A3 Audin eturoiskeläpät

Aloittaja rami, 03.12.13 - klo:12:36

« edellinen - seuraava »

rami

Kylläpäs ovat laittaneet uuteen A3 Audiin pienet eturoiskeläpät.  Läppä on niin avuttoman kokoinen ja suojaa vaan suoraan helmaan menevää raparoisketta.
Heti kun käy pesulla ja ajaa muutaman kilsan niin eturengas roiskii edestä koko kyljen likaiseksi.
Yksi havainto minkä olen läpistä tenyt,että pöllyävä lumi menee justiinsa sinne etuoven alakuman saumaan. Toivotaan ettei jää ala paakkuuntumaan asian johdosta.
VW:ssä ja Skodassa ovat paremmin suunnitellut läpät jotka tulevat reilun sentin lokasuojan kaaren ulkopuolelle.
Ei kai tuollaiset läpät nyt olisi A3 Audiakaan niin paljon rumentanut etteikö niitä olisi voinut sellaisksi suunnitella.

Pitänee tsiigata jos jostain valmistajalta löytyisi hieman paremmin kylkeä suojaava malli.
Harmittaa kun tulee pesulta niin jo samassa on puolet etuovesta kurassa.
Talvirenkailla tilanne vaan pahenee. >:(

Nudde

LainaaKylläpäs ovat laittaneet uuteen A3 Audiin pienet eturoiskeläpät.

S-linessä ei ole läppiä ollenkaan, on tossa vakiot jotka pitäisi leikellä ja koittaa saada sopimaan, ei vaan ole vielä tullut tehtyä......

Peeveli

Juu pienet ovat ja omituisen "kauhamaiset" eli sinne sisäosaan pakkautuu varmasti lumimössö kivasti. Ei nuo suojaa kylkiä yhtikäs mitään kuraantumiselta, ei myöskään ne maahantuojan sedan-malliin siinä tarkoituksessa vakiovarusteeksi ottamat "helmalevikkeet". Kai noilla pikkiriikkisillä läpillä tavoitellaan pientä ilmanvastusta, mutta ei se sisäosan kauharakenne varmaan siinäkään auta. Onneksi en ottanut niitä takaläppiä...

rami

Laitoin itse nuo takaläpät ne ovat suhteellisen OK. On niillä ainakin se vaikutus,että ne estävät kuraa jonkinverran nousemasta takalasiin.
Etuläpykät on kyllä pohjanoteeraus.
Kaiketi autonvalmistaja vaan haluaa ettei etuhelmoihin tule niin paljon mekaanista kulumista hiekkasuihkujen muodossa. (koritakuu)
Takaläpykät istuivat kyllä hyvin paikoilleen 45â,¬ kustansi.

wolf6

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 03.12.13 - klo:13:23
S-linessä ei ole läppiä ollenkaan, on tossa vakiot jotka pitäisi leikellä ja koittaa saada sopimaan, ei vaan ole vielä tullut tehtyä......
Harmi juttu.
Kyselin tilausvaiheessa myyjältä läpistä, mutta ei tiennyt saako S- lineen.
A3 Premium

Pertsa

Mikä S-linessa on erilaista (etulokareissa?) että perusmallin läpät ei käy?

rami

Johtuuko se siitä "lankusta" mikä roikkuu sivuhelmoissa?

Karvesak

On totta,ettei nuo läpät aina ole mitä kauniinpia mutta toinen käytännön totuus on se,että Talvella hiekka syö maalit etuhelmojen käänteistä lähes sadan prosentin varmuudella. Joissain Autoissa olen itse käyttänyt kiveniskuteippiä maalia suojaamassa noita kohtia jos ei roiskeläppiä ole ollut kuten aiemmin BMW;ssä mutta homma pitää tehdä heti uutena sillä maalivauriot syntyvät noihin paikkoihin sangen nopeasti näissä meidän olusuhteissa. ;)

Nudde

Johtuuko se siitä "lankusta" mikä roikkuu sivuhelmoissa


Jep juuri näistä. Sivuhelmat ovat tiellä läpille.

rami

Olen tuosta eBay:stä tsiigaillut nuita etuläppiä jotka suojaisi paremmin kylkiroiskeilta mutta ei saa selvää.
Olisiko muita lähteitä. :'(

Nudde

No niin, eilen oli sitten puukotusta tiedossa orkkisläpille. Tästä aloitetaan, eli tollainen pala pois, piti kyllä sitten ottaa enemmän pois.....



Eikun kiinni, vielä voisi laittaa palan mustaa teippiä tohon punaiseen kohtaan.



Aika hienosti istuu nyt, katsotaan jos kylki hieman pysyisi puhtaampana.



Kiitoksia vielä maalaamon pojille avusta!

Peeveli

Tuosta Nudden linkittämästä kuvasta näkyy erinomaisesti A3:n vakioläpän surkeus: läpän leveä osa on korkeussuunnassa naurettavan lyhyt ja pienemmällä et:llä oleva vanne tuo renkaan reunan sen verran lähelle etulokasuojaa juuri tuon läpän leveimmän osan päättymisen jälkeisessä lokasuojareunan osassa, että siitä lentää kurat kivasti kylkiin. Lisäksi läpän sisäosa on todella kuin kauha, sinne kertyy hiekkakurat ja taatusti on ilmanvastukseltaan erittäin epäedullinen. Kukahan idiootti tuon on suunnitellut?

Pertsa

Ihan samanlaiset lyhyet läpät on B8:ssa eikä lokarit ja kyljet ole sen kuluneemmat kuin muissakaan autoissa vaikka on jo yli 100tkm mittarissa. Tosin lokarin kaariahan tuo ei suojaa tuolta ylempää.
Onko tuossa vielä tuollainen ylimääräinen muovikäikäle tuolla lokarin pokkauksen ja sisälokasuojan välissä? Kuvan perusteella näyttäisi siltä. Selvästikin otettu opiksi B8:n mokasta jossa huopasisälokari hinkkas maalin irti lokarista ja tuolla muovilla lienee tarkoitus estää se.

Ohikulkija

LainaaLaitoin itse nuo takaläpät ne ovat suhteellisen OK. On niillä ainakin se vaikutus,että ne estävät kuraa jonkinverran nousemasta takalasiin.

Tulevaan sedaniin oli tulossa takaläpät mutta kun katsottiin myyjän kanssa takapuskuria, niin luovuttiin niistä ja tilalle tulee kiveniskuteippi.
Sedanissa takapuskuri kapenee sisään päin ja nousee aika jyrkästi ylös, joten takaläpät ei olisi siinä komistus.
Läpät pitäisi laittaa kiinni vain lokasuojan kaareen koska sisälokari on aika meltoa ja siellä ei ole peltiä johon kiinnittää.

LainaaIhan samanlaiset lyhyet läpät on B8:ssa eikä lokarit ja kyljet ole sen kuluneemmat kuin muissakaan autoissa vaikka on jo yli 100tkm mittarissa. Tosin lokarin kaariahan tuo ei suojaa tuolta ylempää.

Sama havainto. A4 B8:lla ajettu 104tkm ja lokari ja kyljet ihan hyvässä kunnossa. Ei ole hiekkapuhallusjälkiä.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 20.12.13 - klo:08:56
Ihan samanlaiset lyhyet läpät on B8:ssa eikä lokarit ja kyljet ole sen kuluneemmat kuin muissakaan autoissa vaikka on jo yli 100tkm mittarissa. Tosin lokarin kaariahan tuo ei suojaa tuolta ylempää.

En ole edes jaksanut pohtia mitään kivisuihkun jne kulutusvaikutusta maaliin, mutta se mikä ärsyttää nimimerkki ramin kanssa on kylkien herkkä likaantuminen.

Pitänee varmaan hankkia jostain yleismalliset muotoiltavat etuläpät noiden oem-naurettavuuksien tilalle...

Voimasavu

Näillä keleillä on yksi ja sama millaiset läpät siellä on. Vastaantulijat jo heittävät sen verran paljon kuraa niskaan, että auto on kauttaaltaan paksun kurapaskakerroksen peitossa!

rami

No kyllähän se nyt ottaa pattiin kun ajat pesukoneesta auton ja tuut pihalle niin eturenkaista on roiskinut etulokasuojan ja etuoven etualakuman kuraan. (karkea talvirengas vaan pahentaa tilannetta) Tämä asia on päivänselvä juttu. Huomasin sen välittömästi kun otin uuden A3 Sb käyttöön syksyllä.
Laitoin myös taakse Audin omat läpät jotka estävät takaikkunan ja koko perän kuraantumista jonkinverran kun kurasuihku ei pääse heti nousemaan perästä ylös.  Takaläpillä on siis ihan järjellinen selitys ei niitä tuunaamisen takia kannata yrittää laittaa.Takaläpät sa todella hyvin kiinni niissä ei ole mitään epäselvää. Osa kiinnitys ruuveista kiinnitetään muovipuskuriin ja osa "muovipultilla ja mutterilla" siihen rättisisälokasuojaan.
Takarengas vaan pois ja hommiin,aikaa kuluu noin tunti. Läpän asemoinissa kannattaa olla tarkka millistäkin saattaa olla istuvuus kiinni,näkee kokeilemalla.Ei kyllä myyjäkään ole paljon jaksanut kyykistyä jos ei tuota tajua,että sinne taakse saa myös läpät jos vaan sormet eivät ole nakkimakkarat.
Takaläpät olisivat voineet olla vielä ehkä 2cm pitemmät niin suolakurakaan ei nousisi niin pahasti ylös.

Etuläpistä sen verran,että Gofeissa on paljon viisaammat läpät jotka tulee aavistuksenverran sivusuunnassa ulos eikä siten roiski kylkiä edestä niin pahasti.

En tiedä sitten on minulle sattunut sellainen Sb jossa vaan läpät ovat liian pienet sivusuunnassa vm-2014.
Vaan näyttäähän nuo olevan muissakin Sb:ssä samanlaiset onnettomasti suunnitellut sivuhelmojen päiden suojat. Ei niitä edes voi oikeastaan läpiksi sanoa.

On ihmeellistä,että mikä trendi ja ajatus siinä yleensä on ,ettei autossa saisi olla asianmukaisia läppiä olemassa. VW:ssä asia on minun mielestä toteutettu aivan fiksusti.
Mutta tuollainen pikkuinen "kurakauha" mikä todellakaan ei suojaa kun helmakotelon etupäätä (liittyy osana koritakuuseen).

Kuraisia ja suolaisia teitä sekä Hyvää Joulua! ;D ;D ;D

Tuomari

Parempi vaan ettei ole mitään polo-tyylisiä auroja, jotka näyttää tyhmältä ja töyssyissä ruopii asfalttia.
Jos on kurakeli, ei autoa pidä puhtaana edes ralliläpät.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 20.12.13 - klo:12:12
Parempi vaan ettei ole mitään polo-tyylisiä auroja, jotka näyttää tyhmältä ja töyssyissä ruopii asfalttia.
Jos on kurakeli, ei autoa pidä puhtaana edes ralliläpät.
Juuri näin. Ainakin PK-seudulla on ihan sama onko ne läpät pitkät vai pätkät vai mitkä. Niillä ei ole mainittavaa merkitystä kylkien puhtaana pysymiseen. Sellaiset ralliautojen norsunkorvaläpätkään tosiaan ei varmaan juuri auttais.
Enemmän tähän vaikuttaa se kuinka lähellä lokasuojan kaarta vanteet/renkaat on.

rami

Ei ole kukaan mistään "ralliläpistä" tai Polon läpistä puhunut.
Minäkin olin sitämieltä ettei roiskeläpillä ole mitään tekoa kun oli vielä finnejä naamassa.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: rami - 20.12.13 - klo:12:59
Ei ole kukaan mistään "ralliläpistä" tai Polon läpistä puhunut.
Minäkin olin sitämieltä ettei roiskeläpillä ole mitään tekoa kun oli vielä finnejä naamassa.
Ööö, niin?
Eikös tässä nyt juuri ole kritisoitu noita A3:n lyhyitä etuläppiä ja arveltu niiden aiheuttavan kylkien kuraantumista sen takia että ne on niin "onnettomat"?
Noissa ralliläppäviittauksilla vaan koitettiin sanoa että se tuskin on läpistä on kiinni näillä keleilllä mitä täällä PK-seudulla on, vaikka olis ne "ralliläpät" tai jotkut pidemmät läpät tms.

rami

Ã,,lä viitsi höpöttää minulla on ollut lukuisia UUSIA Golfeja joissa on todella asialliset läpät edessä eikä ole roiskineet kylkiin möhnää,eikä lunta. :(
Samoin on uusissa Golfeissa hieman sivusuunnassa ulkonevat läpät jotka ylettyvät noin 25 cm eli melkein vanteen yläreunan tasolle hieman alle jäävät.
Katso Golfin kuvista niin asia selviää. (Ihan siistit)

Minua ei kyllä häiritse jos tuollaiset Golfintyyliset läpyskät olisi asennettu eteen.

Mutta asian pointtihan on tietenkin siinä,että 3-sarjalainen Audi mielletään muka hieman sporttisemmaksi autoksi ja sen takia siihen on laitettu tuollainen "kahvikupinpuolikas" etupäähän kiinni.  ;D

Vielä yksi ikävä havainto minkä toi "kahvikuppi" tekee tuossa. ::)
Se nimittäin pyörittää ajonaikana lunta tuohon etuoven etureunaan alas(saranan puoleiseen saumaan) kun se läpykkä on niin lyhyt ja ottaa siitä  pyörteen.
Kunhan ei kävisi niin kuin muissakin VAGinatuotteissa että lumi ja jää alkaa taitteleen oven-nurkkia rullalle.

Monikaan asia ei ole niin yksiselitteinen niin kuin saattaa ensin luulla. :-\

Pertsa

Ok, ihan miten vaan. Hommaa sitten tuommoiset eteen ja taakse niin asia on pois päiväjärjestyksestä, eikä kyljet enää ikinä kuraannu...varmaan.

Kennedy

300ZX
Passat Variant 2013

Karvesak

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 20.12.13 - klo:13:43
Noi olis kyllä hienot.  ;D
[/qu


On hienot ja istuvat täydellisesti. Kunhan kiinniyys vielä peltiin "Itseporaavilla"ruostuvilla peltiruuveilla niin asennus on täydellinen... ;D

rami

Eikä ku kiinnitysraudat hitsaamalla lokasuojiin ja sitten pultataan läpi.

Mutta oli kyllä jollain tollo automyyjä kun ei tajunnut ,että Audiin voi laittaa myös taakse fläpät.

Ohikulkija

Onko kenenkään sedanissa noita takaläppiä? Olisi mukava nähdä miltä ne oikein näyttää.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy