Kirjoittaja Aihe: Uusi bensamoottori voi aiheuttaa hurjat pienhiukkaspäästöt ?  (Luettu 796 kertaa)

Poissa moikari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
WTF? Mulle ainakin uus juttu.. Luulin että nimenomaan diesel-autot saavat aikaan noi hiukkaspäästöt,mutta näin ei enää olekaan.


Tässä hesarin juttu aiheesta:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Autojen uudenaikaisten bensiinimoottoreiden hiukkaspäästöt voivat olla jopa tuhatkertaiset vanhoihin nähden. Päästörajoitukset tulevat voimaan vasta 2017.

Autojen uudet, suorasuihkutuksella varustetut bensiinimoottorit aiheuttavat kymmenen kertaa enemmän pienhiukkaspäästöjä kuin nykyiset hiukkassuodattimilla varustetut dieselmoottorit.

Vanhoihin bensiinimoottoreihin verrattuna päästöt ovat jopa tuhatkertaiset.

Pienhiukkaset ovat terveydelle vaarallisia, sillä ne sisältävät muun muassa syöpää aiheuttavia karsinogeeneja.

Tulokset on saatu Brysselissä majaansa pitävän Transport & Environment (T&E) -järjestön teettämästä tutkimuksesta. Siinä saksalainen TÜV Nord -tutkimuslaitos mittasi kolmen suorasuihkutuksella varustetun bensiinimoottorin pienhiukkaspäästöjä.

Suorasuihkutus on tullut bensiinimoottoreihin sen jälkeen, kun autoilta on alettu vaatia aikaisempaa alhaisempia kulutuslukemia. Sen takia autonvalmistajat pyrkivät tuottamaan iskutilavuudeltaan pienempiä moottoreita. Ilmiötä kutsutaan englanninkielessä downsizingiksi.

Teknologian tutkimuskeskuksen (VTT) johtava tutkija Juhani Laurikko kertoo, että bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt ovat hyvin päättäjien tiedossa. Kestää vain aikansa, ennen kuin ne saadaan kuriin.

EU:n vaatimuksesta suorasuihkutuksella varustettujen bensiinimoottorien pienhiukkaspäästöjen on vastattava niin sanottuja Euro 6 -vaatimuksia vuoteen 2017 mennessä. Silloin ne ovat uusien dieselien tasolla.

Suorasuihkutuksella varustettujen bensiinimoottorien suuret pienhiukkaspäästöt johtuvat siitä, että niiden sylintereissä on korkeampi paine. Se edistää pienhiukkasten syntyä.

T&E ihmettelee, miksi autonvalmistajat eivät ole halukkaita asentamaan autoihin hiukkassuodattimia nopeammassa tahdissa. Suodattimet maksavat EU:n arvion mukaan 40–130 euroa. Laurikon mukaan todelliset kustannukset voivat nousta jopa kymmenkertaiseksi.

Järjestö myös pelkää, että autonvalmistajat manipuloivat testejä saadakseen aikaan pienempiä päästölukemia. Todellisessa käytössä päästöt voivat olla suuremmat.

Pienhiukkasten suodattamisessa ei pitäisi olla teknisiä ongelmia.

"Hiukkassuodattimen tekeminen bensiinimoottoriseen autoon voi olla jopa helpompaa kuin dieselmoottoriseen autoon, koska pakokaasujen lämpötila on niissä paljon korkeampi", Laurikko sanoo.

T&E:n mukaan bensiiniautojen hiukkassuodattimet ovat lisäksi pienempiä, halvempia, yksinkertaisempia ja kestävämpiä kuin dieselautojen hiukkassuodattimet.

EU arvioi, että ilmansaasteet aiheuttavat vuosittain 406 000 ihmisen kuoleman.

Lisäksi ilmansaasteista johtuvien sairauksien takia työpäiviä menetetään yli 100 miljoonaa.

Tästä aiheutuu EU-maiden talouksille arviolta 330–940 miljardin euron vuosittaiset menetykset.
Passat alltrack 2.0 TDI DSG 125Kw, 2013

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy