"Fully loaded" Octavia L.E.D. Combi III vm. 2014. 1.4TSI DSG Candy White.

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 30.12.13 - klo:20:32

« edellinen - seuraava »

Skoda Octavia 1.2T

Nyt alusta on vakioon reilu 30mm korkeammalla. Scout taisi olla vakioon se 33mm?
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Länskäri

Mitä tuollainen 5% kehän kasvu vaikuttaa ajoon, välityksen muuttuessa?

Antti

#62
.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

clacson

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 15.10.14 - klo:21:26
Nyt alusta on vakioon reilu 30mm korkeammalla. Scout taisi olla vakioon se 33mm?
Hyvää käytännön tietoa.
Tuli tiistaina koeajettua Scout, kun kaupassa ei ollut korotetulla alustalla varustettua versiota. Ulos-ja sisäänastunta ei ollut pahan matala Yetiin tottuneelle. Kun 215/60/16-renkailla käytännössä korotetun alustan Oculla pääsee samaan korkeuteen kuin Scoutilla, niin säästää samalla 7000 egee.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 15.10.14 - klo:22:18
Mitä tuollainen 5% kehän kasvu vaikuttaa ajoon, välityksen muuttuessa?

Erona huomaan vain vähentyneen melun ja vakaamman menon.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Skoda Octavia 1.2T

#65
Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 15.10.14 - klo:21:17
Hyvin "kätkee" korotetun alustan nuo ylikoon renkaat.  :)

Nopeusmittarin virhe taitaa tuolla rengastuksella mennä jo aika pieneksi. 102/100 km/h?

GPS nopeus esim. 100km/h, niin mittari 102km/h
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

vws

#66
Morjens.

Juuri tilailin nykyisen vajakki Yetin (huonontien alustalla) tilalle 4x4 Octavian huonon tien alustalla. Kesärenkailla auto tulee ja nyt olen metsästämässä kitkoja talveksi siihen.

Onko nyt pidemmällä kokemuksella tullut vastaan mitään ongelmia 215/60R16 renkaista? Yetissä kun tottui tuohon korkeampaan maavaraan ja Scouttiinkaan ei ollut varaa, niin tällä saisi vähän kikkailtua sitä puolta.

Vähintään olen ajatellut 205/60R16 renkaita; niiden saatavuudesta/hintavuudesta ei ole vielä käsitystä . Minkälaiset kokemukset on 215 leveistä talvikeleillä ajaessa? Ekat kitkat muutenkin tulossa niin mietityttää että kummat olisi paremmat talvella 205/215 tai siis onko niissä oleellista eroa.

Hyvin dataa sinulla muutenkin autosta ja monia modauksia täytyy ottaa itsekin käyttöön (VDSC koodaukset ja LED päivitykset). Onko käsitystä, meneekö Yetin LED-tavaratilan valo heittämällä Octaviaan.

Edit: nopeasti Vianorilla katsoin niin Goodyear kitkat olisi 215/60R16:na noin satkun/sarja kalliimmat versus 205/60R16; aika paljon.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

clacson

#67
215/60 R16:n halkaisija on 664 mm ja 205/60 R16:n 652 mm. Vakio 215/55 R16 taas 642 mm rimsntires.com:n mukaan. 205/60:lla saa siis 5 mm lisää maavaraa, kun 215/60:lla 12 mm (muutos 3,3 %).

Tämän hetken ajatelman mukaan sekä kesä- että talvirenkaat tulevat olemaan 215/60 R16 originaalivanteilla. Eihän noista vakio 215/55-rinkuloista mitään vaihdossa saa, mutta siltikin. Talvirenkaat hankitaan vasta syksyllä, jos auto oletuksen mukaan tulee luovutukseen huhtikuun lopussa. Ehtiipähän nähdä lehtien rengastestit.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Octavia4x4

Octavian vakiorengas on 205/55-16, ei 215/55-16. Tuo 205/60-16 lisää maavaraa vakioon nähden 10 - 12 mm.
Itselläni on talvirenkaina Hkpl8 205/60-16 Elegancen vakiovanteilla. Jos ajelee paljon ihan oikeissa talvikeleissä, niin en kyllä suosittele laittamaan Octavian painoiseen autoon yli 205 leveitä talvirenkaita. 195 mm leveä olisi vielä parempi lumisille teille, mutta sitä ei taida löytyä 16'' koossa. 15'' vannekoko taas OcuIII:ssa saa sen näyttämään Lada 110:ltä.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

V-O

Millä profiililla kaipaat noita 195/16" renkaita?

Kyllä noita minusta löytyy ainakin joillain merkeillä/malleilla.

Octavia4x4

195/60-16 taitaisi vastata halkaisijaltaan vakiokokoa. Ei näistä ainakaan vuosi sitten kovin paljon vaihtoehtoja ollut. 195/65-16 olisi lievä ylikoko, mutta ainoat vaihtoehdot oli muistaakseni pakettiautojen renkaita.
Kyllä noiden 205 leveiden kanssa lumikelillä tiellä pysyy, mutta tykkäsin enemmän liki 100 kg painavampi Ocu II ja 195 rengas yhdistelmästä kyseisissä olosuhteissa. Tosin, tämän nykyisen auton käytös löysässä lumessa parani huomattavasti verrattuna viime talveen, kun kesällä säädettiin pyöränkulmat kohdilleen.
Konsernipelejä vuodesta 1993

V-O

Ok.

En ehkä osannu nyt oikeita gummeja hakea mutta, Euromasterilla on kyllä minusta tarjolla Michelin ja Hakkapeliittaa tuossa koossa. En tiedä onko nopeus/kantavuusluokka riittävät - tai merkit/mallit oikeat joita kaipailit.

Meille ostin kakkosautoon Pösöön Misukat, 195/60/15". Tuossa yhteydessä oli mietinnässä josko ostan ruostuneiden peltivanteiden tilalle 16" alut ja 16" renkaita silloin kahtelin myös. Päädyin 15 tuumaisiin ja pitäytyä peltivanteissa...

Skoda Octavia 1.2T

Olen ollut renkaisiin todella tyytyväinen. Paljon tullut kilometrejä Helsingin mukulakiviltä itäsuomeen. Niin lumessa, jäällä kuin toki paljaalla pinnallakin. Laittanen kesäkumit myös samaan kokoon vaikka pintaa onkin jäljellä.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

clacson

#73
Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 01.01.15 - klo:10:26
Octavian vakiorengas on 205/55-16, ei 215/55-16. Tuo 205/60-16 lisää maavaraa vakioon nähden 10 - 12 mm.
Itselläni on talvirenkaina Hkpl8 205/60-16 Elegancen vakiovanteilla. Jos ajelee paljon ihan oikeissa talvikeleissä, niin en kyllä suosittele laittamaan Octavian painoiseen autoon yli 205 leveitä talvirenkaita. 195 mm leveä olisi vielä parempi lumisille teille, mutta sitä ei taida löytyä 16'' koossa. 15'' vannekoko taas OcuIII:ssa saa sen näyttämään Lada 110:ltä.  :)
Tosi on. On sen verran tullut sekoiltua noiden omien rinkuloiden hankinnan kanssa, että muisti petti totaalisti ja tuli ihan väärät koot.

Korjataan tuo oma tilanne:
- Tämän hetken ajatelman mukaan sekä kesä- (96W XL) että talvirenkaat (96T XL) tulevat olemaan 205/60 R16 originaalivanteilla, joten 10 mm lisää maavaraa ja muutosta 3,16%. Eihän noista vakio 205/55-rinkuloista mitään vaihdossa saa, mutta siltikin.

Talvirenkaat hankitaan vasta syksyllä, jos auto oletuksen mukaan tulee luovutukseen huhtikuun lopussa. Ehtiipähän nähdä lehtien rengastestit.

PS. Jos nyt pitäisi mennä rengaskauppaan, niin talveksi: Goodyear UltraGrip Ice 2 ja kesäksi: Hakkapeliitta Blue.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

vws

Kiitos asiallisista ja ripeistä vastauksista. Olisit kyllä varmaan maininnut mutta kysynpä kumminkin että nuo 215/60 ei varmaankaan hankaa mihinkään pyörän koteloissaan ääriasennoissakaan?

Kai tuossa tulevassa nuhapumppu 1.6TDI 4x4 on sama rakenne ripustuksissa ja "tilat" renkaille kuin 2.0 TDI:ssäkin? Kevyesti korpee jos hankkiin liian isot fillarit alle. Vielä kyl vähän mietityttää se noin  100 euron lisähinta noissa 215/60 versus 205/60 sarjalaisiin.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

clacson

Lainaus käyttäjältä: vws - 01.01.15 - klo:22:03
Kiitos asiallisista ja ripeistä vastauksista. Olisit kyllä varmaan maininnut mutta kysynpä kumminkin että nuo 215/60 ei varmaankaan hankaa mihinkään pyörän koteloissaan ääriasennoissakaan?

Kai tuossa tulevassa nuhapumppu 1.6TDI 4x4 on sama rakenne ripustuksissa ja "tilat" renkaille kuin 2.0 TDI:ssäkin? Kevyesti korpee jos hankkiin liian isot fillarit alle. Vielä kyl vähän mietityttää se noin  100 euron lisähinta noissa 215/60 versus 205/60 sarjalaisiin.
215/60 R16:n halkaisija on 664 mm eli 32 mm enemmän kuin vakiossa 205/55 R16. Muutos on 5,06% eli jos joku on tarkkana, niin ylittää sallitut 5 % ja edellyttäisi muutoskatsastusta.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

j.s.h

#76
Mahdollisessa katsastustilanteessa kannattaa verrata toiseen rekisteriotteessa olevaan alkuperäis kokoon 195/65/15 -> halkaisijan muutos on 4.6% eli sallituissa rajoissa.

Lukihäiriö automallin kanssa. Ajatuksissa oli  Octavia II mallit.

mrmojo77

Mielenkiintoinen thread, kiitoksia vain. Pitänee jossain vaiheessa itsekin noite ledejä varmaan vaihdella sinne ja tänne, mutta mielestäni tuo takaluukun avaus ja sulku kaukosäätimellä on ihan ehdoton ominaisuus. Pitääkö koodausta varten ostaa itselle joku purkki vai tekeekö joku palvelua?
Vaikuttaako softan modaukset takuuseen mitenkään tai valittaako huollossa joku?

clacson

Lainaus käyttäjältä: mrmojo77 - 09.01.15 - klo:09:25
Pitääkö koodausta varten ostaa itselle joku purkki vai tekeekö joku palvelua?
Piuha ja siihen kuuluva ohjelmisto tarvitaan, esim: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1447.0
Auttajaa voi etsiä täältä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Skoda Octavia 1.2T

Orkkis 16" vanteet sai hiekkapuhalluksen, kiiltävän mustan pulveripinnan ja lakan. Päälle samassa koossa kumit kuin talvella (215/60/16)
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

clacson

1. sivun mukaan kesäksi Goodyear EfficientGrip Performance (215/60/R16) kumit. Missä paino/nopeusluokassa olet ajatellut: 99W XL,  99V XL vai 95V?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Skoda Octavia 1.2T

Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Skoda Octavia 1.2T

Sinne korotettuun alustaan ylikoon kesäkumit huljahti kuten talvellakin, eli hyvin. Auto siis nyt kesätkin scoutin mitoissa.

Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Uppe

Hassun näköiset kun pyöränkaaren yläosassa on tilaa vaikka kuinka, mutta sivuilta pyörä on lähellä kaarta. Noh, kukin tyylillään  :)

Skoda Octavia 1.2T

Mielestäni kuitenkin parempi näin kun 205/55/16 setillä. Madalluttamalla tuon saisi korjattua, mutta ideahan siinä hieman katoaisi.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

clacson

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 24.03.15 - klo:18:33
Hassun näköiset kun pyöränkaaren yläosassa on tilaa vaikka kuinka, mutta sivuilta pyörä on lähellä kaarta. Noh, kukin tyylillään  :)
Pyörä on pyöreä ja pyöränkaari vähän sinne sun tänne soikea. Jos sekin olisi pyöreä, niin...
Vakavasti otettava vaihtoehto meidänkin Ocuun.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 24.03.15 - klo:18:33
Hassun näköiset kun pyöränkaaren yläosassa on tilaa vaikka kuinka, mutta sivuilta pyörä on lähellä kaarta. Noh, kukin tyylillään  :)
Täh, eiks korotetulla alustalla tilaa yläosassa saa ja pidä ollakin???

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 19.03.15 - klo:18:49
Orkkis 16" vanteet sai hiekkapuhalluksen, kiiltävän mustan pulveripinnan ja lakan. Päälle samassa koossa kumit kuin talvella (215/60/16)

Paljonko suunnilleen oli hintaa vanteiden maalauksella? Itselläkin suunnitelmissa vastaava operaatio kunhan kesäkumit on ajettu loppuun.

Skoda Octavia 1.2T

Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Atro

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 24.03.15 - klo:18:33
Hassun näköiset kun pyöränkaaren yläosassa on tilaa vaikka kuinka, mutta sivuilta pyörä on lähellä kaarta. Noh, kukin tyylillään  :)

Ei tuota renkaan ja kaaren välimatkaa ocussa saa kauttaaltaan samanlaiseksi kuin laittamalla 15 mm sport-alustaa matalamman alustan. Been there, done that.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy