Opel Insignia

Aloittaja JHS, 02.02.14 - klo:09:34

« edellinen - seuraava »

JHS

Kävin faceliftatun Insignian koeajolla: erinomaisen vakaa.  Itselläni ei nyt ole tuollaiseen  tarvetta, uudella Golfilla mennään, mutta erityisesti pidempää matkaa ajavan kannattaa ainakin vertailun  ja ennakkoluulojen karsimisen vuoksi päivittää kokemuksensa myös isosta Opelista.
http://www.opel.fi/vehicles/opel-valikoima/autot/insignia-5-door/index.html

kaide

Kyllä, hiton kiva ajaa. Ei takatilojen osalta mitään huippua mutta riittävä. Sitten se " show stopper" , joka on sisusta / kojelauta !  Tuo on vielä pykälää karmeampi kuin Ford Focuksessa .  Niin karmea että koko auton hienous kaatuu siihen aivan täydellisesti ja tässä faceliftissä on varmaan ihan hyvää haettu yksinkertaistamalla asioita, mutta aika kökkö käyttökokemus
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

nemos

Lainaus käyttäjältä: kaide - 02.02.14 - klo:10:22
Sitten se " show stopper" , joka on sisusta / kojelauta !  Tuo on vielä pykälää karmeampi kuin Ford Focuksessa .  Niin karmea että koko auton hienous kaatuu siihen aivan täydellisesti ja tässä faceliftissä on varmaan ihan hyvää haettu yksinkertaistamalla asioita, mutta aika kökkö käyttökokemus

Minusta Insignian kojetaulu on selvästi keskivertoa tyylikkäämpi. Käyttökokemus on toki asia erikseen.
Volvo XC60 T8 Inscription

Ganes

Minäkin kävin ajamassa faceliftattua insigniaa ja tykästyin kovasti. Hiljainen ja vakaa, kuten tossa jo todettiin. Kojelauta on eräs tyylikkäimmistä mitä olen nähnyt. Takapenkit tosiaan hieman ahtaat, mutta eipä tuolla ole aikuisia tarkotus kuljetellakkaan. Mulle riittää ihan hyvin se pienin eli 1.4 turbo pata ja käyttökustannukset tuolla tulis olemaan yli 100e kuussa halvemmat kuin nykyisellä e60 Bemarillani.
Hieman arveluttaa vain merkin luotettavuus sekä takuu(vain 2vuotta) Saas nähä meneekö vaihtohommiks vai ei :)

amarok

Auto Motor und Sport lehden 100 000 km:n testin 2,0 CDTi moottori selvitti ilman ainuttakaan vikaa eikä öljyäkään tarvinnut lisätä tippaakaan testin aikana.
Lehden pitkän testihistorian paras suoritus.

Sukkis

Liippaa tarpeeksi läheltä niin kysytään tässä ketjussa.
Onko jengillä kokemusta Astra Sport Tourerista?
Kiikarissa olis automaatti 1.6T koneella tai sitten vähän halvempi 1.4T koneella.
Onko millainen ajaa, tyyppiviat jne.. Koittanu kauheesti tutkia asiaa mutta aika nihkeesti infoa saatavilla mm. laatikon kestosta.
Ei näillä vageilla uskalla enää ajaa niin johonkin pitäis vaihtaa  :)

Anzander

#6
Lainaus käyttäjältä: Sukkis - 05.02.14 - klo:07:39
Liippaa tarpeeksi läheltä niin kysytään tässä ketjussa.
Onko jengillä kokemusta Astra Sport Tourerista?
Kiikarissa olis automaatti 1.6T koneella tai sitten vähän halvempi 1.4T koneella.
Onko millainen ajaa, tyyppiviat jne.. Koittanu kauheesti tutkia asiaa mutta aika nihkeesti infoa saatavilla mm. laatikon kestosta.
Ei näillä vageilla uskalla enää ajaa niin johonkin pitäis vaihtaa  :)

No läheltä liippaa tämäkin. Appiukon autokuumeen ollessa korkeimmillaan käytiin kimpassa ajamassa tuota 1,4T Astraa (oliko se nyt sitten 140hv). Kympin verran Kuutostietä, saman verran pientä mutkaista asfalttitietä, taas kymppi Kutosta ja pari kilometriä kaupunkiajoa toi seuraavanlaista fiilistä:

- Konetta ei Skodan 1,4 TSI:hin voi verrata samana päivänäkään, ja 1,2:sta vastaankin tekee tiukkaa. Ihmeen hengetön esitys. Uusi 170hv olisi ollut mielenkiintoinen testata mutta ei silloin ollut vielä Suomessa.
- Melu. Kaikenlaista nitinää ja natinaa kuului sieltä täältä.
- Ohjattavuus. Skodan rauhalliseen ja junamaiseen menoon tottuneelle hienoinen järkytys. Astraa sai suitsia ja ohjata koko ajan, ja tuntui niinkuin autoa ei suoraan olisi saanut menemään millään.
- Ohjaamon ja kojelaudan muovisuus, mikä vaikka uuden Rapidin "audimaisen" kojelaudan rinnalla vaikuttaa todella halvalta.
+ Ulkonäkö toki oli erittäin miellyttävä - niin sedanilla kuin farkulla.

Mukana koeajolla ollut allekirjoittaneen parempi puolisko totesi "ettei kehtaisi samalla hintalapulla edes myydä vierekkäin tätä ja Skodaa..." :D

Ja joo. Appiukko vaihtoi sitten Rapid Spacebackiin. Itse lupasin etten (edelleenkään) kusekaan Opeliin päin, mutta pakko myöntää että uusi Insignia on kuitenkin sen verran mukiinmenevä ilmestys että pari kertaa on netissä tullut tsiigailtua. Kuten myös talven tultua aika edukasta neliveto-Mokkaa jonka saisi aika makean näköisillä ruskeilla sisustuksilla...

PS. En oo Skoda-myyjä, enkä myöskään nyt kenenkään Opel-ihmisen kanssa riitaa haastamassa. Tuommoiset fiilikset vaan valitettavasti hyvästä ulkomuodosta huolimatta jäi.

Sukkis

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 05.02.14 - klo:08:32
No läheltä liippaa tämäkin. Appiukon autokuumeen ollessa korkeimmillaan käytiin kimpassa ajamassa tuota 1,4T Astraa (oliko se nyt sitten 140hv). Kympin verran Kuutostietä, saman verran pientä mutkaista asfalttitietä, taas kymppi Kutosta ja pari kilometriä kaupunkiajoa toi seuraavanlaista fiilistä:

- Konetta ei Skodan 1,4 TSI:hin voi verrata samana päivänäkään, ja 1,2:sta vastaankin tekee tiukkaa. Ihmeen hengetön esitys. Uusi 170hv olisi ollut mielenkiintoinen testata mutta ei silloin ollut vielä Suomessa.
- Melu. Kaikenlaista nitinää ja natinaa kuului sieltä täältä.
- Ohjattavuus. Skodan rauhalliseen ja junamaiseen menoon tottuneelle hienoinen järkytys. Astraa sai suitsia ja ohjata koko ajan, ja tuntui niinkuin autoa ei suoraan olisi saanut menemään millään.
- Ohjaamon ja kojelaudan muovisuus, joka vaikka uuden Rapidin "audimaisen" kojelaudan rinnalla vaikuttaa todella halvalta.
+ Ulkonäkö toki oli erittäin miellyttävä - niin sedanilla kuin farkulla.

Mukana koeajolla ollut allekirjoittaneen parempi puolisko totesi "ettei kehtaisi samalla hintalapulla edes myydä vierekkäin tätä ja Skodaa..." :D

Ja joo. Appiukko vaihtoi sitten Rapid Spacebackiin. Itse lupasin etten (edelleenkään) kusekaan Opeliin päin, mutta pakko myöntää että uusi Insignia on kuitenkin sen verran mukiinmenevä ilmestys että pari kertaa on netissä tullut tsiigailtua. Kuten myös talven tultua aika edukasta neliveto-Mokkaa jonka saisi aika makean näköisillä ruskeilla sisustuksilla...

PS. En oo Skoda-myyjä, enkä myöskään nyt kenenkään Opel-ihmisen kanssa riitaa haastamassa. Tuommoiset fiilikset vaan valitettavasti hyvästä ulkomuodosta huolimatta jäi.

Kiitokset kommenteista.. En tosiaa ole käynyt koeajolla vielä mutta ajattelin käydä kokeilemassa.
Lueskelin myös, että tuo 1.4t 140hp on laiska siksi katsellut tuota 1.6t 180hp.
Käydään testaamassa ja katotaa miltä vaikuttaa vs 1.8tsi dsg

KKi

Huomenta,

Vuosien miettimisen jälkeen päätin liittyä joukkoon, kun tänä aamuna sattui silmiin tämä Opel-keskustelu. Oheisen tekstin kirjoitin toiselle nettisaitille pari kuukautta sitten. Octavia-kuskien ei kannata ottaa hernettä kärsään, vaikka vähän krittisellä sävyllä autostanne lopussa kirjoitankin. Itse olen on autoillut kymmeniä vuosia, ja eri (koe)ajettuja autoja on takana aika läjä, kun nyt niin kävi, että on jo pienestä pitäen ollut autoista kiinnostunut...eikä helpota tämä tauti - ei. Varmaan kilpailisin vaihtotahdissa itse Peevelin kanssa (terveisiä vaan), mutta, kun tämän ominaisuuden on itsestään tunnistanut, niin olen ajanut työsuhdeautoilla jo pitkään. Niitä yleensä on joutunut pitämään vähintään sen kolme vuotta :)

Oman autoni joudun vaihtamaan tämän vuoden kuluessa ja Insignia ja Astra ovat kaavailuissa mukana. Seat Leon ST:stä pidin kovasti, mutta se ei valitettavasti kuulu firmamme autopolitiikan piiriin.

-KKi-

--------------------------


Kävin viikonloppuna sitten itse testaamassa nämä uudet Insigniat. Koeajolenkkinä 40 km Kehä 3:n sisäpuolella sekä taajamaa että satasta ja vähän voimavarojen kokeilua. Nopeat havainnot alla. Alla kitkarenkaat molemmissa.

2.0 CDTi 5D 140 hv M6 Edition + Businesspaketti:
- Perusistuimet todella hyvät tällaiselle melko pitkälle ja rotevalle kaverille.
- Uusi mittaristo muuten parempi kuin vanha, mutta nopeus- ja kiekkamittarin asteikot olivat mielestäni epäselvät. Ottaisin ennemmin sen uuden digitaalimittariston. Uusi keskusnäyttö luonnollisestikin aivan eri planeetalta kuin vanha.
- Hiljainen: Moottori hyvin eristetty, alusta tosi hiljainen hidastetöyssyissä jne. Maltillisen levyiset kitkat melko hiljaiset myöskin.
- Hyvän tuntuinen ajaa myös kovempaa mutkissa, mielestäni parempi kuin vanha, joka oli hetki sitten minulla päivän käytössä (vähän ihmettelen edellisissä viesteissä olleita kommentteja huonoista ajo-ominaisuuksista)
- Kaamean pitkät välitykset. Kakkosta piti käyttää taajamassa (niissä kohdissa, joissa Astra menee kolmosella…) 6-vaihde käyttökelpoinen vasta satasessa.
- Kulutus 5,4 l / 100 km ajamallani lenkillä.

1.6T SIDI A ST 170 hv Edition + Businesspaketti + Istuinpaketti
- Urheiluistuimet jatkettavalla reisituella. Kapeammat kuin perusistuimet, mutta silti erittäin hyvät. Näillä ajaisi kyllä pitkän matkan ennen kuin pitäisi pysähtyä.
- Sama mittaristo kuin edellä - ai niin, molemmissa oli tämä uusi kosketuslevy, mutta ilmeisesti minulla on sen verran pitkät kädet, että se jäi mielestäni vähän taakse, jotta ajossa olisi mukava sitä käyttää. Paikalla ollessahan se oli kyllä hyvä.
- Hiljainen varauksin: Tai siis erittäin hiljainen matalilla kierroksilla ja pienillä nopeuksilla, mutta pykälää tai paria leveämmät kitkat pitivät kyllä jo ääntä kovemmissa nopeuksissa (>80 km/H). Alusta jälleen tosi hiljainen. Ei mitään kolahduksia vain vaimeita jymähdyksiä kun ajoi kuoppaan tai hidastetöyssyyn.
- Automaatti ja moottori toimivat hienosti yhteen, mutta kitkojen pito ei tahtonut riittää kovissa kiihdytyksissä. Rattivalitsimilla sai nopeammat lähdöt kuin automaattimoodissa. Sama ongelma oli aikanaan DSG-Golfissa eli automaatti kierrätti konetta liian korkealle. 1.6T SIDI:in maksimiteho tulee jo alhaisilla kierroksilla samoin kuin -vääntö, joten aikaisemmat vaihdot toimivat mielestäni paremmin. No eihän tuo mikään kilpa-auto tietenkään ole.
- Kulutus, huh, huh, 8,6 l / 100 km, sama lenkki kuin yllä, ja niin samanlainen ajosuorite kuin tällainen tavallinen ihminen pystyy ajamaan.

Molemmat autot omalla tavallaan hyviä, mutta olihan tuo bensa-automaatilla meno niin mukavan pehmeää ja vaivatonta, ja kun penkitkin olivat vielä paremmat niin…

Loppukommenttina vielä pari asiaa. Aiemmissa viesteissä kehuttiin 1.8 TSi konetta, joka onkin tosi hyvä (olen sitä useammassa autossa ajanut), mutta, jos vertailun suorittaa Octavian ja Insignian välillä, kannattaa vilkaista paljon autoilla on painoeroa. Jos sama paino laitetaan Octaviaan, ei kulku todellakaan ole samaa mitä tyhjänä. Toisekseen kävin viikonloppuna ajamassa myös Octavia Elegance 1.4 TSi DSG:n. Hyvä auto ajaa ja muutenkin, mutta ei kyllä herättänyt mitään omistamisen halua. On se vaan hyvästä voimalinjasta huolimatta niin tylsä vehje, ja kabiinikin oli uusista näytöistä ja mittareista huolimatta todella ankea. Joku yllä vertasi Ladaan, tuli itsellekin vähän samat fiilikset. Insignia vei vertailun kyllä ihan 6-0. Octavia RS on sitten varmaan ihan eri tarina. Aika ei tällä kertaa riittänyt sen koeajamiseen.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: KKi - 05.02.14 - klo:09:04
Varmaan kilpailisin vaihtotahdissa itse Peevelin kanssa (terveisiä vaan), mutta, kun tämän ominaisuuden on itsestään tunnistanut, niin olen ajanut työsuhdeautoilla jo pitkään. Niitä yleensä on joutunut pitämään vähintään sen kolme vuotta :)

Anteeksi Offtopic, mutta oli pakko kommentoida tähän. Miten meitä sattuukin niin monia tälle palstalle :) Itsellä aivan sama juttu. Jos ajaisin omalla autolla olisi vaihtotahti paha. Ei ehkä Peevelin tahti mutta paha kuitenkin.

Siksipä siirryin minäkin työsuhdeautoilijaksi muutama vuosi sitten kun siinä ei voi autoa noin vain vaihtaa. Sopinut minulle hyvin ja tahti onkin rauhoittunut sen myötä. Edes kakkosautoa ei ole jaksanut alkaa vaihtelemaan vaikka välillä on tullut Autotalli / Nettiautoa vähän sillä silmällä silmäiltyä :)

Anzander

Lainaus käyttäjältä: KKi - 05.02.14 - klo:09:04
- Kaamean pitkät välitykset. Kakkosta piti käyttää taajamassa (niissä kohdissa, joissa Astra menee kolmosella…) 6-vaihde käyttökelpoinen vasta satasessa.

Tämä muuten unohtui mainita myös tuosta omasta Astra-kokemuksesta. Vauhtia noin 80-85km/h ja loiva, lähes tasainen ylämäki, ja vauhti alkoi silti kuutosella hyytymään.
Oma Superb 1,4TSI 122hv kärsii ajella jo noin 60-65km/h kuutosvaihteella, ja menee vielä loivat ylämäet ongelmitta ylös.

Atro

onhan tämä Astra ja Insignia turhan painavia kiuluja, parisataa kiloa ylimääräistä vyötäisillä näkyy selvästi suorituskyvyssä ja kulutuksessa.

Koeajoin tuota Insignia-farkkua syksyllä (pre-facelift) 18" uusilla nastarenkailla ja oli kyllä melkoinen rengasmelu, joka alkoi jo ihan kävelyvauhdeissa. Mondeo-farkku 17" nastoilla oli kyllä selvästi hiljaisempi kulkine.

Insigniassa häiritsi myös tajuttoman pitkä takakontin nostokynnys. Takapuskuria riittää varmaan puoli metriä ennenkuin ollaan takakontin sisäpuolella.

amarok

Nostokynnys ei poikkea vastaavista farkuista, takaylitys on pitkä, 30 cm. Kävin mittaamassa.

tommyt

Oma kokemus vuonna 2011 farmarimallin 1.4T AT Astrasta oli sellainen että kyllä sillä ajaa mutta oli aika herkkä muuttamaan suuntaa jos vähänkään käänsi rattia. Takatilat siinä oli kyllä aika onnettomat joten silloin päädyin sitten Leoniin joka oli huomattavasti tilavampi takajalkatilan osalta. Muutenkin Astrassa on sellainen tiivis tunnelma siellä kuskinpaikalla mikä johtunee varmaan osittain niistä leveistä A-pilareista.

Insigniasta ei ole kokemusta mutta Astraan verrattuna Zafira Tourer on kyllä sellainen peli että sitä voisi verrata ennemmin Insigniaan kuin Astraan, vaikka Astra-pohjainen kulkine onkin. Ohjaus on aika rauhallinen mutta mutkatiellä kuitenkin ihan passeli ajettava ja tilaa lienee enemmän kuin Insigniassa.

Kannattaa katsoa että mikä manuaalilaatikko moottorin perään on kytketty. M32-6 laatikoissa on foorumeiden mukaan ollut paljon laakeriongelmia, ilmeisesti niissä on ollut jokin voiteluongelma jota GM on yrittänyt ratkoa. M40 laatikko taas pitäisi kestää mutta niitä on vain harvoissa malleissa kuten esim. 121kW CDTi Zafirassa  ;)

Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Sukkis

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 06.02.14 - klo:14:48
Oma kokemus vuonna 2011 farmarimallin 1.4T AT Astrasta oli sellainen että kyllä sillä ajaa mutta oli aika herkkä muuttamaan suuntaa jos vähänkään käänsi rattia. Takatilat siinä oli kyllä aika onnettomat joten silloin päädyin sitten Leoniin joka oli huomattavasti tilavampi takajalkatilan osalta. Muutenkin Astrassa on sellainen tiivis tunnelma siellä kuskinpaikalla mikä johtunee varmaan osittain niistä leveistä A-pilareista.

Insigniasta ei ole kokemusta mutta Astraan verrattuna Zafira Tourer on kyllä sellainen peli että sitä voisi verrata ennemmin Insigniaan kuin Astraan, vaikka Astra-pohjainen kulkine onkin. Ohjaus on aika rauhallinen mutta mutkatiellä kuitenkin ihan passeli ajettava ja tilaa lienee enemmän kuin Insigniassa.

Kannattaa katsoa että mikä manuaalilaatikko moottorin perään on kytketty. M32-6 laatikoissa on foorumeiden mukaan ollut paljon laakeriongelmia, ilmeisesti niissä on ollut jokin voiteluongelma jota GM on yrittänyt ratkoa. M40 laatikko taas pitäisi kestää mutta niitä on vain harvoissa malleissa kuten esim. 121kW CDTi Zafirassa  ;)

Joo tosta manuaalista lukenukkin. Kovin vähän tietoa löytyy tosta 6 lovisesta automaatista. Kestääkö mitään?

Ganes

No täällä on autokuume ohi 8) Uudesta Insigniasta tuli tänään sitten kaupat väännettyä. Eli mopoimmalla 1.4 turbokoneella, manuaalina, perusvalkoisena sedanina ja business edition paketilla.

Uuden Mazda6 ja tämän uuden Insignian välillä pähkäilin valintaa. Opelin ajettavuus, huomattavasti paremmat varusteet, ja pari tonnia edullisempi hinta veivät omassa mielessäni voiton Mazdan paremmasta ulkonäöstä, paremmista tiloista sekä pidemmästä takuusta.  Käyttökustannukset ja voimavarat ovat paperilla lähes samaa tasoa.

Saas nähä miltä tuntuu vaihtopäivän koittaessa, kun moottori vaihtuu Bemarin upeasta 2.5l Opelin pieneen 1.4:een :o No oon ennenki pienellä moottorilla pärjänny kun joku aika sitten ajelin Passattia 1.4 122hp-moottorilla. Ja aivan loistavasti tuollakin pärjättiin. Ainakin polttoainekulut tulevat laskemaan merkittävästi. Tällä hetkellä Bemarin keskikulutus näyttää tasan 12l. Kesällä se oli noin 9.5l

Saan Ooppelin noin 5 viikon päästä, joten peukku perseessä pitää ajella pemarilla siihen asti ja toivoa, ettei vaan jokin saamarin kallis osa ota ja laukea ennen sitä.

TeBsu

Onnittelut uudesta Inkusta, samalla rahallahan oisi saanu hyvin varusteltun ocun.. Mutta se ei kai oo kaikille vaihtoehto... Eräällä foorumilla on ollut puhetta inkkujen toimitus ajoista, kannattaa varmaan varautua tohon 5toimitus aikaan  :D
lord of the rings

kolli

Lainaus käyttäjältä: TeBsu - 06.02.14 - klo:19:15
Onnittelut uudesta Inkusta, samalla rahallahan oisi saanu hyvin varusteltun ocun.. Mutta se ei kai oo kaikille vaihtoehto... Eräällä foorumilla on ollut puhetta inkkujen toimitus ajoista, kannattaa varmaan varautua tohon 5toimitus aikaan  :D
Varmaankin viittaus toimitusajasta osuu tänne  ;D

Onnittelut ganes hyvästä valinnasta.Omaani olen nyt odotellut n. 4 kk.
Ensi viikolla pitäisi olla luovutus, jos kaikki menee ok........

Sukkis

laittakaas sitten kokemuksia kehiin ensi fiiliksistä.

TeBsu

Lainaus käyttäjältä: kolli - 06.02.14 - klo:19:27
Varmaankin viittaus toimitusajasta osuu tänne  ;D

Onnittelut ganes hyvästä valinnasta.Omaani olen nyt odotellut n. 4 kk.
Ensi viikolla pitäisi olla luovutus, jos kaikki menee ok........

Sinneppä juuri... :D
lord of the rings

Ganes

Tuo Octavia ei ollut ollenkaan harkintalistallani, vaikka ihan varmasti fixu vehje se on. Jotenki ei vaan ukoisesti, eikä sisäisestikkään miellytä silmääni ja on hieman ns. pienemmän auton oloinen.  Kaippa se kertoo housunlahkeeni tyhjiöstä, kun aina pitää olla iso auto alla ;D

Tosiaan mullekki sanottiin, jotta 17viikon päähän menee tilaus. Mutta juuri yksi valkoinen yksilö ilman tätä todella edullista eberiä (alle400e)oli hihnalta tilattu liikkeeseen, jonka saa noin 5:ssä viikossa. Mullehan se passasi, koska olin jo etukäteen suunnitellut  ostavani ensimmäisen valkoisen autoni. Eikä minun alle 5 kilometrin työmatka-ajosuoritteella voi oikein eberiä käyttää. Eli lohkolämmitin sisähaaralla välttää, kun vielä työpaikallanikin on sähkötolpat parkkipaikoilla.

Kirjottelen kyllä tänne kokemuksia kunhan auton saan ajoon, koska aika pirun vähän on muutenkin netissä luettavaa Insigniasta ja varsinkin tästä Opelin 1.4l turbomoottorista.

Rookie

^Onnittelut hienosta autosta!  :)

Insignia on nautinnollinen ajettava maantiellä. Ohjaus on mielestäni paljon parempi kuin Astrassa, jonka rattia ei sovi liikutella turhaan, tai auto on nopeasti väärällä kaistalla. Vähän kärjistetysti ehkä sanottu, mutta etenkin kapeilla talvirenkailla toivoisi "kuollutta keskialuetta" tuohon  Astran ohjaukseen. Kuulostaa kieltämättä aika erikoiselta toiveelta.

Tuo Opelin 1.4 turbo ei ole aivan yhtä ponnekas 1500 - 2500 kierrosvälillä kuin uusin 1.4 TSI, mutta keskialueella meno on mukavan pirteää. Yksi mainitsemisen arvoinen seikka Opeleissa (ainakin Astrassa) on se, että tyhjäkäynnin tuntumassa moottori tuntuu yllättävän sitkeältä. Johtunee luultavasti painavasta vauhtipyörästä (tai moottorin säädöistä), mutta liikkeellelähdöt sujuvat todella pehmeästi. Moottori ei helposti sammu, vaikka kytkimen nostaisikin vähän hätäisemmin. Myös parkkipaikkapyörittely onnistuu kaasuun koskematta. Tuosta painavasta vauhtipyörästä on toki harmiakin, sen tulet huomaamaan kakkosvaihteen kanssa tehdyissä täyskiihdytyksissä.  ;D

Ulkonäöllisesti Insignia on (mun mielestä) yksi hienoimmista ns. tavisluokan autoista, vaikka onkin ollut myynnissä jo useamman vuoden. Faceliftin myötä kojelautakin näyttää nykyaikaiselta. Lopuksi pitää kuitenkin sanoa yksi negatiivinen juttu ulkonäköön liittyen. Se on takapuskuri. Taka-akseli sun muut rumat palkit näkyvät sieltä alta, jos vähän tarkemmin ihailee auton perää. Näin siis ainakin vanhemmissa Insignioissa. Uudistettua mallia en ole päässyt tutkimaan luonnonvalossa, mutta kuvien perusteella näyttäisi vaivaavan vielä sama "ongelma". Tämä tuskin häiritsee ketään muuta kuin minua.  :P

Ganes

Mukavaa kuulla asiaa tuosta 1.4 turbomoottorista :) Kertomastasi jää sellainen vaikutelma, että tuolla taitaa pärjätä ihan hyvin normaaliliikenteessä, vaikkakin Insignia on iso ja painava vehje. No tottakai sitä itekki kävin koeajamassa, mutta kyllähän sitä on aina niin täpinöissään uutta koetellessa, että unohtaa rekisteröidä monta oleellista asiaa autosta 8)

Ja tommonen kakkosvaihteen täyskiihdytys ei tule minua häiritsemään, koska sellasia en enää tässä iässä jaksa harrastaa. Ainoat kovat kiihdytykset teen yleensä vain ohittaessa toista autoa ja ne tehään suuremmilla vaihteilla. Ja hyvä jos autoa on helppo ajaa ns ryömien, koska esim emännän Kia Rio 1.2:n sammuttaa kokeneempikin kuski helposti, jos ei ole valppaana kytkimen ja kaasun käytössä.

Itsekkään en ole tuosta koko Insignian perän muotoilusta juurikaan pitänyt, mutta nyt kun sitä on enempi tuijotellut, niin koko ajan alkaa silmä tottua enempi ja enempi siihen. Tuo takakontti oli aavistuksen oudon oloinen kun kaatoi ne takapenkit. Takapenkkien takana kohoaa lattiasta aika massiivinen palkki, mutta eipä tuostakaan taida suurempaa haittaa olla vai? Tuota puskurien alta näkyvää akselistoa en kyllä tajunnu missään vaiheessa tuijotella. No täytyypä hahmotella sitäkin jossaki vaiheessa.

Tuosta kulutuksesta olis vielä hauskaa saada enempi infoa, koska sitä tulee aika paljon seurailtua. Omassa Bemarissani talven keskikulutus noin 12.5l/100km, joka on mielestäni helkkarin paljon, vaikka pistoolistahan sitä aina lisää saa ;)

JHS

Opelin ja VAG:n 1.4 pienempitehoisten moottoreiden kulutukset testien mukaan ovat muutaman desin VAG:n hyväksi Golf-kokoluokan autoissa.  Kun Opelin 1.4 103 kW istutetaan Insignian keulalle, kulutus näyttäisi kasvavan n. puoli litraa.  (Näitä tietoja löysin viime keväänä.  Tuon jälkeen on Opelin konetta ilmeisesti päivitetty ainakin ominaisuuksien osalta.) 
Kulutus riippuu myös ns. ajoprofiilista: esim. nykyisen Golfini 1.2 tsi nauttii lientä lyhyessä ajossa talvella selvästi enemmän kuin Passatin 1.4 tsi 90kW, jonka  kylmäkulutus talvitesteissäkin (TM 2009 Golf) on todettu pieneksi.
Seuraavassa pari linkkiä kulutusvertailuun, molemmissa tosin ennen faceliftia olevat yksilöt.  Siksi esim. TL:n keskustelupalstalla mainittua "nypyttävää jousitusta" ei enää ole faceliftin jälkeen.
http://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/default.aspx
http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/uudet-autot/opel-insignia-14t-hb?page=3

JHS

Edellämainittu tiivistettynä: Insignia 1.4 n. litra enemmän/100km kuin VAG:n 1.4 tsi-koneet.
Tehontunne Insigniassa varsinkin väännössä heikompi kuin 1.2 tsi, käytännössä monelle riittävä.

JHS

Nimimerkille GANES vahvistukseksi hyvästä kaupasta  yhdeksästä ennen faceliftiä tehdystä testistä tiivistelmä Insignia 1.4:sta:  "sehr gut", erittäin hyvä!
http://www.testberichte.de/px/1/293443.html

Ganes

Kiitos JHS:lle näistä!
Mullahan oli tosiaan joskus tommonen 122hp tsi Passat farmari ja sen voimavarat riitti aivan mainiosti perheemme käyttöön. Oli suksiboksi täynnä tavaraa+takahutlari kattoon asti rompetta. Silti mentiin rekoista ym ohi ihan heittämällä vaikkakin vaihteita joutui jo ohituksissa kyllä käyttämään. Eikä se kone hyytynyt ylämäissäkään sen pahemmin vaan 6:s vaihteella pystyi vakkari päällä etenemään helposti. Ja se mihin todella ihastuin siinä koneessa oli kulutus. Matka-ajossa sillä pääs ihan 5 litran tuntumaan ja kaupunkikulutuskin pysyi reilusti alle 7 litran. Olihan se huimaa kun tankillisella pääsi parhaimmillaan tommosta 1300km ja huonoimmillanki aina yli 1100km.
Jotenki vaan ootan tolta Ooppelin padalta samanlaista suoriutumista, kun hevosvoimia on kuitenki melkein 20 enempi. Tietenki auton painokin vaikuttaa suorituskykyyn. En oo vielä kerenny Passatin ja Insignian painoja vielä vertailemaan. No noin kuukaus vielä!!!

Ganes



No nii! Tänään sain alleni tuliterän Insignian 
Kylläpäs se meneeki ihan perhanan pehmeesti ja hiljasesti. Siis nyt ihan rehellisesti sanon, ettei melun osalta oo juurikaan eroa BMW e60:n joka meni siis vaihdossa. No ehkä moottoriäänet kuuluu aavistuksen selkeämmin. Renkaina on kitkat niinku oli Bemarissaki. Kaikki tien reiät ja saumat ylittyy uskomattomalla pehmeydellä ja äänettömyydellä verrattuna Bemariin. Ehkä ei ihan yhtä suuntavakaa kovemmassa vauhissa kuin Bemari mutta hienosti siltikin menee. Moottori on kyllä hieman ponnettoman oloinen, mutta eiköhän tohon totu kohan oppii käyttämään kaasua ja vaihteita oikealla tavalla. Välitykset tosiaan on ehkä liian pitkät ja tuntuu, että esim 6:s vaihdetta ei alle 80km/h juuri kannata käyttää. Ohituskiihtyvyyttä en vielä kerenny testaamaan mutta luulempa, että kierroksia ja vaihteita joutuu hieman käyttämään, jos ripeästi meinaa ohittaa. Paikaltaan auto lähtee todella helposti liikkeelle ja helppoa on myös auton ryömittäminen esim 2: vaihteella ihan olemattomilla kierroksilla.Eli kytkin ja vaihteisto kyllä toimii kuten kuuluukin. 40km kerkesin ajamaan seka-ajoa ja keskikulutus näytti 6,1l/100km, eli ei paha ollenkaan. Nuo AFL-valot ovat kyllä huikeat, siis todellakin!! Ja kaukovalovaihtoautomatiikka toimi ainakin tolla pikkulenkillä hienosti.
Nuo Navigaattorit ja muut näytöt ja toiminnot vaikuttavat aavistuksen vaikeilta käyttää varsinkin sillä hiirellä, eli noihin pitää kyllä oikeasti perehtyä kohan kerkee! Ajoasennosta saa kyllä noilla penkin säädöillä hyvän, mutta ehkä aavistuksen ärsyttää vasemman jalan tilan kapeus kytkimen vasemmalla puolella. Varsinkin automaattivaihteisen jälkeen. Auto näyttää tyylikkäältä ja isolta, just niinku tykkään. Ja varsinki valkonen väri sopii tohon helkkarin hyvin.
Loppukaneettina totean, että helkkarin tyytyväinen oon autovalintaani, eikä enää yhtään harmita, että Bemari piti sinne vaihtoon jättää. Enää en kaipaa kuin luotettavuutta sekä huoletonta auton omistamista. Toivottavasti Insignia täyttää tämän haaveeni. 4 edellistä auto-omistustani eivät tätä ole täyttäneet!!!

Insignia 5-ov Edition+business 1.4 Turbo manuaali ecoFlex start/stop-2014

Atro

Lainaus käyttäjältä: JHS - 08.02.14 - klo:12:10
TL:n keskustelupalstalla mainittua "nypyttävää jousitusta" ei enää ole faceliftin jälkeen.

http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/uudet-autot/opel-insignia-14t-hb?page=3

Itse huomasin tätä nypytystä pre-facelift 5000 km ajetussa 1.4t farkku-Insigniassa 18" nastarenkailla. Autokauppias meinasi, että uutukaiset nastarenkaat tarvitsevat vain sisäänajoa jotta nastat asettuvat ja nypytys häviää. Eipä tullut sitten kauppoja jotta olisi päässyt testaamaan teorian.

Rookie

Ganes, nyt olet melkein kuukauden verran ajellut Inssillä, ootko ollut tyytyväinen autoon?  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy