Oulun seudun jakohihnaongelmat

Aloittaja Antti, 21.10.13 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Onko kuinka kauan auton hankinnasta? Ei 4v ja 60tkm ajassa jakohihnan pitäisi mennä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Jos hammasrattaat jäi vaihtamatta 4 vuotta sitten, niin kyllä vanhojen ruvella olevien hammasrattaiden pinnat raastaa hyvänkin hihnan poikki  nopeasti.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jake_soomi

Iän puolesta hihna alkaa olemaan jo vähän ehtoopuolella ja miksiköhän oli ekalla kerralla vaihdettu jo 50tkm kohdalla ja mitä tuossa vaihdossa oikeasti vaihdettiin?!  ??? Kilsojahan hihnan kyllä pitäis kestää kolminkertainenkin määrä ja alkuperäisenkin hihnan olisi pitänyt vielä kilsojen puolestakin olla kovasti ajokuntoinen.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.06.18 - klo:23:03
Onko kuinka kauan auton hankinnasta? Ei 4v ja 60tkm ajassa jakohihnan pitäisi mennä...
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

RSOCUstin

Omasta edellisestä OGUsta 2010 1.6tdi oli vaihdettu hihna/kiristimet 124tkm kohdalla. Syy kiristimet alkanut pitämään ääntä, eli vialliset. Samalla vaihdettu myös laturin vapaakytkin. Tuo Caddy on melko samalla koneella jote oiskohan 50tkm mennyt kiristimet samaten. Tainnut olla sarjassa valmistuvirhettä. Sitten siihen päälle Oulun tauti niin pakka onkin valmis. Maahantuojaan yhteyttä autolla kuitenkin ajettu vaan 110tkm.

Vaggis

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 08.06.18 - klo:10:07
Iän puolesta hihna alkaa olemaan jo vähän ehtoopuolella ja miksiköhän oli ekalla kerralla vaihdettu jo 50tkm kohdalla ja mitä tuossa vaihdossa oikeasti vaihdettiin?!  ??? Kilsojahan hihnan kyllä pitäis kestää kolminkertainenkin määrä ja alkuperäisenkin hihnan olisi pitänyt vielä kilsojen puolestakin olla kovasti ajokuntoinen.

Tosiaan tänään soittelivat, että maahantuoja ei eväänsä lotkauta asian hyväksi. Eivät siis tule latin latia vastaan työssä tai osissa. Suosittelivat kääntymään auton myyneen liikkeen puoleen. Kyseessä on siis isompi ketju joka myy käytettyjä autoja. Auton ostosta melkolailla tasan vuosi ja maksimissaan 15tkm, kun tuo hihna meni.

Ilmeisesti nyt olisi vedottava virhevastuuseen, kun on yritysten välinen kauppa? Maahantuojan mukaan tuo ei ole Vw:n syy, vaan sen pölyn. Hihna on vaihdettu aikaisemmin luultavasti juurikin tuota Oulun tautia silmäillen. Tosin en tiedä mitä kaikkea silloin on vaihdettu. Voisi kuvitella, että alkuperäiset hihnapyörät ovat ainakin paikoillaan.

Vaggis

Auton myynyt liike ei myöskään ota kantaa. Kuluttajana tässä voisi olla vahvoilla, mutta yritysten välistä kauppaa koskee vähän eri säännöt.

Nyt ollaan vähän kahden vaiheilla mitä tehdään. Joko hankkiudutaan autosta eroon, tai hankitaan käytetty moottori.

Katselin nopeasti, että 37tkm ajettua vaihtokonetta saa 2500â,¬ hintaan, kun antaa vanhan vaihdossa. Mitähän moottorin vaihtotyö yleisellä skaalalla kustantaa ja voiko tätä teettää muualla kuin merkkihuollossa? Vaatiiko vaihtomoottori siis jotain sopeutusta, säätöä, ajoneston koodausta tms?

TapsaR

Mullahan kajahti vastaavasti Ocu 2 -11 vuoden CFHC kone viime syksynä, autolla ajettu silloin noin 170 ja edellinen jakopää rattaineen tehty 90, sen jälkeen ajettu Oulussa... Rempan tehnyt liike piti ongelmaa liian normaalina tuolla päin.

Koko asian loppu tulema oli lähes 4000â,¬, summassa mukana huolto-osia 500â,¬ jakopää yms ja paikoilleen meni samaa luokkaa ajettu vaihtokone 1500â,¬, koska se oli jo pelkkiä osia halvempi.

Kysyin tätä asiaa kuluttaja asiamieheltä ja sieltä tuli alustava arvio että noin 50% on myyjäliikkeen vastuulla moottorista ja sen vaihto työstä. Sillä perusteella pistin asian eteenpäin ja Case on kuluttajariitalautakunnan jonossa, pari kk sitten kyselin niin loppuvuodesta käsitellään, eli aikaa kuluu mutta ootellaan

Ei vaatinut mitään muuta koodauksia kuin suutinnumeroiden päivityksen.


En ole lähestynyt maahantuojaa, mutta kyselin asiaa niin Oulun kuin etelänkin suunnasta ja vähän nihkeää on suhtautuminen, vialliset osat on kyllä tallessa ja lähes lähetysvalmiina mutta jotenkin vaan haluisi että ne menisi suoraan muualle kuin jonkin liikkeen romulavalle, eli suoraan täältä suomilandiasta eteenpäin...
Golf IV & Octavia 2

Vaggis

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 12.06.18 - klo:13:44
Mullahan kajahti vastaavasti Ocu 2 -11 vuoden CFHC kone viime syksynä...

Ovat nuo melko paukkuja yksin maksella. Mun tapauksessa ei tarvitse sentään oman pussin nyörejä venytellä, mutta inhottavaa silti. Eikä yhtään lämmitä tuo tapauksesi siinäkään mielessä, et oma ajokki on samalla 125kW CR TDI koneella oleva Octavia 195tkm ajettuna. Onneksi tuo ei ole sentään pohjoisessa pyörinyt.

Kävin vielä paikallisessa moottorikorjaamossa kyselemässä ja siellä oli melko toiveikas vastaanotto. Koneistaja oli vahvasti sitä mieltä, että vanha kansi kannattaa leipoa kuntoon. Meinasi ettei alakerta tuosta ole moksiskaan, kunhan venttiilit eivät ole katkenneet.

Nyt odotellaan merkkihuollon raporttia osalistauksineen, jonka jälkeen hinautetaan auto lähemmäs kotia. Ehkä tuosta vielä peli saadaan.

pomo

Kannattaa hommata samaa mallia oleva kone, joka on myös mielellään mahdollisimman saman ikäinen kuin omasi.

Enkä käyttäisi merkkiliikettä, lisälaitteet omasta autosta.

samileim

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 08.06.18 - klo:12:37
Omasta edellisestä OGUsta 2010 1.6tdi oli vaihdettu hihna/kiristimet 124tkm kohdalla. Syy kiristimet alkanut pitämään ääntä, eli vialliset. Samalla vaihdettu myös laturin vapaakytkin. Tuo Caddy on melko samalla koneella jote oiskohan 50tkm mennyt kiristimet samaten. Tainnut olla sarjassa valmistuvirhettä. Sitten siihen päälle Oulun tauti niin pakka onkin valmis. Maahantuojaan yhteyttä autolla kuitenkin ajettu vaan 110tkm.
Meikäläisellä meni jakohihna+kiristin vaihtoon 30tkm huollossa 2016 Octavia 1.6tdi:stä. Piti kylmänä kitinää, sama ääni kuin tässä videossa https://www.youtube.com/watch?v=FVFfMJX6r4s
Autossa tosin tehdastakuu voimassa, mutta meni 100% Skodan piikkiin. Kuulemma tehtaan ohjeistus näistä oli...hihna ottaa kiristimeen kiinni tai jotakin sellaista puhelivat tiskillä.. :)
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline 2017

hänk

Voisko tämän aiheen otsikon muuttaa? Audi, Volkkari, Skoda ja Seat jakohihnaongelmat?

kt

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 13.02.17 - klo:12:37
Niinpä. Katkelmia Hesarin alkuperäisestä uutisesesta vuodelta 2013 (jota ei ehkä enää löydy netistä):

"Ongelma koskee lähes kaikkia automerkkejä, joiden nokka-akselia pyörittää hihna, ei ketju. Autoalan asiantuntijat ovat käyneet ihmettelemässä Oulun moottori-ilmiötä eri puolilta Eurooppaa. Se on jatkunut viimeiset viisi vuotta."

"Tilanne on autonvalmistajalle kiusallinen, sillä syy ei ole auton omistajan, valmistajan eikä huoltokorjaamonkaan, sanoo Fordin asiakaspalvelupäällikkö Vesa Matti Vainikainen."

"Volkswagenilla on menossa omat kenttäkokeet Oulun valtateillä kahdella autolla. Toyota on yrittänyt tiivistää jakohihan koppaa, mutta tuloksetta."

Ei kannata otsikko muuttaa, koska ongelmallisia ovat kaikki ne autot, joissa on kehno jakopään kotelointi tai/ja siintratut hammaspyörät tai/ja asopimattomat hihnat. Ja autot nimenomaan sukkuloivat Oulun seudulla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

hansolo

Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

hansolo

Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

hansolo

Uusinta jännää.

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oululainen-lentokonemekaanikko-jakohihnojen-katkeamisen-syy-on-jaatava-kosteus-kun-kosteus-viela-jaatyy-jakopaan-vaurioriski-kasvaa-merkittavasti/833211/  (14.1.2020)

Syynä olisi tällä kertaa runsas kosteus ja jäätävä sumu Oulun seudulla. Tästä seuraisi korroosiota hihnapyöriin, ruostepölyä ja edelleen hihnan kulumista ennen aikojaan. Jäätymisilmiötä teorian ehdottaja on havainnut työssään lentokonemekaanikkona.

Lainaaâ€" Kun kosteus vielä jäätyy, jakopään vaurioriski kasvaa merkittävästi. Kosteusjaksoja esiintyy koko maassa, mutta vähintään neljän tunnin mittaista jäätymisilmiötä tavattiin viisivuotisjaksolla Oulussa 387, Tampereella ei yhtään.

Myös pitempiä, yli kymmenen tunnin jäätymisilmiöitä havaittiin Oulussa poikkeuksellisen paljon.

â€" Aika hurja määrä. 24 tunnin kosteusilmiö, siis yli 60 prosentin kosteuspäiviä esiintyy saman verran muuallakin. Jakopään remontteja toki tehdään, mutta Oulun kohdalla on hurja piikki jäätymisilmiön takia. Runsas kosteus ja lämmin moottori yhdessä vielä lisäävät korroosiota, Juvani sanoo.

...
â€" Ihmettelimme Helsinki-Vantaan mekaanikkojen kanssa, miksi Oulussa ja Kemissä lentokoneiden moottorit jäätyvät helpommin. Syynä on juuri jäätymisilmiö, kun ilman kosteus on riittävä. Nämä havainnot olivat taustalla, kun aloin selvittää autojen jakohihnaongelmaa.
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

apche

Jännä kun ei aiemmin ole Oulun seudulla vastaavia jakohihnaongelmia ollut  ??? Ehkäpä tämäkin johtuu hiilidioksiidipäästöistä  ::) Ilmastonmuutos siis kaiken takana  ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: apche - 06.02.20 - klo:19:30
Jännä kun ei aiemmin ole Oulun seudulla vastaavia jakohihnaongelmia ollut  ??? Ehkäpä tämäkin johtuu hiilidioksiidipäästöistä  ::) Ilmastonmuutos siis kaiken takana  ;D

Niin, ehkäpä Oulunkin ilmasto on jo muuttunut ilmastonmuutoksen seurauksena?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SNG

Aina merkittävä ero muun Suomen tiestöön on edelleen masuunikuonan lisääminen päällysteeseen.

Tämän vaikutushan jo kiistettiin, mutta itsellä on ainakin vahva epäilys sen vaikutuksesta.

TTO

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.02.20 - klo:11:45
Aina merkittävä ero muun Suomen tiestöön on edelleen masuunikuonan lisääminen päällysteeseen.

Tämän vaikutushan jo kiistettiin, mutta itsellä on ainakin vahva epäilys sen vaikutuksesta.
OKTO-murskeen syy.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7512ffe4-4872-49cd-a183-4262223e199e
LainaaUudet tutkimustulokset vastaavat kysymykseen. Syypäänä on asfaltin runkoaineena käytetty terästeollisuuden sivutuote.

Jultsu

Ja seuraavaksi nähdäänkin kasa juristeja ELY-keskukselle ryhmäkannetta vetämään, montakohan tuhatta autoilijaa on joutunut monen tonnin koneremontteja tässä vuosien saatossa tekemään omasta pussistaan?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Kuluttajaviranomainen: Asia ei ylitä ryhmäkanteen määritelmää, ei aiheuta toimenpiteitä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

SNG

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.02.20 - klo:11:45
Aina merkittävä ero muun Suomen tiestöön on edelleen masuunikuonan lisääminen päällysteeseen.

Tämän vaikutushan jo kiistettiin, mutta itsellä on ainakin vahva epäilys sen vaikutuksesta.

Mitäs minä sanoin.

Helvetin surullista! Siviilikanteellakin käytännössä mahdotonta osoittaa näyttöä syyllisyydestä, vaikka aikas ilmeinenhän tuo syyllisyys on.

jt

No nyt se sitten selvisi. Ja kiitos nastarenkaiden lähes 100% markkinaosuuden Oulun seudulla, tätä pölyähän sitten riittää kun koko talvirengaskauden sinnikkäästi jyrsitään niillä nastoilla lähes joka päivä paljaana olevaa moottoritietä..

Laaja tutkimus paljasti, että Oulun seudun outojen moottoririkkojen syy on asfaltissa käytetty oktomurske. Tienpinnasta irtovat hiukkaset hiovat autojen jakopäätä
https://yle.fi/uutiset/74-20000198

Oktomurske on tiemateriaaliksi poikkeuksellisen kova materiaali, mutta se kuluu siitä huolimatta nastarenkaiden vaikutuksesta ja muodostaa pölyä, joka kuluttaa autoissa erityisesti jakohihnan hammaspyöriä.

Tutkimusta varten rakennetussa koejärjestelyssä havaittiin, että oktomurskeen kuluttamisnopeus on jopa 20â€"30-kertainen verrattuna muihin Oulun seudulla asfaltin kiviaineksena käytettyihin materiaaleihin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.09.22 - klo:20:56
No nyt se sitten selvisi. Ja kiitos nastarenkaiden lähes 100% markkinaosuuden Oulun seudulla, tätä pölyähän sitten riittää kun koko talvirengaskauden sinnikkäästi jyrsitään niillä nastoilla lähes joka päivä paljaana olevaa moottoritietä..

Laaja tutkimus paljasti, että Oulun seudun outojen moottoririkkojen syy on asfaltissa käytetty oktomurske. Tienpinnasta irtovat hiukkaset hiovat autojen jakopäätä
https://yle.fi/uutiset/74-20000198

Oktomurske on tiemateriaaliksi poikkeuksellisen kova materiaali, mutta se kuluu siitä huolimatta nastarenkaiden vaikutuksesta ja muodostaa pölyä, joka kuluttaa autoissa erityisesti jakohihnan hammaspyöriä.

Tutkimusta varten rakennetussa koejärjestelyssä havaittiin, että oktomurskeen kuluttamisnopeus on jopa 20â€"30-kertainen verrattuna muihin Oulun seudulla asfaltin kiviaineksena käytettyihin materiaaleihin.


Kannattaa lukea tältä forumilta "Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat" -topic kokonaan läpi (230 sivua / 6874 viestiä) niin saat oikean totuuden selville.

Tuolla aukottomasti todistetaan että kitkarenkaat syö asfaltin urille kumilaadun ja lamellirakenteen yhteisvaikutuksesta eikä nastoilla ole osuutta asiaan ollenkaan. Ihmiset myös kuolevat sukupuuttoon kun kaikki kuolevat jos siirrytään pelkkien kitkarenkaiden käyttöön ja kun kaikki ovat kuolleet niin loput myöhästyvät töistä kun pääkallokelillä kitkarenkailla suditellaan liikennevaloissa pari-kolme sekuntia pidempään kuin nastarenkailla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

SNG

Ihme kehäpäätelmiä. Näkee että akateemista taustaa uupuu kirjoittajilta...

-karppa-

#415
Lainaus käyttäjältä: jt - 21.09.22 - klo:20:56
No nyt se sitten selvisi. Ja kiitos nastarenkaiden lähes 100% markkinaosuuden Oulun seudulla, tätä pölyähän sitten riittää kun koko talvirengaskauden sinnikkäästi jyrsitään niillä nastoilla lähes joka päivä paljaana olevaa moottoritietä..

Laaja tutkimus paljasti, että Oulun seudun outojen moottoririkkojen syy on asfaltissa käytetty oktomurske. Tienpinnasta irtovat hiukkaset hiovat autojen jakopäätä
https://yle.fi/uutiset/74-20000198

Oktomurske on tiemateriaaliksi poikkeuksellisen kova materiaali, mutta se kuluu siitä huolimatta nastarenkaiden vaikutuksesta ja muodostaa pölyä, joka kuluttaa autoissa erityisesti jakohihnan hammaspyöriä.

Tutkimusta varten rakennetussa koejärjestelyssä havaittiin, että oktomurskeen kuluttamisnopeus on jopa 20â€"30-kertainen verrattuna muihin Oulun seudulla asfaltin kiviaineksena käytettyihin materiaaleihin.


Ai se on nyt vain nastarenkaiden syy  ;D ;D ;D. Tulee Päivi Räsänen mieleen ja kielletään kaikki!

Miksiköhän tuon murskeen käyttäminen vaikka hiekoittamiseen kiellettiin jo 80-90-luvulla. Samallalailla Rovaniemelläkin ajetaan nastarenkailla eikä vastaavaa ongelmaa ole! Olihan tuolla okto-murskeella oikein CE-hyväksyntäkin ja nyt Outokumpu on yrittänyt jo kiistää tämän uusimmankin tutkimuksen!

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.09.22 - klo:14:24
Kuluttajaviranomainen: Asia ei ylitä ryhmäkanteen määritelmää, ei aiheuta toimenpiteitä.

Kuluttajaviranomaisella on ollut yli vuosikymmen mahdollisuus tehdä ryhmäkanteita ja se on tehnyt niitä tasan 0 kappaletta. Yritykset on lobanneet vuosia ettei ryhmäkanne mahdollisuutta laajennettaisiin kuluttajille saakka, jolloin kuluttajat voisivat itse ajaa ohi kuluttajaviranomaisen ryhmäkanteita. Vaikkapa tuosta VW:n päästöhuijauksesta tämän lisäksi!

Pitää päivittää tietoja 2020 yrittivät ensimmäistä ryhmäkannetta  ;D.

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000007068968.html

"Suomessa ei ole vielä koskaan nostettu varsinaista ryhmäkannetta, vaikka lainsäädäntö on ollut voimassa reilut 10 vuotta. Ryhmäkanteen voi nostaa vain Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies. "
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 21.09.22 - klo:21:05
Kannattaa lukea tältä forumilta "Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat" -topic kokonaan läpi (230 sivua / 6874 viestiä) niin saat oikean totuuden selville.
:) Suuri osa ko. threadista on itseasiassa kyllä luettu ja muutama viesti kirjoitettukin ;)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.09.22 - klo:07:19
Ai se on nyt vain nastarenkaiden syy
Kommentin lievä ironia lienee nyt kaikille selvää, mutta on tuossa totuuden siemen. Artikkelissa mainitaan että Oulun seudulla kovaa kulutusta (lue: nastarenkaita) kestävästä kiviaineksesta on huupelo, joten kestävä oktomurske on ollut siksikin suosittu valinta kovan kulutuksen/suuren liikennemäärien väylien kiviainekseksi, kuten moottoritie ja valtatiet.

Ja sattumalta nämä kyseiset väylät ovat lähes vuoden ympäri paljaalla asfaltilla, poikkeuksena muutama lumimyrsky vuodessa. Alkutalvesta ja loppukeväästä sitä pölyä kyllä riittää muillekin jakaa, ilmakin harmaantuu, kun tuhannet ja taas tuhannet nastat sinnikkäästi jyrsivät sitä okto-asfalttia.. Sitä olisiko vastaavaa ongelmaa ilman nastarenkaita on erittäin vaikea arvioida luotettavasti. Vähenisikö pölyn määrä niin paljon että okto-murskeen aiheuttama kuluminen myös vähenisi niin että jakohihnan ja rattaiden kestävyys menisikin speksiin? Tietenkin jos okto-murskeesta luovutaan poistuu tietenkin sen aiheuttama ylimääräinen kuluma, mutta sitten tiet kuluvat nopeammin uusintakuntoon tai kiviainesta pitää alkaa haalia jostain kauempaa. 

Olen ollut mm. taksikuskin kyydissä jolla oli paukahtanut diesel alle 60tkm ajettuna, juurikin hihnan takia. Semmoinen mutu-tuntuma että tämä hihnan+rattaiden kulumaongelma, ainakin VAG-puolella, tuntuisi koskettaneen pääasiassa dieseleitä. En ole kuullut että TSI-koneissa olisi hihnat jouduttu uusimaan huomattavasti lyhyemmällä välillä, onko kellään tuosta kokemuksia?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.09.22 - klo:00:15
Kommentin lievä ironia lienee nyt kaikille selvää, mutta on tuossa totuuden siemen. Artikkelissa mainitaan että Oulun seudulla kovaa kulutusta (lue: nastarenkaita) kestävästä kiviaineksesta on huupelo, joten kestävä oktomurske on ollut siksikin suosittu valinta kovan kulutuksen/suuren liikennemäärien väylien kiviainekseksi, kuten moottoritie ja valtatiet.

Ja sattumalta nämä kyseiset väylät ovat lähes vuoden ympäri paljaalla asfaltilla, poikkeuksena muutama lumimyrsky vuodessa. Alkutalvesta ja loppukeväästä sitä pölyä kyllä riittää muillekin jakaa, ilmakin harmaantuu, kun tuhannet ja taas tuhannet nastat sinnikkäästi jyrsivät sitä okto-asfalttia.. Sitä olisiko vastaavaa ongelmaa ilman nastarenkaita on erittäin vaikea arvioida luotettavasti. Vähenisikö pölyn määrä niin paljon että okto-murskeen aiheuttama kuluminen myös vähenisi niin että jakohihnan ja rattaiden kestävyys menisikin speksiin? Tietenkin jos okto-murskeesta luovutaan poistuu tietenkin sen aiheuttama ylimääräinen kuluma, mutta sitten tiet kuluvat nopeammin uusintakuntoon tai kiviainesta pitää alkaa haalia jostain kauempaa. 

Olen ollut mm. taksikuskin kyydissä jolla oli paukahtanut diesel alle 60tkm ajettuna, juurikin hihnan takia. Semmoinen mutu-tuntuma että tämä hihnan+rattaiden kulumaongelma, ainakin VAG-puolella, tuntuisi koskettaneen pääasiassa dieseleitä. En ole kuullut että TSI-koneissa olisi hihnat jouduttu uusimaan huomattavasti lyhyemmällä välillä, onko kellään tuosta kokemuksia?

Ja minähän en tiedä mitään minkälaisia olosuhteita Oulussa on tai meren vieressä. Kannattaa muistaa, että nelostie/E75 on läplkulkutie oli sitten menossa etelään tai pohjoiseen. Nyt vedät yhtäläisyys viivat nastoilla ajaviin et esimerkiksi Outokumpuun, joka on hommannut oikein CE-merkinnät tuolle oktomurskeelle. Toki lainauksessa otat vain nastarenkaat mukaan. Kysymys kuuluukin oliko halpa hinta ja mahdollinen saatavuus syy miksi tuohon päädyttiin ja nyt kuluttajat maksavat kovan hinnan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hesse

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.09.22 - klo:00:15
Olen ollut mm. taksikuskin kyydissä jolla oli paukahtanut diesel alle 60tkm ajettuna, juurikin hihnan takia. Semmoinen mutu-tuntuma että tämä hihnan+rattaiden kulumaongelma, ainakin VAG-puolella, tuntuisi koskettaneen pääasiassa dieseleitä. En ole kuullut että TSI-koneissa olisi hihnat jouduttu uusimaan huomattavasti lyhyemmällä välillä, onko kellään tuosta kokemuksia?
Uusissa hihnallisissa TSI-koneissa on hihna ilmeisesti paremmin koteloitu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy