Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Wekotin

Itsekin siirryn tänään järkkäripuolelle kun postista tulee Canon 7D  :P. Ensimmäiseksi linssiksi tulee ef 24-105 f/4 L.

Pitikin antaa pirulle pikkusormi  :D

Heka

Hyvä valinta!  ;D Mulla on sama setti!
Laajispäästä vähän ahdas, mutta 10-20 Sigma korjaa asiaa  ;)

Wekotin

^Hieno kuulla, että täällä on kokemusta ko. setistä. Itse vähän pähkäilin tuon linssin kanssa, mutta tulin siihen tulokseen, että tuo riittää tarpeisiini ainakin aluksi. Vastaavuushan taitaapi olla 7D:n kanssa 38-168mm eli tosiaan laajispää vähän ahistaa. No alkuun on päästy. Tosiaan kyseessä on ensimmäinen digijärkkärini. Järkkäreitä kyllä aiemminkin on ollut/on edelleen mm. Nikon FG joka toimii edelleen kuin se kuuluisa junan vessa vaikka ikää on saman verran kuin omistajalla.  ;D

Oletkos testaillut kuinka kauan noin suunnilleen akku kestää tuossa 7D:ssä?

Heka

Orginaalia 1800 mAh akku kestää hyvin. Tarvike (Hähnel) hieman huonommin, eikä ilmoitettu kapasiteetti (1650 mAh) ole ihan sama. Tarvike on vaan huomattavasti halvempi. :)

Ohjekirja muistaakseni lupaa 1000 kuvaa, mutta käytännössä 300-400 on ihan ok? Kuten tiedämme vaikuttaa asiaan akun kunto, kuvauslämpötila ja kuvausvarustus. Siis käyttääkö esim vakaajaa tai lisäsalamaa ja takanäytön käyttö. Kovassa jäytössä kannattaa hommata akkukahva ja toinen akku. Silloin on parempi ottaa pystykuvia, kahvasta saa paremman otteen. Tosin painoa ja kokoa tulee lisää...  :'(

Mikko

Paino ja koko on vaan hyvästä isompien putkien kanssa. :) Mikään ei ole vaikeampaa kuin yrittää kuvata etupainoisella kameralla käsivaralta. Itse ainakin laskin 40D:n kasvaneen koon ja painon vaan eduksi kun vaihdoin 1000D:stä siihen.

40D ottaa (plussakeleillä) helposti tuon tuhat kuvaa yhdellä akullisella. En usko, että 7D on sen huonompi (tässäkään asiassa). Kannattaa vain muistaa, että sitä takanäyttöä ei kannata käyttää muuhun kuin kuvan onnistumisen nopeaan vilkaisuun (jos siihenkään). Taustavalo kannattaa myös pitää pois päältä siitä pienemmästä näytöstä.

Heka

Kyllä, kyllä! Painosta voi olla myös etua.  :)

Mulla oli 40D kahva jota pidin isona. Mutta sillä oli mukava ottaa pystykuvia. Harkinnassa on 7D runkoon, mutta repussa paino vaan kasvaa.  ::)   Ja repussa on 7D+24-105, 430 salama, Sigma 10-20 ja 70-400/4 IS ja 1,4x jatke.

Ja 300-400 kuvaa orkkisakulla on varovainen arvio. Voi päästä tuplaankin :)

Kale

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.09.11 - klo:11:09
Itsekin siirryn tänään järkkäripuolelle kun postista tulee Canon 7D  :P. Ensimmäiseksi linssiksi tulee ef 24-105 f/4 L.

Pitikin antaa pirulle pikkusormi  :D

Kyllähän tuo 24-105mm objektiivi taitaa olla enemmänkin täysikennoiselle suunniteltu polttovälin suhteen koska sisätiloissa pitää ottaa pari askelta taaksepäin ja sitä mahdollisuutta ei läheskään aina ole. 17-50mm tai vastaava on paljon käytännöllisempi. Tai kaikkihan riippuu siitä mitä kuvaa.

kt

^Samansuuntaista ajattelen. Tuo minun vanha manujaalinen Nikon Series E 28mm/2.8 pärjää hyvin tämän uuden automaattisen 18/55 objektiivin kanssa kamerassa Nikon D3100. Joskus joutuu ottamaan pari askelta eteenpäin, jotta saa kukasta lähikuvaa. Muuten ei kuvalaadussa eroa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Markku J

Canonin 24-105 mm/f4 on suunniteltu täyden koon kennolla varustetut rungot ensisijaisesti mielessä. Pienikennoiseen 550D:n ostinkin siksi peruslasiksi 15-85 mm linssin liikkeessä noiden kahden välillä asiaa pitkään testailtuani. Tämä 15-85 mm on saanut kohtuullisen hyvät testitulokset reilusti parempana, kuin laajemman zoom -alueen omaavat yleisobjektiivit. 15-85:llä pärjää aika hyvin normaaleissa kuvaustilanteissa, ja itse arvostan nimenomaan sen laajakulmapäätä, joka perinteisessä 35 mm filmikamerassa vastaisi 24 mm laajakulmaa. Suosittelen tätä pienikennoisiin runkoihin.

Erkka

Muutama kukkakuva uudella Nikon 105mm f 2.8d af micro-nikkor linssillä. Alkutaipaleella ollaan.

Täällähän niitä

VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Pekka T

^ Voi kun on hieno värimaailma, ja bokeh myös kohdallaan.  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

Hienolta näyttää, Erkka. Minulla on sama optiikka laukussa odottamassa, ja polttelee hankkia Nikonin runko. Odottelen, minkälainen täyden koon kennon malli tulee D700:n seuraajaksi. Pärjäisin kyllä oikein hyvin halvemmallakin rungolla, minkä päätöksen kanssa nyt pähkäilen. Runkohan on se vähiten lopputulokseen vaikuttava osa, vaikka mainonta ohjaa meidät ajattelemaan toisin (olettaen, että runko on kuitenkin digijärkkäri alle 5 vuoden takaa).

Docw

Lainaus käyttäjältä: Kale - 09.09.11 - klo:15:00

Kyllähän tuo 24-105mm objektiivi taitaa olla enemmänkin täysikennoiselle suunniteltu polttovälin suhteen koska sisätiloissa pitää ottaa pari askelta taaksepäin ja sitä mahdollisuutta ei läheskään aina ole. 17-50mm tai vastaava on paljon käytännöllisempi. Tai kaikkihan riippuu siitä mitä kuvaa.

Minulla on ollut käytössä 10-22 ja juurikin tämä 24-105 jo vuosia kroppikennolla kuvatessa. Käytännössä tuo 24-105 on kiinni 90% ajasta. Tuo laajis on käytössä lähinnä sisällä kuvatessa ja silloinkin vain mikäli kuvataan jotain muuta kuin ihmisiä. Itsellä harvemmin ihmisiä kuvatessa tulee mitään kokovartalokuvia otettua, lähinnä mennään melko tiukalla rajauksella. Noiden lisäksi käytössä on 50 1.4, joka on alkuinnostuksen jälkeen jäänyt hyvin vähälle käytölle.

Kameralaukku kaipaisi laajennusta tuonne pidempään päähän. Lähinnä ollut mielessä tuo uusi 70-300L tai vaihtoehtoisesti erinomainen budjettilasi 70-200 4L.

Postauksen pointti kuitenkin se että tuo 24mm:n ahtaus on hyvin pitkälti kuvaajan mieltymyksistä kiinni, nimenomaan siis riippuu siitä mitä (tai oikeammin miten) kuvaa. Minä olen aina pitänyt enemmän tiukoista rajauksista kuin sellaisista joissa pyritään aina saamaan kohde kokonaisuudessaan ruutuun. Tuolloin esimerkiksi ihmiset tahtovat helposti hukkua taustaan.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 11.09.11 - klo:21:01
^ Voi kun on hieno värimaailma, ja bokeh myös kohdallaan.  :)

Pekka T, kiitokset kehuista. Selventäisitkö vielä maallikolle, mitä tarkoittaa bokeh?

Markku J, sinulle myös kiitokset kehuista.
Kyllä kannatti satsata tuohon Nikonin 105 mm makcroon. Kun vielä pääsen kunnolla sinuiksi linssin kanssa, niin eiköhän kuvien laatu vielä kohene. Yllä oleva kuvasetti on otettu käsivaralta. Niinpä osa kuvista ei ole viimeisen päälle tarkennettuja. Pitääkin ottaa jalusta seuraavalla kerralla mukaan.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Docw - 11.09.11 - klo:21:38
Minulla on ollut käytössä 10-22 ja juurikin tämä 24-105 jo vuosia kroppikennolla kuvatessa. Käytännössä tuo 24-105 on kiinni 90% ajasta. Tuo laajis on käytössä lähinnä sisällä kuvatessa ja silloinkin vain mikäli kuvataan jotain muuta kuin ihmisiä...

Itsellä kombo on 10-22 ja 24-70 kroppikennolla, muuten täysin sama juttu. Mieltymyksistä on pääasiassa kiinni, 17 mm (Canonin EF-S 17-55/2.8:n lajispää) on kuitenkin liian vähän laajispäähän ja toisaalta 55 milliä ei sekään riitä. Totuus on se, että järjestelmäkamerassa kuuluukin vaihtaa sitä objektiivia tilanteen mukaan. Ei ole mitään kaikkeen käypää putkea. ;)

ATM

Erkka, tosi hienoja kuvia! Etenkin tuo viestiisi laittama.
Bokeh oli minullekin uusi termi mutta mitä Wikipedia ei tiedä, ei tarvitse minunkaan tietää.
Bokeh

Kale

Minulla on ollut käytössä 10-22 ja juurikin tämä 24-105 jo vuosia kroppikennolla kuvatessa. Käytännössä tuo 24-105 on kiinni 90% ajasta. Tuo laajis on käytössä lähinnä sisällä kuvatessa ja silloinkin vain mikäli kuvataan jotain muuta kuin ihmisiä. Itsellä harvemmin ihmisiä kuvatessa tulee mitään kokovartalokuvia otettua, lähinnä mennään melko tiukalla rajauksella. Noiden lisäksi käytössä on 50 1.4, joka on alkuinnostuksen jälkeen jäänyt hyvin vähälle käytölle.

24-105mm vaatii tosiaan kaveriksi sitten ultralaajiksen. Itsellä tuo 17-50 on käytössä sen 95% ajasta. 10-22mm (tai 10-20) siintää haaveissa koska tuo 17mm ei aina riitä. 50mm on itselläkin ollut lainassa ja todennut polttovälin aika turhaksi kroppikennoisessa. 30mm/1.4:en olisi paljon sopivampi.

Kameralaukku kaipaisi laajennusta tuonne pidempään päähän. Lähinnä ollut mielessä tuo uusi 70-300L tai vaihtoehtoisesti erinomainen budjettilasi 70-200 4L.
Itsellä on tuo 70-200/4L mutta aika harvoin sitä tulee käytettyä. Soveltuu vajaiden millien takia vain tiettyyn kuvaukseen. Mutta jos nuo millit sopii itselle niin tuossa kyllä kohtaa laatu ja hinta. Luonnossa kuvaamiseen 200mm on armotta liian vähän. Edelleen harmittaa etten tarrannut aikoinaan kiinni Rajalan supertarjouksessa olleeseen 100-400mm:een. Suosittelen hankkimaan kerralla tarpeeksi millejä. Ja siellä jenkkilässähän on ainakin Suomivinkkelissä hinnat kohdallaan varsinkin cashback kampanjoiden aikana.

Postauksen pointti kuitenkin se että tuo 24mm:n ahtaus on hyvin pitkälti kuvaajan mieltymyksistä kiinni, nimenomaan siis riippuu siitä mitä (tai oikeammin miten) kuvaa. Minä olen aina pitänyt enemmän tiukoista rajauksista kuin sellaisista joissa pyritään aina saamaan kohde kokonaisuudessaan ruutuun. Tuolloin esimerkiksi ihmiset tahtovat helposti hukkua taustaan.

Tiukat rajaukset on ok mutta kuvat eivät voi olla pelkästään niitä. Molempia pitää mielestäni olla. Väljempiä rajauksia voi sitten jälkikäteen tiukennella kuvankäsittelyllä.

Kale

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 12.09.11 - klo:07:19
Kyllä kannatti satsata tuohon Nikonin 105 mm makcroon. Kun vielä pääsen kunnolla sinuiksi linssin kanssa, niin eiköhän kuvien laatu vielä kohene. Yllä oleva kuvasetti on otettu käsivaralta. Niinpä osa kuvista ei ole viimeisen päälle tarkennettuja. Pitääkin ottaa jalusta seuraavalla kerralla mukaan.

Tuli itsekin harrasteltua makroilua pari kesää mutta tänä kesänä elämän kiireet eivät ole sallineet moista harrastusta ja tuli luovuttua makrolasista. Mutta tarkoitus olisi jatkaa makroilua ja luontukuvailua tulevina vuosina ja toivottavasti rahat riittäisivät uuteen makrolasiin. Pistän nyt omat kuvani ensi kertaa julkisesti näytille. Saa kehua ja puukottaa. Kuvat näytillä vain tänään. Salasana on vagarena.

http://kaikale.kuvat.fi/kuvat/Luonto/

Luonnossa kun on vaihtelevat olosuhteet niin varaudu Erkka siihen että, jalustan käyttö ei tule olemaan helppoa kun kokoajan pitää säätää ja parhaassa tapauksessa missaat koko homman kun säädät jalustaa. Ja toisekseen vaikka jalusta pitää kameran vakaana niin tuuli liikuttaa kohdetta. Itse olen nuo luontokuvat ottanut yhtä lukuunottamatta käsivaralta.

Pertsa

^Mahtavan upeita kuvia Kale. Olet varmaan joutunut vähän konttailemaan kun noita ötököitä olet kuvaillut :)

Nudde

Lainaahttp://kaikale.kuvat.fi/kuvat/Luonto/

Mulla ilmoittaa linkki vaan että: Tämä kansio on salasanasuojattu!

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 12.09.11 - klo:09:43
Mulla ilmoittaa linkki vaan että: Tämä kansio on salasanasuojattu!

Salasana on tarjolla em. topicissa.

Nudde

Niinpä, pitäisi ottaa silmä käteen!!! On muuten hienoja kuvia!

Markku J

Kamerakauppiaani arvioi, että Nikonin D800 -mallia ei olisi tulossa tänä vuonna. Päätin sitten pitäytyä halvemmissa ja kevyemmissä laitteissa ja kävin hakemassa Nikon D7000:n + 18-200 Nikkorin + salaman SB-700.

Nyt olisi myynnissä vanha kamerani, Canon 550D varustettuna Canonin parhaalla "turistizoomilla" 15-85 mm ja salamalla 430 EXII.

edit: ja onhan minulla myyntiin myös käyttämätön Canon 50 mm / f 1.4

Markku J

Täytyy todeta, että hyvä kauppatavara löytää ostajansa. Eilen mainostin "vanhoja" Canon -laitteita aiemmassa viestissä, ja kaikki oli myyty ennen eilisillan "istunnon" päättymistä.

TopShotissa kun asioin, niin kauppiaan kanssa on keskusteltu näistä realistisista vaihtoarvoista useaankin otteeseen. Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että noin vuoden vanha käytetty pitää myydä noin -40% hinnalla uuteen nähden, jotta se liikkuu. Tämä on ollut omakin linjaukseni kameroita vaihdellessa. Kehitys on niin nopeaa tällä alalla.

Uusi hankintani, Nikon D7000, ei varmaankaan paranna kuvieni laatua yhtään, mutta mahdollistaa laukussani olleen kalliinpuoleisen makrolasin hyödyntämisen. Ja aika tutulta se D7000:n käyttöliittymä vaikuttaa D700:n jälkeen.

On minulla vielä myynnissä yksi Canon -tarvike, LP-E8 akku, joka sopii vain 550D ja 600D -kameroihin. Korkkaamaton, uusi akku tehtaan paketissa. Ihmettelen itseäni, miksi tuon ostin, kun yhdellä akulla pärjää hyvin, kun kuvaustilanteet ennakoi. En kai vaan uskonut 550D:n siihen pystyvän - mutta sillä kuvaa yhdellä latauksella liki tuhat kuvaa.

Kale

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 12.09.11 - klo:09:07
^Mahtavan upeita kuvia Kale. Olet varmaan joutunut vähän konttailemaan kun noita ötököitä olet kuvaillut :)

Kiitoksia kaikille kehuista. Yllättävän vähällä konttaamisella kuvat on otettu ja mikäs sitä kesällä on luonnossa konttaillessa. Ihan kivaa puuhaa tutustoa maamme luontoon vähän tarkemmin. Suosittelen kaikille. Macrokuvat on otettu 105mm/2.8 Sigmalla jonka hinta on käytettynä alle 300 euroa. Tarjoaa edullisella hinnalla hyvän kuvanlaadun ja verkkaisen tarkennuksen.

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 13.09.11 - klo:20:55
Täytyy todeta, että hyvä kauppatavara löytää ostajansa. Eilen mainostin "vanhoja" Canon -laitteita aiemmassa viestissä, ja kaikki oli myyty ennen eilisillan "istunnon" päättymistä.

TopShotissa kun asioin, niin kauppiaan kanssa on keskusteltu näistä realistisista vaihtoarvoista useaankin otteeseen. Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että noin vuoden vanha käytetty pitää myydä noin -40% hinnalla uuteen nähden, jotta se liikkuu. Tämä on ollut omakin linjaukseni kameroita vaihdellessa. Kehitys on niin nopeaa tällä alalla.

Ei tuo -40% oikein päde kaikkeen, varsinkaan optiikkaan. Laadukas optiikka pitää hintansa yllättävänkin hyvin. Mutta siinä olet oikeassa, että hinnan alennus tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana. Kannattaa siis ostaa optiikka ensimmäiseltä omistajalta käytettynä niin saat siitä omasi pois vielä eteenpäin myytäessä.

ATM

Bisti

Moderaattorit voisivat muuttaa tämän aiheen otsikon vaikka "Keskustelua digijärjestelmäkameroista", "Yleistä digijärkkäreistä" tms.

Kuvaisi paremmin sisältöä  ;)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Erkka

^ Muutin otsikon ehdotetun mukaiseksi. ;)

Erkka

Hienoja otoksia, ATM. Hyvin olet päässyt sinuiksi uutukaisen kanssa.

Erkka

Tässä mielenkiintoinen sattuma kukkaa makrolla kuvatessa. Oli tarkoitus kuvata pelkkä kasvi, mutta kuvaa kamerasta jälkeen päin katsoessa, jossain välissä oli kukkakärpänen tullut apajille. Tarkennuskin sattui osumaan kohdilleen siivekkääseen.

Jos olisin huomannut kärpäsen kuvaa ottaessa, olisin tarkentanut lähemmäksi, jotta ötökästä olisi saanut lähikuvan,

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy