B5 Projekti. Mulle ensimmäinen > Diesel - VW - Farm...@PA

Aloittaja Higher, 23.12.13 - klo:03:51

« edellinen - seuraava »

Higher

Iltaa, ajattelin rohkaistua ja kirjoitella tänne, eli, tuli nyt hommattua liki 20v. autoilun jälkeen:

- Ensimmäinen Diesel auto
- Ensimmäinen VW
- Ensimmäinen farma...siis pakettiauto (rekisteröity pakettiautoksi)

Yksi 18v. vanha VAG vehje oli tossa pari vuotta sitten ja positiiviset mietteet jäi Audista. Mutta nyt on alla:

'98 VW Passat Variant 1.9TDI (AFN, 81Kw/110Hv, 5-spd). Sisään ajo on jo suoritettu eli 519tKm on jo mittarissa. Kone peruskunnossa vaikka on jo paljon ajettu, ei huohota, käynnistyy hyvin, jakopää + MAF laitettu uusiksi nyt 2013 syksyllä, leimattu marraskuussa, tuossa siis perus jutut jotka tiedän. Löytyy Climatronic (autom.ilmastointi), sekä joku joskus laitattanut Eberinkin.

Ilmastointi 'tyhjä', Eberi ei toimi...

Tämä 'Pasuuna' vetää vielä kohtuudella (80kmh>140kmh kuten mun aiempi Audi B5 A4 2.6L V6 Quattro), tosin ei ole vertailukohtaa Dieseleistä kun ei ole aiemmin Diesel-autoa ollut.

Viikon verran on tullut jo nettiä lueskeltua eli perustietoa haalittu muutaman kymmenen tunnin edestä.
Selvillä on jo että esim. BorgWarner VN43 pitäisi olla Bolt-On ahdin, joku Garretinkin malli taisi olla Bolt-On malli sekä paljolti suositellut suutin kärjet Bosio Race 520 mieli saada voimaa yms...

Selvillä on että rahan määrä, kuten aina määrää kaiken ja tämän aiheeni tarkoitus onkin saada teiltä fakta eli kokemus pohjaista tietoa kuinka saada koppi liikkumaan mulle sopivimmassa rahapoliittisessa järjestyksessä, tarkoitus ei ole saada tässä-ja-nyt-tehoja vaan järkevä rahan laitto lähi tulevaisuutta ajatellen.

Eilen kävin vaihdattamassa Öljypisteellä näin alkuun öljyt (halusin Teboil Diamond Diesel 5W-40, erinäisillä forumeilla olleiden käyttökokemuksien takia) sekä öljynsuodatin ja uusi ilmansuodatinkin meni koteloon. Koska on paljon ajettu kone ja uskon mitä netistä luen ;) niin tilasin myös RSV-Diesel paketin, se menee koneeseen keväällä kun on tullut n.5tkm nykyisille öljyille.

Aivan, mulla ei tule paljoa kilometrejä vuodessa, ehkä reilu 1000km/kk. Siksi tämä 'pakettiauto' pienine käyttövoima veroineen tulikin kysymykseen n. 10 bensa-auton jälkeen.

Rahalla siis saa ja pääsee, mutta ajatukseni nyt onkin kun olisi ensimmäinen toimintatonni vielä käsissä niin kuinka aloittaa piristely järkevimmin?

Koska moottorilla on ajettukin niin mitään hotten-totti virejä en laita, eli siis EVRY-modi ja/tai Bleederi ei tule kysymykseenkään. Tavoite tehot olisivat, jos näin paljon ajetulla koneella siis edes on järjellisesti mahdollista noi ns.SuperTurbo tehot, eli 2-venttiili kannen kyseessä ollessa 100Hv litrateho, eli 1.9L Diesel koneella 190Hv+.

Ajatusta kutkuttava luku tietty olisi 200Hv kampiakseli tehot. Jostain forumilta luin että 1.9TDI ja 200Hv tehoilla vääntöä tulisi n.450Nm? Toki vääntöä pystyy jonkun verran säätämään syötöillä, mutta onko mahdotonta saavuttaa esim. 200Hv/400Nm arvot? Vai meneekä 200Hv:llä väännöt väkisinkin paljonkin yli 400Nm?

Siispä, tulevan vuoden, tai jopa 2015 asti venyvällä aika määreellä suurimpina rahan laitto kohteina olisi (hinnat arvioita mitä olen hieman vastaavista tiedoista löytänyt)

- Kytkin asetelma (450-500Nm), ~600-800e + asennus?
- Bosio Race tai Bosio PP 520 suutin kärjet (vanhoihin runkoihin), ~800-1000e asennuksineen?
- Isompi, Uusi VNT-Ahdin, ~1000-1200e asennuksineen?
- Avarampi Downpipe + 2.5" Cat-Back Putkisto, ~800-900e asennuksineen/säätöineen?
- Custom ohjelmointi, ~700-900e?
- Eberin korjaus, ~400-800e?
- Ilmastoinnin huolto, ~100e?
- Jakajapumpun huolto/shimmaus (syöttö paineiden nosto/syöttö:11mm?), x00e?

Ã,,kkiä tuosta laskemalla saisi n.4500-5000e... ei kerpeles, voiko maksaa noin paljon että saisi 200Hv? No, tietty voi mutta silti...  :-[

Joka tapauksessa, minun mielestä olisi varmaan parhainta aloittaa homma laittamalla heti alkuun kunnon kytkin, tulevaisuuden tehojen kannalta?

Vakio kytkin kun 'kuulemma' kestää vain ~300Nm väännöt eikä mulla tietty ole hajuakaan nykyisen kytkimen iästä/kunnosta, tai siis toki sen verran ettei ole luistanut täyskaasullakaan, ainakaan kun 3:lla otin 5 peräkkäistä lappu-lattiaan vetoa 80kmh>120kmh.

Sitten mun lisäkysymyksiä joihin en ole löytänyt vastauksia netistä:

1. Paljon toi 5-vaihteinen vaihdelaatikko kestää vääntöä?

2. Mulla on EGR tulpattu, ja kun toi Eberi ei nyt toimi, niin kylmähän toi varmasti on kun tulee oikeat pakkaset eli -20C ja enemmän pakkasta, voiko karvahattu päässä ja lapaset käsissä päästä talven yli? Työajomatkaa on 20km /suunta eli 40km/päivä.
Lohkolämmitin toimii, mutta ei ole sisätilan lämmitintä, selviäiskö jos asennan pistokkeen sisätilan lämppärille?

PS. Ohhoh, tulipa pitkä avaus nyt kirjoitettua, yli 3 (kolme) tuntia meni tämän viestini ulosannin saamiseen.  ::)

PS2. Jos edes vaivauduit lukemaan koko kirjoittamani antini, niin olen kiitollinen sinulle että edes olit hengessä mukana.

PS3. Sain tänään auton Limppi-modeen, 4:lla lappu-lattiassa ja kun rpm oli n.4200 niin tehot pois. Pitää kokeilla tota Mr.Muscle hommaa kunhan Joulusta selviää...

Haluan siis painottaa noiden "Ranskalaisten" viivojen juttuihin, missä järjestyksessä sä rupeaisit toteuttamaan hommaa...

Jultsu

Vääntö ja teho kulkee käsi kädessä, vääntö on vain tehon määrä tietyllä kierrosnopeudella. Softalla voidaan jättää maksimiväännöt ottamatta alakierroksilta jotta kytkin ei tuhoudu. Taitava ohjelmoija pystyy tekemään tasaisen ja alhaalta ylös ulottuvan vääntökäyrän kytkimen maksimeja silmälläpitäen.

En usko että putkistoon tarvitsee koskea 200hp tehoilla, ja ahdinkaan noille hevosmäärille ei maksa yli tuhatta euroa. Suutinkärkiinkään ei välttämättä mene tuollaista summaa, ja softakin on halvempi jos teetät kaiken samassa firmassa. Kytkintä ei siis välttämättä tarvitse vaihtaa, ellet sitten halua tuota menokykyä heti tuonne 1600rpm tienoille.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy