Oulun seudun jakohihnaongelmat

Aloittaja Antti, 21.10.13 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

kt

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 13.02.17 - klo:10:44
Voisiko ilmiöllä olla mitään yhteyttä siihen, että konsernin autot edustavat melko suurta osaa autokannasta? Ja konsernin dieselmoottoreissa nimenomaan hihna on ollut laajalti käytössä.

Tässä ongelmassa on se erikoisuus, että jopa muidenkin autojenvalmistajien jakohihnat katkeilevat. Eikä ole ollenkaan selvää, onko vag-konserni edes keulilla hihnankatkeilussa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.02.17 - klo:11:56
Tässä ongelmassa on se erikoisuus, että jopa muidenkin autojenvalmistajien jakohihnat katkeilevat. Eikä ole ollenkaan selvää, onko vag-konserni edes keulilla hihnankatkeilussa.

Niinpä. Katkelmia Hesarin alkuperäisestä uutisesesta vuodelta 2013 (jota ei ehkä enää löydy netistä):

"Ongelma koskee lähes kaikkia automerkkejä, joiden nokka-akselia pyörittää hihna, ei ketju. Autoalan asiantuntijat ovat käyneet ihmettelemässä Oulun moottori-ilmiötä eri puolilta Eurooppaa. Se on jatkunut viimeiset viisi vuotta."

"Tilanne on autonvalmistajalle kiusallinen, sillä syy ei ole auton omistajan, valmistajan eikä huoltokorjaamonkaan, sanoo Fordin asiakaspalvelupäällikkö Vesa Matti Vainikainen."

"Volkswagenilla on menossa omat kenttäkokeet Oulun valtateillä kahdella autolla. Toyota on yrittänyt tiivistää jakohihan koppaa, mutta tuloksetta."


pomo

Geologi kumosi epäilyn siitä mustaliuskeen käytöstä teiden rakentamiseen ja epäilee, että teidän suolaus saa aikaan kemiallisen reaktion.

Se hihnakotelon ylipaineistus on käsittääkseni todettu Toimivaksi ratkaisuksi. Maksaja on vissiin nyt se avoin kysymys...

hansolo

Ajossa: Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

BobSmith


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.02.17 - klo:10:43
No nyt se onkin laitettu nastarenkaiden syyksi koko juttu . . . ::)

Kokoajan juttu paranee. Eihän tätä ole tutkittu, kuin pari vuotta kohta  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

#336
Itsekin sivusta seurannut tätä jo muutaman vuoden ja täytyy vaan ihmetellä tätä shaiban määrää mitä mielikuvitus voi mukanaan tuoda. Mitä nokkelampi "tutkimus" niin sitä vinkeämpiä syitä.
Eli siis turve, oktomurske , nastarenkaat, suolaus, asfalttipöly, merellinen ilmasto, "kemiallinen reaktio hömppä".

Minulla on kolme veikkausta:
1. Oulussa motarilla turvaväli on oman kokemuksen perusteella 2-4metriä eli shaiba lentää edellä menevästä autosta suoraan ilmanottoaukoista sisään. En tiedä miksi siellä pitää ajaa edellä menevän puskurissa kiinni.
2. Keijupöly
3. Nukkumatti laittaa oulun alueella unihiekkaa varmuuden vuoksi ajoteillekin.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

kt

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.02.17 - klo:10:02
No nyt alkaa löytyä oikea syy. Eli sopiva sepelilaatu (liukeneva Fe), nastarenkaat, tien suolaus ja huonosti koteloitu jakopää. Jos jakopää olisi riittävän tiiviisti koteloitu, niin ongelmaa ei syntyisi. Tuollainen kotelossa viuhuva hihnahan on melkoinen imuri. Koko ajan se imee pölyä sisäänsä ja siellä pöly muodostaa tahnaa hihnan materiaalin kanssa.

Tällaisissa ongelmissa ei milloinkaan ole yhtä ainoaa syytä tai selittäjää, vaan useita samaan suuntaan vaikuttavia tekijöitä. Poistamalla yhdenkin oleellisesti vaikuttavan tekijän ongelma yleensä häviää/pienenee sen verran, ettei sitä enää "huomata".
Siksipä kertaan vielä. Oulun ongelmassa vaikuttaa seuraavat syyt:

1) Sopiva asfaltissa oleva sepelikiven laatu (josta Fe liukenee heelpommin kuin muualla maassa käytetystä sepelistä
2) Tien suolaus , ehkä vielä jollain erikoistekniikalla
3) Nastarenkaiden käyttö, jolloin märästä tai kuivan kosteasta sepelistä irtoaa kivipölyä
4) Huonosti koteloitu jakopää ja sopimaton jakohihnan materiaali

Tästä se ongelma syntyy. Ja poistamalla yhdenkin noista neljästä tekijästä, niin ongelma painuu unholaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: kt - 22.02.17 - klo:12:53
Tällaisissa ongelmissa ei milloinkaan ole yhtä ainoaa syytä tai selittäjää, vaan useita samaan suuntaan vaikuttavia tekijöitä. Poistamalla yhdenkin oleellisesti vaikuttavan tekijän ongelma yleensä häviää/pienenee sen verran, ettei sitä enää "huomata".
Siksipä kertaan vielä. Oulun ongelmassa vaikuttaa seuraavat syyt:

1) Sopiva asfaltissa oleva sepelikiven laatu (josta Fe liukenee heelpommin kuin muualla maassa käytetystä sepelistä
2) Tien suolaus , ehkä vielä jollain erikoistekniikalla
3) Nastarenkaiden käyttö, jolloin märästä tai kuivan kosteasta sepelistä irtoaa kivipölyä
4) Huonosti koteloitu jakopää ja sopimaton jakohihnan materiaali

Tästä se ongelma syntyy. Ja poistamalla yhdenkin noista neljästä tekijästä, niin ongelma painuu unholaan.
Olen kyllä sitä mieltä, että pelkästään nastoitetut renkaat kieltämällä ei ongelma poistu. Kas kun nastattomatkin renkaat rapauttavat asfalttia ja nostavat pölyä ilmaan.

kt

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.02.17 - klo:14:09
Olen kyllä sitä mieltä, että pelkästään nastoitetut renkaat kieltämällä ei ongelma poistu. Kas kun nastattomatkin renkaat rapauttavat asfalttia ja nostavat pölyä ilmaan.

Mutta vannomatta paras.  ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

hänk

Tai sit lopetetaan Volkkari, Skoda, Audi; Seat myynti.

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 22.02.17 - klo:16:58
Eipä taida auttaa:

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun-tauti-vaivaa-yha-autoja-ford-puolitti-jakohihnojen-vaihtoajan/736378/

;D

Jotain on tuolla seudulla tapahtunut joko asvaltin tai autojen jakopään suhteen, koska ainakin ennen Oulussa ei vastaavaa ongelmaa ole ollut jakohihnalla varustetuissa autoissa. Tai ei ainakaan minun omistamissani japanilaisissa autoissa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: hänk - 22.02.17 - klo:15:16
Tai sit lopetetaan Volkkari, Skoda, Audi; Seat myynti.
Saa lopettaa muidenkin merkkien myymisen, kuten Toyotan joka on yrittänyt tiivistää jakohihnan koppaa ilman menestystä, ainakin uutisen julkaisun yhteydessä 21.10.2013 ongelma ollut voimissaan: http://www.hs.fi/autot/art-2000002682474.html.
Artikkeli on se jota BobSmith kaipaili taaempana.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä: ID.4, Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

baleno

Ongelma ratkeaa vasta kun tiet päällystetään samoilla materiaaleilla kuin muualla suomessa.
Taitaa kuitenkin olla ettei oulun seudulta löydy näitä aineita kovin helposti (oli jossain uutisessa).
Halvinta siis maksattaa lysti autoilijoilla.
Citroen C5 2.0i 2006

pomo

Suola on minusta ollut alusta lähtien yksi syy. Sitä kylvetään täällä aivan järjettömiä määriä ja 4-5 vuotta sitten siirryttiin johonkin nestemäiseen litkuu, joka on melkoista ainetta. Kura lentää vielä -20 pakkasella... Parhaimmillaan autot pitää puhdistaa asetoonilla. Tänä talvena kylvetys on ollut ehkä vähän maltillisempaa?

Niin ja volvoista on mennyt myös hihnoja, niidenkin myynti pitää lopettaa...

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: kt - 22.02.17 - klo:14:38
Mutta vannomatta paras.  ;)
Kautta likaisten varpaitteni, lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon - niinhän se meni?

Niin tai näin, nastarenkaista ei kai Oulun tasolla kovin helposti voi luopua?

SNG

Lainaus käyttäjältä: pomo - 22.02.17 - klo:20:22
Suola on minusta ollut alusta lähtien yksi syy. Sitä kylvetään täällä aivan järjettömiä määriä ja 4-5 vuotta sitten siirryttiin johonkin nestemäiseen litkuu, joka on melkoista ainetta. Kura lentää vielä -20 pakkasella... Parhaimmillaan autot pitää puhdistaa asetoonilla. Tänä talvena kylvetys on ollut ehkä vähän maltillisempaa?

Niin ja volvoista on mennyt myös hihnoja, niidenkin myynti pitää lopettaa...

Jep, ja vielä kun jäätyy/sulaa eestaas niin tietkin menee heikkoon kuntoon.

Käytetäänkös nykyään natriumkloridia vai kalsiumkloridia?

TapsaR

Ostin Octavian 2.0 TDI CR koneella, 2011 ostettu Ouluun ja tässäkin on jakohihna vaihdettu heti 90tkm huollon jälkeen, syytä ei mainita sen tarkemmin ja kuitin mukaan perussetti kuitenkin uusittu. Tämän jälkeen auto lähtenyt uimaan kohti etelää, Ylivieskaan ja siitä nyt etelämpään, nyt on ajettu 159tkm. Pitää varmaan avata kotelot jos ne helposti aukeaa, jotta näkee nykytilanteen ja hammashihnapyörät, onko niitä mennyt vaihtoon CR koneista?

Golf IV & Octavia 2

hawk

Ostin oulun seudulla n 40tkm ajetun passatin. Hihna vaihdettiin 170tkm kohdalla niin kotelo oli ruskeeta mujua täynnä ja pari ylimäärästä hihnapyörää vaihdettiin myös koska olivat kuluneet huomattavasti.

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 05.06.17 - klo:17:07
Ostin Octavian 2.0 TDI CR koneella, 2011 ostettu Ouluun ja tässäkin on jakohihna vaihdettu heti 90tkm huollon jälkeen, syytä ei mainita sen tarkemmin ja kuitin mukaan perussetti kuitenkin uusittu. Tämän jälkeen auto lähtenyt uimaan kohti etelää, Ylivieskaan ja siitä nyt etelämpään, nyt on ajettu 159tkm. Pitää varmaan avata kotelot jos ne helposti aukeaa, jotta näkee nykytilanteen ja hammashihnapyörät, onko niitä mennyt vaihtoon CR koneista?

Tässä kuvat 67tkm ajetusta jakopäästä http://aijaa.com/wau4Wq ja http://aijaa.com/NzKrti . Kotelossa oleva kosteus on pesuvettä, lukuun ottamatta alareunassa olevaa öljymäistä ainetta jonka alkuperää on keksinyt, saattaa olla äskeisestä suodattimenvaihdosta kun onnistusin kaatamaan astian KP-pumpun ja laturin päälle, astiassa oli vanhasuodatin ja tuosta sitten aiheutui mainittu pesuoperaatio.. En puhdistanut koteloa kun en kokenut sitä tarpeeliseksi.

Mutta itse jakopää oli hyvässä kunnossa, eikä pyörissä ollut kulumaa, ainakaan niin paljoa että se olisi tuntunut. Ruskeapöly on kyllä lähtöisin pyöristä hihnasta, ruostettahan tuo ruskea on.

Ei tuo CR-koneen kopan aukaisu ja sulkeminen mikään erikoinen työ ole, paluu ja nesteputki kannattaa irroittaa kannakkeista.
Golf IV & Octavia 2

B8VW

Passatissa piti 45.000km / reilun vuoden ajon jälkeen vaihtaa jakohihna.

Q5:ssa näyttää kestävän 30.000km eli joka huollon yhteydessä pitää vaihtaa... Viimeisin meni sentään 100% takuun piikkiin.

Yrittääköhän tähän edes kukaan löytää ratkaisua vai saadaanko me Oulun seutulaiset vain kärsiä tästä...?
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

Geoman

Lainaus käyttäjältä: B8VW - 02.01.18 - klo:09:43
Passatissa piti 45.000km / reilun vuoden ajon jälkeen vaihtaa jakohihna.

Q5:ssa näyttää kestävän 30.000km eli joka huollon yhteydessä pitää vaihtaa... Viimeisin meni sentään 100% takuun piikkiin.

Yrittääköhän tähän edes kukaan löytää ratkaisua vai saadaanko me Oulun seutulaiset vain kärsiä tästä...?
Täytyyhän se syy ja maksajat löytyä sieltä Oulun alueelta - paitsi mikäli syylliset ovat joltain toiselta paikkakunnalta.

JoLah

Kuvien materiaali vaikuttaa värin perusteelta metallurgiseltakuonalta jota kai masuunikuonaksikin kutsutaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuona_(metallurgia)

Eikös sitä ajeta Tornion ja Raahen alueilla? Millä sitä kuljetetaan?
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

TapsaR

Kyllähän tuo omakin kone kajahti jakopäästään lokakuun alussa, tässä lisää aiheesta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36860.0 Case on edelleen kesken maksun osalta.

Sen verran asiaa selvittelin että Oululaisen merkkiliikkeen mukaan ei mitenkään harvinaista, enemmän jokapäiväistä että jakopäät kuluu nopeasti. Hihnan kulumahan etenee niin nopeasti että 30tkm huoltoväli on pitkämatka ja jos tarkastuksessa on vain kaikki lähes ok, niin jakopää ei välttämättä kestä seuraavaan tarkastukseen, niitä on kai ollut riittävästi...
Omassahan oli 70tkm ajettu jakopää kaikkine osineen, alkupätkä ajettu siellä Oulun seudulla niin kuluminen alkanut ja sehän ei pysähdy kuin kaikkien osien vaihdolla ja kunnon pesulla jakopäähän, sitten pysyy sieltö Oulusta poissa.
Vanhat osat on yhdessä nipussa ja nyt joku päivä pitää saada aikaiseksi kysellä että olisiko tuossa jotain mahdollisuutta valmistajan vastaan tuloon, jotakin kautta.
Golf IV & Octavia 2

jt

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.02.17 - klo:20:36
Niin tai näin, nastarenkaista ei kai Oulun tasolla kovin helposti voi luopua?
Vähän ohi topikin mutta hyvin täällä ajelee kitkoilla (Nokian R2). Nyt on pari viikkoa ajellut täällä ja keli on vaihdellut lumimyrskyn, sulan ja pakkasen välillä. Tänään taas vaihteeksi pukkaa lunta ja pienemmät tiet ovat joko kokonaan lumen peitossa tai sitten renkaiden kohdalla on urat, jotka kelistä riippuen joko jäistä asfalttia tai sitten sulana. Moottoritietä taas suolataan niin ahkerasti että siellä likaa auton hetkessä sulaan loskaan. Oisko sitten se sula suolamoska motarilla joka syövyttää niitä hihnapyöriä - jaa-a enpä tiedä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Minä väitän, että myös huono suojaus jakopäässä on yksi syy miksi tuota paskaa VAG:ssa kertyy tuonne jakopäähän.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 02.01.18 - klo:10:54
Kuvien materiaali vaikuttaa värin perusteelta metallurgiseltakuonalta jota kai masuunikuonaksikin kutsutaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuona_(metallurgia)

Eikös sitä ajeta Tornion ja Raahen alueilla? Millä sitä kuljetetaan?

Masuunikuonaa käytetään sementin lisäaineena tällä hetkellä noin 20%:n suhteutuksella. Aiemmin jopa suurempi, mutta betoniongelmat saivat valmistajat pudottamaan osuutta. Masuunikuona nopeuttaa sementin hydroksaatioreaktiota ja säästää samalla sementin raaka-ainekustannuksia..

Torniossa on masuuni, Oulussa on sementtitehdas ja Raahessa kuonajauhetehdas.

Ihmettelen jos tuolla masuunikuonalla ei olisi osuutensa asiassa. Tähän astihan on kaiketi poissuljettu vain se että tienpohjiin (ja mahdollisesti asfalttiin) lisätyllä masuunikuonalla ei olisi vaikutusta asiaan.

Jäämme odottamaan mysteerin selviämistä. Ja selviäähän se jossain vaiheessa. Sitten saattaa olla isoja vahingonkorvausoikeudenkäyntejä edessä.

PS. Varmaan maanteitse ja rautateitse sitä rahdataan.

axe

Masuunikuonaa käytetään tietääkseni myös korvaamaan kalkkia maanparannusaineena silloin kun on tarve vähentää maan happamuutta eli pH kuonassa lienee siten emäksen puolella.Mitä tuo kemia vaikuttaa remmien kestoon voinee joku kemisti kertoa?

hänk

Suurin syyllinen on Vag-konserni, piti alkaa suojakotelossakin pihistään ja tässä tulos.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy