Seat Ibiza vm-99 1.6 8v, käynti ongelmia

Aloittaja excudo, 07.05.10 - klo:15:21

« edellinen - seuraava »

excudo

Hei kaikille! 

Tämmöinen peli olisi joka pitäisi saada asap ajoon.. auto seissyt vuoden nyt ja huoltoa on tehty.
Jakopää,vesipumppu,nesteet,tulpat,johdot,jakaja,etulevyt+palat,suodattimet, jouset jne..

ongelmia on useita:
Tyhjäkäynti on huono vaihtelee 500-700rpm kylmänä tai heti käynistyksen jälkeen. Satunaisesti sammuu..
Toinen on että päästöistä ei mennyt läpi HC oli 139 tyhjäkäynnil muuten oli kaikki rajojen sisällä.. sanoi että CO oli aika korkea myös mutta sallittu määrä. Kierroksilla meni läpi.

Toinen ongelma on että huollon jälkeen ylikuumenee auto jos ei pidä lämppäri täysillä. Vesipumpussa oli veiskanavassa muovi joka pienensi reikää mutta vanhassa ei ollut.. luotin vanhaan mekaanikkoon ja jätin muovin sinne voiko johtua siitä?

Imuvuotoja en ole löytänyt mutta voisihan niitä silti olla!?

Katista taakse myös vaihdettu uus putki joten sekin on tiivis :/

Itseltä loppui ideat mistä voisi moiset viat johtua nyt kaipais viisaimpien mielipiteitä.

Tos®

Vaihdettiinko huollossa tarvike-termostaatti?
Ilmalukko jossain mutkassa?

Entä lämpöanturi, ota johto irti seuraavassa startissa ja koita käykö paremmin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

excudo

jep termostaatti vaihdettiin kans.. kaikki osat fixuksesta

Tos®

Lainaus käyttäjältä: excudo - 07.05.10 - klo:15:25
jep termostaatti vaihdettiin kans.. kaikki osat fixuksesta
Syyllinen selvis ainakin ylikuumenemiseen ;)
Termostaattien on syytä olla aina alkuperäisiä, muuten ongelmia pukkaa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

excudo

Pitääpä käydä hakemassa orkkis sitten.. Missä toi lämpöanturi on!?

JP

Meikäläisen Seatissa samat oireet tuon tyhjäkäynnin vaeltelun ja sammuilun kanssa. Ratkaisuna toimi lambda-anturin vaihto. Sen vaihto auttaa myös noihin päästölukemiin. Kannattaa tutkia myös kaasuläppäyksikkö; voi olla puhdistuksen tarpeessa. Vaihto onkin jo vähän kalliimpi homma; yksikkö maksaa sen 300-400 EUR.
VW Passat Variant Comfortline 1.6TDI -13
VW Passat Variant Luxline 1.9TDI -07

Tos®

Lainaus käyttäjältä: excudo - 07.05.10 - klo:15:27
Pitääpä käydä hakemassa orkkis sitten.. Missä toi lämpöanturi on!?
Syyläriltä lohkoon menevä ylävesiletku.. nelinapainen anturi tai sitten 2kpl 2napaista, joista toinen mittaristolle.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

excudo

Lainaus käyttäjältä: JP - 07.05.10 - klo:15:28
Meikäläisen Seatissa samat oireet tuon tyhjäkäynnin vaeltelun ja sammuilun kanssa. Ratkaisuna toimi lambda-anturin vaihto. Sen vaihto auttaa myös noihin päästölukemiin. Kannattaa tutkia myös kaasuläppäyksikkö; voi olla puhdistuksen tarpeessa. Vaihto onkin jo vähän kalliimpi homma; yksikkö maksaa sen 300-400 EUR.

Ainakin päästömittauksissa näyttää lambda olevan kunnossa. Forte puhdistuts aineita heitetty tankkiin.. ja imupuolella kans ruiskuteltu puhdistus aineita. Tulikin tuossa mieleen että kun heittää virrat päälle niin matkamittari näytössä vilkkuu "Service" saako OBD mittauksella tuosta autosta mitään selville?

excudo

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 07.05.10 - klo:15:30
Syyläriltä lohkoon menevä ylävesiletku.. nelinapainen anturi tai sitten 2kpl 2napaista, joista toinen mittaristolle.

Oko, kiitos tiedosta tarkastelen tuossa viikonloppuna jospa olisi apua. Palaan asiaan heti kuin selviää jotain  ;)

Tos®

Kannattaa tosiaan vikakoodit lukasta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Mikä moottorityyppi siinä on? AEA?

Service teksti ilmoittaa huoltovälin täyttymisestä, osaava korjaamo olisi sen nollannut - mutta ohjeet löytyy myös huoltokirjasta.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

excudo

Jaa hmm.. en muista moottorityyppiä.. huoltokirja ei ole ja huolsin auton itse eikä laitteita nollata huoltovalo.

Auto Espoossa mutta ajokiellossa joten en voi nyt pahemmin ajella mihinkään että saisi tehtyä :/

Tos®

Googgelista löytyy ohjeet varmasti: polo ibiza "service light reset"
Mutta jos longlife huoltovälejä käyttää niin testeri on ainut vaihtoehto.
Ote neloskoppasen golffin huoltokirjasta: http://tos.pp.fi/koukku/DSC00166.JPG

Moottorityyppi taas löytyy vararengaskotelon seinällä olevasta tarrasta.
Huoltokirjassakin se olis, mutta jos on kadonnut niin...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

excudo

Eipä tietoa huolto historiasta paljon ainakin ei ollut huollettu viimeseen 30-40tkm ollenkaan. Pitää tarkistaa toi tyyppi.
Muijan auto tässä yritän saada toimivaksi  ;D tosiaan jää nähtäväks annanko sen takas enään.. kiva peli ajella ;)

weeman

kuulostaa pahasti vanhalta autoltani. Aina samat oireet. Ettei vain olisi vanha autoni.

excudo

Lainaus käyttäjältä: weeman - 07.05.10 - klo:16:21
kuulostaa pahasti vanhalta autoltani. Aina samat oireet. Ettei vain olisi vanha autoni.

Jaa mikäs rekkari sulla?
Tää on viininpunainen..

wtf

Oisko jako lipsahtanut hampaan verran pieleen?
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

excudo

Lainaus käyttäjältä: wtf - 07.05.10 - klo:17:59
Oisko jako lipsahtanut hampaan verran pieleen?

Sama ongelma oli ennen jakopään vaihto.. ja meni kyllä ajoitus ihan oikein.. eri asia sitten jos merkinnät eivät täsmä!?

Ironic32

Täältä tulee kyllä ääni tuolle kaasuläpän puhdistukselle, kun tuosta tyhjäkäynnin heilumisesta on kyse. Omassa 1.8T pasuunassa oli kans aika pahaa heiluntaa eikä meinannut lämpimänä edes käyntiin.

Puhdistin sen kaasuläpän ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Tyhjäkäynti heittämällä kohdillaan eikä mitään käynnistysongelmia. Kaasuläppä ei ollut edes pahasti likainen, joten todella pienestä voi olla kiinni.

excudo

Lämpöanturi irrotin ja kokeilin käynnistää.. käynityis kyllä mutta huonommin ja ei tahtonut pysyä ollenkaan päällä.
Autossahan on sähköinen kaasari!?.. Toi tyhjäkäynnin pätkiminen saa pois pumppaamalla jarrua jolloin ihan normaali 800-900rpm

tarzi

Jarrutehotimen alipaineputki poikki/rikki.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

excudo

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 11.05.10 - klo:10:56
Jarrutehotimen alipaineputki poikki/rikki.

Mutta miten/miksi se vaikuttaa tyhjäkäyntiin?

Tos®

Alipaine karkaa.. en osaa sitä sen koommin selittää.
Vuoto voi olla myös sen ruiskumokkulan alla tiivisteessä, koita heilutella sitä "kaasaria".
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JAR

Hei,minulla on myös Ibiza 99 malli ja 1,6 koneella. Samanlaista vikaa,eli ei pysy kylmänä käynnissä ellei paina kaasua koko ajan. Sammuu heti jos nostaa jalan kaasulta. Tyhjäkäynti myös heijaa ylös ja alas myös lämpimänä,vaihtelu n.100 kierrosta. Lamdaanturi jo vaihdettu. Nelinapaista lämpöanturia en vielä vaihtanut koska lämpömittari ainakin kojetaulussa näyttäisi toimivan tosin tarkkaa lämpötilaa en tiedä. Voiko se lämpöanturi antaa erilaista arvoa bensanruiskutukseen ja lämpömittarille eli voisiko tuo anturi olla viallinen.

Tos®

Ota se lämpöanturin johto pois... jos käy paremmin niin siinä on vikaa.
Anturissa on kaksi piiriä, toinen mittaristolle ja toinen eculle.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JAR

Hei,jos se on viallinen niin onko käynti parempi kylmänä vai kuumana kun liittimen irroittaa. Niin ja anturissa on siis sisällä kaksi täysin erillistä vastusta, vai ?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: JAR - 18.09.10 - klo:16:34
Hei,jos se on viallinen niin onko käynti parempi kylmänä vai kuumana kun liittimen irroittaa. Niin ja anturissa on siis sisällä kaksi täysin erillistä vastusta, vai ?
Viallisuus voi ilmetä monin tavoin, jos näyttämä on liian kuumaa - ei käynnisty hyvin ja muutenkin saattaa käynti sekoilla.
Liian kylmää, niin polttoainetta syötetään enemmän kuin tarpeeksi ja taas käynti sekoilee.. ;)

Tuo on niin halpa osa, että kannattaa hakea marmoritiskiltä aito ja alkuperäinen.

Ja kuten sanoin, mokkula sisältää kaksi toisistaan erillistä anturia.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JAR

Kyllähän minä uuden anturin jo hain, Motonetista kylläkin, mutta en ole sitä vielä vaihtamaan ruvennut kun rupesin epäilemään onko se vanha sittenkään viallinen. Voihan se viallinen tietenkin olla sen virtapiirin osalta mikä antaa tietoa ruiskulle. Toisaalta kokeilin kyllä anturin liittimen irroittamista kylmänä ja kuumana mutta käynti ei mielestäni tainnut juurikaan muuttua. Mutta mites tuo käynnin huojuminen, mistähän se johtuisi, kaasuläpänkin puhdistin jo niinkuin tuolla aiemmin kehoitettiin.

tsiih

Testerillä näkisi sekä lämpöanturin että kaasuläpän toiminnan parhaiten. Kaasuläppäyksikkö voi olla viallinen, tai tarvita vain perussäädön. Uskon kuitenkin vian liittyvän nyt siihen, näissä moottoreissa yleistä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

JAR

Moi, sitä kaasuläppäyksikköä minäkin nyt epäilen. Vaihdoin nimittäin sen lämpöanturin eikä tyhjäkäynti sillä korjaantunut. Sitten testasin MAP anturia ottamalla johdon irti jolloin käynti huononi ja arvelin anturin silloin toimivan. Sitten testasin sitä kaasuläppäyksikköä ottamalla siitä johdon irti, mitään ei tapahtunut, ei huonoa ei hyvää. Otin sen yksikön auki ja sehän näytti olevan tuollainen jousityyppinen kuten automaattiryypyt vanhemmissa autoissa, vai olenko väärässä. Jos tuo kaasuläppäyksikkö on viallinen saako siihen hankittua uudet sisuskalut, ja mistä ?

tsiih

Luulen, ettei kannata yrittää itse jos ei tiedä mitä tekee. Ajoneuvoelektroniikkaa korjaavia yrityksiä: vekatronics.fi ja http://autotronix.dy.fi/ näin esimerkiksi. Käytettyjä yksiköitä ei ole paljon tarjolla, uusi on aika kallis.
Tuo johtojen irti nyppiminen ei auta ihan joka paikkaan paitsi että vikamuisti on nyt täynnä sitä itseään...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy