Maalipinnan pienet vauriot

Aloittaja RoccoScientist, 26.04.10 - klo:11:55

« edellinen - seuraava »

sakal83

Paint Chip Repair Technology eli PCRT menetelmän käyttäjiä taitaa olla jo pilvin pimein noissa fixauspaikoissa, joten kiveniskemät varmasti saa samaan hintaan piiloon. Onko hinta sitten alle sen 200â,¬, niin tähän en osaa vastata   ;)
Hyvin usein sen koko paneelin uudelleen maalaus vaan kun tuppaa harjaantuneeseen silmään ja pahimmassa tapauksessa hieman kaihillakin varustettuun näkymään aika räikeästi, niin en aina välttämättä pitäisi tätä koko paneelin uudelleen maalausta parempana vaihtoehtona. Varsinkin jos kysessä on jo hieman enemmän elämää nähnyt pirssi.
Pääkaupunkiseudun maalareista en osaa pahemmin sanoa, mutta nopealla guuglettelulla tästä vaikka tämmönen:
http://www.tonifix.fi/automaalaamo/
Voit toki heittää kyselyä, jos joku tarjoaa apuaan vaikka pesukinnas.com tai FB autonhoitoryhmässä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Kotkis

Kiitos avusta. Täytynee mennä tuonne jossain vaiheessa näyttämään naarmua.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Kotkis

Kävin tuossa mestassa ja olivat sitä mieltä, että koko konepelti maalaukseen. Koska naarmu on mennyt kaikkien maalikerrosten läpi. Enpä nyt osannut alkaa ammattilaiselle vastaankaan väittämään... Sinne siis varasin ajan. Eiköhän nuo alaan vihkiytyneet vähintään yhtä hyvin asian osaa kuin merkkiliikekin?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

jannesn

Aniharvalla merkkiliikkeellä on nykypäivänä omaa maalaamoa, vaan juuri nuo "alaan vihkiytyneet" hoitavat maalaukset alihankintana.

Aika pienen takia menee koko pelti maalaukseen, mutta totta on tietysti se että jos targettina on täydellisen virheetön maalipinta ei ole muuta vaihtoehtoa. Vähän harmi sinänsä, että tehtaan jäljiltä maalipinta on kovempi ja tasalaatuisempi kuin jälkikäteen maalattu, mutta eipä sille mitään voi.

sakal83

Kuulostaa kyllä oudolta. Tuo linkkaamani videon "seppä" kyllä piilottaa todella isojakin naarmuja ihan huomaamattomiin. Sieltä vaan juutuubista katselemaan.
Näitä meikkaajia, jos sillä nimellä niitä voi kutsua, kyllä löytyy ihan suomen kamaraltakin, mutta ovatko vaan sitten enemmälti harrastajia?
Toki sitä olisi voinut kiikuttaa autoa johonkin muuhun firmaan varmistamaan asian koko konepellin maalauksen suhteen :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Kotkis

Kiitoksia kommenteistanne, arvostan niitä.

Itse en todellakaan ole näistä asioista suuremmin perillä - muuta kuin uuden auton ostajana olen pyrkinyt tekemään oman osani, että maalipinta pysyy mahd. hyvänä. Otin esimerkiksi heti uutena autoon Silver One -pinnoitteen, jonka olen kaksi kertaa uusinut. Ja harjapesussa en ole autoa käyttänyt. Joten oletettavasti maalipinta on ikäisekseen suht hyvässä kunnossa.

Mutta: auto on käynyt jo kaksi kertaa maalaamolla: Ekan kerran erään pesulan (harjaton ohjelma siis  ;)) kattosuutin naarmutti katon pitkältä matkalta. Ei mennyt peltiin asti, eikä vauriot olleet kuin katon yhdessä reunassa, mutta silti katsoivat että katto (ja kenties A-pilarit?) piti kokonaan maalata uusiksi. No, meni pesulan piikkiin.
Toisella kerralla oli kanssa-autoilija peruuttanut katuparkissa keulaan. Onneksi oli joku lähitalosta ilmeisesti asian huomannut ja jättänyt lapun tuulilasiini. Tällä kertaa meni ymmärtääkseni koko etupuskuri kaikkineen uusiksi. Peruuttajan piikkiin siis.
Sitä tässä haen, että noista edellisestä ei kyllä ole minkäänlaista eroa maalipinnassa näkyvissä, näin ehkä keskivertoa tarkemmin syynäävälle. Ei se toki tarkoita, etteikö joku sieltä jotain eroa voi löytää.

Tällä edellisellä siis todistelen itselleni sitä, ettei sitä uudelleenmaalausta huomaa...  ???
Tuosta maalipinnan kovuudesta en sitten osaa sanoa mitään..? Sillä ei ehkä itsekkäästi ajatellen ole minulle väliä, koska en aio ajaa autoa loppuun.. mutta onko sillä väliä viimeiselle käyttäjällekään, ts. mikä autossa viimeiseksi "hajoaa"? Tasalaatuisuus on tietysti sitten vähän eri asia, varsinkin jos sen näkee paljain silmin. Edellisissä korjauksissa en siis ole nähnyt.
Ja mitä tulee sitten tuohon kilpailevien tarjousten hakemiseen: Myönnän, olen vähän laiska kiertämään paikkoja, ja varsinkin jos ammattilaisena minulle näyttäytyvä sanoo mielipiteensä. Pitäisi varmaan vähän korjata asennetta. Mutta sitten toisaalta, niinkuin sanoin, jos sen yhden paikan fiksaus maksaisi vaikkapa >100 euroa ja 200 eurolla saa ne muutamat konepellin kiveniskemätkin samalla korjattua, niin... No, tullaan tietysti taas tähän maalauksen laatuun, mitä olette tuoneet esiin... hankala juttu...  :-\
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Kotkis

Jep, hain auton tänään maalaamolta ja ensivaikutelmat ovat: värin puolesta en huomannut mitään eroa, tosin tähän vuodenaikaan vähän hankala sanoa mitään aivan varmasti, kun päivänvaloa ei ole oikein saatavilla... Mutta autotallin valossa ok.
Ja itse naarmu tietysti ja muutamat kiveniskemät on hyvin peitossa.
Sen sijaan kyllä löytyy jonkin verran pieniä "nyppyjä" maalipinnassa, kyse siis ilmeisesti pöly- tms. partikkeleista pintakerroksen alla. Nämä oli kyllä mulle pienoinen pettymys - en tiedä huomaako satunnainen katsoja niitä, mutta nyt kun minä ne huomasin, huomaan ne tietysti jatkossakin.  :-\
Kuinkas paljon noita oikein täytyy sietää, mitä olette mieltä? Ilmeisesti niitä voi kai jotenkin maalauksen jälkeenkin vielä poistaa (vesihioa?)?
Tämmöisen paperin löysin netistä: http://www.juhanautomaalaamo.fi/uploads/images/pdf/maalauksen%20laaaduntarkistus.pdf
Ilmeisesti siitä saa jonkinlaista osviittaa laatukriteereistä? Mutta onko teillä kokemusta/mielipiteitä?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

sakal83

Kannattaa kokeilla ensin myllyttämistä, ennekuin lähtee vesihiomaan.
Toki veisin auton sinne firmaan, missä maalattiin myllytykseen, tai ainakin yrittää saada he kustantamaan lysti.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Kotkis

Joo nyt kun olen jälkeä ajan kanssa ja hieman enemmän tutkinut, olen tullut vakuuttuneeksi, että asiasta täytyy mennä keskustelemaan. Mun mielestä noita "partikkeleita" on liikaa ihan jo ton linkkaamani paperinkin perusteella.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Square

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 25.10.17 - klo:13:17
Paint Chip Repair Technology eli PCRT menetelmän käyttäjiä taitaa olla jo pilvin pimein noissa fixauspaikoissa, joten kiveniskemät varmasti saa samaan hintaan piiloon.

Löytyykö Joensuusta?

nm

Onkos täällä kokemusta takakontin kynnyslistan ulkopuolella olevien naarmujen korjaamisesta? Osa naarmuista tuntuu, kun niitä koskettelee sormen päillä. Lisäksi puskurista löytyy tämmöset naarmut, joista paistaa valkoinen (pohjamaali?).


Kannattaako takapuskurin naarmuja yrittää korjailla esim. paikkamaaleilla vai antaako olla?

JPN_V70D3OR

Mitähän ohenninta VAG:n paikkamaaliin kannattaisi käyttää, jotta saisi tulemaan kynäruiskusta ulos?
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Daatta

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 17.01.20 - klo:22:38
Mitähän ohenninta VAG:n paikkamaaliin kannattaisi käyttää, jotta saisi tulemaan kynäruiskusta ulos?

Hyvä kysymys. Yritin tuota joskus ohentaa automaalikaupan aineilla, enkä saanut aikakaan kuin klimppejä. Kannattanee hakea desi automaalia maalikaupasta, sopiva ohennin ja maalata sillä. Toki sävy kannattaa testata koepalaan tms. ennen maalaamista.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Puusilmä

Joku vissiin parkkipaikalla huolella pamauttanut ovella mun Seatin repsikan oveen. Pitää vissiin käyttää ennen kesää tuossa paikallisella autofiksarilla mikä oikaisee noita lommoja. Ei taida oikoteitä tuon korjaamiseen muita olla. Lommo näkyy tuossa ovenkahvan etupuolella:




Daatta

^Näkyy varsin selvästi.  :-\ En lähtisi itse koukkimaan tai kuumaliimalla oikaisemaan, on sopivasti tuossa kaarella... Ammattilaiselle tuskin mikään iso juttu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Puusilmä

Lainaus käyttäjältä: Puusilmä - 05.02.20 - klo:22:30
Joku vissiin parkkipaikalla huolella pamauttanut ovella mun Seatin repsikan oveen. Pitää vissiin käyttää ennen kesää tuossa paikallisella autofiksarilla mikä oikaisee noita lommoja. Ei taida oikoteitä tuon korjaamiseen muita olla. Lommo näkyy tuossa ovenkahvan etupuolella:




Pitihän sitä itte sitten koittaa oikoa. Ja suurimmat sainkin pois. Oviverhoilu sisältä irti ja lämpöä päältä. Sormilla ja ruuvarin varsipäällä painelin sisältä päin. Ei toi nyt täydellinen ole mutta ei paista niin paljoa kuin ennen.
Alempi siis ennen oikomista.



cosmos

^Mun autoon tuli vuosi sitten vastaavan kokoinen lommo taakse C-pilarin kohdille kun mökillä kompastuin auton vieressä häärätessäni ja oma kyynärpääni osui siihen.
Tein nuo samat kikat siihen, mutta sillä tavalla että lämmitin ensiksi hiustenkuivaimella (en uskaltanut kuumailmapuhallinta käyttää) ja sitten jäähdytin kylmäspraylla. Lopuksi vielä lämmitin kuumaliimapatruunan siihen lommon keskelle kiinni ja vedin tasaisesti ulospäin jolloin sain sen lommon melkein kokonaan pois.
Oma silmä kuitenkin kokoajan hakeutui siihen lommokohtaan ja ei siinä loppujen lopuksi auttanut kuin varata Autotohtorilta aika ja suoristuttaa ammattilaisella se kohta. Heillä oli silloin joku kamppanja käynnissä niin 100â,¬ köyhdyin siitä operaatiosta.

mikama83

Kylläpä piristi päivää kun huuhtaisin autoa ja huomasin kuskinovesta tommoset jäljet joita ei vielä viime viikolla ollu. Yrittäny varoa paikkoja joissa olisi mahdollisuus että joku onnistuisi kolhimaan autoani niin tässä on sitten palkka. Joku onkin apukuskin ovesta paikkaillu jo muutamaa vastaavaa jälkeä ja ei ne pahasti erotu jos ei osaa katsoa, tosin ihan pieni sävyero on kyllä.

Taidan siis lähteä kyselemään marmoritiskiltä sitä paikkapulloa ja opetella paikkaamaan noita iskuja.


b1mpo

Näyttäis "hiekoituksesta" johtuvan nuo kaksi viirua. Hiekoitus on nykypäivänä sepeliä ja tulos tuon näköinen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Joo, ei noista jaksa enää edes riemastua. Putsaus alkoholilla/rasvanpoistoaineella ja tippa maalia päälle. Hammastikku tms. toimii.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikama83

Mietin jo että vienkö fiksaamolle mutta tilasin sen paikkamaalipullon marmorilta ja tajusin että tuohan ei tosiaan tarvitse sitä lakkaa. Ehkäpä saan itse sitä vähän piiloon. Ja ei varmasti jää viimeisiksi jäljiksi nuo mitä tulee maalipintaan  :-\

cosmos

^Harmittavaisia tuollaiset ovat. Mutta uskon että paikkamaalilla saat tarpeeksi hyvän lopputuloksen varsinkin kun tuo taitaa olla melko alaosassa ovea.
Minullakin on tapana jättää auto aina paljon muita kauemmaksi markettien ym. parkkipaikoilla mutta annas kun tulet autolle takaisin niin vain on joku parkkeerannut ihan viereen vaikka olisi viimeisessä ruudussa >:(.

Sam123




Saisiko pois myllyttämällä? Ratkaiseva tekijä ostanko uuden auton.

Erkka

Pitäisi lähteä myllyttämällä, jos pohjamaaliin asti ei ole naarmuuntunut.

Erkka
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

cosmos

Näyttää siltä että myllyttämällä saisi laitettua ainakin lähes täydelliseksi.

mikama83

Onko muilla kokemusta siitä että ötököiden jäljet olisivat palaneet puskuriin kiinni? Mulla Leonin keulassa aika paljon semmosia "himmeämpiä" läikkiä ja koko ajan olen kuvitellu että on vaan tullu lisää ötököiden jälkiä ja lähtee ne pesussa. No eilen sitten aloin niitä paremmin pesemään pois niin ei lähde millään aineella pois  :o  Ilmeisesti jäljet palanu keraamiseen pinnoitteeseen tai lakkapintaan. Aikaisemmissa autoissa ei ole ikinä vastaavaa ollu ja auton pyrin pesemään vähintään kerran viikossa.

Kyseessä 10 kuukautta vanha Leon niin vähän tämäkin ihmetyttää vaikka tuon maalipinnan kanssa nyt ollu muitakin ongelmia.

miz

Ei ole omassa magnetic tech -värisessä Leonissa ollut tuota ongelmaa. Fusso Soft 99 vahalla vahattu, saamlla kuin edellinen eikä siinäkään ollut moista ongelmaa.

Jos sulla on keraaminen pinnoite niin ei kai siitä pitäisi mitkään itikoiden nesteet lakkaan saakka mennä?
Onko siihen pinnoitteeseen olemassa joku boosteri -aine jota voisi kokeilla?

mikama83

Kai sen pinnoitteen tosiaan pitäisi suojata mutta mun autossa tuntuu ettei siitä ole ollu apua missään. Keväällä auto oli yhden fiksaajan käsittelyssä ja hän sanoi että jos tähän on joku pinnoite pistetty niin on tosi surkea esitys kun ei sitä mistään huomaa. Vesi ei todellakaan lähde liukkaasti muualta kuin katolta. Tein sen jälkeen kysymyksen liikkeeseen jossa pinnoite laitettu ja vastaus oli että siellä tyyppi laittanu näitä yli 20 vuotta että varmasti on kaikki kunnossa. Joku tässä mättää kun ei tosiaan ole muissa autoissa ollu tämmöstä ja tämä on ensimmäinen auto jossa on tommonen pinnoite   ::)

Ei saa millään kuviin näitä näkyviin hyvin mutta tuosta vähän näkee noita jälkiä jotka ei lähde pois. (Nuo kaksi selvästi vaaleampaa läikkää on valon heijastuksia)


miz

On kyllä ikävä keissi kaiken kaikkiaan.
Ehkä sitä boosteria kannattaa koittaa josko saisi pinnan parempaan eloon. Tosin omia kokemuksia noista pinnoitteista ei ole, ainoastaan sivusta seurattuna.

mikama83

Siitä kyllä ikävää että pinnoitteella on 3 vuoden takuu ja autoa ei suostuta edes tarkistamaan, vaan vakuutellaan että ei voi olla virheitä. No lauantaina käyn sillä autofiksaajalla toisen asian takia niin saa tutkia tuon puskurin että riittäisikö pelkkä myllytys. Ei noita jälkiä huomaa parin metrin päästä mutta metrin päästä kyllä huomaa selvästi. Konepellissä ei ole yksikään ötökän jälki palanu mihinkään että se on vain tuo puskuri.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy