Oulun seudun jakohihnaongelmat

Aloittaja Antti, 21.10.13 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

Geoman

#240
Lainaus käyttäjältä: Notmi - 12.03.14 - klo:09:47
Kaliumkloridi ei ole sama aine kuin kalsiumkloridi.
Tosin en tiedä kumpaa sitä kylvetään tielle vai jopa molempia.
Kaliumkloridia ei missään nimessä saa käyttää liukkauden torjuntaan, mutta kaliumista valmistettua kaliumformiaattia (nestemäinen), tehoaa - 58 astetta ja käytetään mm.lentokentillä on käytetty koeluontoisesti teiden liukkauden torjuntaan. Kaliumkloridia käytetään lannoitteena ja sen jäljet kyllä huomaa lannoitteen levityskoneissa.

Teiden liukkauden torjiunta-aineet ovat:
    Natriumkloridi,   Kalsiumkloridi,   Magnesiumkloridi,   Kaliumformiaatti,   Natriumformiaatti,   Kalsiumformiaatti,          Kalsiummagnesiumasetatti,    Natriumasetaatti,   Kaliumasetaatti

Luulenpa, että niin minun kuin monen muunkin kemian tietämys loppuu aika lyhyeeen. Oletan ettei lehden toimituskaan eroita kyseisten aineiden eroja eikä nimiä toisistaan.

Pertsa

Kyllä tuo suolaus on Suomessa vielä aika pientä verrattuna esim. vaikka Kanadaan. Mitä lienee supersuolaa siellä käytetään. Tässä muutama kuvaesimerkki viime viikolta miltä siellä näytti lähes kaikki autot, eikä nämä olleet edes pahimmasta päästä. Tuo valkoinen on ihan pelkkää suolaa, kuraa siellä ei ollut. Pakkasta kun oli noin 15 astetta niin, kaduilla oli sulia vesilätäköitä. Sama juttu jalkakäytävillä, isot suolarakeet vaan rutisi kenkien alla.

kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4

SNG

Lainaus käyttäjältä: Notmi - 12.03.14 - klo:09:47
Kaliumkloridi ei ole sama aine kuin kalsiumkloridi.
Tosin en tiedä kumpaa sitä kylvetään tielle vai jopa molempia.

Hups. Kalsiumkloridia tarkoitin. Oli vain tipahtanut tuo ässä pois.

Kalium taas on erittäin herkästi reagoiva aine.

Eli kirotusvirhe. Sorry ???

nemos

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 12.03.14 - klo:10:37
Kyllä tuo suolaus on Suomessa vielä aika pientä verrattuna esim. vaikka Kanadaan. Mitä lienee supersuolaa siellä käytetään. Tässä muutama kuvaesimerkki viime viikolta miltä siellä näytti lähes kaikki autot, eikä nämä olleet edes pahimmasta päästä. Tuo valkoinen on ihan pelkkää suolaa, kuraa siellä ei ollut. Pakkasta kun oli noin 15 astetta niin, kaduilla oli sulia vesilätäköitä. Sama juttu jalkakäytävillä, isot suolarakeet vaan rutisi kenkien alla.

kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4

Kanadan suolankäyttö niin maanteillä kuin kaupunkien jalkakäytävillä on kyllä jotakin aivan järkyttävää Suomeen verrattuna. 10 cm lumikerroskin saadaan maantieltä näppärästi pois suolan avulla. Kiinnostaisi mitä noista luetelluista suolausaineista käyttävät Montrealin seudulla, kun rapa roiskui vielä 25 asteen pakkasessakin. Siihen ei suomalaisin konstein pystytä.
Volvo XC60 T8 Inscription

Notmi

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.03.14 - klo:10:51
Hups. Kalsiumkloridia tarkoitin. Oli vain tipahtanut tuo ässä pois.

Kalium taas on erittäin herkästi reagoiva aine.

Eli kirotusvirhe. Sorry ???
Ei mitään anteeksipyyntöjä, lainaamassasi artikkelissa myös puhutaan kaliumkloridista. Selvä erehtymisen mahdollisuus on olemassa jos et satu olemaan kemisti tai muuten alalla, niinkuin Geoman tuossa mainitsi. Itse en ole kumpaakaan, siis kemisti enkä alalla.

kt

Aikaisemmin on tässä viestiketjussa jo saatu Hesarista lukea, että kotelopölyssä on magnesiumia, sinkkiä, piitä, alumiinia, mutta kovin vähän kromia.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: nemos - 12.03.14 - klo:11:10
Kanadan suolankäyttö niin maanteillä kuin kaupunkien jalkakäytävillä on kyllä jotakin aivan järkyttävää Suomeen verrattuna. 10 cm lumikerroskin saadaan maantieltä näppärästi pois suolan avulla. Kiinnostaisi mitä noista luetelluista suolausaineista käyttävät Montrealin seudulla, kun rapa roiskui vielä 25 asteen pakkasessakin. Siihen ei suomalaisin konstein pystytä.

Tää kanukkien suolavillitys oli itselleni ihan uus juttu. Käsittämätöntä touhua siellä. Ihan hyvä ettei Suomessa pystytä samaan. Välillä tuntuu että täälläkin vois vähän tuota suolankäyttöä hillitä muuallakin kuin mäkkärin ranuissa.

Sori OT.
Octavia III RS TDI

pomo

Lainaus käyttäjältä: nemos - 12.03.14 - klo:11:10
Kanadan suolankäyttö niin maanteillä kuin kaupunkien jalkakäytävillä on kyllä jotakin aivan järkyttävää Suomeen verrattuna. 10 cm lumikerroskin saadaan maantieltä näppärästi pois suolan avulla. Kiinnostaisi mitä noista luetelluista suolausaineista käyttävät Montrealin seudulla, kun rapa roiskui vielä 25 asteen pakkasessakin. Siihen ei suomalaisin konstein pystytä.

Aika hyvin ne ainakin täällä oulun seudulla onnistuu, kura lentää vielä -15 asteen pakkasessa...

Geoman

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.03.14 - klo:12:27
Aika hyvin ne ainakin täällä oulun seudulla onnistuu, kura lentää vielä -15 asteen pakkasessa...
Kovat on silloin aineet! Yleensä monet suolat menettävät sulatusominaisuutensa alle -8 asteessa? Etelän miehenä, olen siinä käsityksessä, että liukkaus on pahin sään lauhtuessa ja lämpötilan ollessa lähellä 0 astetta?

Arppa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 12.03.14 - klo:12:44
Kovat on silloin aineet! Yleensä monet suolat menettävät sulatusominaisuutensa alle -8 asteessa? Etelän miehenä, olen siinä käsityksessä, että liukkaus on pahin sään lauhtuessa ja lämpötilan ollessa lähellä 0 astetta?

Päivittäin tulee tuota Oulun "moottoritietä" ajettua eikä koskaan ole rapa lentänyt yli 10 asteen pakkasilla.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Arppa - 12.03.14 - klo:13:39
Päivittäin tulee tuota Oulun "moottoritietä" ajettua eikä koskaan ole rapa lentänyt yli 10 asteen pakkasilla.

Eipä tosiaankaan lennä. Oulussa suolaaminen ei ole lähellekään Kanadan tasoa. Myös USAssa kylvetään suolaa aivan käsittämättömästi. Tässä mielessä Oulun tilanteessa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä autotehtaille. Suomen olot ovat jopa helpohkosta päästä, mutta selvästi liian suuri haaste VAG:n insinööreille. Autot pitää tehdä kestämään niiden markkina-alueiden olosuhteissa, ei pelkästään saksalaisen insinöörin puhdastilassa.

Arppa

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus sanoo ettei Oulun seudun suolauksessa ole mitään poikkeavaa verrattuna muuhun Suomeen.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/suolan-ei-uskota-rikkovan-jakopaahihnoja/658832/

SeppoN

Tämä on ollut jo viikkoja valmiina, mutta on unohtunut lähettää.


Lainaus käyttäjältä: baleno - 12.03.14 - klo:00:15
HS:"Tiesuolan vaikutusta ongelmaan selvitetään Kaupin mukaan kevään aikana tarkemmin oppilaitoksen suolasumukaapissa."
Ilmeisesti pyörittävät jakopäätä 80 tkm vastaavan määrän suolasumussa kaapissa.
Toivottavasti on muitakin, rinnakkaisia tutkintalinjoja, esim. se että pyöritetään volkkarin hihnajakopäätä normaaleissa olosuhteissa. Nähdään onko kuluminen "luonnollista".

No huhhuh. Jos tämä on tutkimussuunnitelma, niin eipä hyvältä näytä. Halvemmaksi tulisi kirjoittaa raportti jo ensi viikolla ja todeta käytetty maantiesuola syylliseksi. Toisaalta olen tässä pelkästään hesarissa ja ylen sivuilla julkaistujen tietojen varassa.

Olen ihmetellyt jo kuukausia, miksi Oulun yliopiston teknillistä tiedekuntaa ei ole mainittu mahdollisena tutkimuslaitoksena koskien tätä ongelmaa. Hehän ovat jo valmiiksi paikan päällä. Voi myös olettaa, vaikka yliopistopalkat ovat pieniä, että tutkijoilla on ollut varaa hankkia auto ja vieläpä ajaa sillä. Onnekkaimmilla saattaa jopa olla VAG-konsernin kulkineet. Siis ainakin jonkinlaiset edellytykset asian tutkimiselle ovat olemassa.

Minulla ei ole mitään yhteyksiä mihinkään tahoon Oulun seudulla ja Oulussa käyn ehkä kerran kymmenessä vuodessa, mistä oululaiset ovat pelkästään iloisia mutta pakko on sanoa seuraavat asiat.

Nykyiset ammattikorkeakoulut ovat entisiä teknillisiä opistoja. Vaikka niillä on yleensä opetuksessa vuosikymmenten kokemukset ja hyvät tulokset, niin tutkimusperinteitä ei ole. Itse asiassa amk:t saivat luvan palvelustutkimusten tekoon vasta tällä vuosituhannella, ellen aivan väärin muista. Vauriotutkimukset ovat usein aika vaativia ja monitahoisia ongelmia. "Pultti katkesi, koska se ei kestänyt" tyyppisiä tuloksia saadaan helposti, mutta on toinen juttu, kun halutaan tietää, miksi se ei kestänyt.

Täällä jo mainittiin Kanadassa ja Yhdysvalloissa tapahtuva aivan järjetön suolan käyttö. Kuitenkaan ei ole tiedossa, että jakohihnoja hajoaisi siellä enemmän kuin muualla. Ovatko hammashihnat ja -pyörät Amerikan vientimalleissa erilaisia?

Mikä on mahdollisten huoltovirheiden osuus? Tällä areenalla esiintyneiden kirjoitusten mukaan oululaiset vag-liikkeet osaavat hyvin ainoastaan laskutuksen. Toisena tulee vastuun välttely.

Ja siunatuksi lopuksi, vaikka tällä asialla ei ole suoraa yhteyttä hihnojen katkeamiseen. Milloin aletaan kiinnittää huomiota tiesuolan vaikutukseen pohjavesiin? En usko, että vuosittainen tuhansien tonnien suolankylvö ei vaikuttaisi mitään. Pääkaupunkiseutu tosin saa juomavetensä Päijänteestä, joten asia lienee viherpiiperöille evvk.

kt

Harmittava takaisku tutkimuksissa on se, ettei oktomursketta löydy autojen jakopään kotelosta eikä edes siihen viittaavia alkuainejäämiä. Täytyy siis keksiä joku uusi juurisyy.
Ehkä Ouluun lähetetyt autot ovatkin satamassa joutuneet jonkinnäköisen salaliiton uhriksi ja niiden jakopäihin on yöllä porailtu esim. reikiä?
Tuohan ilman muuta selittäisikin tiesuolan vaikutuksen.

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

mek

Tutkimuksia tehdään myös Aalto yliopistossa, tuo AMK tekee yhteistyötä Aallon kanssa. 22. toukokuuta kuulemma julkistavat tuloksia.

Ouluradion toimittaja vieraili tänä aamuna AMKn tutkimuspajassa katsomassa noita suolasumukaapissa olevia jakopään rattaita. Olivat hakeneet neljän eri merkin rattaat, joita tutkimuksessa tietysti käsitellään vain numeroilla. Suuria eroja ruostumisessa kuulemma oli eri merkkien välillä. Eniten ruostuneita ei paljastettu. Hajonneista jakopäistä löytyneestä töhnästä ei löytynyt kromia juuri lainkaan, joten tällä seudulla asfaltissa käytetty oktomurske tuskin on syyllinen. AMK:n tutkimuksessaan käyttämä tiesuola ei ole itse sekoitettua, vaan ovat hakenee YIT:n varikolta aitoa tavaraa. Toimittaja kehotti hakemaan myös oikeaa tiepölyä lisäksi, tutkija piti tätä hyvänä ideanan. Haastattelun jälkeen toinen toimittaja heitti ilmaan arvauksen, että voisiko turpeen pöly yhdessä tiesuolan kanssa saada ruostumisen alulleen, sitähän täällä riittää...

