistaneilta ostopäätöksen tueksi. Kiitos etukäteen vastaajille!

-A-

JeanC

Ennen 2 Superbbia oli ykköskoppanen Superbbi 220tkm ajan käytössä. Juurikin 1.8T koneella ja Comfort varusteilla. Tuossa oli lisävarusteenä Maxi Dot näyttö mittareiden välissä, erittäin monipuolinen. Tuossa Activessa ei ole vakiona Maxi dottia muistaakseni, joten mittareiden välissä vain merkkivaloja  :-\.
Lämpöä autossa riitti erittäin hyvin talvella, ei ollut webastoa. Kesällä tehokas aut. ilmastointi hoiti asiansa.
Hiljaisuudesta sen verran että tuo ekan sukupolven Superb oli hiljaisempi ja mukavempi muutenkin ajella.
Tämä toisen sukupolven Superb on pikkasen kovempi, mutta toisaalta pystyy ajamaan nopeammin mutkiin mitä itse arvostan  :).
Mitään vikoja ei Superbissa tuona 220tkm aikana ollut.
Vielä tuosta koneesta, tälläsiä juttu ei saisi täällä kertoa, mutta pakko on  ;D. Todistettavasti tuolla 1.8 turbokoneella olen jättänyt viivalle Nissan Muranon V6 koneella, joten ei tuo ihan nuhapumppukaan ole  ;).
Hieno auto ajella, suosittelen  :)
Niin vielä SUperb oli 2005 vuosimallia.

mol

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 13.05.10 - klo:20:02
Todistettavasti tuolla 1.8 turbokoneella olen jättänyt viivalle Nissan Muranon V6 koneella, joten ei tuo ihan nuhapumppukaan ole  ;).

Niin no. Eilen olin liikennevaloissa RS Octavian kanssa vierekkäin mutta 100 metrin päässä olin jo 30 metriä edellä vaikka en edes täysillä kiihdyttänyt...

Sitten itse asiasta sen verran että mukava ja hiljainen auto ajella. Siis mikäli pitää pehmeästä alustasta. Pikkuvikoja on ollut jonkin verran mutta ei mitään tielle jättävää kuitenkaan. Viime talvena tosin meni "vikasietotilaan" kun oli jonkun läpän imuputki tms. irti. Lämpötilan vaihtelut kuulemma voivat moista aiheuttaa.

Ilmastointilaitteen luotettavuudesta osaa muuta sanoa kuin että on se ainakin minulla toiminut. Talvellakin olen siinä tarjennut, tosin tapana on pukeutua kelin mukaan eli t-paita päällä en ole talvisin ajellutkaan.

AV

Kiitos vastauksista! Ajotietokone asiakin selventyi paljon. Eli vakiona mittareiden välinen tila sisältää vain merkkivalojen antamaa informaatiota. Jotain infoa lisäksi löytyy kierros sekä nopeusmittareiden alareunan näytöistä..?

Käyn vielä uudelleen koeajamassa ko. yksilöä, muistaakseni reisituki ei ollut kovin häävi jota pitkäjalkaisena arvostan. Ihmettelin myös miksei takakyynärnojan takana ollut suksiluukkua... noh, kai siihen näppärä mies saa sellaisen tehtyä, taisi olla muovia se tausta.

mol

Lainaus käyttäjältä: AV - 14.05.10 - klo:09:51
Ihmettelin myös miksei takakyynärnojan takana ollut suksiluukkua... noh, kai siihen näppärä mies saa sellaisen tehtyä, taisi olla muovia se tausta.

Suksiluukku ei kuulu perusmallin varusteisiin. Vakiona se on Comfortissa ja Elegancessa.

AV

No niin, tuli sit se Superbi hankittua :o

JeanC

Lainaus käyttäjältä: AV - 23.05.10 - klo:16:49
No niin, tuli sit se Superbi hankittua :o
Hienoa, onneks olkoon. Kuvia peliin ja turvallisia kilometrejä   :D

mol

Mihinkähän tämä mahtaa hukata jäähdytysnestettä? Puoli litraa kuussa olen saanut lisätä huhtikuusta lähtien. Huollon yhteydessä pyysin tutkimaan mutta väittivät ettei se mistään ainakaan vuoda. Totuus nyt vaan on se että noin kuukauden välein mittaristoon syttyy varoitus aiheesta ja aina se vaan sen puoli litraa vaatii lisää...

Taky

Lainaus käyttäjältä: mol - 23.07.10 - klo:23:31
Mihinkähän tämä mahtaa hukata jäähdytysnestettä?

SuperB osalta osaa sanoa, mutta näin kesäkeleillä tuon kokoisten nestekatoamiset on todella hankala löytää.
Talouden kakkosessa Golf III katosi myös suurin piirteis saman verran nestettä ja vikaa haettiin ja haettiin, lopulta olitiin jo käymässä kannentiivisteen kimppuun.

Lopulta vika löytyi, ilman kannen irroitusta, vinkistä tietty - ei havaitsemalla, ylävesiletkun lähtö on muovia ja siinä hiushalkema joka paineen/moottorinlämpötilan kasvaessa laski vettä ulos samalla haihduttaen nesteen kuumasta moottoritilasta ajoviiman vaikutuksesta.

Jälkeenpäin kyllä kun paikan tietää näkee että ko kohdassa lohkossa on pientä hapettumaan veden vaikutuksesta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

mol

Juu'u, tänään ajelin Hesasta kotiin ja moottoritiellä hehkun valo alkoi vilkkumaan ja Maxi-dot kertoi että: "Check engine". Kymmenkunta kilsaa sitä jatkui ja loppumatka tultiin taas ihan normaalitilassa.

Vasta 1,5 vuotta tää on ollut eikä vielä viitsis autoa vaihtaakaan mutta kohta alkaa kesäloman toinen puolisko joten pitäiskö lähteä oikein vakavasti autokaupoille? Itse asiassa olin juuri tulossa katsomasta (piruuttani) Superb 2.5 TDI Elegancea...

tarzi

Eikai tollaisen pikkujutun takia autoa tartte vaihella jos vikakooditkaan ei mitää hälyytä?  ;)
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Skula

Kellään kokemuksia näistä 96kW TDI moottorilla? Entä jos sitä vertaa 1.8T koneeseen?

Mulla oli tuollainen Passat 3BG tuollaisella 96kW TDI myllyllä ja 3B Passat taas tuolla 1.8T myllyllä aikanaan, ja niistä on positiivinen kuva molemmista...

Miten SuperBin kori, mekaniikka ja elektroniikka kestää aikaa ja kilometrejä? 130-200tkm?
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Skula

Ilmeisen huonosti on siis terveisiä tältä saralta..

Huomenna olen viisaampi, ainakin siinä mielessä että tämmöistä kivikautista SuperBia en oo ajanu vuosikausiin, ja huomenna on tarkoitus tyypätä hyvällä tuurilla molemmat koneet... Ainakin 1.8T on tyrkyllä koeajoon..

3B/BG Passattiakin täytyy vielä harkita.. Mutta jostain syystä kun sellaisia on ollut useampia niin vaihtelu virkistäisi - taas  ;D

duke7

Tämä ensimmäinen Superb on käytännössä jatkettu 3B/BG Passat joten kokemuksesi siitä pätevät varmasti myös tähän.
Tukivarsia ja puslia alkaa noilla kilometreille mennä ja alusta on jo pehmeä jos sille ei ole tehty mitään. Ajoin 3B:llä noin 100 tkm -> 250 tkm ja tuona aikana tukivarsien lisäksi uusiksi meni jarrut, yksi vetari, yksi pyöränlaakeri ja yksi lämpötila-anturi.

Skula

Oi, unohdin mainita että tuli ajettua tuo 96kW TDI..

Taisi juuri varmistua että tuolla moottorilla en tuollaista ota..

Nyt pitäisi vielä metsästää 1.8T, muuten tykkäsin tuosta vanhasta SuperBista.. Hiljaista kyytiä kesänakeilla.. Täytyy pistää oikein miettien josko tuosta olisi yhdeksi autoksi..

Tekniikan puolesta tuo yksilö oli ihan jees.. Jarru yms remonttia juuri tehty.. On yksityisellä myynnissä, eräällä tutulla tuo 96kW, muuten sekin siis kunnossa mutta en jotenkin syty tuosta moottorista.. Rahallisestikaan tuolla ei olisi väliä, siis kulutuksen kautta siis..

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skula - 16.04.12 - klo:19:52
Oi, unohdin mainita että tuli ajettua tuo 96kW TDI..

Taisi juuri varmistua että tuolla moottorilla en tuollaista ota..

Nyt pitäisi vielä metsästää 1.8T, muuten tykkäsin tuosta vanhasta SuperBista.. Hiljaista kyytiä kesänakeilla.. Täytyy pistää oikein miettien josko tuosta olisi yhdeksi autoksi..

Tekniikan puolesta tuo yksilö oli ihan jees.. Jarru yms remonttia juuri tehty.. On yksityisellä myynnissä, eräällä tutulla tuo 96kW, muuten sekin siis kunnossa mutta en jotenkin syty tuosta moottorista.. Rahallisestikaan tuolla ei olisi väliä, siis kulutuksen kautta siis..

Täällä Rovaniemellä olisi 1.8T tomaatilla satkun ajettuna, hintoja en ole katsellut onko tuo lainkaan linjassaan. http://www.porho.fi/vaihtoautot/vaihtoauto-esittely.aspx?yritys=rovaniemi-vaihtoautokeskus&rekisterinumero=YFT450
Xenonit, Maxi-DOT ym. löytyy varusteista vaikkei niitä tuossa listassa olekkaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JeanC

Pitääkö olla tomaatti. On hieman ripeämpää menoa manuaalina tuon 1.8T kanssa  :P

Skula

Mauaali hakusessa.. Automaattia en ole edes ajanut tai siis ajatellut.. Öö.. Pitää miettiä..

Karviksen linkkaam yksilö vaikuttaa arvokkaalta... Mutta mutta...

aamu-uninen

Tuliko faceliftiin kaadettavat takaselkänojat?

jni

Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

aamu-uninen

Lainaus käyttäjältä: jni - 31.01.13 - klo:21:40
Ei.

Ne oli jo aiemmmin.

Mielenkiintoista. Tiedätkö mistä lähtien (ja mistä varustelusta) löytyy?

JeanC

Vm. 05 Comfortissa oli ainaskin nuo kipattavat

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy