Kirjoittaja Aihe: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?  (Luettu 4320 kertaa)

Poissa Möhköfantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« : 12.01.14 - klo:19:59 »
Moi kaikille!
Ostin CTEK MXS 5.0 polar-laturin ladatakseni autossa olevaa 72Ah:n akkua. Laturissa on kahdeksan latausvaihetta ja laturi siirtyi noin puolen tunnin kuluttua latauksen aloituksesta 4.vaiheeseen (absorption). Laturin ohjekirjan mukaan 4.vaiheen alkaessa akussa on 80% varaustila ja tämän vaiheen aikana akku latautuu alenevalla virralla,kunnes 100% akun varaustilasta on saavutettu. Nelos vaiheen pitäisi kestää enintään 10 tuntia. Vaihe 5=analysointi, vaihe 6=elvytys, vaihe 7=ylläpitojännite (akku on täyteen ladattu) ja vaihe 8=pulssilataus.
Laturi oli akussa kiinni 12 tuntia eikä kuitenkaan siirtynyt vaiheeseen 5. Epäilin syynä olevan lämmitystolpan, joka antaa virtaa 2 tuntia kerrallaan.
Isäni autossa on pienempi akku(50Ah), jota latasin kokeeksi. Tässä tapauksessa laturi myös siirtyi nopeasti vaiheeseen 4, jossa pysyi 25 tuntia siirtymättä kuitenkaan vaiheeseen 5.
Huvikseni kokeilin ladata myös 4Ah:n pienkoneakkua ja laturi meni kaikki vaiheet läpi aina vaihe 7:aan saakka.

Mikä voisi olla syynä, ettei laturi ladannut auton akkuja täyteen?   
Octavia 1.6TDI Combi -10

Poissa Soppa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
    • Profiili
    • Kouvolan sää
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #1 : 12.01.14 - klo:20:22 »
Olethan valinnut vakioakuohjelman mode painikkeella (sen jossa auton kuva tai lumihiutaleen kuva AGM akulle)?  ???

Paikalla SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 987
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #2 : 12.01.14 - klo:20:31 »
Ainakin aiemmin CTEK:in laturien ainoa selkeä puute oli muistin puuttuminen, eli pätkivän lämpötolpan tapaisessa tilanteessa laturi ei osaa "jatkaa" latausprosessia siitä mihin jäätiin. Taisi aiemmin vaatia peräti laturin uuden käynnistyksen.

Osaako nuo uudemmat sitten aloittaa kuitenkin latauksen alusta sähkökatkon jälkeen, sitä en osaa sanoa. Voi tosin olla että noinkin isossa akussa laturi ei koskaan "ehdi" prosessia läpi kahdessa tunnissa, vaikka akku olisikin jo melko täynnä latauksen alkaessa. Just speculating  ???

Voihan laturi olla toki viallinenkin. CTEK:n 5 vuoden takuu on hyvä asia. 

Poissa Qwea

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #3 : 12.01.14 - klo:20:55 »
Uudemmat Ctekit muistaa moden valinnan, mutta prosessi lähtee aina alusta kun sähköt käy pois. Saattaa ne ladata pitkäänkin. Melko tyhjää punaista Optimaa latasin viikon verran yhtäjaksoisesti ennen kuin laturi päätti sen olevan täynnä. Laturi oli Ctel MSX 3.6.
Eiköhän syynä ole pätkivä tolppa. Pitäisi saada jatkuva sähkö, ettei laturi aloita latausta aina uudestaan.

Poissa Möhköfantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #4 : 12.01.14 - klo:21:44 »
Latausasetuksiksi laitoin vakioakkuohjelman 5A sekä talvi-ja elvytysoptiot.
Unohdin mainita, että tuossa toisessa tapauksessa (50Ah:n akku) laturi sai virtaa yhtäjaksoisesti. CTEK:n ohjekirjassa mainitaan, että 4.vaiheen raja on enintään 10 tuntia. En löytänyt mainintaa mitä rajan ylitys merkitsee.
Octavia 1.6TDI Combi -10

Poissa Rauska

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 874
  • A3 SB 1.8 Business Sport S-Tronic quattro
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #5 : 12.01.14 - klo:22:38 »
^Jos sinulla on uudehko akku, ei elvytystä tarvinne ...
Nyt A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business.
Ex A3 1.4 T s-tronic.

Poissa Marjamies

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #6 : 12.01.14 - klo:23:04 »
Kylmä akku ottaa virtaa hitaasti vastaan. 72 Ah: n akku latautuu n 14 tunnissa 5 A:lla

Poissa Enhancer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #7 : 13.01.14 - klo:02:24 »
Ainakin aiemmin CTEK:in laturien ainoa selkeä puute oli muistin puuttuminen, eli pätkivän lämpötolpan tapaisessa tilanteessa laturi ei osaa "jatkaa" latausprosessia siitä mihin jäätiin. Taisi aiemmin vaatia peräti laturin uuden käynnistyksen.

Osaako nuo uudemmat sitten aloittaa kuitenkin latauksen alusta sähkökatkon jälkeen, sitä en osaa sanoa. Voi tosin olla että noinkin isossa akussa laturi ei koskaan "ehdi" prosessia läpi kahdessa tunnissa, vaikka akku olisikin jo melko täynnä latauksen alkaessa. Just speculating  ???

Voihan laturi olla toki viallinenkin. CTEK:n 5 vuoden takuu on hyvä asia.

CTEK:n latureissa on ollut aina muistitoiminto, eli mikäli yhteys akkuun ei katkea, jatkaa laturi viimeksivalitulla ohjelmalla kun saa taas verkkovirtaa.

Alkuperäiselle kysyjälle, tuohon latausprosessiin vaikuttaa moni asia. Onko akku kiinni autossa, onko akku kylmä vai lämmin, ja minkä ikäinen akku ylipäätään on.

Akun ollessa autoon kytkettynä laturi ei välttämättä mene tuosta 4-vaiheesta eteenpäin, koska pienikin purkuvirta saa laturin luulemaan että akku ei lataudu kun jännite ei nouse niinkuin pitäisi.

Jos käytössä on yleensä tuo 2h lämpötolppasähkö, on tuo 5A laturi vähän huono, mutta ajan oloon sekin pitää kyllä akut kunnossa.

Jos akut ovat pari vuotta vanhoja tai vanhempia, kannattaa alkuun tehdä se elvytys suurella latausjännitteellä, ja jatkossa käyttää sitä lumihiutale-moodia, jossa akkua ladataan hieman korkeammalla jännitteellä. Näin ainakin alle +15 lämpötiloissa.

Mikäli akun haluaa kertaalleen ladata varmasti täyteen, kannattaa akku tuoda sisälle, antaa lämmetä vuorokausi huoneenlämmössä ja antaa sitten olla laturissa niin pitkään että lataussykli menee loppuun asti, aina ylläpitolataukseen.

Jos akku on autossa kiinni, kannattaa autoa käyttää paikallaan vaikka 15min jotta se lämpenee, olettaen että akku on asennettu konepellin alle. Sitten auto sammuksiin ja virrat päällä huudattaa sisäpuhallinta / ajovaloja tms. siis kuormittaa akkua, ja vasta tämän jälkeen kytkeä se ctek toimintaan.

Se, että ylipäätään ctek löytyy, auttaa pitämään akun hengissä pitkään, mutta se vaatii sitten myös säännöllistä käyttöä, joten jonkinlainen puolikiinteä asennus toimintaan yhdessä lohkolämmittimen kanssa on suositeltavaa. Mikäli taas käytössä on esim. Webasto, voi sen 2h lämpötolppakellon hyvällä omallatunnolla ohittaa ja pitää auto latauksessa aina kun mahdollista.

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.032
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #8 : 26.01.14 - klo:14:03 »
Syy miksi C-tek ei lataa akku täyteen on se, että ctekin laturit ovat suunniteltu toimimaan parhaiten lämpimässä sisätilassa.

http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=2615

Ulkokäytössä lataus jää tuonne 80% kieppeille, eli laturi ei selvästi toimi kuten parhaimmat laturit toimivat.

CTEKiltä on tullut markkinoille Polar-malli, missä pitäisi olla parempi latausalgoritmi kylmiin olosuhteisiin. Tämä on ehkä ainoa Ctekin malli minkä kelpuuttaisin korvaamaan defan kiinteän akkularin mallia 1204.

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR

Itse käytän Defan 1204 autossa ja kotona on varalla MXS 5.0 Polar.



Poissa Enhancer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #9 : 29.01.14 - klo:15:11 »
Syy miksi C-tek ei lataa akku täyteen on se, että ctekin laturit ovat suunniteltu toimimaan parhaiten lämpimässä sisätilassa.

http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=2615

Ulkokäytössä lataus jää tuonne 80% kieppeille, eli laturi ei selvästi toimi kuten parhaimmat laturit toimivat.

CTEKiltä on tullut markkinoille Polar-malli, missä pitäisi olla parempi latausalgoritmi kylmiin olosuhteisiin. Tämä on ehkä ainoa Ctekin malli minkä kelpuuttaisin korvaamaan defan kiinteän akkularin mallia 1204.

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR

Itse käytän Defan 1204 autossa ja kotona on varalla MXS 5.0 Polar.

1204 ongelmana on vaan se, että se ei reagoi kuormitukseen, eli saatuaan akun ladattua täyteen / siirryttyään ylläpitotilaan se ei pysty antamaan 4A virtaa kuormitusta vasten. Eli tuolla ei puolestaan webastokäytössä tee mitään.

Ainoa jonka itse laittaisin kiinteään konehuoneasennukseen, on Leab Champ, tehot sitten sen mukaan että webasto vai ei, ja jännitevaihtoehtojakin löytyy.

Poissa T5ID

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #10 : 29.01.14 - klo:15:34 »
72 Ah akku ei lataudu koskaan täyteen 5 A laturilla. Nyrkkisääntö akkulaturille on, että latausamppeerit ovat kymmenesosa akkukapasiteetista. Eli jos haluat 72 Ah akun täyteen, hanki vähintään 8 A laturi. Jos aamulla on 72 Ah akku täysi, voi Webastoa käyttää huoletta 45 min.

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.032
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #11 : 29.01.14 - klo:16:05 »
Talviajossa käytännössä akku on harvoin täyteen ladattu, oli webasto tai ei.

Alkulaturi on hyvä lisä täydentämään akun varaustasoa. Jos käyttää laturia säännöllisesti ja vaikka silloin tällöin suoraan ajosta tultua jolloin akku on lämmin niin kyllä defa 4a riittää. Jos käyttö on rankempaa niin 10a malli on parempi. Jos virtaa saa tolpasta 24h niin käytännössä akkularin kanssa saa akun varaustilan pysymään täytenä.

Ctekin laturit eivät ole maineensa veroisia ulkokäytössä vaan lataus jää 80% tietämille. Laturi siis kyllä kertoo että nyt on akku täysi mutta todellisuudessa se ei sitä ole. Tästä ovat ruotsalaiset tehneet muutama vuosi sitten testin eri lämpötiloissa latauksesta.


Poissa Marjamies

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #12 : 29.01.14 - klo:16:50 »
72 Ah akku ei lataudu koskaan täyteen 5 A laturilla. Nyrkkisääntö akkulaturille on, että latausamppeerit ovat kymmenesosa akkukapasiteetista. Eli jos haluat 72 Ah akun täyteen, hanki vähintään 8 A laturi.
Kymmenesosan sääntö on mielestäni maksimi turvalliselle latausvirralle. Käsittääkseni "taskulämmin"  72 Ah akku latautuu 5 A:n laturilla 14 tunnissa täyteen. Kylmä akku ei lataudu täyteen 5 A: lla.

Poissa Enhancer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #13 : 29.01.14 - klo:19:09 »
72 Ah akku ei lataudu koskaan täyteen 5 A laturilla. Nyrkkisääntö akkulaturille on, että latausamppeerit ovat kymmenesosa akkukapasiteetista. Eli jos haluat 72 Ah akun täyteen, hanki vähintään 8 A laturi. Jos aamulla on 72 Ah akku täysi, voi Webastoa käyttää huoletta 45 min.
Vaikka laturi olisi teholtaan 1A, sillä saa akun kuin akun täyteen, jännite lämpötilan mukaan sopivaksi ja aikaa riittävästi. Vaikka laturi olisi 100A niin kylmä akku ei ota virtaa vastaan ennenkuin latausjännitettä nostetaan.

Tuo

Talviajossa käytännössä akku on harvoin täyteen ladattu, oli webasto tai ei.

Alkulaturi on hyvä lisä täydentämään akun varaustasoa. Jos käyttää laturia säännöllisesti ja vaikka silloin tällöin suoraan ajosta tultua jolloin akku on lämmin niin kyllä defa 4a riittää. Jos käyttö on rankempaa niin 10a malli on parempi. Jos virtaa saa tolpasta 24h niin käytännössä akkularin kanssa saa akun varaustilan pysymään täytenä.

Ctekin laturit eivät ole maineensa veroisia ulkokäytössä vaan lataus jää 80% tietämille. Laturi siis kyllä kertoo että nyt on akku täysi mutta todellisuudessa se ei sitä ole. Tästä ovat ruotsalaiset tehneet muutama vuosi sitten testin eri lämpötiloissa latauksesta.
10A malli on webastokäyttöön parempi, logiikka on mallia ylläpito tai lataus, ja tunnistaa kuorman + lämpötilakompensoitu.


Kymmenesosan sääntö on mielestäni maksimi turvalliselle latausvirralle. Käsittääkseni "taskulämmin"  72 Ah akku latautuu 5 A:n laturilla 14 tunnissa täyteen. Kylmä akku ei lataudu täyteen 5 A: lla.
Näin oli ennen vanhaan, älylaturi on asia erikseen, vaikka laturi olisi ns. liian iso, käytetään isoa virtaa vain tiettyyn napajännitteeseen asti. Kuten jo sanoinkin, ampeerimäärällä ei ole mitään merkitystä latautumisen kannalta, napajännitteen nousu tulee sitten ajan kanssa pienemmällä virralla.

Poissa T5ID

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #14 : 29.01.14 - klo:20:14 »
Lainaus
Kuten jo sanoinkin, ampeerimäärällä ei ole mitään merkitystä latautumisen kannalta

No nyt meni sähköoppi uusiksi.

Lainaus
Vaikka laturi olisi 100A niin kylmä akku ei ota virtaa vastaan ennenkuin latausjännitettä nostetaan.

Siis lämmitätkö akun nostamalla jännitettä? Mihin volttilukuun asti? Jännite on niitä voltteja, virta ampeereita.

Poissa Enhancer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #15 : 29.01.14 - klo:21:14 »
No nyt meni sähköoppi uusiksi.

Siis lämmitätkö akun nostamalla jännitettä? Mihin volttilukuun asti? Jännite on niitä voltteja, virta ampeereita.
Hieno quote keskeltä lausetta. Siinä mielessä meni oikein, että kyllä se perinteinen vesiakku latautuessaan lämpeneekin. Väännän siis rautalangasta. Oletetaan, että sinulla on akku jonka napajännite on 12.3V eli melko tyhjä siis.

Kytket sen 100A laturiin, jonka latausjännite on 12.3V, latautuuko akku? Entä jos kytket sen 1A laturiin, jonka jännite on 14V, latautuuko se?

Samaan syssyyn lienee sattumaa, että se sama auto joka toimii hienosti kesällä, ei lähdetään enää käyntiin talvella. Laturi on sama, akku on sama, lämpötila on vain eri. Hukkuuko ne ratkaisevat ampeerit johonkin, vai onko kyse siitä, että akun sisäinen vastus kasvaa lämpötilan laskiessa, ja tuon kompensoimiseksi pitää jännitettä nostaa? Samaan aikaan kun itse akun antoteho heikkenee, ja sitä myös rasitetaan enemmän.

Nykyautoissa sitä jännitettä kompensoidaankin, esimerkkinä VAG-konsernin autoista lähes kaikista Bosch-latureista löytyvä säädin. Jänniteväli on 13.5V-14.5V, ja säädin on mm. omassa autossani noin 5cm päässä pakosarjasta. Kylmänä kun auton starttaa, jännite pysyy paikallaan käydessä noin 10min tuolla 14.5V lukemissa, ja lähtee laskemaan. Lämpeneekö 20kg köntti lyijyä samaan tahtiin? Ei lämpene, ja tämä juuri on se syy miksi auton oma laturi ei lähes missään tilanteessa pysty akkua pitämään lähellekään täynnä.

Miksi tuo kompensointi toteutetaan noin? Erittäin hyvä kysymys, en keksi muuta kuin sen että akut kestäisivät liian kauan kunnolla toteutettuna. Kuten ne kestävät myös asianmukaista ulkoista laturia käyttämällä.

Poissa SeppoN

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #16 : 30.01.14 - klo:14:21 »
Ctekin laturit eivät ole maineensa veroisia ulkokäytössä vaan lataus jää 80% tietämille. Laturi siis kyllä kertoo että nyt on akku täysi mutta todellisuudessa se ei sitä ole. Tästä ovat ruotsalaiset tehneet muutama vuosi sitten testin eri lämpötiloissa latauksesta.

Tästä testistä olisi mukava saada linkki.

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.032
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #17 : 30.01.14 - klo:14:26 »
Linkki löytyy jos selaat viestiketjua ylösopäin. Löytyy exiden sivustolta tuo testi.

Autokäyttöön, ulkona lataamista varten, suosittelen ctekin polar mallia tai defan kiinteitä latureita.

Poissa Enhancer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #18 : 31.01.14 - klo:00:34 »
Linkki löytyy jos selaat viestiketjua ylösopäin. Löytyy exiden sivustolta tuo testi.

Autokäyttöön, ulkona lataamista varten, suosittelen ctekin polar mallia tai defan kiinteitä latureita.
Sellainen tuli tuossa vielä vastaan, että tosiaan tuossa Polar-mallissa ei ole lämpötilakompensointia, vaan se löytyy sisäänrakennettuna ainoastaan MXS 5.0 ja johdon päässä MXS 10. Eli Ctekin valikoimasta jättäisin itse kyllä muut kuin nämä 2 hyllyyn.

Poissa Möhköfantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #19 : 09.02.14 - klo:20:52 »
Kiitos kaikille selventävistä vastauksista!

Vielä jatkokysymys:
jos volttimittarilla mittailee akun jännitettä, niin millaisessa lukemassa olisi hyvä laittaa lataukseen? Vaikuttaako akun koko "vähimmäisjännitteeseen"?
Octavia 1.6TDI Combi -10

Poissa vwmies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 278
  • B7 1.6TDi Var. 2013, ex 1.9TDI 3C 2008, 3BG 2005
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #20 : 09.02.14 - klo:21:06 »
Kiitos kaikille selventävistä vastauksista!

Vielä jatkokysymys:
jos volttimittarilla mittailee akun jännitettä, niin millaisessa lukemassa olisi hyvä laittaa lataukseen? Vaikuttaako akun koko "vähimmäisjännitteeseen"?

Ladatun kun napajännite ilman kuormitusta lienee siinä 12,2-12,4 V ja koneen käydessä 13,8-14,5V riippuen lämpötilasta ja akun tyypistä (lyijy-perinteinen tai hopea-kalsium).

Jos kuormittamaton akku antaa alle 12V tuloksen talviolosuhteissa, niin lataisin sen varmuuden vuoksi. Tarkistus: ei heti ajon jälkeen, vaan muutaman tunnin jälkeen tai seur. päivänä.  ???

Akun koko (kapasiteetti) ei suoraan vaikuta jännitteeseen, mutta isossa on enemmän sitä kapasiteettia (reserviä) eli Ah:ta  (lue: ämpäritunteja).  :)   Napajännite putoaa kuormitettuna hitaammin.

Itse olen nyt "sydäntalvella" laittanut akun viikon-kahden välein tallissa latinkiin, jos olen ajanut useita lyhyitä <5km matkoja. Siitäkin huolimatta, että kiesissäni on Webasto ja 2. akku kontissa.

Halpa varmistus.  ::)
« Viimeksi muokattu: 09.02.14 - klo:21:10 kirjoittanut vwmies »

Poissa Enhancer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #21 : 09.02.14 - klo:22:38 »
Täyden perusakun napajännite on 12.75V vähän lämpötilasta riippuen, AGM hieman korkeampi eli noin 12.85V. 12.5V lepojännitettä pitäisin itse rajana ulkoiselle lataukselle, koska akku alkaa ns. pilaantumaan heti kun se on jotakin muuta kuin täynnä.

Jos mahdollista, niin silloin kun autolla ei ajeta, se on CTEK:n tai vastaavan ylläpito-ominaisuudella varustetun laturin perässä. Tällä maksimoidaan akun käyttöikä.

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.032
    • Profiili
Vs: Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #22 : 10.02.14 - klo:01:29 »
Sellainen tuli tuossa vielä vastaan, että tosiaan tuossa Polar-mallissa ei ole lämpötilakompensointia, vaan se löytyy sisäänrakennettuna ainoastaan MXS 5.0 ja johdon päässä MXS 10. Eli Ctekin valikoimasta jättäisin itse kyllä muut kuin nämä 2 hyllyyn.

Polar-mallissa lämpötilakompensaatio on jätetty pois, syytä en tiedä.

Mutta vanhempi ja tuossa testissä ollut 5.0 malli mistä siis löytyy lämpötilakompensaatio, ei menestynyt ulkolämpötiloissa lataamisessa. Eli lämpötilakompensaatio ei toiminut oikein ja akun varaustaso jäi 80 prosenttiseksi.

Itse ostaisin polar-mallin näistä ctekin 5 ampeerin latureista.

Poissa Enhancer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 417
    • Profiili
Vs: Vs: Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #23 : 10.02.14 - klo:22:52 »
Polar-mallissa lämpötilakompensaatio on jätetty pois, syytä en tiedä.

Mutta vanhempi ja tuossa testissä ollut 5.0 malli mistä siis löytyy lämpötilakompensaatio, ei menestynyt ulkolämpötiloissa lataamisessa. Eli lämpötilakompensaatio ei toiminut oikein ja akun varaustaso jäi 80 prosenttiseksi.

Itse ostaisin polar-mallin näistä ctekin 5 ampeerin latureista.
Vielä korjaan sen verran, että 5.0 on kaksi eri versiota, testissä ollut ilman lämpötilakompensointia, ja vuoden vaihteessa myyntiin tullut lämpötilakompensoitu malli.

Hommaa ei helpota se, että esim. Motonetissä on hyllyt täynnä vanhaa mallia.

Testasin sekä Polaria, että kompensoinnilla varustettua 5.0, ja tulos oli -10 lämpötilassa se että Polar latasi sillä 15.0V pykälällä, ja 5.0 meni AGM-tilassa 15.2V asti. Huonelämpötilassa vastaavasti Polar 15.0V ja 5.0 14.8V.

Eli uusi malli 5.0:sta edustaa nyt viimeisintä kehitystä, ja siis tuo on Ctekin peruslaitteista se paras ja huolettomin tällä hetkellä. Hinta/laatu -suhteeltaan täysin ylivoimainen verrattuna oikeastaan mihin tahansa.

Poissa Volokkari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Miksi CTEK-laturi ei lataa täyteen?
« Vastaus #24 : 20.02.14 - klo:23:54 »
Sisäänrakennettu lämpöanturi ei ole toimiva ratkaisu, vaan lämpöanturi on saatava akulle. Laturi saattaa olla esim. auton sisällä ja samassa tilassa on myös sisätilanlämmitin, tällöin sisäänrakennettu lämpötilakompensointi pudottaa latausjännitettä kun sisätilan lämpö nousee.

Polar mallissahan ei ole lämpötilakompensointia vaan talviasennossa se puskee 15V-jännitettä, tai siis jännite nousee latauksen edetessä 15V asti.

Mulla on tuollainen 5.0 Polar ja hyvin sillä latailee lyhyiden ajomatkojen tyhjentämää akkua. Se muistaa viimeisimmän latausmoodin vaikka akkukaapelit olisivat olleet irti. Tuo laturi on kytketty sisätilan lämppärin pistorasiaan ja siitä lähtee ctekin jatkopiuha akulle, tuolla systeemillä sen laturin saa helposti muuhun käyttöön kun on tarve.