tet

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 24.04.14 - klo:15:31
Ja siunatuksi lopuksi, vaikka tällä asialla ei ole suoraa yhteyttä hihnojen katkeamiseen. Milloin aletaan kiinnittää huomiota tiesuolan vaikutukseen pohjavesiin?

http://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Tutkimus_ja_kehittamishankkeet/Hankkeet/Vaihtoehtoisten_liukkaudentorjuntaaineiden_kulkeutuminen_pohjavedessa_MIDAS/Tarkeimpia_julkaisuja_tiesuolan_vaikutuksista_pohjaveden_laatuun

Kyllähän suolan käytön vähentäminen pohjavesialueilla alkoi jo varmaan parikymmentä vuotta sitten. Varmaan olet noita "suolausta vähennetty" -liikennemerkkejä joskus nähnyt?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

re2

Ylen Pohjois-Suomen alueuutisissa oli juttua viime torstaina tuosta tiesuolatutkimuksesta. Ei nyt mitään oleellisia uusia paljastuksia:
http://areena.yle.fi/tv/2258555?start=3m22s

(tekstiversio uutisesta tässä)


sambolo

Joenkin musta tuntuu että ne halvalla tehdyt osat on vageissa.. ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_tehtaalla_reagoitiin_suomen_polyongelmaan/7257168

"Meidän merkkien osalta tämä ongelma on nyt poistunut", sanoo Pörhön markkinointipäällikkö.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.05.14 - klo:18:38
http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_tehtaalla_reagoitiin_suomen_polyongelmaan/7257168

"Meidän merkkien osalta tämä ongelma on nyt poistunut", sanoo Pörhön markkinointipäällikkö.
Olisi kiva tietää mistä alkaen ko. muutokset on tehty...
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

V-O

Pekka Mustosen mukaan "nyt"  :)

No joo, huono kommentti. Tarkoittaakohan tuo "autoja koskeva korjaava toimenpide" nyt sitä että jälkikäteen tuunataan aikaisemmin valmistetut autot?

SNG

Mustosen lausunto vaikuttanee riitatapausten tulkintaan kuluttajariitalautakunnassa ja tuomioihin käräjänoikeuksissa. Nythän on tavallaan myönnetty ongelman olevan suunnitteluvirhe.

VAGkilainen

Tuleeko nuo muutokset huoltojen yhteydessä tehtäväksi myös muihin VAG konsernin autoihinkin kuin VW? Vaikka en Oulussa asukkaan niin kiinnostaa :)
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

hansolo

Joo, se olisi mukava tietää varsinkin, kun täällä Oulun ja Kemin seudulla Skodaa myy ainoastaan Aine Oy eikä Pörhö, jolla on VW, Audi ja Seat.
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

repomies

Ja tuleeko tehtaalta tarjolle upgrade-varaosia vanhoihin ongelmamoottoreihin? Minä ainakin vaihdattaisin kotelon tiiviimpään mielelläni seuraavassa hihnanvaihdossa.

foxnen

Onko kukaan miettinyt tätä ongelmaa seuraavalta kantilta, koskeeko tämä enemmän poikittais- vai pitkittäismoottoreita?
Poikittaismoottorin jakohihnan lähellä pyörii kuitenkin rengas ja sen kuljettama tiestä kaikkea irti lähtevä.
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

rami

Ja VAG vaikenee kuten aina. ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: rami - 11.06.14 - klo:13:22
Ja VAG vaikenee kuten aina. ;D

Niin, eikös tuossa ollut kuitenkin VAG:in oululaisen jälleenmyyjän kommentit. Jos ongelma on paikallinen, tarvitaanko maahantuojan kommentteja? Vai peräti tehtaan kommenttejako odottelet?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

foxnen

#269
Joo joo, mutta jos ongelmaa ei ole pitkittäismoottorin kanssa, niin seuraava auto on pitkittäismoottorilla. ;D
VW:ltä ei taida löytyä, mutta Audilla on.
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy