Ruostekorjauksia

Aloittaja vws, 13.01.14 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

headman78

Lainaus käyttäjältä: headman78 - 01.10.17 - klo:10:34
Olen viemässä omaani Finikor Täysturva ruostesuojaukseen ensi viikolla koska en usko luopuvani Yetistäni ihan hetkeen. Ovet maalattiin uudelleen kolmisen vuotta sitten eikä vaiva ole uusiutunut *kopputtaa puuta*

Ja vaiva uusiutunut oikeanpuoleisessa takaovessa, tarkan syynin vaati että havaitsi pienen sinkkikuplan >:(
Ambition is a poor excuse for not having enough sense to be lazy.
Yeti 2.0 TDI 140 4x4 Experience DSG Terracotta Orange mustalla katolla (tilattu vko 23 2011, luovutettu vko 3 2012)

sonic

Yeti -13 kesän vahaussessio paljasti seuraavaa, kaikissa ovissa pieniä jälkiä ,kupruja, ei vielä paljon mutta kuitenkin, mikroskooppi käteen ja hammaslääkärin instrumentillä kuprua puhkomaan; maali lähtee helposti pois ei kiinni pinnassa mitenkään, mutta näyttäs siltä, että sinkki on pinnassa kiinni, autoa huollettu uudesta alkaen itse joten turha valittaa ,mutta jonkin sortin maalausoperaatio jossain vaiheessa edessä, olkeehan tarkkoina kun näitä vehkeitä tänäpäivänä ostatte, sinällään perheen muut skodat -04 ja -06 malliset maalauksen osalta virheettömiä, alkasko skodan laatu kulkea Opelin menneiden aikojen suuntaan...

Tulppu

Täällä myös ocu II menossa pienten ruostepisteiden paikkamaalaukseen tällä viikolla, myyjän piikkiin.

Mutta sitten seuraa kysymys. Jos ja kun maalauksen jälkeen maalipinta on virheetön, niin millä sitä kannattaisi suojata? Vahaaminen kahden viikon välein vai kerran vuodessa joku ammattilaisen tekemä myllytys?
Niska kyyryssä kohti uusia pettymyksiä...

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Tulppu - 07.08.18 - klo:07:51
Mutta sitten seuraa kysymys. Jos ja kun maalauksen jälkeen maalipinta on virheetön, niin millä sitä kannattaisi suojata? Vahaaminen kahden viikon välein vai kerran vuodessa joku ammattilaisen tekemä myllytys?
Myllytys kuluttaa lakkapintaa, sen tarkoitushan on poistaa maalipinnasta naarmut ja saada kiilto takaisin. Eli tuoretta pintaa ei tarvinne myllyttää. ;)

Jos ei tykkää erityisen usein vahailla, niin keväällä suola- ja lumikelien loputtua vaha pintaan. Kesällä tuore vahapinta suojaamaan auringolta. Syksyllä ennen lumien tuloa vaha talven tuloa varten ja sitten talvella vielä yksi vahaus kun näyttää siltä että suojaus alkaa hiipumaan.

Jotkut lyö ennen talvea vahat ja sitten talven jälkeen.

Omasta viitseliäisyydestä/mielenkiinnosta ja käytettyjen aineiden kestävyydestähän se pitkälti on kiinni.

Suoja-aineiden keston edellytyksenä on että pinta on puhdas, eli jos itse aikoo homman hoitaa niin pesutekniikat hanskaan ja oikeaoppiset välineet tallinnurkkaan. :)

Yetson

Rekisteröidyin uutena jäsenenä koska: Minulla on Yeti -13, jossa keväällä havaitsin talven jäljiltä kuskinpuoleisen etuoven alanurkassa sentin kolikon suuruisen ruostetäplän.  Tarkemmin tutkittuani ovia totesin ovien sisäpuolella alanurkissa maalin alla rupista pintaa - siis ruoste on päässyt sisäpinnoillekin.  Kävin kesäkuussa Laakkosella, jossa koripuolen vastaava otti kuvia ko. pinnoista ja jotka lähetettiin maahantuojalle tutkittavaksi.  Maahantuojalle on nyt lähetetty kolmet kuvat pinnoista.  On kuvattu huoltokirja, jossa huollot ajallaan ja merkkihuollossa tehtyinä. Kuva matkamittarin lukemista (n. 130 tkm) ja yleiskuva autosta.  Olen auton uutena ostanut, eli ainoa omistaja.  Auto pesty ja vahattu säännöllisesti. Nyt sain Laakkoselta ilmoituksen, että asia ei etene ja he nostavat kädet pystyyn maahantuojan epäillessä kivenhakkaamia ruosteen syyksi (huom. ovien sisäpinnat). Ruostuminen on alkanut talven 2017-18 aikana, jolloin auto on n. nelivuotias.  Herättääkö ajatuksia kolleegoissa?  Merkkihuollon kannattavuus takuuajan jälkeen?  Luottamus Skodan laatuun ja maahantuojan jälkimarkkinointiin horjuu pahasti...       

Volkkaripappa

Kiveniskemäthän on ollut Skodan maahantuojan vakiovastaus niin sinkkirakkuloiden kuin muidenkin ruostevaurioiden syntyyn. Uskokoon ken tahtoo. Hyvin hoidettu neljävuotias auto ei saa olla maalipinnoiltaan ruosteessa. Jäljet johtanevat tässäkin tapauksessa sinkitys- ja maalausprosessiin.

jarkko_h

Jos auton peltien sisäpinnoissa on maahantuojan mielestä kivenhakkaumia, pitää asia riitauttaa. Sinkkirakkulaketjussa on hyvä esimerkki tavarantarkastuksesta ja siitä miten maahantuoja antoi lopulta periksi.

Skoda on laadultaan luokaton merkki. Ei 4 vuotiaan auton pidä ruostua. Vaihdoin itse hiljattain 20 vuoden vag kokemuksen jälkeen muihin merkkeihin. Juuri näiden jatkuvien laatuongelmien ja kusetusten vuoksi.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Yetson - 21.09.18 - klo:15:49
Rekisteröidyin uutena jäsenenä koska: Minulla on Yeti -13, jossa keväällä havaitsin talven jäljiltä kuskinpuoleisen etuoven alanurkassa sentin kolikon suuruisen ruostetäplän.  Tarkemmin tutkittuani ovia totesin ovien sisäpuolella alanurkissa maalin alla rupista pintaa - siis ruoste on päässyt sisäpinnoillekin.  Kävin kesäkuussa Laakkosella, jossa koripuolen vastaava otti kuvia ko. pinnoista ja jotka lähetettiin maahantuojalle tutkittavaksi.  Maahantuojalle on nyt lähetetty kolmet kuvat pinnoista.  On kuvattu huoltokirja, jossa huollot ajallaan ja merkkihuollossa tehtyinä. Kuva matkamittarin lukemista (n. 130 tkm) ja yleiskuva autosta.  Olen auton uutena ostanut, eli ainoa omistaja.  Auto pesty ja vahattu säännöllisesti. Nyt sain Laakkoselta ilmoituksen, että asia ei etene ja he nostavat kädet pystyyn maahantuojan epäillessä kivenhakkaamia ruosteen syyksi (huom. ovien sisäpinnat). Ruostuminen on alkanut talven 2017-18 aikana, jolloin auto on n. nelivuotias.  Herättääkö ajatuksia kolleegoissa?  Merkkihuollon kannattavuus takuuajan jälkeen?  Luottamus Skodan laatuun ja maahantuojan jälkimarkkinointiin horjuu pahasti...     

Helppo tapa päästä keissistä eroon.......... no, olihan toisessa ketjussa toisen konsernin auton ovet myös (valkea CC) sisäpuolelta jo ruosteessa. Siinä asia selvisi kaiuttimien päivityksen yhteydessä.

Eräs 1,8TSI Ocun omistaja sai maahantuojalta hihnan katkeamisesta täysin huolletussa vähän yli 100tkm autossa kielteisen päätöksen.. kunnes perusti nettiin SkodaOctavia.fi sivun ja latasi keissin sinne. Sen jälkeen maahantuojan mieli muuttui. Ja sivuston sisältökin.

No, ehkä nyt voi jo ymmärtää, miksi Skeidan ja VW:n plus Audin (<= on parempi ns. goodwill arenaa lukemalla) takuut on vain se 2v., tai maksullinen 2/3v. jatkotakuu. No, Seatia, Opelia ja Fordia on saanut jo 5v. takuulla. Ehkä konsernin takuukulut ovat liian korkeat ?  :o
Yritetään pärjätä.

jarkko_h

#68
Yetson tuossa linkki sinkki-ihottumasta. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35005.0



-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 21.09.18 - klo:16:58
Kiveniskemäthän on ollut Skodan maahantuojan vakiovastaus niin sinkkirakkuloiden kuin muidenkin ruostevaurioiden syntyyn. Uskokoon ken tahtoo. Hyvin hoidettu neljävuotias auto ei saa olla maalipinnoiltaan ruosteessa. Jäljet johtanevat tässäkin tapauksessa sinkitys- ja maalausprosessiin.

Helkama-auto on maahantuojana yksi vitsi. Siellä pompotellaan asiakasta kaverilta toiselle ja parhaassa tapauksessa asiakas haukutaan suoraan. Sen jälkeen, kun useampi tapaus löytyy, niin tyyppivika voikin olla olemassa. Ei vain pidä antaa periksi. Oma keissi kesti neljä kuukautta ja oikeasti, joka asian otti vakavasti ja hoiti homman oli sihteeri!

Eli ei pidä antaa periksi!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teppana

Oman Yetini vm. 2013 vasen takaovi vaihdettiin ja muut ovet maalattiin syksyllä 2017. Kaikki ovitiivisteet vaihdettiin. Onhan noita uusia autoja tullut omistettua kymmeniä, mutta en ole tällaiseen sinkkiongelmaan koskaan törmännyt. Harmittaa.

Jördis

Jo toisen omistamani Yetin ovet korjattu. Uudemman 2 v vanhan kaikki ovet maalattiin. Edellisen kerran vaihdettiin pellit. 60 t huollossa merkkiliike huomasi viat ja hoiti reklamaation maahantuojalle ihan oma-aloitteisesti. Sain vielä sijaisautonkin korjauksen ajaksi. Ei valittamista, kaikki hoitui hienosti. Auto on Yetin  viimeistä vuosimallia 2018.

jhm

Ai jaa,noita esiintyy edelleen noinkin uusissa vuosimalleissa.Pitääpä pitää silmät auki kun seuraavan vaihtoa suunnittelee.

Hyvä kuitenkin että korjaantui jouhevasti ilman tappelua.
VW Transporter T5  84kw 2014

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jördis - 17.04.19 - klo:19:01
Jo toisen omistamani Yetin ovet korjattu. Uudemman 2 v vanhan kaikki ovet maalattiin. Edellisen kerran vaihdettiin pellit. 60 t huollossa merkkiliike huomasi viat ja hoiti reklamaation maahantuojalle ihan oma-aloitteisesti. Sain vielä sijaisautonkin korjauksen ajaksi. Ei valittamista, kaikki hoitui hienosti. Auto on Yetin  viimeistä vuosimallia 2018.

Et valita vaikka kahteen autoosi on jouduttu ovia korjailemaan  :o?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jördis

Joo, ei valittamista. Omalla kohdalla autoliikkeiden palvelu on ollut erittäin hyvää. Kuvittelin itsekin että ei uusimassa mallissa olisi enää maalivaurioita vaan olihan niitä. En edes hoksannut itse tarkkailla.

Kale

Harmi kun ei tullut tätä ketjua luettua ennen Yeti kauppoja. Perheen 20-vuotias kakkoskulkineen päivitys alkoi vuosien venytysten jälkeen tulla pakolliseksi operaatioksi.
Kaverin faija oli luopumassa maltillisesti ajetusta (116tkm) 2010 1.2TSI Yetistä iän tullessa vastaan ja koeajolla Yeti tuntui hyvältä ja näytti ok:lta. Oli tietysti talvinen, pimeähkö ilta. Hintakin oli kohtuullinen. Kaupat tehtiin arki-iltana.

Eipä siinä kauaa mennyt kun valoisassa etuovien ruosteet osuivat silmiin ja vatutus nousi pilviin. Lähimmästä Skoda-huollosta kyselin noiden perään ja lupasivat kysellä maahantuojalta asiaa. Kielteinen vastaus "vastaantulolle" tuli ripeästi ja liikeen arvio korjaukselle olisi noin 750â,¬ per ovi. Eivät kuulemma tule vastaan yli 7-vuotiasiin autoihin) Ruoste on kyllä meikäläiselle melkoinen turn off autossa ja en sitä kyllä siedä ollenkaan ja sitä ei juurikaan edes tuossa edellisessä 20-vuotiaassa Polossa ollut.

Ihan tarkkaan en ketjun luettuani saanut selvää mutta ruostuvatko ovet sisältäpäin vai miksi niitä on vaihdettu?

Nyt pitäisi jokin järkevä ratkaisu löytää tähän Yetiin. Auto on hyvä ajaa ja kilometrien puolesta tulisi olemaan perheessä helposti pitkäänkin. Tämän keskustelun perusteella voipi olla että ruoste tulee olemaan pysyvä ongelma autossa.

Mitäs raati on mieltä mitä ovien kanssa kannattaa tehdä? 1500â,¬ sijoittaminen oviin tuntuu järjettömältä.
-Kannataako siis jatkaa taistelua maahantuojan kanssa?
-Vai suosiolla maksaa 1500â,¬ fixistä?
-Fixata ovet jossain muualla edullisemmin?
-Purkaa autokaupat?
-jotain muuta?





tapanixxx

Yrittäisin purkaa kaupat. 1500 euron sijoitus oviin ei ole kannattavaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 17.04.20 - klo:15:52
Yrittäisin purkaa kaupat. 1500 euron sijoitus oviin ei ole kannattavaa.

Ei siihen ole perustetta ja jottei tuota mutua viljeltäisi, niin kuluttajalla on velvollisuus tutustua autoon ennen ostoa.

Ostettaessa liikkeestä nokkimisjärjestys on A:Vaatia liikettä korjaamaan virhe, josta todennäköisesti joutuu itse osan maksamaan B:Vaatia hinnan alennusta ja korjauttaa itse ja vasta noiden jälkeen voi harkita sitä vaihtoehto C:tä eli kaupanpurkua.

Kyseessä kumminkin 10 vuotta vanha auto...

Ja tässäkin oli kuluttajien välinen kauppa joten perävalotakuu. Kaikki muut miten kaverin faija tulee vastaan on, vain hänen hyvää hyvyyttään mihin ei tarvitse suostua.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

cosmos

Onko sama ongelma kaikissa ovissa/takaluukun alareunassa vai vaan tuossa yhdessä?
Sen voin kokemuksesta kertoa että eri maalaamoissa on ihan hitonmoinen hintaero noissa korjauksissa, eli kannattaa kysellä useista eri paikoista korjauskustannusta. Merkkiliike ei ole myöskään välttämättä ollenkaan paras paikka edes laadun suhteen vaikkakin hinnoitella osaavat kyllä sinne ihan kärkipäähän.
Missään tapauksessa tuosta ei kannata 1500â,¬ maksaa. Väittäisin että eri liikkeistä kyselemällä saat hinnan puolittumaan tuohon merkkarin hinta-arvioon nähden.

-karppa-

Ja kuinka moni merkkiliike oikeasti noita ruostekorjauksia tekee...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Kale

Kuva oli kuskin ovesta mutta lievempänä löytyy myös apukuskin ovesta. Merkkari noita tuskin itse tekee ja jos samalle korjaamolle veisi itse niin hinta olisi luultavasti selvästi edullisempi.

mruotz

Kuinkas paljon on eroa vuoden 2015 ja 2010 ovilla? Onko yhtään?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

cosmos

^^Niinpä. Mutta jos tuossa ei muualla ruostetta ole ja auto on muuten mieleinen niin kannattaa ehdottomasti korjauttaa. Eihän tuossa ole muuta kuin tekee hieman kartoitusta ja käy eri liikkeissä paikanpäällä näyttämässä. Nyt on varmaan muutenkin hyvä aika teettää tuollainen korjaus kun voi olla ettei ainakaan pikkuliikkeillä ole liikaa töitä.
Unohtaisin tappelut maahantuojan kanssa ja laittaisin jossain pikkupajassa kuntoon jos olisi omasta kyse.

Kale

Täytyy nyt hieman asiaa vielä selvitellä onko kyse vain pintaruosteesta ja jos on niin sitten fiksausta. Täytyy vielä myyjän kanssakin keskustella korvauspuolesta koska kyseistä vikaa ei mainittu kun vioista oli puhe. Jos olisin ruosteet nähnyt koeajolla olisi kaupat jäänyt tekemättä. Muutoinhan auto on pirun siistissä kunnossa, varsinkin sisällä kun eläkeläispariskunta tuon on omistanut lähes koko ajan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.04.20 - klo:22:09
Täytyy nyt hieman asiaa vielä selvitellä onko kyse vain pintaruosteesta ja jos on niin sitten fiksausta. Täytyy vielä myyjän kanssakin keskustella korvauspuolesta koska kyseistä vikaa ei mainittu kun vioista oli puhe. Jos olisin ruosteet nähnyt koeajolla olisi kaupat jäänyt tekemättä. Muutoinhan auto on pirun siistissä kunnossa, varsinkin sisällä kun eläkeläispariskunta tuon on omistanut lähes koko ajan.

Tässä on se hyvä esimerkki, kun ostokiima on päällä jätetään auto tutkimatta kunnolla ja vastuuta yritetään siirtää myyjälle. Auto on kumminkin yli 10 vuotta vanha ja ostajallakin on velvollisuus tarkistaa ostettava tavara. Nyt kyse on kosmeettisesta vaivasta ei oikeasta viasta!

"Lain mukaan ostajalla on myös velvollisuus tarkastaa tavara etukäteen. Myöhemmin ei voi vedota sellaiseen seikkaan, joka olisi pitänyt havaita ennakkotarkastuksessa."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Kale

Tai sitten luottaa liikaa hyvään ystävään. Se on totta, että ostettava auto pitäisi tutkia läpikotaisin aina riippumatta iästä. Ostokiimaa ei tässä tapauksessa ollut vaan ainoastaan liian suuri luotto kaveriin joka ei viasta kertonut. Autokaupoilla uuden automallin kanssa on niin paljon ihmeteltävää ettei tuolla oven taitteessa olevaa ruostetta kyllä helpolla huomaa. Toki sen kun on nyt nähnyt niin sen näkee kyllä joka kerta kun autolle menee.

765turbo

Itse sanoit, että hinta oli kohtuullinen. Eläkeläispariskunta, eli onko myyjäkään ollut tietoinen tuosta pintaruosteesta. Ei näe enää niin hyvin saati kumartele kerran viikossa joka paikkaa autossa tutkimaan. Nyt ehkä vaan katse peiliin ja Dremel käteen ja fixaaat itse. Noin pienet kilsat Skeidassa, niin eiköhän tolla pärjääää :)

cosmos

Isäni antoi kerran sellaisen ohjeen kun olin vielä autoilijan urani alkutaipaleella että " älä koskaan myy tai osta tutulta käytettyä autoa".
Varsinkin noissa ruostehommissa olen huomannut että ihmisillä on niin monenlaisia käsityksiä siitä koska pitäisi huolestua tai edes milloin asialle pitäisi alkaa tekemään jotain. Toisille se on ruosteessa vasta kun siinä on reikä ja toiset eivät näe tai kiinnosta pikku ruvet.
Tässä kyseisessä yksilössä on kuvien mukaan mielestäni sellaiset ruostevauriot että ne on vielä tässä vaiheessa otettavissa kiinni ja korjattavissa. Jos nyt annetaan pahentua niin sitten kustannukset nousevat kun aletaan seuraavaksi hitsaamaan uutta peltiä.
Peräänkuuluttaisin myös ostajan vastuuta käytetyn auton ostaessaan. Harmittaahan tuo mutta minkäs enää teet.

tven

Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.04.20 - klo:18:58
Kuva oli kuskin ovesta mutta lievempänä löytyy myös apukuskin ovesta. Merkkari noita tuskin itse tekee ja jos samalle korjaamolle veisi itse niin hinta olisi luultavasti selvästi edullisempi.
Kysyppä edelliseltä omistajalta onko takaoven tiivisteet vaihdettu takuuseen.Takaoven tiiviste on ollut vanhemmissa liian kovaa ja se on hionut etuovista maalit pois siitä taitteen takaa ja ruostuminen alkaa.Minulla on 2012  mallinen ja huomasin pari vuotta sitten että jostaib tulee ruosteenväristä vettä kynnykselle.Tutkin ja oven takareunasta oli kulunut jo maaalit pois ja ruostuminen oli alkamassa.Takuuseen meni tiivisteiden vaihto ja etuovien maalaus.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

SNG

Lainaus käyttäjältä: tven - 18.04.20 - klo:14:24
Kysyppä edelliseltä omistajalta onko takaoven tiivisteet vaihdettu takuuseen.Takaoven tiiviste on ollut vanhemmissa liian kovaa ja se on hionut etuovista maalit pois siitä taitteen takaa ja ruostuminen alkaa.Minulla on 2012  mallinen ja huomasin pari vuotta sitten että jostaib tulee ruosteenväristä vettä kynnykselle.Tutkin ja oven takareunasta oli kulunut jo maaalit pois ja ruostuminen oli alkamassa.Takuuseen meni tiivisteiden vaihto ja etuovien maalaus.

On vaihdettu tiivisteet ja maalattu ovien reunat takuuseen tuossa Ocu Scoutissakin. Ongelma ei kuitenkaan poistunut pehmeämmillä tiivisteillä. Oisko kuitenkin hiekka-suolamönjä yhdistettyinä tuplatiivisteratkaisuun, joka on ongelman juurisyy, eikä tiivisteiden kumin väärä kovuus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy