Oulun seudun jakohihnaongelmat

Aloittaja Antti, 21.10.13 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 14.12.13 - klo:15:02
japa Sitikka ei ole Peugeot, pistät kaikki ranskikset samaan laariin, laitatko myös kaikki volkkareiden viat Bemarin ja Mersun piikkiin?
OT: Eikös kummatkin ole PSA merkkejä, vastaavasti kuin Skoda ja VW ovat saman konsernin tuotteita.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 14.12.13 - klo:10:42
Minulle tuo saksan kotelo on epänormaali.

  Saksassa asuneena voin kertoa, että ainakin maan länsiosissa sorapintaisen tien löytyminen on todella vaikeaa. Pienet yksityiset peltotietkin ovat usein asfaltoituja.  Työkaveri asui kylän laidalla kerrostalossa, mikä sijaitsi aivan pellon vieressä. Oli hupaisaa katsella ikkunasta, kun isäntä karautti paikalle mersulla, otti takakoslasta kuokan ja alkoi hommiin. Samaisella pellolla harrastettiin toisinaan lintujen metsästystä. Vajaan kymmenen miehen porukka lähti harvassa ketjussa kävelemään suoraan tämän talon pihasta. Jos lintu pyrähti lentoon, niin sitä ammuttiin heti vaikka talon pihasta. Onneksi sentään ampuivat talosta pois päin.

  Siis summa summarum: Saksassa tiepöly on mustaa.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 14.12.13 - klo:15:04
OT: Eikös kummatkin ole PSA merkkejä, vastaavasti kuin Skoda ja VW ovat saman konsernin tuotteita.

Kyllä ovat: http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/the-group


Keni1

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 14.12.13 - klo:15:24
Eli Sitikka ja pösö kuuluvat samaan laariin.

Eli jos on ajellut Sitikalla jossa paljon vikoja niin myös Peugeot on paska??? Jos näin voidaan yleistää niin ok. Vahvistan käsityksenne kun oman kulkineen korjaamokäynnit alkavat, mitään syytä ei ole sen vikoja peitellä mutta jahka niitä ensin esiintyy. Tosiaan vielä reilu 2 vuotta takuuta, joten vielä yli 30 tkm voi huoletta ajella näillä ajoilla, sitten joutaakin jo vaihtoon.

Jos nyt jostain syystä tuo pökötti alkaa hajoilemaan jo takuuaikana, niin toivottavasti pökötti ei ota näitä öljy / oktomurske / huohotin selityksiä VW:ltä lainaksi :)

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 14.12.13 - klo:15:35
Eli jos on ajellut Sitikalla jossa paljon vikoja niin myös Peugeot on paska???
Lähinnä tarkoitin että jos samalla logiigalla kaikki VAGit ovat samoista vioista kärsisivä niin samalla yleistyksellä myös PSA tuotteet, mutta totuushan on että on merkkikohtaisia eroja ja yksilöitä, kuten saattaa myös olla komponenttikohtaisia (jotka voivat siis vaivata kaikkia samoja komponentteja käyttäviä autoja, merkistä ja valmistajasta riippumatta) tyyppivikoja.

Keni1

Kyllä. Lähinnä itseä on häirinnyt VW:n uskomattomat selitykset vikoihin ei itse viat, viat ovat alkaneet kiinnostaa enempi vasta kun niiden syyt selitelty jos miksi vaikka syy heikko laatu tms. Vikoja autoissa on aina ollut ja tulee olemaan.

SNG

Kolmikirjaimiset teknologiset ratkaisut ovat pelottavia, oli sitten kyse dsg:stä, Tsi;stä tai THP:stä.

Ranskisten THP-moottoriperhehän on samaa sarjaa kuin esim Mineissä. BMW on tuolle perheellä pääarkkitehti.

Kyllä noissa on ollut "melkoisia" ongelmia. Mäntävaurioita, karstoittumista huohotinhöyryistä, jakopäämurheita muunmuassa. Sähköt raskiksissa on aina vanhemmiten prakannut.

Niin, ja autoyksilöstähän ei saanut vetää toisessa ketjussa johtopäätöksiä  ;)

tuRboman

H*vettiäkö ranskalaisten hyvyys tai huonous tähän remmiketjuun kuuluu? Pysykää asiassa tai suu kiinni!
"All 4 The Driver"

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 14.12.13 - klo:15:02
japa Sitikka ei ole Peugeot, pistät kaikki ranskikset samaan laariin, laitatko myös kaikki volkkareiden viat Bemarin ja Mersun piikkiin?

Omalla ekalla Peugeotillani nyt ajellut rapiat 11 kk ja 15 tkm, 1. määräaikaishuolto tehty, autossa ei toistaiseksi ole ollut mitään vikaa paitsi vakkarin anturi joka korjattiin takuuseen ilman selityksiä oktomurskeesta tai muusta ulkopuolisen tekijän aiheuttamasta syystä, näin siitäkin huolimatta vaikka vika havaittiin vasta puoli vuotta auton käyttöönoton jälkeen, volkkari olisi tuohon keksinyt syyksi vaikka mitä ja olisi varmaan korjauksen minulla maksattanut.

OT:
Citroen ja Peugeot on tehty pitkälti samoista komponenteista. Citroenin hydraulialusta on ollut suurin erottava tekijä merkkien välillä. Nykyään erottava tekijä taitaa olla citroenin rohkeampi muotoilu, varsinkin sisutan osalta.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

SNG

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 14.12.13 - klo:16:07
H*vettiäkö ranskalaisten hyvyys tai huonous tähän remmiketjuun kuuluu? Pysykää asiassa tai suu kiinni!

Eipä tämän asian tiimoilta mitään uutta ja ihmeellistä ole viime aikoina esiintullut, koska juurityytä ei selvästikään ole yritettykään selvittää ja tuoda avoimesti esille. Toivottavasti VTT saa jonkun väliaikaraportin julkisuuteen pian.

Että herra turpomiäs tuo sitten asian esille, niin pysytään tiukasti agendalla...

V-O

#191
Lainaus käyttäjältä: kt - 14.12.13 - klo:14:58
joutuu 1000 km välein polttimoja uusimaan
Olet keksinyt tuon omassa päässäsi.

Mutta silti tuo olisi halvempaa kuin ostaa vakkineeseen 1000 km:n välein puolitoistalitraa jotain ihmeen longlife-öljyä joka ei edes ole nimensä veroista...

Pertsa

Missä/miten on todistettu että oktomurske ei ole syynä?
En ole myöskään vielä nähnyt selitystä sille miksi näitä sattuu Suomessa vain Oulun seudulla. Tai sitten mulla on mennyt jotain ohi...

Keni1

#193
Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.12.13 - klo:17:05
Missä/miten on todistettu että oktomurske ei ole syynä?
En ole myöskään vielä nähnyt selitystä sille miksi näitä sattuu Suomessa vain Oulun seudulla. Tai sitten mulla on mennyt jotain ohi...

Esson baarissa näitä kuulee ja sitten todeksi luulee :)

Tässä ehkä hieman toistoa mutta ehtivät todisteet kadota kun tuli vaihteeksi tuo niin tuttu juupas eipäs episodi väliin.

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.12.13 - klo:14:34
Oktomurskeesta vastaava tehdas sanoo että Oktomurskeella ei ole mitään vaikutusta jakohihnojen kestoon/katkeiluihin, niin miten Volkari voi syyttää tässä vain oktomursketta??? Pöly jota jakopäistä on löydetty ei sisällä oktomursketta eikä oktomurskeen pitäisi kovuutensa puolesta edes pölyyntyä.
http://www.hs.fi/autot/Tehdas+Oktomurske+ei+voi+rikkoa+autojen+jakohihnoja/a1382327310189

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.12.13 - klo:10:46
Tämän mukaan okto-ongelma saattaa koskea koko suomea:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/21/autojen-polytauti-ehka-koko-suomen-ongelma/201314615/304?rss=13

Tosin nyt kun Volkkari tietää syyn varmasti liittyvän oktoon niin laittanee korjaussarjan tulemaan pikapuoliin:
http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakohihnojen+katkeamisen+syy+on+selvitetty/a1382322035922

VV-auton huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen kertoo http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakohihnojen+katkeamisen+syy+on+selvitetty/a1382322035922

Eli korjaus tulossa - syy liian huonosti tiivistetty jakopään koppa.

Jo vuosien ajan nämä jakopäät tarkastettu vain jos asiakas on tullut autoaan jostain muusta syystä näyttämään? Eikö olisi voinut olla vaikka jokin kampanja jossa säännöllisin väliajoin olisi tarkistettu missä kunnossa jakopää ja hihna on, meinaan että kun hihnan katkeaminen väistämättä johtaa konerikkoon ja matka keskeytyy ellei jopa lopu kokonaan niin aika vastuutonta toimintaa tälläinen, annetaan ajaa kunnes hajoaa vaikka säännöllisillä tarkastuksilla voisi hihnan vaihtaa ehkä ajoissa??? No kampanjaa ei tietenkään voinut olla koska oktomurske taidettiin keksiä vasta tänä syksynä, oktomurske - helppo uskoa että noin rajua kamaa ei hihnat millään kestä, paitsi että, se murske on niin kovaa ainetta, että se ei edes pölyynny niin eihän se pöly mitä noista jakopäistä löytyy niin edes sisällä moista mursketta.

Nyt sitten tiivistetään se jakopää niin ettei sinne pääse kertymään ylimääräistä tauhkaa, entäpä ne vuosien aikana hajonneet moottorit, kuinka moneen koneremppaan asiakas on joutunut itse maksumieheksi? Tämä ongelma vaivannut siis jo viitisen vuotta ja nyt vasta kuultiin asiasta??? Hiljaa ja hissukseen näitä tälleen vaietaan kunnes joku hoksaa epäillä.

SNG

Eiköhän ne VTT:n analyysit paljasta todellisen möhnän koostumuksen. Olen itse edelleen sillä kannalla, että tässä on hyvätty epätieteellisesti johtopäätöksiin. Murskeen valmistajahan on tehnyt jo analyysit jakopäänkoteloista kerätyistä näytteistä ja väittää ettei koostumukset täsmää.

Ja tämä ongelma koskee muitakin kuin vaggineita.

Eli ihan turha laitta M.O.T. :ia omien tai noiden "asiantuntijoiden" lausuntoihin.

Keni1

Lainattu teksti mutta en epäile lainkaan: Jakohihnan kuuluisi olla pölyltä suojatussa kotelossa joten miten ihmeessä se pöly sinne pääsee?

Lukekaa muuten nuo lehtijutut kokonaan, niissä on useampi näkökulma asiaan, VW itse myöntää että tarvetta jakohihnan parempaan suojaukseen ei ole ollut mutta että jatkossa kokeillaan parempaa suojausta josko vaikka auttaisi??? Ei pölyä kotelossa, ei ongelmaa jakohihnoissa...

Mikey

Se ruskea pöly on todennäköisimmin hihnasta irronnutta pölyä. Omassakin sitä oli aina vähäisiä määriä (kaukana Oulusta).

Joku ulkoinen tekijä on oletettavasti syyllinen siihen, että hihnat Oulun seudulla kuluvat, joten koteloinnin tiivistämisen pitäisi kaiken järjen mukaan auttaa ongelmaan.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 14.12.13 - klo:17:35
Lainattu teksti mutta en epäile lainkaan: Jakohihnan kuuluisi olla pölyltä suojatussa kotelossa joten miten ihmeessä se pöly sinne pääsee?

Lukekaa muuten nuo lehtijutut kokonaan, niissä on useampi näkökulma asiaan, VW itse myöntää että tarvetta jakohihnan parempaan suojaukseen ei ole ollut mutta että jatkossa kokeillaan parempaa suojausta josko vaikka auttaisi??? Ei pölyä kotelossa, ei ongelmaa jakohihnoissa...
Luin nuo jutut ja noissa postaamissasi lehtijutuissa mainitaan, että Toyota kokeili tuota kotelon tiivistämistä tuloksetta. Liekkö eivät sitten osaa, vai mikähän lie? Toivotaan, että Volkkarilla osaavat tiivistää kotelon paremmin.

Pertsa

Noista moneen kertaan linkatuista jutuista en edelleenkään löytänyt mitään todistetta mihinkään. En puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.
"saattaa koskea...", "epäillään...", "uskoo...". "arvelee..."

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: SNG - 14.12.13 - klo:17:26
Ja tämä ongelma koskee muitakin kuin vaggineita.

Tämä mua kokoajan häiritsee. Mitä muita merkkejä? Ford on mainittu lehtijutuissa VW:n lisäksi. Aika vähän tietoa tihkuu. Antaa kuulua jos tietää muitakin merkkejä.
"All 4 The Driver"

Keni1

Toyota mainittu.

Mä nyt vaan summasin kaiken yhteen ja lopputuloksena jäi vain tuo puutteellinen kotelon suojaus. Jos kerran ketjukotelot onnistutaan suojaamaan niin ettei öljy roisku ulos, niin miten hihnakoteloita ei suojata niin ettei pöly pääse koteloon, onko pöly niin hienojakoista.

Yksi ratkaisu olisi jatkuva öljyruiskutus jakopään koteloon niin että öljy toimisi ulkopuolisena tiivisteenä ja sitoisi pölyn itseensä, öljynkeräys ja huohotus sitten keräisivät sen öljyn talteen ja jalostamo sitten puhdistaisi öljyn uusiokäyttöön, miltä kuulostaa asiantuntijoiden korviin?

Toyota kokeillut tiivistämistä, kyllä mutta miten toteutettu, jotain jälkiasenteisia tiivisteitä valmiiksi huonoon ratkaisuun vai, eli semmoinen purukumipaikka tehty?

Tuossahan on nyt käynyt niin, että kun kukaan ei muka ole vastuussa tälläisestä 'epämääräisestä' ongelmasta, niin asiakas maksaa viulut.

Asiakas itse ei tuolle ongelmalle voi mitään, joten kyseessä on selvä suunnitteluvirhe aivan sama minkä valmistajan auto tuosta kärsii. Auto on tuotu suomeen maahantuojan toimesta, olosuhteet on otettava huomioon kun täällä auton myy täkäläisiin keleihin. Katottomat avoautot on eri juttu kuin käyttöautot joita pitäisi voida huoletta käyttää vaikka ulkona tuulee ja pöllyää. Nyt siis suunnitellaan entistä helpommin rikkoutuvia autoja.


Oktomursketta ei ole pölymönjästä löytynyt, ei oktomurskeen edes pitäisi pölyyntyä niin siihen en usko lainkaan.

kt

Pitää VAGn alkaa rakentelemaan Oulun seudulle omat tietkin, kun heidän autoilla ei voi nykyteillä ajella. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.12.13 - klo:19:50
Pitää VAGn alkaa rakentelemaan Oulun seudulle omat tietkin, kun heidän autoilla ei voi nykyteillä ajella. 8)
Öljyteitä enemmän niin loppuu pöliseminen.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.12.13 - klo:19:50
Pitää VAGn alkaa rakentelemaan Oulun seudulle omat tietkin, kun heidän autoilla ei voi nykyteillä ajella. 8)
Kait siihen talkoisiin kannattaa ottaa Toyota ja Ford mukaan? Porukassa on voimaa.

pomo

Minä,olen sitä mieltä, että se on se helvetillinen suolaaminen tämän takana. Jos tässä edes on mitään ongelmaa kuin se, että Suomen olosuhteissa se hihnat vaan ei kestä siihen maksimi määrään saakka ja huollot oikoo tarkastuksissa ja keksii sitten ulkopuolisen tekijän syylliseksi  niin ei tarvi korvata mitn...

kt

Vai käyttäisiköhän ne kitkoja siellä Oulusa? Niistä voi irrota jotakin pölyä. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Mikey

Minusta tässä on toistuvasti syyt ja seuraukset sekaisin. Eli pöly kotelossa on ongelman seuraus eikä syy.

Hihnakoppaan ulkopuolelta tuleva pöly ei vaikuta uskottavalta syyltä. Jos koppaan tulisi pölyä, joka hiontamekanismin kautta olisi ongelman syypää, niin silloin pehneä hihna olisi finaalissa nopeasti eikä teräksinen hihnapyörä olisi moksiskaan. Näin se vaan on kahden huomattavasti erikovuisen materiaalin kosketuksessa. Nyt kuitenkin tilanne lienee se, että hihnapyörät ovat syöpyneet ennen hihnan katkeamista/hyppäystä yli hampaiden.

Todennäköisempi vauriomekanismi on se, että ulkopuolelta tulee koppaan materiaalia joka kemiallisella mekanismilla (=korroosio) saa aikaan hihnapyörän syöpymisen. Syöpynyt hihnapyörä sitten jauhaa pehmeän hihnan hajalle, ja ruskea pöly on lähinnä hihnamateriaalia. Näin pölystä ei juuri vierasainetta löydy.

Sitä voimme arvailla, mikä korroosion aiheuttaa. Se voi olla oktomurske tai jokin muu ilmassa lilluva (liukkaudenestoaine, paikallinen ilmansaaste... mikälie). Minusta turboman ja wekotín ovat aiemmin ketjussa olleet oikeilla jäljillä.

Ja jos oktomurske ei pölyyntyisi, se jäisi isoina nappuloina päällysteen pintaan sinkoilemaan tuulilaseihin....

tuRboman

Rautaruukin Raahen tehtaalla sisäisessä liikenteessä on käytössä monenmerkkistä autoa. Ainakin Volkkareissa (useita malleja) remmiongelmia. Tai tavallaan ei. Kun remmi kyllä kestää, mutta rullat kuluu kokonaan pois. Ja vielä näitä em lehtijuttuja nopeammassa tahdissa. Alueella on sitten pölyä ja kaasuja yms. sen seitsemää sorttia, joten syyllistä on varmaan mahdoton selvittää. Toisaalta vaikkapa Toyotan (Hilux, Hiace) remmi ja rullat kestää.

Pienenä sivuhuomautuksena vielä tuohon "mönjään". Sitä löytyy näköjään täältä tehtaalta joka paikasta missä remmi pyörii. Ilmastoinneista, tuulettimista, jopa vannesitomakoneen sisältä (siellä pyörii hammastettu jakoremmi, ihan kuten autoissa). Samanlaista punaruskeaa töhkää kertyy kun remmi kuluu. Täällä se on normaalia. Nyt vasta olen pannut asian merkille, kun näistä Oktomurskehuolista on lehdistä luettu.

"All 4 The Driver"

PenaPuistoK

Tähän liittyen kiinnostaa, että kuinka nämä moniuraremmit ja sen käyttämät apulaitteet sitten kestävät? Luulisi moniuraremmin kuluvan tämän perusteella huomattavasti nopeammin kuin jakopään vastaavan, mikä on koteloitu. Kuinka laturin hiilet moista kuormitusta kestää? Entä vanhemmissa kiilahihnat ja niiden hihnapyörät? Pitäisi olla kyllä kokemusta jo pidemmältä ajalta?

SNG

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 15.12.13 - klo:03:31
Tähän liittyen kiinnostaa, että kuinka nämä moniuraremmit ja sen käyttämät apulaitteet sitten kestävät? Luulisi moniuraremmin kuluvan tämän perusteella huomattavasti nopeammin kuin jakopään vastaavan, mikä on koteloitu. Kuinka laturin hiilet moista kuormitusta kestää? Entä vanhemmissa kiilahihnat ja niiden hihnapyörät? Pitäisi olla kyllä kokemusta jo pidemmältä ajalta?

Mietin muuten ihan samaa  :) 

Tämä menee nyt foliohattulinjalle, mutta joskus ongelman syy onkin päinvastainen. Eli jos koteloa tiivistetään entisestään, niin kertyykö tuota "oktohiekkapaperiabresiivisuolamursketta" enemmän vai vähemmän hihnapyörästöön, jos se nyt sittenkin olisi lähtöisin itse hihnakoneistosta? 

Todennäköisempää saattaisi kuitenkin olla mainittu "kemiallinen reaktio" jossa hihnan vikaantumisen aiheuttaa hihnapyörä, joka on syöpynyt hampaistaan ja varmaankin muutenkin.

Vielä todennäköisempää voisi olla, jos pyörät ovat jotain pirun kevytvalua, jota ei ole välttämättä edes koneistettu. Tai jos kyse on normaaleista vierintäjyrsityistä hammaspyöristä, niin onko jäysteet kunnolla poistettu tai hampaat hiottu? En ole vag:n hihnapyörästöä livenä nähnyt. Joku voisi kommentoida materiaaleista ja viimeistelystä?

PS. Eikös jotkut kisavehkeet ole ilman hihnakoteloa. Ainakin yhden Coswort-sierran olen nähnyt, missä hihna pyöri ihan ulkoilmassa. Aika nopsa vaihtaa muuten tuollaisessa pitkittäiskoneellisessa kuten sierra, "oikeat" Volvot jne  :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy