Audi-huolenpitosopimus

Aloittaja qmckone, 11.05.10 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

Urlaub

^ Hieman offtopicia, mutta tuollainen hinnoittelu on melko tavallista.

Kilpailutin sähköyhtiöitä ja oman alueen yhtiö ei menestynyt. Tarjous oli hinnaston mukainen, mutta yllättäen ko firman edustaja soitti ja kysyi, että mitä olisin valmista maksamaan? Olin vähän aikaa Hoo Moilaisena ja totesin, että saman kuin halvin tarjous. Hetkeäkään miettimättä asiakaspalvelija sanoi, että homma ok, myydään sitten sillä hinnalla.

Vähän aikaa löi tyhjää, kun ei ole tottunut sähköyhtiön kaltaisilta firmoilta kärttämään julkista hinnastoa parempia tarjouksia.

Tupo

LainaaMinusta on mukava viedä auto huoltoon ja sanoa: vaihtakaa sulat samalla, se on siinä.
Näinhän se käy merkkikorjaamolla ilman soppariakin - VW-puolella ainakin.  :D

Keksimies

Wattis:

"Keksimies pitää meitä sopimuksen puolustajia kieroutuneina, huh huh..."

Vielä itse itseäni lainaten:

"Ehkä olen kohtuullisen nuoresta iästäni huolimatta jotenkin vanhan polven jäärien ajattelumallissa, mutta sanon silti, että mielestäni on jokseenkin kieroutunutta, että 40 tonnin auton hankinnan jälkeen siihen pitäisi ostaa liki 100 euroa kuussa maksava lisäturva, joka korvaa juoksevat kulut ja tämän päälle "jos jotain sattuisi" tapauksissa korjaukset."

Pitää korjata tässä toistuvasti esiintynyttä väärinkäsitystä. Kuten aluksi sanoin, jos sopimuksen molemmat osapuolet uskovat hyötyvänsä tehtävästä sopimuksesta, asia on täysin selvä eikä ulkopuolisten mielipiteillä sinänsä ole merkitystä. Molemmat osapuolet uskovat saavansa lisäarvoa, win-win.

Kieroutunut ei ole henkilö, joka tällaisen sopimuksen tekee vaan mielestäni tuo lähtökohta yleisesti ottaen on jotenkin vinoutunut. Olen käsittänyt, että yksi syy uuden auton hankintaan on käyttövarmuus ja kulujen kohtuullisen tarkka ennakoitavuus. No, voidaanhan ne ennakoida tuon sopparinkin kautta, ei siinä mitään. Kuitenkin, tuossa kuluttaja antaa valmistajalle/myyjälle jonkinlaisen hyväksynnän sille, että yhtä sun toista korjattavaa autossa voi ilmeta kohtuullisen uutenakin. Minusta kulujen ennakoitavuuteen riittää se, että uudella autolla voi vain ajaa ja tankata ja käyttää sen huollossa ajotietokoneen ehdottamin väliajoin. Polttimoiden, pyyhkimien ja muun kulutustavaran kustannukset ovat kuitenkin niin pienet autoilun kokonaisuudessa, etten oikein näe mielekkääksi maksaa noista jotakin könttäsummaa kuukausittain. Ensimmäiset 100 tkm pitäisi joka tapauksessa mennä ilman korjaamolla käyntejä.

Jotta keskustelu olisi hedelmällisempää niin taloudellisten päätösten takana olevia muuttujia pitäisi aina tietää tätä keskustelua tarkemmin. Riittävän isot tulot ja vähän vapaa-aikaa pitkien työpäivien takia (usein samassa yhtälössä) on jo yhtälö, jolloin autonrenkaiden ja sulkien kanssa pelaamisesta voi olla valmis maksamaan toisesta henkilöstä hullun suurelta kuulostavan summan. Itsellänihän on vain vähän vapaa-aikaa ja pieni palkka, siksi kitsastelu   :P

Urlaub

Lueskelin juuri uudehkoa TM:ää, jossa oli laaja vertailu eri automerkkien huoltosopimuksista. Päällimmäiseksi jäi kuva, että kyseessä on melkoinen viidakko. Sopimusten kattavuus vaihtelee todella suuresti ja samoin sopimuksen ehdotkin.

Jos artikkelin tiivistäisi pariin virkkeeseen, niin huoltosopimuksissa on kyse nimenomaan mukavuudesta ja turvallisuudentunteesta. Taloudellisesti sopimuksia ei TM:kään saanut kannattaviksi - ei ainakaan auton omistajalle.

Toinen silmään osunut asia oli sopimuksesta aiheutuvat rajoitukset. Kilometrimäärä pitäisi pystyä ennakoimaan hyvinkin tarkasti ja ylikilometreistä maksetaan maltaita. Alikilometreistä tulee myöskin kalliita, vaikka niistä jonkinmoista palautusta saisikin. Olipa siinä eräskin kilometrejä koskenut riita mennyt Kuluttajariitalautakuntaankin. Siinä asiakas oletti sallitun kilometrien ylityksen (2500 km) koskeneen per huoltoväli ja autokauppias sanoi sen tarkoittaneen koko 4 vuoden sopimusaikaa. Asiakkaan kanta voitti, koska sopimus oli kirjoitettu epäselväksi. Luultavasti autokauppias on ottanut neuvosta vaarin ja korjannut sopimusehdot mieleisikseen.

Mielestäni joku tuollainen sopimus, jossa arvioisin ajokilometrini 2500 km:n tarkkuudella neljäksi vuodeksi eteenpäin olisi vähintään älytön. En osaa sellaista arvioida, enkä edes haluakaan. Oman auton vapaus on juurikin siinä, että voi ajaa tai olla ajamatta juuri niin paljon kuin haluaa. Ehkä tuo ei kuulosta niin pahalta liisareilla ajamaan tottuneille.

mmmccc

Olen irtisanomassa huolenpitosopimusta, missään ei vain kerrota, että miten.

Auttaisiko joku, kiitos?

Filixon

Laskeskelin juuri, että ainakaan minun GPlussani neljänä ensimmäisenä käyttövuotena mikään tiedossani oleva huolenpitosopimus ei olisi ollut taloudellisesti kannattava. Tähänastisten kahden normaalin longlife-huollon kuukausikustannus on ollut n. 16 euroa.

Korjauskustannuksista en ole toistaiseksi maksanut mitään, vaikka takuun ja sen jälkeisen virhevastuun puitteissa autolle on tehty yhtä ja toista, mm. hinattu korjaamolle kolme kertaa moottorihäiriön vuoksi, mistä olen raportoinut eri ketjuissa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

BLMC

Lainaus käyttäjältä: mmmccc - 04.07.12 - klo:21:31
Olen irtisanomassa huolenpitosopimusta, missään ei vain kerrota, että miten.

Auttaisiko joku, kiitos?

Soita VV-Auto Groupiin (maahantuoja) ja ilmoita heille.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy