Polo 2014 Facelift

Aloittaja maza, 28.01.14 - klo:16:40

« edellinen - seuraava »

Riku Rassi

Kävimme vaimon kanssa katsomassa uutta poloa ja oikein hyvältä näytti. Tuttu myyjä tuli heti kyselemään olimmeko aikeissa hankkia toisen polon perheeseen vai olisiko vain vaihto kyseessä. Onneksi ei kumpikaan sillä jo värin valinta tuottaisi vaikeuksia. Sunset Red oli minun makuuni ja vaimon mielestä Silk Blue. Eikä tuo Cornflower Blue olisi mikään ihan mahdoton ajatus, se ainakin erottuisi joukosta.
A lawyer with his briefcase can steal more money than a hundred men with guns

Riku Rassi

Tuli kuviakin otettua ja tässä yksi
A lawyer with his briefcase can steal more money than a hundred men with guns

tex-

Led valot tulevat tuotantoon viikolla 43. Loppukesästä luultavasti pääsee niitä jo tilailemaan. Siirtyy nykyauton vaihto vähän myöhäisemmäksi.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

splitxyz

BlueGT 150 hv "saatavissa" syys-/lokakuussa, GTI 192 hv marraskuussa ja lippulaiva Polo R WRC 231 hv /370 nm samoilla spekseillä kun Audi S1 marras-/joulukuussa 2014. Nuo noin ajankohtia.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Tuomari

Pilttisanomat oli saanut arvottua testissään polon 1.2tsi:lle 6,6 litran keskikulutuksen: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288687115392.html

Täytyy ihmetellä mitä rallipätkää ovat ajaneet, että ovat saanet tuollaisia lukemia. Oma 1.4tsi:kin menee vähemmällä vaikka tulee aina reippaasti kiihdyteltyä.

Chicane

Tässä testirapoa muutaman päivän ajosta. En ole tutustunut koko malliin, mutta vahvasti veikkaan ja toivon, että kyseessä oli facelift malli (omaan harjaannuttamattomaan silmään näyttää faceliftiltä). Jos ei ole, unohtakaa kommentit:)

Autona siis 1.2tsi DSG7  vm. 2014 VW Polo

print screen windows xp

Moottori
Ainakin VI Golfiin verrattuna 1.2TSI moottori on sivistyneempi. Voiman tuotto on tasaisempaa ja tehokäyrän kuollut kohta on kadonnut alle 1500rpm ja tilalla on jopa yllättävän pirteä moottori alle 1500rpm. Nurkkapyöritykseen sopivasti potkua. Itseasiassa puolikaasulla tuntuu perstuntumalla kiihtyvän paremmin kuin täyskaasulla DSG latoessa isompaa pesään tiuhaan tahtiin. Oikeasti tietysti rajoittajalle asti kiihdytys on se nopein tapa, mutta tällöin kone lähinnä huutaa eikä selässä tunnu voiman tunnetta. Käynniltään suht sivistynyt, mitä nyt nelisylinterin rohina vaivasi nilkkaa ojennettaessa.

Maantiellä onkin sitten selvästi puhditon. Ilman vakionopeudensäädintä 120-140km/h vauhdin ylläpitäminen kävi työstä. Helppoa ei meno ollut kun ei vaan tehoja ole enempää. 1.4tsi kulkee samaa nopeutta paljon vaivattomammin.

Kulutus
Edellä mainittu vajaa 7l kulutus ei ole tuulesta temmattu. Alle kuuden litran ei ainakaan näin tuoreella moottorilla kovin helposti pääse. Normaalissa ajossa 6,5l on lähempänä totuutta. Mielestäni kulutus oli yllättänkin suurta, mutta pientä ahdettua moottoria polkemalla kulutus nousee paljon enemmän kuin suuremmalla moottorilla. Ehkä madellen kulutuksen saisi 5.xl/100km lukemiin, mutta silloin vaaditaan jo keskittymistä.

Muuta
Samalla reissulla ajettuun vm. '14 Audi A3:een nähden alusta oli pari pykälää halvempaa tekoa, kun tien epätaisuudet tuntui korin liikkeissä havaittavammin sekä monttujen äänet kantautuivat selvästi ohjaamoon. Ohjaus on kevyt ja melko tunnoton, mutta sehän riittää kaupunkiautoon. Kevyt ohajus yhdistettynä kevyeen autoon teki tästä kaupunkiajoon mainion pelin. Liikenneympyröihin ei juuri tarvinnut kaasua nostella kun kevyt auto taittuu vaivatta mutkiin.

Sukka

Hienolta näyttää tuossakin värissä!

Etupuskurista päätellen kyllä selkeästi uusi facelift. Kumma varusteluyhdistely tosin. Puskurin kromilistasta ja valoista päätellen comfortline/highline varustelu, vaikkakin teräsvanteilla(?). Noh, nuo varusteluthan ovat kovasti maahantuojakohtaisia.

Otitko muuten autosta sisältä kuvaa? Ehkäpä helpoin tapa siellä nähdä, onko kyseessä facelift, on ratti.
Vanha: http://mundo52.com/files/Polo-2013_4.jpg
Facelift: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2014-volkswagen-polo-facelift-interior-and-updated-tech-revealed_2.jpg

mikama83

Minä kävin myös tänään koeajamassa tuon uuden Polon joka oli perus comfortline ja 1.2tsi 90hv. Tosi vaisu verrattuna ainakin omaan 105hv versioon varsinkin moottoritiellä.

Sisällä liikkeessä oli 110hv versio Highline-varustelulla ja sen valitsisin jo pelkästään niiden parempien penkkien takia :) Pitäisi vaan joskus päästä kokeilemaan miten sisämelu pysyy kurissa niillä 16"renkailla. Tuossa koeajamassani oli 185/60 R15 joten ei se nyt niillä ainakaan meluisa ole.

Jos autoa alan tosissaan vaihtamaan, niin käytävä myös tuo Golffi koeajamassa ensin :)

Jfer

Tervehdys pitkästä aikaa! Uuden Polon myötä pieni paluu Vagarenalle. :)

Testasin uuden Polon toukokuussa ja tykkäsin tosi paljon! Koeajossa oli 66 kW manuaalivaihteinen Comfortline, jolla oli ajettu n. 1300 km. Facelift on hyvän näköinen, mutta onneksi ei muuttanut autoa ulkoisesti ihan hirveästi, niin oma ei näytä vanhentuneelta. :P

Polon Cornflower Blue on muuten tosi upea väri, mutta oon kyllä vähän pettynyt siihen, että se ei ole metalli/helmiäisväri. Muuten värikartta on jälleen kerran turhan konservatiivinen, joskin Sunset Red oli myös ihan hieno.

Kulutuksen heitot varmaan liittyy käytettyihin nopeuksiin... Itse nimittäin totesin Polon todella vähäruokaiseksi. Ajoin Pololla 170 km, josta puolet kaupunkia ja puolet maantietä; maantiellä nopeudet 80 ja 100 km/h. Koeajoni keskikulutus oli oli 4,9 l/100 km. Erityisesti kaupungissa kulutus tuntui pudonneen omaan 1.2 TSI 77 kW DSG Poloon verrattuna, maantiellä sen sijaan vähemmän.

Pyrin toki ajamaankin mahdollisimman taloudellisesti, mutta samalla tavalla ajan omalla Polollanikin. Ei se ole matelua kumminkaan, vaan rajoitusten mukaan ajoin ja mittarivirhe huomioiden. Täällä ei tosin saa ajaa 120-140 km/h. Ihan kulutusta testatakseni ajoin uudella Pololla 30 km päähän vanhempieni luokse, miltä matkalta sain kulutukseksi toiseen suuntaan 4,6  ja toiseen suuntaan 4,8 l/100 km. Omalla Pololla tuo matka on yleensä ollut 5,1 l/100 km. Keskinopeus on yleensä 60 km/h tienoilla, ajonopeudet 40-100 km/h kaupunkia ja maantietä.

Laajemmin ennakkoajatuksiani ja koeajokokemuksiani uudesta Polosta voi lukea blogistani. :)
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

Sukka

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 22.07.14 - klo:15:59Pitäisi vaan joskus päästä kokeilemaan miten sisämelu pysyy kurissa niillä 16"renkailla. Tuossa koeajamassani oli 185/60 R15 joten ei se nyt niillä ainakaan meluisa ole.
Itse sain tuossa vajaa pari viikkoa sitten uuden Polon (siitä enemmän tuolla luovutuksia-keskustelussa) ja täytyy kyllä sanoa, ettei ero rengasmelussa ole kovinkaan iso näillä 215/45 R16:lla kuin koeajoautossa, ei ainakaan omasta mielestäni mitenkään häiritsevä.

Talvirenkaisiin myyjä totesi vain että "suosittelemme ja itse asennutamme aina samaa rengaskokoa, noh, omasta mielestäni esim. tuo 185/60 R15 sopisi paremmin talveksi nastarenkaisiin. Täytyypä vielä kurkata mitä rekisteriotteessa mainittiin renkaista.

mikama83

Ok no tuo kuulostaa sitten ihan hyvältä. Eilen oli aika pitkä reissu jossa oli myös mukana aivan uutta asfalttia, niin kyllähän oma autokin meni ihan ääneti semmosella pinnalla. Valitettavasti suurin osa teistä on aika huonoja/karkeita.

Muuta mitä huomasin niin autossa oli kaikkiaan viisi aikuista jolloin tuli jo olo että polo on himpun verran liian pieni auto. Ja kulutus nousi aika paljon kun matkanopeus oli välillä reippaasti yli 100km/h. Tosin auto ollu mulla 5kk ja koko ajanjakson keskikulutus on ajotietokoneen mukaan tasan 5 litraa joten ei se minusta paha ole :)

Minkälaiseen hintaan muuten saa talvirenkaat kun nehän ei taida kauppaan automaattisesti? Niin kuin ei esim lohkolämmitintäkään.

Itse asiassa automyyjä teki mulle tarjouksen juuri vastaavasta polosta mutta manuaalivaihteisesta. Omasta autosta saisi vielä aika hyvän hyvityksen. Väristä ei varmuutta kun nykyinen polo on valkoinen jossa mustaksi teipattu "hiilikuitu"-katto, niin emäntä haluaa että jos uusi auto olisi valkoinen, niin pitäisi siinäkin olla musta katto.. ::)

Täytyy vielä se lisätä tähän samalla kun mietin noita äänieristyksiä, niin onkohan noiden eri varustelutasojen välillä mitään eroja äänieristyksissä? Joku siitä muistaakseni jokus kirjoitti että Highline-mallissa olisi parempi eristys. Tosin siinä puhuttiin Golffista tai Passatista mutta kuitenkin.

JaakkoS

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 25.07.14 - klo:13:40
Ok no tuo kuulostaa sitten ihan hyvältä. Eilen oli aika pitkä reissu jossa oli myös mukana aivan uutta asfalttia, niin kyllähän oma autokin meni ihan ääneti semmosella pinnalla. Valitettavasti suurin osa teistä on aika huonoja/karkeita.

Muuta mitä huomasin niin autossa oli kaikkiaan viisi aikuista jolloin tuli jo olo että polo on himpun verran liian pieni auto. Ja kulutus nousi aika paljon kun matkanopeus oli välillä reippaasti yli 100km/h. Tosin auto ollu mulla 5kk ja koko ajanjakson keskikulutus on ajotietokoneen mukaan tasan 5 litraa joten ei se minusta paha ole :)

Minkälaiseen hintaan muuten saa talvirenkaat kun nehän ei taida kauppaan automaattisesti? Niin kuin ei esim lohkolämmitintäkään.

Itse asiassa automyyjä teki mulle tarjouksen juuri vastaavasta polosta mutta manuaalivaihteisesta. Omasta autosta saisi vielä aika hyvän hyvityksen. Väristä ei varmuutta kun nykyinen polo on valkoinen jossa mustaksi teipattu "hiilikuitu"-katto, niin emäntä haluaa että jos uusi auto olisi valkoinen, niin pitäisi siinäkin olla musta katto.. ::)

Täytyy vielä se lisätä tähän samalla kun mietin noita äänieristyksiä, niin onkohan noiden eri varustelutasojen välillä mitään eroja äänieristyksissä? Joku siitä muistaakseni jokus kirjoitti että Highline-mallissa olisi parempi eristys. Tosin siinä puhuttiin Golffista tai Passatista mutta kuitenkin.

Sen verran sanon, että Comfortlinessa on takakontissa 3 lastua bitumia leimattu kiinni. Muuten vararengas paikka on peltiä

Sukka

Lohkarista ja sisäpistokkeesta maksoin itse 500â,¬ ja SE Mäkinen oli sen Vantaalla luovutushuollon yhteydessä asentanut.

Renkaita en itsekään ottanut auton mukana, myyjä suositteli palaamaan asiaan syksymmällä, jos heiltä (VW Espoo) haluaa tarjouksia niistä, heillä tulee Continentalin rengastarjoukset silloin. Nuo 17" Mirabeau-vanteet olisi hieno saada kesärenkaisiin ja nämä nykyiset 16" Rivazzat talvirenkaisiin. Voipi tosin olla, että löytää lähes vastaavat tarvikevanteista, joihin voi sitten laittaa VW:n keskiölogon itse kiinni.

Ã,,änieristyksessä tuskin on kovin suurta eroa, paitsi että ainakin Trendlinessa käytetään kovempaa muovia keskikonsolissa, joka ehkä vaikuttaa äänieristykseen jonkin verran(?).

mikama83

Ok kiitos tuostakin tiedosta :) Ensi maanantaina saan vuorokaudeksi käyttöön uuden polon ni jos sitten olisi joku näkemys autosta. Väriksi tulisi kyllä ehkä Sunset Red koska olisi hieno väri näin Valkoisen jälkeen. Ja isompaa vannetta ja vähän matalempi alusta mutta niin että pystyisi paremmin ajamaan soratiellä kuin nykyisellä.

JaakkoS

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 26.07.14 - klo:18:02
Ok kiitos tuostakin tiedosta :) Ensi maanantaina saan vuorokaudeksi käyttöön uuden polon ni jos sitten olisi joku näkemys autosta. Väriksi tulisi kyllä ehkä Sunset Red koska olisi hieno väri näin Valkoisen jälkeen. Ja isompaa vannetta ja vähän matalempi alusta mutta niin että pystyisi paremmin ajamaan soratiellä kuin nykyisellä.

Asioitko sattumalta myös  vw center espoossa?

mikama83

Itseasiassa en vaan Jyväskylän autotarvikkeella :)

Ja muuten kyllä värivalinta olisi ehdottomasti Silk blue mutta tuo parempi puolisko ei tykkää sinisestä..saa nähdä mitä sanoo kun tuo esittelyauto on se vielä sinisempi versio ;D

Ihmettelin kyllä kun myyjä sanoi ettei kukaan ole halunnut tuota sport select alustaa ottaa?

JaakkoS

Blue Silk on kyllä mielestäni ainoa ja oikea väri poloon. Sen kun vielä vahaa ja kiillottaa nii nams  :P

mikama83

Olen kyllä täysin samaa mieltä :) Nykyinen valkoinen on nätti kun on mustat vanteet ja musta katto. Tuo punainen metalliväri nyt on ainut muu joka näyttää hyvältä mun mielestä.

Led-valot olisi varmaan hienot mutta käytännössä mulla ei niille paljoa olisi käyttöä..harmi kun noihin ei nyt sit saa tällä hetkellä led-päivävaloja mitenkään.

mikama83

Meni sitten uusi polo tilaukseen tolla Sunset red värillä. Aluksi oli puhetta että tulee lokakuussa, mutta nyt taitaakin vastaava olla jossain satamassa valmiina joka joutaisi mulle. Eipähän tarvii odotella  :D

JaakkoS

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 29.07.14 - klo:14:01
Meni sitten uusi polo tilaukseen tolla Sunset red värillä. Aluksi oli puhetta että tulee lokakuussa, mutta nyt taitaakin vastaava olla jossain satamassa valmiina joka joutaisi mulle. Eipähän tarvii odotella  :D

Mitä varusteita ruksasit mukaan?
Et vissiin halunnu odotella led-valoja :D

sambolo

Yök, jotenki tuo fl tekee polosta tylsän pyöreän ja massaan hukkuvan.. Pre fl enemmän särmää ja sporttisuutta. Se oli yksi parhaiten muotoilluista volkkareista uuden jetan ja scirocon ohella.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

mikama83

Ite pidin tuota uuden mallin keulaa myös alussa jopa rumana, mutta aika äkkiä siihen tottui tossa kun enemmän katteli. Ennenkun sain tuon auton koeajoon(jolla oli muuten ajettu silloin 14km :D ) niin olin jo miettiny että ruksin desing-paketin, isompaa kosketusnäyttöä jopa kattoluukun yms, mutta toi perusmalli tuntui sellaisenaan juuri semmoiselta mikä jo riittää ja erinomainen ajaa verrattuna tohon vanhaan, kun mulla tulee aika vähän kilometrejä. Lähinnä siis tarviin auton jolla pääsee paikasta toiseen. Alustakin oli hyvä kun ei tarvinnu soratiellä ajella kävelyvauhtia :P

Ehkä ainut miinus tuosta moottorista (90hv) joka on vähän vaisu, mutta tuossa on kyllä välityksetkin toisenlaiset. Ainakin se tapahtu monta kertaa että kun lähti risteyksestä kakkosella jos ei tarvinnu kokonaan pysähtyä, niin kierrokset meni semmoselle alueelle ettei vähään aikaan tapahtunu yhtään mitään. Ykköstä siis käytettävä enemmän kuin nykyisellä autolla. Muuten kyllä menee yllättävän hyvin :)

110hv versio olisi ollu noin 1600â,¬ kalliimpi ja luulempa että tuota 90hv versiota saisi joskus ohjelmoitua ja ei se noin paljoa maksa :) Isommat vanteet jätin pois osaksi sen takia että se olisi vieny vähän tuon laiskemman version menohaluja ja toisaalta ajomukavuus oli hyvä noilla 15" renkailla.

Eli perus pakolliset paketit ja tummennetut lasit jäi vaan noihin lisävarusteisiin. Ratkaisevin tekijä oli raha, koska noilla pysyi hinta tosi kohtuullisena ja vaikka nyt tulee huolenpitosopimus mukaan niin silti kuukausimaksu on selvästi pienempi kuin tällä hetkellä..mielluummin maksan vähemmän kuussa ja vielä uudesta autosta jossa on takuu  :)

Sen kyllä arvaan että kun nään kuvia noista LED-valoista niin kattoo että olis tommoset pitäny ottaa  ;D

Sukka

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 30.07.14 - klo:10:05Sen kyllä arvaan että kun nään kuvia noista LED-valoista niin kattoo että olis tommoset pitäny ottaa  ;D
Heh, tämä itseänikin mietityttää. Saa nähdä onko niitä mitenkään mahdollista asennuttaa jälkiasenteisena, tosin tuskin olisi mitään halvinta lystiä, ainakaan jos VW Centterille vie.

Auton sisältähän tuskin tarvitsee paljoakaan muuttaa, mitä nyt poistaa/peittää tuo ajovalojen korkeudensäädin. En tiedä onko sitten LED-mallisessa tuo paikka samalla tapaa peitetty vai kokonaan ilman kyseistä paikkaa. Vanhemmista autoista pystynee vertailemaan, mitä esim. Xenon-paketti on tehnyt ks. säätimelle.

Itsekin päädyin ottamaan tuon huolenpitosopimuksen, sain siihen vielä 6kk maksutta kaupan päälle kun huhtikuussa oli tämmöinen kampanja. Onhan se kätevää kun voi auton aina tarvittaessa kärrätä VW:lle ja jos toteutuneet huoltokulut jää pienemmäksi, ylimaksettu osuus palautetaan. 8) Ruksin vielä renkaiden vaihdon pesulla mukaan. Lisäksi hintaa n. 70â,¬ vuodessa ja tuleepahan sitten renkaat asianmukaisesti ja oikeilla kiristysmomenteilla vaihdettua.

Huomasin muuten vasta jälkeenpäin sopimuspapereista, että soppariin kuuluu myös mm. tuulilasinpyyhkimien vaihto niiden kuluessa, ilmainen öljypurkki aina määräaikaishuoltojen yhteydessä, pesut jne. Ja pysyy tuo ilmainen Volkswagen Liikkumisturvakin sitten voimassa. Siihenhän kuuluu mm. ilmaiset hinaukset, sijaisauto, hotelliyöt.

mikama83

Tässä kävikin aika mielenkiintoinen juttu kun kaupat oli jo sovittu siis eilen ja paperitkin tehty joista oma kappale piti tulla mulle postissa myöhemmin. Tänään myyjä soitti ja sanoi että unohti yhden ihan pikkujutun sanoa eilen..mulla nimittäin pitäisi olla käteistä melkein neljä tonnia sitten kun uuden auton haen. Semmonen pikkujuttu oli se että empä nyt sitten ostakkaan vielä autoa  ::)

No jos sitten keväällä ei tarvitsisi enää tommosta välirahaa kun makselee ton nykyisen auton velkaa pois, niin sittenhän ne led-valot onkin jo saatavilla  ;D

mikama83

Korjaan tuota edellistä..auto luovutetaan ensi viikolla.

Myyjä sai pistettyä sen verran alennusta ja nostettua hyvitystä nykyisestä että hävisi tuo summa onneksi  :)

JaakkoS

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 02.08.14 - klo:00:34
Korjaan tuota edellistä..auto luovutetaan ensi viikolla.

Myyjä sai pistettyä sen verran alennusta ja nostettua hyvitystä nykyisestä että hävisi tuo summa onneksi  :)

Oho, melkoinen onni sulla kävi. Pistele sitten toki kuvia ja kokemusta niin pääsee täällä omaa autokuumetta lievittämään, kun itse saa odotella tuonne joulukuuhun niitä led-valoja  :P

mikama83

Joo en ole tutustunu siihen miten tänne pistetään kuvia mutta tuskin se kovin vaikeaa on :)

Ehkä jaksat odotella ja kun tuossakin tuli taas esille ne led-valot  ;)

mikama83

Tossa nyt kännykällä otettu nopea kuva. Hyvältä tuntuu auto kyllä  :) Ei ihan kuvissa näy väri hyvin. Vaihtelee valon mukaan aika paljon.

JaakkoS

Sairaan makee. Pistä nyt niitä kuvia enemmän, et pääsis tää autokuume helpottaa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy