Jetta 1.6 FSI 2007 (bensa) pakokaasujärj.merkkivalo

Aloittaja jakari65, 13.12.13 - klo:10:47

« edellinen - seuraava »

jakari65

Koska nopeesti katottuna aiemmat vastaavat kirjoitukset koskivat diesel -koneita, laitoin tämän omaksi keskusteluksi.

Eli: Muutamapäivä sitten alkoi tuo pakokaasujärjestelmän merkkivalo palaa, ja kysyisinkin nyt, onko muilla ollut samoja ongelmia vastaavalla koneella/vuosimallilla.
Todettakoon, että auto käy ihan tasaisesti tyhjäkäyntiä, ja myöskään ajossa ei epänormaalia huomaa, mikäli sitä, et moottorinlämpö näyttää tasan 90, kun mielestäni aiemmin se oli aina piirunverran alle.

Puolat ja tulpat on vaihettu n. 18 tkm sitte. Muita varoitusvaloja ei mittaristos pala, eikä ajotietokone herjaa mistään.

Vikakoodien lukuun pääsen vasta tulevana maanantaina, mut kyselen nyt kuitenkin, josko muilla olisi samoja ongelmia ollu, ja miten selvisittä, ja mitä makso

kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

aamu-uninen

Mulla oli Octavia 1.6 FSI -06, jossa pakokaasujärjestelmän merkkivalo paljasti katalysaattorin rikkoutuneen(päästöt oli kyllä ok). Syy voi olla myös karstoittuneessa EGR-venttiilissä. Tuolla(kaan) moottorilla ei kannata jurnuttaa pelkillä matalilla kierroksilla.

jakari65

Lainaus käyttäjältä: aamu-uninen - 13.12.13 - klo:11:03
Mulla oli Octavia 1.6 FSI -06, jossa pakokaasujärjestelmän merkkivalo paljasti katalysaattorin rikkoutuneen(päästöt oli kyllä ok). Syy voi olla myös karstoittuneessa EGR-venttiilissä. Tuolla(kaan) moottorilla ei kannata jurnuttaa pelkillä matalilla kierroksilla.

Toi voi kyl pitää paikkansa. Siihen on katalysaattori vaihdettu about 2.5 vuotta sitten. Tuolloin se rämisi tietyillä kierroksilla, mut nyt ei kuulu mitää sieltäkään. Mua hieman ihmetyttää toi motikan lämpötila, koska ny se on tasan 90, ja ennen se oli hieman alle....

Oliko sul vastaavaa?

aamu-uninen

Lainaus käyttäjältä: jakari65 - 13.12.13 - klo:11:29
Toi voi kyl pitää paikkansa. Siihen on katalysaattori vaihdettu about 2.5 vuotta sitten. Tuolloin se rämisi tietyillä kierroksilla, mut nyt ei kuulu mitää sieltäkään. Mua hieman ihmetyttää toi motikan lämpötila, koska ny se on tasan 90, ja ennen se oli hieman alle....

Oliko sul vastaavaa?

Jospa eivät olisi kuitenkaan laittaneet 2,5 vuotta yhtä huonoa katalysaattoria tilalle. No vikakoodit kertoo sitten lisää ja jospa syy löytyisi nyt muualta, kun kattikin on aika kallis osa marmorilla. Moottorin lämpötilat mulla oli aina lämmettyään tasan 90:ssä. Octaviassa se oli siis viisarinäytöllä siinä puolivälissä. Vaikka mulla oli OBD-lukija niin en käyttänyt sitä lämpöjen tarkkailuun.

Notmi

Täällä (Octavia 1.6 FSI 2005) pakokaasujärjestelmän merkkivalo aiheutui EGR-venttiilistä.

YALMAR

Minulla 1.6 FSI golfissa pakokaasujärjestelmä-valo syttyi, ja vika oli NOX-anturissa, sekä pakokaasujen lämpötila-anturissa.

jakari65

Päivitetääs tilanne nyt tännekkin

Vikakoodit luettiin ja nollattiin tänään, ja Lambdaan ne viittasivat. Ennenkuin ehdin mitään kysyä, kertoi huolto, että näissä on ollut ongelmia, jotka ilmenevät kylmällä ilmalla käynnistettäessä.  No tuolloin oli kyl kylmä kun autoa käynnistin, ja vika iski päälle.

Nyt 'normaalilla' kelillä, kun vikakoodit on nollattu, ei näytä ilmenevän. Toki toi voi olla merkki alkavasta viasta, mut katotaan ny.

Kellään tietoa noista Lambdan hinnoista, jos alkaa oiteileen uudelleen?

ZomL

Just vaihdoin omaan, etummainen lambda 320â,¬ Laakkoselta. Halpaa lystiä  :D

Meni kanssa vikakoodit nollaamalla päivän verran ilman mutinoita, mutta sitten paukautti vikavalon tauluun. Vikakoodit viittas lambdan lämmittimeen ja referenssijännitteeseen.
VAG-COM jelppiä Treen huudeilla, YV:llä tavoittaa

jakari65

Päivitetään taas tilannetta.

Viime viikonloppuna toi merkkivalo sytty taas, ja kun vikakoodit käytiin lukemas, niin ne olivat P0420 sekä P0568, mistä eka viitannee kattin/lambdaan, jonka vaikutus on vähäinen, kun taas jälkimmäinen viittaa vakionopeuden säätimeen.

Todettakoo, et päästöt olivat ok, kuten myös lambda. Lisäksi vakionopeudensäädin toimii moitteetta.

Mistähän ihmeestä tota vikaa alkais hakeen. Mä ku en halua maksaa merkkihuollon valohoidosta, jota harrastavat. Lisäksi työhinnat ovat pers...tä...

YALMAR

Vakionopeudensäädin tuskin vikavaloa sytyttää... Itselläkin joskus antanu vakkarista vikakoodia, ja putsasin viiksen sisällä olevat "kiskot" ja sen jälkeen pelannut moitteetta ja vikakooditta.

Mutta tuosta lambda/katti vikakoodista, itse lähtisin etsimään vuotoja pakoputkesta, tai miksei imupuolellakin voisi olla.

Uskoisin että tuon P0420 perässä on MIL on ?

Arska F

Kannattaa kattoo VCDS:llä myös "Pending DTC´s", jotka ovat ns. tulollaan olevia vikakoodeja, häiriötä ei vaan ole esiintynyt riittävän montaa kertaa, että järjestelmä tekisi siitä vikakoodin. Isäukon Golffista löytyi lämpöanturivika tuolla konstilla.

Tuosta P0420 koodista löytyi Ross-Techiltä aika hyvin tietoa:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16804/P0420/001056
-katti viallinen
-vuoto imu- tai pakopuolella
-lambda(t)
-lambdan ohjaus viallinen

Kuten myös Cruisevikaan:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16952/P0568/001384
Joka on suurella todennäköisyydellä "intermittent" eli satunnainen vika, koska cruise nyt toimii normaalisti.
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

tet

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 21.03.14 - klo:12:28
Kannattaa kattoo VCDS:llä myös "Pending DTC´s", jotka ovat ns. tulollaan olevia vikakoodeja, häiriötä ei vaan ole esiintynyt riittävän montaa kertaa, että järjestelmä tekisi siitä vikakoodin.

Kyllä kai noidenkin pitäisi VCDS:llä näkyä siellä VAG-puolella normaaleina vikakoodeina, "intermittent"-huomautuksella höystettynä. Sitten jos ei ole enää satunnainen vaan jatkuva vika, se siirtyy OBD-puolella pendingistä aktiivisiin vikakoodeihin ja VAG-puolella "intermittent"-huomautus poistuu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy